Hur tänker ni? Rabiesvaccination.

Jag trodde att "alla" vaccinerade mot rabies. Det här var verkligen en överraskning för mig.

Alla våra hundar genom tiderna är och har alltid varit rabiesvaccinerade. Skulle inte tveka en endaste sekund.

Våra seniorer lämnar knappt gården, men vaccineras absolut ändå. De yngre tävlar ju och då är vaccination tvång. Det är väl likadant med alla grenar?
En avgörande skillnad är att rabies inte finns i Sverige (eller Norge). Senast ett rabiesfall konstaterades här var 1886.

Det är därför vi inte vaccinerar. Innan Sverige gick med i EU på 90-talet (tror det var EU-inträdet som ändrade allt) var det i princip omöjligt att resa utomlands med sina djur, undantaget Norge.
 
Jag trodde att "alla" vaccinerade mot rabies. Det här var verkligen en överraskning för mig.

Alla våra hundar genom tiderna är och har alltid varit rabiesvaccinerade. Skulle inte tveka en endaste sekund.

Våra seniorer lämnar knappt gården, men vaccineras absolut ändå. De yngre tävlar ju och då är vaccination tvång. Det är väl likadant med alla grenar?

Finland hade rabiesfall på 1980-talet, Sverige har inte haft något rabiesfall sen slutet av 1800-talet. Det är inte tvång att vaccinera för rabies för att delta på tävling i Sverige.
 
Jag har inte fyllt på mina hundars rabiesvaccin senaste åren då vi inte åkt utomlands, men kommer vaccinera min ena nu då hon ska med till Tyskland.
Har väl mest inte fyllt på då jag bedömer risken som oerhört låg för att mina hundar ska bli smittade, de hälsar aldrig på okända hundar och vi vistas inte i rastgårdar med andra hundar. Rabies kräver närkontakt.
Däremot har jag fortsatt fylla på med lepto då det ökar, och kommer att fortsätta öka med tanke på illegal import/gatuhundar och klimatförändringar. Lepto kräver ingen närkontakt.

Ska dock vaccinera mig själv mot rabies imorgon.
Är det krav för er vettar? Jag förstår ju varför ni gör det.
 
Är det krav för er vettar? Jag förstår ju varför ni gör det.
Nej blir svårt att tvinga personal till vaccination. Finns inte ens krav att hantera djur med risk för smitta, det är helt frivilligt och även helt frivilligt att vaccinera sig.
Arbetsgivaren rekommenderar att enbart vaccinerad personal hanterar djur med risk för rabiessmitta, och arbetsgivaren betalar för vaccinationen. Om andra arbetsgivare också betalar vet jag inte, men min gör det.
 
Vaccinerar inte och har inga planer på att göra för tillfället.
Åker aldrig utomlands med hund, hundarna hälsar minimalt på andra hundar och är aldrig i gemensamma hundgårdar eller liknande.

Skulle ett bekräftat fall komma till Sverige så får jag fundera igen på det.
 
Mina har rabiesvacc/pass allihop. Det känns tyvärr mer och mer som en fråga om "när" och inte "om" Sverige inte längre är att räkna som rabiesfritt...
Håller med!
En fördel med "Ukraina-hundarna" kommer är att jordbruksverket återupprättat karantänstallar. Jag hoppas de blir kvar och att karantänkravet återinförs. Inte bara pga risk för rabies, det finns så mycket mer en importerad hund med tvivelaktiga papper kan ha med sig.

(Inte sagt att hundar från Ukraina har tvivelaktiga papper eller är ovaccinerade! De har dock inte alltid papper med av förklarliga skäl.)
 
Mina hundar umgås inte med främmande hundar, så jag rabiesvaccinerar inte om jag inte ska åka utomlands med hunden.
 
Mina hundar umgås inte med främmande hundar, så jag rabiesvaccinerar inte om jag inte ska åka utomlands med hunden.
Låter någon sin hund göra det? Jag tänker på alla lösa hundar där ägaren har noll koll och hunden/hundarna rusar fram till en. Hittills har det aldrig hunnit bli slagsmål/bett men visst sjutton har okända hundar kommit så nära min hund att de hade kunnat smitta honom även om jag har gjort allt jag har kunnat för att det inte ska ske.
 
Låter någon sin hund göra det? Jag tänker på alla lösa hundar där ägaren har noll koll och hunden/hundarna rusar fram till en. Hittills har det aldrig hunnit bli slagsmål/bett men visst sjutton har okända hundar kommit så nära min hund att de hade kunnat smitta honom även om jag har gjort allt jag har kunnat för att det inte ska ske.

Jag rör mig inte i sådana miljöer där det sker. På förra stället hade vi förvisso två grannar som inte hade pli på hundarna, men det var ju inte främmande och okända hundar för oss. Mina hundar rör sig hemma och i miljöer där vi tränar/tävlar, dvs där hundar är kopplade eller under sådan pli att de skulle kunna vara kopplade.
 
Vaccinerar inte och har inga planer på att göra för tillfället.
Åker aldrig utomlands med hund, hundarna hälsar minimalt på andra hundar och är aldrig i gemensamma hundgårdar eller liknande.

Skulle ett bekräftat fall komma till Sverige så får jag fundera igen på det.
Bekräftade fall finns redan, var inte så länge sedan en familj avlivade sin insmugglade pomme med rabies.

Eller menar du fall bland inhemska hundar?
 
Jag rör mig inte i sådana miljöer där det sker. På förra stället hade vi förvisso två grannar som inte hade pli på hundarna, men det var ju inte främmande och okända hundar för oss. Mina hundar rör sig hemma och i miljöer där vi tränar/tävlar, dvs där hundar är kopplade eller under sådan pli att de skulle kunna vara kopplade.
Jag hade önskat att det var så enkelt. Numera händer det inte så ofta. Jag har blivit bra förbannad på folk som har så dålig koll på sina hundar att de kan rusa fram till andra och sagt det med så just de personerna verkar hålla sig ifrån naturreservatet numera men det finns alltid nya puckon och jakthundarna rusar fortfarande omkring och det där är ungefär som folk som alltid ska kramas, man vet att det är stor risk för smitta just för att de beter sig som de gör.

Jag vet ärligt talat inte i vilka miljöer något sådant inte skulle kunna inträffa? Inhägnat område?
 
Jag vet ärligt talat inte i vilka miljöer något sådant inte skulle kunna inträffa? Inhägnat område?

Som sagt, vi rör oss främst hemma på gården/i egen skog/i skogarna omkring. Här finns tack och lov inga andra lösa hundar än våra egna, och någon enstaka jakthund som dock aldrig tagit notis av oss.

När jag tränar/tävlar rör vi ju oss främst på brukshundsklubbar och liknande miljöer där det är fullständigt tabu med lösa hundar som springer fram till andra. Man har inte hunden lös helt enkelt, annat än på appellplanen.

Utöver det händer det förstås att vi tar oss en koppeltur mitt i stan, men där springer det inte heller några hundar lösa.
 
Men om man tävlar rör man ju sig bland främmande hundar som är ovaccinerade mot rabies? Även om hundarna inte träffas så kissar de ju och luktar på andras kiss osv (jag vet inte hur rabies smittar så kanske det inte spelar någon roll?)
 
Men om man tävlar rör man ju sig bland främmande hundar som är ovaccinerade mot rabies? Även om hundarna inte träffas så kissar de ju och luktar på andras kiss osv (jag vet inte hur rabies smittar så kanske det inte spelar någon roll?)

Rabies smittar genom infekterat saliv. Dvs det krävs i princip ett bett, eller att en smittad hund tvättar/slickar en annan hund över ett öppet sår.
 
Jag hade önskat att det var så enkelt. Numera händer det inte så ofta. Jag har blivit bra förbannad på folk som har så dålig koll på sina hundar att de kan rusa fram till andra och sagt det med så just de personerna verkar hålla sig ifrån naturreservatet numera men det finns alltid nya puckon och jakthundarna rusar fortfarande omkring och det där är ungefär som folk som alltid ska kramas, man vet att det är stor risk för smitta just för att de beter sig som de gör.

Jag vet ärligt talat inte i vilka miljöer något sådant inte skulle kunna inträffa? Inhägnat område?

Under mina 20 år med hund har jag stött på framrusande hundar ca tre gånger, så jag är mer frågande till i vilka miljöer det frekvent händer. Hundrastgårdar?

Här där jag bor nu har det skett en gång på 10 år och då var det en kopplad hund som drog omkull sin förare. Jakthund har jag aldrig stött på.
 
Det stod mycket om det i DN. Minns inte när det var, i höstas kanske? Hunden obducerades på SVA där man konstaterade rabies. Ska se om jag hittar.

EDIT: Jag mindes helt fel! Hunden hade inte rabies, men risken fanns. Här är artikeln: https://www.dn.se/sverige/fick-fly-hemmet-med-barnen-visste-inte-om-valpen-hade-rabies/
Sorry!!
Har inte DN men bra att de skriver om riskerna!
Tror som sagt att det bara är en tidsfråga innan vi har ett konstaterat fall i Sverige 😔
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 301
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp