Hur tänker ni kring nivå på tränare?

Kristall10

Trådstartare
Såg att en ryttare som rider GP dressyr på ”hobbynivå” idag på instagram diskuterade detta med tränare bla. Hen påstår att hen har svårt att träna för tränare pga att det är långt till någon bra tränare. Hen fick då förslag om en mycket duktig ryttare i närheten som är fantastisk på att ta fram fina hästar och se detaljer, dock inga meriter i GP dressyr. Men tränar sina hästar med målet GP och rider och utbildar hästarna upp till piaff och passage mm och har massor med mer ridtimmar jämfört med hobbyryttaren.
Hobbyryttaren svarar då att hen måste träna för någon som rider GP, annars ger det inget.
Hur tänker ni kring den nivå på tränare som ni väljer? Är det nivån som avgör eller är det tränarens egenskaper i övrigt? Eller en blandning?
 
En blandning. Dock har jag valt att alltid träna för utbildade tränare (antingen typ c-tränare eller ridlärare). Givetvis gäller personlighet och sådant också, men jag tycker att utbildningen är värd. Bor dock där det finns många tränare och är själv på basic nivå, så är inte begränsad på så sätt.

Min nuvarande dressyrtränare är C-tränare och beridare, det funkar toppen för oss.
 
Såg att en ryttare som rider GP dressyr på ”hobbynivå” idag på instagram diskuterade detta med tränare bla. Hen påstår att hen har svårt att träna för tränare pga att det är långt till någon bra tränare. Hen fick då förslag om en mycket duktig ryttare i närheten som är fantastisk på att ta fram fina hästar och se detaljer, dock inga meriter i GP dressyr. Men tränar sina hästar med målet GP och rider och utbildar hästarna upp till piaff och passage mm och har massor med mer ridtimmar jämfört med hobbyryttaren.
Hobbyryttaren svarar då att hen måste träna för någon som rider GP, annars ger det inget.
Hur tänker ni kring den nivå på tränare som ni väljer? Är det nivån som avgör eller är det tränarens egenskaper i övrigt? Eller en blandning?
Alltså krasst sätt så ska man komma någonstans så måste man träna för en tränare som vet vad den gör. Att träna för någon som är under nivån på som man själv är på eller är på väg mot ger ofta inte det resultatet man behöver.

Man får inte glömma att det faktiskt är en ganska stor skillnad på att lära hästen rörelser och att tävla rörelserna i klasserna på rätt sätt. Att lära hästen rörelser kan nog väldigt många, det behöver man inte vara proffs för att lära sig, däremot att utföra dom på ett tävlingsmässigt korrekt sätt så att man kan vinna i högre klasser, det är inte lätt. Och det är det man behöver en duktig tränare för.

Vad menas för övrigt med GP dressyr på hobbynivå? Bara för att man kan rida vissa rörelser på hemmaplan betyder verkligen inte att man har kapaciteten att tävla och konkurrera på tävling.
 
Senast ändrad:
Min inställning är att alla tränare kan ge något. Träningen innefattar inte enbart finslipning av de svåraste rörelserna man tränar på, utan basic grundridning ingår alltid. Utan grunden kommer man ingenstans.
Även en tränare som inte själv har tävlat de svåraste klasserna kan hjälpa till med vissa saker.
En uppsättning "ögon på marken" ger alltid mer än om man bara rider själv.
 
Förmågan att lära ut är nummer ett. Annars kvittar det ju oavsett nivå på tränaren. Sen ska man klicka också och man ska få ett bra flyt och känna pepp och hela tiden få nycklar vidare.

Sen kan man ju träna för flera som kompletterar varandra. Någon är mer tävlingsryttare och kan komplettera biten 'på tävling' medan någon annan ger mer att träna för 'på resten'.
 
Alltså krasst sätt så ska man komma någonstans så måste man träna för en tränare som vet vad den gör. Att träna för någon som är under nivån på som man själv är på eller är på väg mot ger ofta inte det resultatet man behöver.

Man får inte glömma att det faktiskt är en ganska stor skillnad på att lära hästen rörelser och att tävla rörelserna i klasserna på rätt sätt. Att lära hästen rörelser kan nog väldigt många, det behöver man inte vara proffs för att lära sig, däremot att utföra dom på ett tävlingsmässigt korrekt sätt så att man kan vinna i högre klasser, det är inte lätt. Och det är det man behöver en duktig tränare för.

Vad menas för övrigt med GP dressyr på hobbynivå? Bara för att man kan rida vissa rörelser på hemmaplan betyder verkligen inte att man har kapaciteten att tävla och konkurrera på tävling.
Håller absolut med om att man behöver ha en tränare som själv har mer erfarenhet än man själv har för att man ska kunna utvecklas. Men jag tänker också att en tränare som är väldigt duktig och framför allt duktig på grundridning och på att se detaljer som gör skillnad kan tillföra något oavsett om den tränaren inte själv har tävlat på den nivå man är på själv. Att jobba med grunderna är ju liksom det som gör att man kan göra det svåra lätt sedan.

Med GP dressyr på hobbynivå menar jag här en ryttare som rider som hobby. Har en häst, ett vanligt jobb och gör ett par starter i GP dressyr varje år på godkända procent.
Tränaren som avses i inlägget jobbar proffesionellt med hästar, främst att utbilda unghästar upp i klasserna men säljer sedan för att få verksamheten att gå runt. Har olika samarbeten med uppfödare och har ridit flyinge, falsterbo osv.
Jämför man dessa två ryttare är det milsvidd skillnad i tex sits och inverkan och framförallt erfarenhet.

Jag reagerade på kommentaren då det i mitt huvud (alltid svårt att veta tonfallet i uttrycket i text) lät väldigt överlägset.
Jag tror faktiskt att min egen tränare, som endast tävlat msv klasser men som är en riktig detaljnörd både vad gäller ryttarens sits och inverkan och vad gäller hästens biomekanik och förutsättningar skulle kunna tillföra denna ryttare massor.

Nu ville jag med trådstarten inte diskutera en enskild ryttares uttalande utan blev mer nyfiken på hur andra ser på det när de väljer tränare.
 
Det är väl en fördel om tränaren är eller har varit på nivån som den lär ut och vet vad den gör. Och framför allt att den kan lära ut. Kan den inte lära ut så spelar det ingen roll hur duktig den är. Hade en sån lärare på gymnasiet. Han kunde allt, han var mer eller mindre ett geni. Men, han kunde inte lära ut. Som lärare var han värdelös
 
Jag vill ha i alla fall en grundutbildad tränare, men så är vi också på grundnivå själva. Sen är det viktigaste personkemin, att hen kan se potential, peppa, utmana och ha en röd tråd :)

Min häst är inte ett vanligt halvblod och vi behöver någon som kan ta oss för dem vi är.

Tränaren vi har idag är jättebra! Så nöjd att jag hittade henne.
 
Jag som endast tävlat lätta klasser vill definitivt att min tränare ska vara bättre än mig. Även om jag är en ganska erfaren rytttare så är jag ju knappt förbi grundutbildning... Med det inte sagt såklart att någon på samma nivå absolut inte skulle kunna tillföra något om denne skulle titta på mig när jag rider, men hjälp på den nivån är jag inte beredd att betala för som jag är med min tränare.
 
Jag vill träna för någon som rider på högre nivå eller har elever på högre nivå. Tycker inte det är ngt konstigt.
Sen kan man ju välja tränare av flera anledningar såklart, kan finnas specifika andra saker man är ute efter.
 
Nu jobbar jag själv som tränare och val av tränare för egen del blir ju än mer viktigt för att hålla kvalitet och utvecklas maximalt.

Jag väljer tränare som gjort det jag vill göra, som är duktigare, mer erfarna etc än mig.
Att tränaren är pedagogisk och har förmågan att se en röd tråd från inridning/nybörjare till GP(eller mer) är ett krav. Jag tycker att ju högre utbildad man är desto bättre förstår man grundarbete.
Många snackar om att det inte gör ngt om tränaren bara är ridlärare som ridit msv c tex om man vill rida grunder. Jag tycker det är minst lika viktigt att man på väldigt basic nivå tränar för någon som förstår grunden till fullo just för att grundarbetet kan se väldigt olika ut och ha mer eller mindre funktionalitet, röd tråd etc.

Sen finns det ju gudabenådade ryttare som är kassa på att lära ut. Eller som rent av tycker det är ett nödvändigt ont för att få kunna ridträna hästar som annan kul del i verksamheten. Och vissa lär inte ut den ridning de själva rider.

Som grön ryttare tycker jag det är extra viktigt att ha en tränare som är pedagogisk och kan individanpassa träningen till vad hästen behöver nu för att sedan kunna gå hela vägen.
När man själv hittat hem i ett system, själv rider på hög nivå etc så kan man plocka russin ur kakan sas. Men börjar man hatta runt bland olika tränare med olika system innan man själv har en stabil grun blir det oftast bara kladdigt och kontraproduktivt.
 
Desto högre utbildad desto bättre, generellt tänkt.
Tränaren måste vara pedagogisk, vara mycket duktigare än eleven och själv ha tävlat eller tränat på högre nivå.
 
Jag är på låg nivå inom ridningen. Tränar snarare för att det är roligt med nya övningar och sånt snarare än för att utvecklas. De träningar jag tyckt varit roligast har varit för ridlärare, tycker de har de mest tydliga övningarna, tar gärna fram konor, bommar och grejs. Det är sådana övningar jag och min häst har tyckt varit roligast.
Behöver också att tränaren ger beröm och är snäll typ.

Inser såklart att strävar man efter utveckling och tävling är kriterierna annorlunda.
 
Val av tränare bör helt utgå från ens egna mål och vad som behöver tränas på. Jag behöver hjälp med min sits, vägrar rida min häst med mer än lätt kontakt i munnen, jag behöver hjälp att se när han spårar korrekt tex och jag behöver en strategi för att bygga hållbar styrka. Så därför har jag 4 olika tränarfilurer i mitt team.
Dels rider jag efter Logisk ridning online eftersom det är den stilen som bäst utvecklar mig som ryttare. Centrerad ridning för tränare på plats kompletterar och ger mig fler verktyg att medvetet arbeta min egen kropp i ridningen. Jag rider även för en nyexad hippolog som hjälper mig med grundridningen av hästen och som ser när han rör sig korrekt (jag har svårt att på egen hand känna och kan ju inte se eftersom jag sitter på ryggen) och hela säcken knyts ihop med Susanne Widners uppbyggande tänk samt kurser för att han ska bli så hållbar som möjligt.

Jag har ridit för "högre" tränare men upplevt att de inte alls funkar för oss. Jag har då gått från passet med en dålig känsla och det vill jag inte. Jag vill att min guldklimp arbetar med mig för att han tycker om det, inte för att jag tvingar honom. Kombinationen av dessa fyra funkar perfekt för oss.
 
Alltså om jag satsar på GP nivå så skulle jag nog vilja ha en tränare som tränare andra ryttare på samma nivå, så jag vet att tränaren har kunskapen att ta mig dit jag vill. Tränaren måste inte själv tävla på den nivån dock.
 
Alltså om jag satsar på GP nivå så skulle jag nog vilja ha en tränare som tränare andra ryttare på samma nivå, så jag vet att tränaren har kunskapen att ta mig dit jag vill. Tränaren måste inte själv tävla på den nivån dock.

För mig har det blivit lite tvärtom, min tränare red GP när jag började träna för henne och jag är hennes första elev som rider GP, red Msv B när jag började träna för henne.

För mig är det viktigt att tränaren finns i "närheten", att jag kan träna på kvällstid så jag slipper ta ledigt från jobbet och att tränaren kan rida min häst. Jag skulle kunna rida för någon som inte själv rider GP men då som komplement till ordinarie tränare.
 
Såg att en ryttare som rider GP dressyr på ”hobbynivå” idag på instagram diskuterade detta med tränare bla. Hen påstår att hen har svårt att träna för tränare pga att det är långt till någon bra tränare. Hen fick då förslag om en mycket duktig ryttare i närheten som är fantastisk på att ta fram fina hästar och se detaljer, dock inga meriter i GP dressyr. Men tränar sina hästar med målet GP och rider och utbildar hästarna upp till piaff och passage mm och har massor med mer ridtimmar jämfört med hobbyryttaren.
Hobbyryttaren svarar då att hen måste träna för någon som rider GP, annars ger det inget.
Hur tänker ni kring den nivå på tränare som ni väljer? Är det nivån som avgör eller är det tränarens egenskaper i övrigt? Eller en blandning?
Vem rider GP på ”hobbynivå”? Alltså, vad menas med det? Jag kan nog förstå att om man är etablerad tävlingsryttare i GP, då behöver man ha en tränare på den nivån också. Så definitivt - ju skickligare ryttare, ju bättre tränare.
 
Håller med om att jag nog velat ha en tränare på samma nivå eller med elever på den nivån. Men eftersom det (i detta fallet) inte är möjligt att träna för denna tränare mer en enstaka gånger på ett år hade jag försökt hitta en tränare att rida för däremellan och då kanske fått sänka mina krav. Hade även testat ridesum.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 745
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 293
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 928
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp