Hur tänker ni? Rabiesvaccination.

Jag har bestämt mig för att vaccinera hundarna, och även katterna. Mina hundar umgås inte med andra hundar men har man otur så kan det komma lösa hundar framspringande. Jag är nog lite mer rädd att ett vilt djur ska få rabies och sedan attackera något av mina djur.
 
Under mina 20 år med hund har jag stött på framrusande hundar ca tre gånger, så jag är mer frågande till i vilka miljöer det frekvent händer. Hundrastgårdar?

Här där jag bor nu har det skett en gång på 10 år och då var det en kopplad hund som drog omkull sin förare. Jakthund har jag aldrig stött på.
Oj! Då har du haft en enorm tur! Hundrastgårdar skulle jag aldrig åka till utan det här sker i skogen och då framförallt i ett naturreservat.

Jakthundar kommer frekvent förbi oss i skogen. Endel har stenkoll på sitt jobb och tar ingen notis om oss medans andra tycker "men heeej! Vad kul att ni kommer här! Mycket roligare än att jaga!" Endel jakthundar har vi träffat på vår egen parkering och andra på grusväg eller i skogen. En jägare träffade jag frekvent, ett tag minst en gång i veckan när hen var ute och letade efter sin hund som hen menade inte ville sluta jaga. Den hunden träffade vi på i skogen ett flertal gånger.

Det finns ju en väldigt bra anledning till tråden jag startade angående lösa hundar men där raljerade ju de flesta och ansåg att jag var dum i huvudet. Det är ju inte så konstigt om man nu aldrig träffar på lösa hundar för då är ju det inget problem man har.
 
Oj! Då har du haft en enorm tur! Hundrastgårdar skulle jag aldrig åka till utan det här sker i skogen och då framförallt i ett naturreservat.

Jakthundar kommer frekvent förbi oss i skogen. Endel har stenkoll på sitt jobb och tar ingen notis om oss medans andra tycker "men heeej! Vad kul att ni kommer här! Mycket roligare än att jaga!" Endel jakthundar har vi träffat på vår egen parkering och andra på grusväg eller i skogen. En jägare träffade jag frekvent, ett tag minst en gång i veckan när hen var ute och letade efter sin hund som hen menade inte ville sluta jaga. Den hunden träffade vi på i skogen ett flertal gånger.

Det finns ju en väldigt bra anledning till tråden jag startade angående lösa hundar men där raljerade ju de flesta och ansåg att jag var dum i huvudet. Det är ju inte så konstigt om man nu aldrig träffar på lösa hundar för då är ju det inget problem man har.
Vad jobbigt att bo så! Jag får lite panikkänsla att bo så att man måsta vara så inpå andra på sin promenad.
 
Vad jobbigt att bo så! Jag får lite panikkänsla att bo så att man måsta vara så inpå andra på sin promenad.
Alltså, jag bor inte i naturreservatet men ska jag kunna gå längre än 4 km så är det den enda vettiga turen om man inte vill gå på grusvägar då men det mår inte min kropp väl av. Ofta är jag ensam men så vissa tider så kommer där en massa folk som har noll koll. Idag mötte jag t ex en som visserligen hade sin hund kopplad men där hunden hängde längst ut i ett fem meter långt flexi och försökte attackera min. Turligt nog möttes vi på ett ställe där stigen delar sig så det fanns plats att gå undan men inte kul ändå. De här har jag mött förut och de ser ut som frågetecken när jag ber dem hala in sin hund och undrar varför. De anser att deras hund bara vill leka. Jag tycker så synd om deras hund som har så okunniga ägare.

Det har dock blivit bättre nu sedan covid restriktionerna försvann. Folk har väl inte tid att åka dit på dagtid (tar ca 15-20 minuter från stan) nu när de ska vara på plats på jobbet igen och inte jobbar hemifrån längre. Det här problemet uppkom vid pandemins början. Från att aldrig ha mött någon där till att möta många varje dag så har jag tur upphör problemet helt. Men, jag kände som du när pandemin började, låt mig gå ifred!!!
 
Det har dock blivit bättre nu sedan covid restriktionerna försvann. Folk har väl inte tid att åka dit på dagtid (tar ca 15-20 minuter från stan) nu när de ska vara på plats på jobbet igen och inte jobbar hemifrån längre. Det här problemet uppkom vid pandemins början. Från att aldrig ha mött någon där till att möta många varje dag så har jag tur upphör problemet helt. Men, jag kände som du när pandemin började, låt mig gå ifred!!!
Stor igenkänning! Älskar att plugga på distans nu. Det är så skönt att kunna gå promenader utan att möta folk precis hela tiden, eller bara att kunna gå till rastgården på förmiddagen och vara nästan helt säker på att den faktiskt är ledig så att hundarna får springa.
 
Oj! Då har du haft en enorm tur! Hundrastgårdar skulle jag aldrig åka till utan det här sker i skogen och då framförallt i ett naturreservat.

Jakthundar kommer frekvent förbi oss i skogen. Endel har stenkoll på sitt jobb och tar ingen notis om oss medans andra tycker "men heeej! Vad kul att ni kommer här! Mycket roligare än att jaga!" Endel jakthundar har vi träffat på vår egen parkering och andra på grusväg eller i skogen. En jägare träffade jag frekvent, ett tag minst en gång i veckan när hen var ute och letade efter sin hund som hen menade inte ville sluta jaga. Den hunden träffade vi på i skogen ett flertal gånger.

Det finns ju en väldigt bra anledning till tråden jag startade angående lösa hundar men där raljerade ju de flesta och ansåg att jag var dum i huvudet. Det är ju inte så konstigt om man nu aldrig träffar på lösa hundar för då är ju det inget problem man har.
Om jag haft så mycket tur vet jag inte. Bland alla de hundmänniskor jag känner så är det få som haft återkommande problem med framspringande hundar. Det har hänt vid enstaka tillfällen, men inte mer än så.
 
Skulle jag mot förmodan resa med hund till rabiesland så skulle jag självklart vaccinera, men lika lite som jag letar fel som inte är ett egentligt fel så tänker jag definitivt inte vaccinera mot något som inte förekommer (inom landet)
 
Enligt en kollega från Polen så erbjuds gratis vaccination mot rabies till hundar och katter där och i Ukraina. Jag tänker att de som bryr sig om sina djur så pass att de tar med dom förmodligen har låtit vaccinera dom förut.
Känns som risken för rabies är större av smiggelhundar än flyktingars djur.
 
Om jag haft så mycket tur vet jag inte. Bland alla de hundmänniskor jag känner så är det få som haft återkommande problem med framspringande hundar. Det har hänt vid enstaka tillfällen, men inte mer än så.
Jo du lär ha haft en enorm tur. Jag bor långt ute på landet, går i skogen och det händer alldeles för ofta. När jag bodde i stan hände det aldrig. Eller jo, en gång har det hänt i stadsmiljö.

Ja det är ju det som är problemet. Hundmänniskor beter sig inte så. De tror inte att det är fritt fram att släppa sin hund lös i skogen och ha noll koll. Människor som bara råkar ha hund och noll kunskap beter sig så för det mesta. Ingen hänsyn och ingen respekt och ingen förmåga att läsa vare sig sin egen eller andras hundar.
 
Enligt en kollega från Polen så erbjuds gratis vaccination mot rabies till hundar och katter där och i Ukraina. Jag tänker att de som bryr sig om sina djur så pass att de tar med dom förmodligen har låtit vaccinera dom förut.
Känns som risken för rabies är större av smiggelhundar än flyktingars djur.
Ja självklart är det från smuggelhundar den största risken kommer. Det var bara det att jag insåg hur naiv jag har varit när jag läste en artikel om hundar från Ukraina.
 
Enligt en kollega från Polen så erbjuds gratis vaccination mot rabies till hundar och katter där och i Ukraina. Jag tänker att de som bryr sig om sina djur så pass att de tar med dom förmodligen har låtit vaccinera dom förut.
Känns som risken för rabies är större av smiggelhundar än flyktingars djur.
Alla länderna runt Ukraina erbjuder gratis rabiesvacc o pass till hundarna därifrån
 
Jo du lär ha haft en enorm tur. Jag bor långt ute på landet, går i skogen och det händer alldeles för ofta. När jag bodde i stan hände det aldrig. Eller jo, en gång har det hänt i stadsmiljö.

Ja det är ju det som är problemet. Hundmänniskor beter sig inte så. De tror inte att det är fritt fram att släppa sin hund lös i skogen och ha noll koll. Människor som bara råkar ha hund och noll kunskap beter sig så för det mesta. Ingen hänsyn och ingen respekt och ingen förmåga att läsa vare sig sin egen eller andras hundar.
Jag har samma erfarenhet som @Jadzia kan inte ens minnas när en lös hund senast kom framspringande och då går jag dagligen längs med göta kanal o skogen, o ibland i stan, min/mina hundar är alltid lösa om det är minimalt med biltrafik.
 
Låter någon sin hund göra det? Jag tänker på alla lösa hundar där ägaren har noll koll och hunden/hundarna rusar fram till en. Hittills har det aldrig hunnit bli slagsmål/bett men visst sjutton har okända hundar kommit så nära min hund att de hade kunnat smitta honom även om jag har gjort allt jag har kunnat för att det inte ska ske.
Jag bor på landet och här möter vi inga lösa hundar. Åker vi iväg någon annanstans för att promenera så är det ändå inga ställen där det finns en massa lösa hundar. Sedan är det inte rabies jag är rädd för i första hand när det gäller främmande hundar, utan att de inte ska vara snälla mot mina hundar, smitta av annat än rabies etc.
 
Jag bor i ytterkant av storstad med populära promenadområden nära och vi möter lösa hundar några gånger i veckan. Möter 2-7 hundar varje promenad och det händer ca 1 gång per månad att lös hund kommer fram eller hund i flexikoppel kommer onödigt nära. Ibland även framsläppta av ögaren för att få hälsa.
Nuvarande hund har blivit biten 2 ggr på 9 år. Förra tiken blev biten av jakthund (då bodde vi på landet) och min första tik blev biten 3 ggr i vårt bostadsområde av en grannhund.

Vi reser inte till "rabiesland" men till Danmark. Tycker det är svårt att veta vad för hundar som finns med på kurser. Det är en hel del rescuedogs på kurser häromkring. På tävling/utställning vet man ju inte heller om någon har slunkit in med "dåliga papper".
 
Jo du lär ha haft en enorm tur. Jag bor långt ute på landet, går i skogen och det händer alldeles för ofta. När jag bodde i stan hände det aldrig. Eller jo, en gång har det hänt i stadsmiljö.

Ja det är ju det som är problemet. Hundmänniskor beter sig inte så. De tror inte att det är fritt fram att släppa sin hund lös i skogen och ha noll koll. Människor som bara råkar ha hund och noll kunskap beter sig så för det mesta. Ingen hänsyn och ingen respekt och ingen förmåga att läsa vare sig sin egen eller andras hundar.
Låter mer som du haft extrem otur. Hundägarna häromkring beter sig inte så, oavsett om de bor i samhället eller i skogen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 298
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp