Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Jag uppfattar 1500 för helpension av hel familj i flera dagar som rätt billigt. I min värld är det normala att man på jul, och när man har gäster, både frossar och gärna vill lyxa till det lite extra. Kanske bröd från bättre bageri, lyxiga pålägg, gott fika, efterrätter, goda ostar, praliner, lyxigare drycker med eller utan alkohol, fri tillgång på nötter och frukt..
Jag tycker inte heller det är konstigt att dela på kostnader om man bor hos någon annan i flera dagar. Hos oss brukar den som blir bjuden antingen själv laga middag någon dag och/eller bekosta fritidsaktiviteter och uteluncher.

Det märkliga i den här historien är ju att först själv äta gratis i 11 år, och sedan utan att kommunicera innan skicka faktura när det är dags att bjuda igen.
Jag tycker inte heller det är det minsta konstigt att dela på kostnader, det gör jag och mina sällskap nästan alltid, fast aldrig ed milimeterrättvisa. Det är mer att en betalar ena gången och den andre en annan - är jag bjuden hem på vin hos någon tar jag naturligt med mig snacksen. Åt det hållet.
När jag firade jul med familjen blev det oftast så att värdfamiljen tog brunten av betalningen, det är sant, men de flesta kom med bidrag i form av mat. Köttbullar är mitt paradnummer, och hemgjord potatis och rödbetssallad :d mormor gör sillsallad, för det äter bara hon och mamma... lite sådär. Kommer någon med ingenting går det bra det också, vi vill ju ändå ha dem där. Hade bror min valt att skicka en räkning till samtliga gäster när vi för första gången hade bjudningen hemma hos honom (när de fått barn och det var smidigast) vet jag inte hur vi hade reagerat. Stått som fågelholkar förmodligen.

Jag tycker inte ens det är så viktigt att dra upp alla de där andra jularna, mer att det var en sådan stor summa och helt ur det blå! Överraskning och God Jul på er liksom. Trevligt att ha er här, här är räkningen!
 
Jag tror de flesta som läser i tråden handlar egen mat och kan avgöra om det de gillar/håller med om är rimligt eller inte, utifrån egna erfarenheter. :)
Jag har inte handlat i sverige sedan jag flyttade hit, men så mycket tror jag inte att matpriserna skiljer. Det är i alla fall ingen besökare som blivit förvånade i affären när vi handlat. Det "oohas och aaahas" däremot över att det är billigt att äta ute. Å andra sidan kan det ju skilja Rejält mellan orter och områden även i Sverige, det finns väl en anlening till att det finns ett uttryck som heter Stockholmspriser. :D

Jag kan visst förstå att det ska lyxas till på julafton, det är väl givet när man firar med familj, men dels räcker ju maten (för de flesta av oss verkar det som) flera dagar och sedan verkar ju systern tråden handlar om vara mån om pengar och då räknar jag med att man har ett hum om hur man ska handla för att det ska bli vettiga kostnader. Det behöver inte vara "budgetmat" för det (vilket för övrigt låter som om det vore någonting fult här i tråden?) alltså inte avdrag på kvalitet eller smak bara för att man köper ett storpack av basvarorna på ICA maxi istället för det man är van vid på Kvantum.
Alternativt blev hon överväldigad av vad det faktiskt kostade att ha bjudning hemma eftersom de alltid varit besökande/blivit bjudna innan... men det gör det fortfarande inte till en rimlig reaktion att skicka en såpass stor räkning i efterhand. Plussar vi på maten TS bidrog med landar de på ungefär 2000 istället dessutom.
Jag förväntar mig inte heller att folk ska leva varje vardag under hundralappen, jag menar bara att om man vill och om pengar är så viktigt, så går det rätt bra även med färska grönsaker varje dag.

Jag har aldrig blivit bjuden på fiskpinnar heller faktiskt, det drog jag bara till med. Jag har ingen aning om vad man äter som barnfamilj dagarna efter fest men jag antar att man inte har en sittning varje lunch. Jag tror att vi mest åt skinksmörgås eller överbliven köttbulle dagarna efter jul.
Du är rätt bra på att tala om vad maten i Sverige borde kosta trots att du egentligen inte vet och det märks. Jag skulle då inte ge mig in på att diskutera rimliga matpriser i länder där jag inte har koll i närtid.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 038
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp