Hur tänker ni kring nivå på tränare?

Om det är ryttaren jag tror, så har hon faktiskt två tränare i närheten som själv ridit GP, den ena relativt nyss, men de har inte samma tänk som hennes förra tränare, så det förklarar nog att hon väljer att inte rida för dem.
Som sagt så var jag inte ute efter att diskutera en speciell ryttare utan mer höra hur det allmänna tänket kring nivå på tränare är. Den nämna ryttaren utgör bara ett exempel och jag vet inte mer om människan än den info som ges ut via sociala medier.
 
Som sagt så var jag inte ute efter att diskutera en speciell ryttare utan mer höra hur det allmänna tänket kring nivå på tränare är. Den nämna ryttaren utgör bara ett exempel och jag vet inte mer om människan än den info som ges ut via sociala medier.
Som svar på det, så vill jag att min tränare rider bättre än mig, på ett sätt som överensstämmer med min syn på hästvänlig ridning. Den behöver inte vara tränarutbildad eller bokstavstränare, men pedagogisk och gärna förklara i bilder. En av de bästa tränare jag ridit för har tävlat GP, har tränat elever upp till GP, men är inte bokstavstränare. Hen har dock en fantastisk ask av tips och tricks att dela med sig av till mig, som tränade på ca Msv B nivå med min senaste häst.
 
Att lära sig rörelserna är en sak. Att faktiskt rida ett helt GP-program där allt ska hålla ihop och ske på specifika punkter är en helt annan. Och när man tränat en specifik rörelse ett tag så kanske man tappar lite teknik på en annan grej. En tränare som tränar/tävlar GP kan på ett annat sätt påminna om att ”när du arbetar mycket på X tänk då på att även lägga mer tid på Y.” Och just din häst har lättare för C och kan då faktiskt återhämta sig någon sekund för att sedan ta tag i W som kommer direkt efter för där behöver hen lite mer energi just nu”.
Som sagt. Rörelserna i sig är en sak. Ett godkänd GP program en helt annan.
Håller inte alls med dig eller så förstår jag inte vad du menar.
Dressyrprogrammet ÄR ju rörelserna! Oavsett program så måste hästen vara såpass välriden att den reagerar på dina hjälper på det sätt du ber den om vid den bestämda punkten du ber den om och exakt så ska man alltid rida.
Vid C ska jag fatta galopp. Inte efter 10 meter, utan exakt vid C.
kan du förklara lite närmare hur du menar med skillnaden på att göra rörelser och genomföra ett dressyrprogram? Om jag behärskar alla de rörelser som finns i GP så kan jag ju starta en GP som program?
Behärskar jag skritt trav och galopp kan jag starta en LC.
 
Kan jag hoppa in med lite OT?

Kan man ha en for duktig/kvalificerad tranare?

Jag sjalv som kanske ligger pa glad LB niva (ar kanske t.o.m. optimistiskt?) skulle kanna mig ganska fanig om jag borjade trana for en GP tranare, framforallt da jag inte ens har aspirationer eller formaga att rida pa den nivan - kommer jag nagonsin upp pa typ medelsvar niva sa ar jag jattenojd med miitt hastande

Nu kan det ju vara sa att man inte har sa manga alternativ och att den enda tranare man gillar som finns nara nog ar pa GP niva, och da kor man saklart pa den, men om man har alternativt, ar det dumt/fanigt/onodigt att rida for en GP tranare nar en MSV tranare formodligen har massor att lara en?
 
Håller inte alls med dig eller så förstår jag inte vad du menar.
Dressyrprogrammet ÄR ju rörelserna! Oavsett program så måste hästen vara såpass välriden att den reagerar på dina hjälper på det sätt du ber den om vid den bestämda punkten du ber den om och exakt så ska man alltid rida.
Vid C ska jag fatta galopp. Inte efter 10 meter, utan exakt vid C.
kan du förklara lite närmare hur du menar med skillnaden på att göra rörelser och genomföra ett dressyrprogram? Om jag behärskar alla de rörelser som finns i GP så kan jag ju starta en GP som program?
Behärskar jag skritt trav och galopp kan jag starta en LC.
Det finns en massa teknik i hur man rider program. Små detaljer som gör att man kan visa programmet på bästa sätt. Jag kan bara lite grann sånt, och bara på lättklassnivå, men t ex att titta på domaren och inte på bokstaven när man rider upp på medellinjen för att den ska uppfattas som helt rak, eller att ökningar handlar om att visa skillnad, så då gör man ett litet upptag i början av diagonalen man ska länga på så att det blir stor skillnad sen när man länger, eller var man ska komma ut så att det ser exakt ut. Dvs, att visa hur man visar upp hästen på bästa sätt. Det är också stor skillnad på att kunna rida rörelserna i GP var och en för sig, och att kunna göra dem slag i slag så som det blir i ett dressyrprogram.
 
Kan jag hoppa in med lite OT?

Kan man ha en for duktig/kvalificerad tranare?

Jag sjalv som kanske ligger pa glad LB niva (ar kanske t.o.m. optimistiskt?) skulle kanna mig ganska fanig om jag borjade trana for en GP tranare, framforallt da jag inte ens har aspirationer eller formaga att rida pa den nivan - kommer jag nagonsin upp pa typ medelsvar niva sa ar jag jattenojd med miitt hastande

Nu kan det ju vara sa att man inte har sa manga alternativ och att den enda tranare man gillar som finns nara nog ar pa GP niva, och da kor man saklart pa den, men om man har alternativt, ar det dumt/fanigt/onodigt att rida for en GP tranare nar en MSV tranare formodligen har massor att lara en?
Nej, du kan aldrig ha en för bra tränare. Sen kan ju vissa tränare vara mer roade av att undervisa på tex svårklassnivå istället för tex LB. Men det är ju mer en läggning hos personen än en oförmåga. Och då får tränaren själv kommunicera att det finns ett minimi-gräns för att deltaga.

Jag var verkligen inte på någon hög nivå då jag började rida för de jag tränat för främst under många år. Den ena tävlade tom GP och den andra undervisar många i eliten.
Jag kom dragandes på en isländskorsning som var utdömd för lynnesfel och hade 63 orena gångarter typ och var själv oskolad och ung.
Jag var i deras ögon lika mkt värd som kund som den ryttaren som laddade inför stora internationella GP-tävlingar.
Och jag vet att en person som garvade och gjorde sig lustig över den haflinger som stod i en box bland GP-hästarna åkte på en rejäl avhyvling.

Det finns inget fånigt med att vilja lära sig! Vill du så kör!
 
Håller inte alls med dig eller så förstår jag inte vad du menar.
Dressyrprogrammet ÄR ju rörelserna! Oavsett program så måste hästen vara såpass välriden att den reagerar på dina hjälper på det sätt du ber den om vid den bestämda punkten du ber den om och exakt så ska man alltid rida.
Vid C ska jag fatta galopp. Inte efter 10 meter, utan exakt vid C.
kan du förklara lite närmare hur du menar med skillnaden på att göra rörelser och genomföra ett dressyrprogram? Om jag behärskar alla de rörelser som finns i GP så kan jag ju starta en GP som program?
Behärskar jag skritt trav och galopp kan jag starta en LC.
Det jag menar är att när man rider rörelserna för sig så kan man faktiskt vänta fyra meter för att få till bästa förutsättningarna för tex piruetten. Det funkar ju inte när du rider program. Piruetten ska ske just DÄR oavsett om ni är förberedda för det eller inte.
 
Håller inte alls med dig eller så förstår jag inte vad du menar.
Dressyrprogrammet ÄR ju rörelserna! Oavsett program så måste hästen vara såpass välriden att den reagerar på dina hjälper på det sätt du ber den om vid den bestämda punkten du ber den om och exakt så ska man alltid rida.
Vid C ska jag fatta galopp. Inte efter 10 meter, utan exakt vid C.
kan du förklara lite närmare hur du menar med skillnaden på att göra rörelser och genomföra ett dressyrprogram? Om jag behärskar alla de rörelser som finns i GP så kan jag ju starta en GP som program?
Behärskar jag skritt trav och galopp kan jag starta en LC.
Det är väldigt mycket svårare att rida GP-programmet än varje moment för sig. Det går ju så fort i programmet!
 
Håller inte alls med dig eller så förstår jag inte vad du menar.
Dressyrprogrammet ÄR ju rörelserna! Oavsett program så måste hästen vara såpass välriden att den reagerar på dina hjälper på det sätt du ber den om vid den bestämda punkten du ber den om och exakt så ska man alltid rida.
Vid C ska jag fatta galopp. Inte efter 10 meter, utan exakt vid C.
kan du förklara lite närmare hur du menar med skillnaden på att göra rörelser och genomföra ett dressyrprogram? Om jag behärskar alla de rörelser som finns i GP så kan jag ju starta en GP som program?
Behärskar jag skritt trav och galopp kan jag starta en LC.
För de flesta av oss tror jag nog att det är en sjujäkla skillnad på att t.o.m. rida skritt-trav-galopp hemma och att tävla LC-LA. Mängden av saker som kan gå snett t.o.m. i lätta program upphör liksom aldrig att förvåna. I teorin är det väl visserligen så att själva rörelsen är densamma och om gas och broms funkar perfekt så har du ju allt du behöver till GP typ - men det är få förunnat att ha den nivån av perfektion i varje steg i flera minuter i sträck som krävs för att tävla med höga poäng.

Jag vet ju inte hur mycket du tävlat, eller på vilken nivå, men minns t.ex. fortfarande med fasa (trots massor av träning innan) hur det kändes som om jag var fast i ett skenande godståg där bokstäverna bara kom rusande mot mig första gången jag red en MsvB på tävling. Jag hann ju knappt i hjärnan med ens och än mindre i kroppen - och då kan jag bara föreställa mig hur rasande kvick man måste vara för att rida GP.
Det är ju en ofantlig skillnad i vart fall för mig på att sitta och leka med rörelserna isolerat och att sätta ihop dem på det sätt som sker i program och med den mängd avstämningar och den timing som krävs redan i betydligt lättare klasser.

På det temat tänker jag, angående trådstarten, att en skicklig unghästutbildare och ryttare kan vara fantastisk för att hjälpa till med att hämta hem lösgjordhet, bygga styrka osv efter programträning där hästarna tenderar att bli lite spända och kanske tappa lite ooomph, men att det för att få till träning i syfte att maxa poängen i en GP lär krävas en ryttare som faktiskt rider GP och som själv har utsatts för och lärt sig bemästra svårigheterna som kommer med att rida svår dressyr på tävling.
 
Jag förstår att en ryttare vill träna för en tränare som rider på hög nivå för det betyder att de kan förstå hur rörelserna ska kännas. De som rider svår klass ska ändå vara bra på grundridning. Men för mig behövs det inte att tränaren tävlar på nivån, men för att förstå komplexiteten tror jag att det är bra att erfarenheten finns. Jag tänker att man kan ha två olika tränare, så länge inte hästen blir förvirrad.

Nu är jag dressyrdomare så jag ser en hel del ryttare. På den nivån som jag dömer (upp till msvc) är inte rörelserna problemet. Det är grundridningen som brister. Hade grundridningen varit på plats så hade generella poängen varit högre och chansen att klara rörelserna större. Det är tyvärr även något som syns på ganska hög nivå, kanske inte svår klass, men väl högre än det jag dömer.
 
Det är väldigt mycket svårare att rida GP-programmet än varje moment för sig. Det går ju så fort i programmet!
Redan i MSVB så går det sjukt fort, tycker jag! Inte mycket föreberedelsetid för momenten, utan de kommer slag i slag.
 
Redan i MSVB så går det sjukt fort, tycker jag! Inte mycket föreberedelsetid för momenten, utan de kommer slag i slag.
Ja herregud... jag är inte en särskilt begåvad ryttare och för andra är det nog inte lika svårt men satan vad svårt det är att hålla tungan rätt i mun (särskilt i galoppdelarna) med allt som ska göras på kort tid och med lite spänningsinslag också pga annan miljö, tävlingsmoment osv. Hemma kan det ju kännas hur lätt som helst (särskilt som man då kanske inte alltid är fullt lika noga med exakthet, tävlingsmässig form osv) - men på tävling. Yikes!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 746
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 293
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 929
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp