Hur tänker ni? Rabiesvaccination.

TinyWiny

Trådstartare
Med fler och fler smuggelhundar och hundar som kanske inte har vaccinerats korrekt men ändå kommer in i Sverige utan karantän ökar risken för att vi ska få in rabies i Sverige. Jag börjar fundera på att vaccinera min hund trots att vi inte ska åka utomlands utan just för att man numera omöjligt kan veta om man möter en hund som bär på smittan men jag velar. Dels för att han har allergier som jag såklart inte vill riskera att förvärra (jag har inte lyckats hitta något om allergier och rabiesvaccin, han har inte reagerat på övriga vaccin) men samtidigt vill jag såklart inte stå i ett läge där han inte går att rädda.

Hur tänker ni om det här?
 
Har faktiskt inte ens tänkt tanken (ännu).... Men vi bor ganska långt ute på landet, har klart begränsad kontakt med andra hundar osv. Frågan har för vår del dock främst varit uppe när vi pratat om att ta med hunden till hästtävlingar i Danmark. Nu kommer vi inte åka på de tävlingarna ändå (dieselpriset....), men vaccinera hunden är kanske en god idé i alla fall?
 
Har faktiskt inte ens tänkt tanken (ännu).... Men vi bor ganska långt ute på landet, har klart begränsad kontakt med andra hundar osv. Frågan har för vår del dock främst varit uppe när vi pratat om att ta med hunden till hästtävlingar i Danmark. Nu kommer vi inte åka på de tävlingarna ändå (dieselpriset....), men vaccinera hunden är kanske en god idé i alla fall?
Jag bor också långt ute på landet men vi går upp till ett motionsområde (ca 4 km hemifrån uppför ett berg rakt genom skogen) och där kan man träffa på hundar som springer vind för våg trots att det är ett naturreservat och det är där jag tänker att smittan ju faktiskt kan finnas.

Jag har inte tänkt på det heller förut utan det var någon artikel jag läste angående att det finns rabies i Ukraina som jag insåg att det här har jag helt missat, vi i Sverige är ju ett av väldigt få länder som räknas som rabiesfritt och med tanke på annat elände som har kommit in med smuggelhundar så är det kanske dags att tänka om.
 
Min är rabiesvaccinerad och valpen kommer också bli det. Både pga alla gatuhundasadoptioner och smuggelhundar men också för att vi reser med hund.
 
Hur ofta vaccinerar man mot rabies och vad kostar det cirkus? Har faktiskt inte funderat förut men det har dykt upp en del "adopterade" gatuhundar nu igen så det känns som att det kan vara en bra idé
 
Alla mina är vacc,både för att jag har eller skaffar importer o för att vi åker utanför Sverige ibland.
 
Jag har funderat på det. De tankarna dök upp första gången jag mötte en fd granne (som fortfarande bor i mitt område) efter att hen köpt en rumänsk gatuhund. Den var förvisso tillräckligt gammal för att ha rabiesvaccin, men who knows..?

Min valp är redan rabiesvaccinerad, det var krav eftersom hon importerades. Ska läsa på lite mer om rabies och sedan bestämma mig för hur jag gör med Ebrah, men Lilys vaccin kommer jag nog "fylla på" så att hon alltid är vaccinerad. Det är lika bra.
 
Hur ofta vaccinerar man mot rabies och vad kostar det cirkus? Har faktiskt inte funderat förut men det har dykt upp en del "adopterade" gatuhundar nu igen så det känns som att det kan vara en bra idé
Pratade med min veterinär om det häromdagen och det kostar 1000 kr för första dosen då de också får pass och sedan fyller man på vart tredje år och den dosen kostar 500 kr.
 
Tack för alla svar! Tänkte att det nog var fler som vaccinerar av samma anledning som jag klurar på. Det blir vaccination om inte veterinären helt avråder pga hans allergi då.
 
Jag har inte fyllt på mina hundars rabiesvaccin senaste åren då vi inte åkt utomlands, men kommer vaccinera min ena nu då hon ska med till Tyskland.
Har väl mest inte fyllt på då jag bedömer risken som oerhört låg för att mina hundar ska bli smittade, de hälsar aldrig på okända hundar och vi vistas inte i rastgårdar med andra hundar. Rabies kräver närkontakt.
Däremot har jag fortsatt fylla på med lepto då det ökar, och kommer att fortsätta öka med tanke på illegal import/gatuhundar och klimatförändringar. Lepto kräver ingen närkontakt.

Ska dock vaccinera mig själv mot rabies imorgon.
 
Jag har inte fyllt på mina hundars rabiesvaccin senaste åren då vi inte åkt utomlands, men kommer vaccinera min ena nu då hon ska med till Tyskland.
Har väl mest inte fyllt på då jag bedömer risken som oerhört låg för att mina hundar ska bli smittade, de hälsar aldrig på okända hundar och vi vistas inte i rastgårdar med andra hundar. Rabies kräver närkontakt.
Däremot har jag fortsatt fylla på med lepto då det ökar, och kommer att fortsätta öka med tanke på illegal import/gatuhundar och klimatförändringar. Lepto kräver ingen närkontakt.

Ska dock vaccinera mig själv mot rabies imorgon.
Lepto är det den andra typen av leverinflammationssjukdomen?
 
Ingen tanke på det i nuläget då vi inte träffar många hundar och i stort sett aldrig på okända. Med nästa hund, om några år, får vi se hur läget är då.

Vi får vaccin själva via jobbet om vi vill, men tror tyvärr inte jag får ta det förebyggande pga mediciner (väntar på svar från läkare).
 
Lepto är det den andra typen av leverinflammationssjukdomen?
Vet inte vad du menar med den andra typen, men ja leptospirabakterien drabbar framförallt njurar och lever. Du kan läsa mer här på SVA:
https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/leptospiros-hos-hund/#VetContentx2

Vaccination ingår inte i det nationella vaccinationsprogrammet i Sverige utan du får be om det utöver. Det brukade förr bara rekommenderas för resor till mer sydligare breddgrader (typ allt nedanför norra Tyskland) men gränserna förskjuts hela tiden i takt med klimatförändringar men även införsel av djur som kan bära med sig smitta.
Vi har några svårt sjuka djur per år på min arbetsplats i stockholmsområdet numer, tyvärr lever inte alla dessa idag. Det är dock vanligast med inga eller milda symtom enligt SVA. Trots det vill jag vaccinera mina, även om det inte heller garanterar fullt skydd. Jag känner mig lugnare då. Dessutom är det en zoonos dvs kan smitta till människa.
 
Jag trodde att "alla" vaccinerade mot rabies. Det här var verkligen en överraskning för mig.

Alla våra hundar genom tiderna är och har alltid varit rabiesvaccinerade. Skulle inte tveka en endaste sekund.

Våra seniorer lämnar knappt gården, men vaccineras absolut ändå. De yngre tävlar ju och då är vaccination tvång. Det är väl likadant med alla grenar?
 
Jag trodde att "alla" vaccinerade mot rabies. Det här var verkligen en överraskning för mig.

Alla våra hundar genom tiderna är och har alltid varit rabiesvaccinerade. Skulle inte tveka en endaste sekund.

Våra seniorer lämnar knappt gården, men vaccineras absolut ändå. De yngre tävlar ju och då är vaccination tvång. Det är väl likadant med alla grenar?

I Sverige är det bara krav på DHP vart fjärde år för tävling. Däremot krävs ju rabiesvaccin om man ska åka och tävla i de flesta andra länder.
 
Min hund är vaccinerad mot rabies sen flera år tillbaka, men det är för att vi semestrar på Åland varje sommar. Fick påfyllning senast nu i februari.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 302
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp