Hur tänker ni?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater?

Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram och accepterar att det "ska vara så"?
Förlitar ni er på att andra säger åt er vad Er häst ska ha?
Ger ni minsta möjliga mängd så hästen inte smalnar av - bara för att det blir billigast så?
Eller bara ger ni vad ni alltid har gett?

'Alla' i hästvärlden har ju olika tankar och åsikter men jag blir ändå lite fascinerad över att hur folk lägger upp sina foderstater trots att det på vissa punkter finns forskning osv på saker och ting (ex det med att hästen ska ha tillgång till foder större delen av dygnet)
eller trots att hästen visar beteendestörningar pga för lite foder eller liknande...

Kan ge ett exempel på en person i stallet när vi pratade lite slött om foder - en tjej hävdade att hennes (storhäst) blev tjock av mer än 8(!) kg ensilage.
Denne häst ser ut som en undernärd tvååring ungefär.
'Alla' ser att hästen är undernärd (inte mager, men totalt muskelfattig och utmärglad), att den mår dåligt osv men ändå har inte ägaren reagerat förrän nu i veckan och hållt med om det..
Dock kan samma person ge två hinkar havre+betfor om dagen :confused:
Det är minst två liter torrmängd i varje hink..

Sen kan man ju på andra ställen se folk som är helt emot kraftfoder "bara för att" och istället vräker i sina hästar massa felaktig mat så de blir antignen superfeta eller bukiga.

Eller som jag såg i någon tråd (skummade bara igenom den) här var det någon som skrev att hon kunde ge x antal kg innan hästen gick ner i vikt (??).
Min tanke är då - varför inte ge några extra kg för att se om hästen håller vikten på det?

Min åsikt är den att man ska ge hästen så mkt grovfoder som möjligt, och o man har ett superfoder (Som jag :grin: ) så får man stödfodra med halm eller hö för att hästen ska få så mkt tuggtid som möjligt.
Efter att i flera år ha stått i ett stall där majoriteten av hästarna blir tokiga vid fodringar har jag blivit av den åsikten eftersom jag har sett hur dåligt många hästar mår av för lite tuggtid och för dålig stimulans.
I ex ena stallet nu står det 9 hästar och det är Två hästar som inte reagerar extremt negativt vid fodringar. Eller egentligen ingen men de två reagerar inte så starkt och enda anlednignen till att de beter sig lite illa är att de står i den stressande miljön (min gamling står där och hon har aldrig varit tjurskallig vid fodringar innan! men å andra sidan står hon på boxvila så det kan lika gärna bero på det.. )-.


Sen är jag ingen kraftfodermotståndare heller, men jag anser att man i första hand ska ge grovfoder och i andra hand kraftfoder OM det verkligen behövs trots så gott som fri tillgång på grovfoder (eller totalkonstiga värden)

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter i det här ämnet men jag insåg just att jag redan skrivit alldeles för mkt så vi får ta det i ett annat inlägg om någon orkar läsa och svara :p

Dela med er om era åsikter! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

Ibland använder jag foderstatsprogram, ibland miniräknare, men man kan sällan följa rekommendationerna i programmen rakt av, så första året jag hade min kallblodstjej tappade hon mycket eftersom jag inte var medveten om hur mycket över de rekommenderade värden jag måste ge. Men man märker snabbt vad ens häst behöver, sedan går jag efter det, och kollar upp lite mineralkvoter. Tillhör nog skaran mitt i grovfoderskalan, inte de som ger ett 20-tal kilon hö, men inte heller de som är rädda för grovfoder och bara ger nåt kilo.

Vet till exempel att kallblodstravaren behöver totalt dryga 90-100 Mj om dagen (kollar jag i hippocampus tabeller ska hon ha ca 65:o)och omkring 500 g smrp. D-ponnyn har också behov i den storleksordningen, men är inte lika stor i maten. Lilla kallblodskorsningen behöver runt 70 Mj och 450 gsmrp.

Såhär gör jag steg för steg:
-Lägg på ca 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt (eller motsv. mängd silage)Lite mer om hästen är stor i maten. :)

- Ordna smrp med hjälp av lusern eller kraftfoderkonc.

Lättfödd häst: Så mycket grovfoder som möjligt utan att mj blir för högt, lägg till protein via kraftfodret, gärna koncentrat så man inte snor för mycket energi och tvingas dra ner på grovfodret. (eller lucernhack)

Normalfödd häst: ca 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Kraftfoder ca 0-2 kg, sort beroende på höet.

Svårfödd het häst: Så mycket grovfoder som är rimligt, lägga till lucen och ev proteinkonc.


Jag brukar tänka så att oavsett individuella behov behövs "lagom" mkt foder för matsmältningen, så en lättfödd ger jag så mkt jag kan utan att den går upp i vikt, och en svårfödd ger jag så mkt som behövs.

Kan ge kallblodstjejens foderstat som exempel: 10 kg hö, ett knappt kilo lucern, linfrökaka, lite halm tillnatten, 1 kg morötter, mineraler.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

I en stude från SLU undersöktes utfodringsrutiner, skötsel, hälsa och arbetsnivå hos svenska ridhästar. Cirka 500 enkäter distribuerades till ägare av ”hobbyhästar”. 56,3% svarade. I den studien finns ganska så skrämmande läsning vad det gäller utfodring.

Axplock

Lite mer än hälften (54 % eller 153 st) av hästarna i undersökningen hade en beräknad foderstat. Av de 153 hästar som uppgavs stå på en beräknad foderstat hade 30 st (19,6 %) ingen analys på grovfodret.

Av de hästar vars intag av torrsubstans tillfört via grovfoder gick att beräkna utfodrades 16 % (33hästar) med 1,0 kg ts eller mindre per 100 kg kroppsvikt. Av dessa hästar hade 16 st (8 %) inte tillgång till halm. 22% av hästarna hade någongång drabbats av kolik.

Hästarna i studien utfodrades med i genomsnitt 0,4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och dag,d.v.s. 2 kg kraftfoder för en 500 kg tung häst per dag. Resultatet att skillnaden i kraftfoderintag inte skilde sig signifikant mellan hästar som utförde ett lätt arbete och hästar som inte arbetade alls. Den fördjupade studien visar att många hästägare har relativt dålig
uppfattning av kraftfodergivans storlek, med avseende på antal kg. I de flesta fall angavs kraftfodermängden i liter, trots att enkäten efterfrågade kilovikten. Då kraftfodergivan i en beräknad foderstat av praktiska skäl omvandlas till liter istället för kg är det naturligt att vikten faller ut minnet. Problem uppstår dock om hästägaren förväxlar kg och liter och likställer dessa
två enheter.


Majoriteten av hästarna i enkäten (56 %) bedömdes av hästägarna vara i lagom hull. I de fall hästen inte ansågs vara i lagom hull ansåg hästägaren oftast (i 33% av fallen) att hästen var något överviktig. Femton hästägare gissade lägre än hästens verkliga vikt,
medan åtta gissade på en högre. En av konsekvenserna av att felbedöma hästens vikt blir att hästägarna utgår från en annan vikt än hästens verkliga vid beräkning av foderstaten. I verkligheten behöver detta inte medföra några egentliga konsekvenser för hästen om hästägaren korrigerar foderstaten efter hästens respons på denna.

Mycket intressant studie måste jag säga. Det värsta jag läste var när folk skulle skriva hullet på sin häst och en bedömde sin något underviktiga häst som överviktig. :crazy:

Läs mer här
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf
 
Sv: Hur tänker ni?

Nej, vi lyssnar endast på våra egna hästar när vi bestämmer hur mycket mat de ska ha och bryr oss inte om vad andra säger eller hur det varit tidigare. Inte heller är jag rädd för de extra kronor det kostar att öka på något kg grovfoder, tycker det i alla fall är mycket billigare än kraftfodret :cool: Foderstatsprogrammet däremot använder vi för att räkna ut vad foderstaten innehåller, så det inte fattas något.

När vi skaffade våra hästar så tog vi noga reda på vad de hade ätit innan, både sort och mängd. Sedan försökte vi följa den foderstaten. Problemet var bara att det var endast en av tre som hade analyserat sitt grovfoder.

Så vi fick gissa i början och tog hjälp av foderstatsprogrammet för att se vad hästarna fick så vi skulle ha något att gå på sedan. Nu har jag ju lärt mig vad hästarna behöver i energi för att inte svälla som ballonger (islandshästar) men jag vill inte underskrida programmets rekommendationer för övriga värden.

Med små behov så behöver man oftast inte så mycket kraftfoder, nu har jag ett jättefint ensilage som täcker behoven helt (förutom selen då som jag ger varje dag) men jag kompletterar ändå med en dl av betfor, linfrökaka, vetekli och lucern samt ger ett mått vitlök och kiselgur eftersom jag tror att det är bra med lite olika foder utifrån tanken att vilda hästar äter mer varierat än vad vi kan erbjuda vintertid.

Jag har också sett folk som är livrädda för att ge sina hästar grovfoder för att de blir tjocka då. Värst var en kvinna som ansåg att det räckte med 4,5 kg av ett ensilage som höll ca 42% TS... sedan gav hon ca ett kg kraft... Kan säga att när vi stod i det stallet så tog det två dagar sedan var våra änglar förvandlade till små :devil:

Men i islandshästvärlden så finns det nog fler som har det omvända problemet - isisar tar upp mer av fodret och blir lätt smällfeta!

Jag tycker också att hästarna ska ha att äta i stort sett hela tiden, men jag tycker inte att lösningen ligger i att hålla ständig tillgång till obegränsat med mat (just eftersom vi har isisar, hade jag haft ett svårfött fullblod hade jag nog velat att den typ vadade i mat), utan jag tycker att man måste hålla koll på mängden mat som de får i sig och se till att det tar så lång tid som möjligt att äta den! En vild häst äter tuggor, några strån här, några där, den tar inte en hel mun full och proppar i sig som våra gör när vi serverar hö/ensilage.

Så vi gör vad vi kan för att få längre ättider och sysselsättning nu på vintern - vi har byggt en liten låda med galler så de inte får ut mer än några strån i taget som vi har i boxen, ute sprider vi ut ensilaget i ca 8-10 högar i en ring där de inte släpper sina högar (de är två i en grusruta på kanske 20x20 m), vi har en extra utfodring mot de övriga i stallet och vi släpar in grenar som de kan grejja med.

Du skrev om en tjej som räknade ut vad hon kunde ge utan att hästen tappade i vikt. Det är ju inte säkert att det betyder att hon vill ge så lite som möjligt - av ekonomiska skäl eller för att hålla nere hullet.

Vår ena isis är som en dammsugare och skulle aldrig lämna ett strå hur mycket mat han än fick. Den andre däremot har en gräns för sitt ätande, han äter lite, går en runda och kollar om det finns något i diket, äter lite till osv. Och lämnar ofta mat i boxen (ute blir det aldrig något kvar för det tar ju dammsugaren :d ).

För honom var det så i början att jag räknade ut vad han måste få i sig för att inte tappa vikt. Men det var ju mini-gränsen för vad han faktiskt skulle äta, inte för vad jag skulle erbjuda honom!

Så jag tror att man kan resonera på olika sätt beroende på vilken sorts häst man har och att det finns problem både med under- och överutfodring. Men jag tror också som du att många ger kraftfoder "bara för att" och inte har förstått vad grovfodret betyder för hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

De flesta hästar mår väl bäst av ett riktigt bra grovfoder.

Men vad är då ett bra grovfoder? Jag har ofta haft växande unghästar och då är det inte lätt att få fatt i tillräckligt bra grovfoder, utan det måste kompletteras. Jag har också haft en del fullblod som inte är så jättestora i maten (äter kanske bara 10 kg hö på fri tillgång)

Den typen av hästar måste jag ge lusern upptill, jag väljer då pellets eftersom det är såpass mycket billigare. Kruxet är att de inte äter enbart lusern eftersom det är lite beskt i smaken, så att blanda ut det med havre och ett par dl sojamjöl är det som funkar bäst på mina hästar. Det blir billigast OCH hästarna får i sig (enligt hippocampus) vad de behöver. Jag använder ett analyserat grovfoder.

Idag har jag faktiskt två vuxna halvblod som inte behöver extremt höga värden, så nu har jag börjat dra ner på både lusern, havre och soja och ökat höet lite. Känns lite ovant för mig, men jag tycker hästarna ser fina ut och enligt foderstatsprogrammet ska de få mer än tillräckligt.

Det ena halvblodet får ca 1 kg kraftfoder och det andra som jag försöker få upp något i hull och bygga lite muskler på får ca 2 kg.

Så gör jag :)
 
Sv: Hur tänker ni?

oj, oj... jag tror inte jag vill läsa hela rapporten, jag blir så ledsen då. Stackars, stackars hästar - som vi säger att vi älskar så mycket :crazy:
 
Sv: Hur tänker ni?

Nej så hemsk är den inte ;). Den är verkligen intressant ur den synpunkt att: vad mycket folk som inte har ett hum om vad dom gör eller hur en häst funkar.

Ett annat axplock


Kalcium/fosforbalansen.
Femtioen procent av hästarna (135 st) uppgavs stå på en foderstat där kalcium-fosforkvoten var i balans. Arton procent (47 st) uppgavs stå på en foderstat där kvoten inte var i balans, och 31 % av 27 hästarna (83 st) stod på en foderstat där hästägaren inte visste om kvoten var balanserad. För 17av hästarna saknades uppgift. Av de 135 hästar som uppgavs ha en balanserad kvot hade 71 % (96 st) en beräknad foderstat och resterande 29 % (39 st) hade inte en beräknad foderstat.

För 25 st (19 %) av de 135 hästar som uppgavs ha en balanserad kalcium-fosforkvot saknades både beräknad foderstat och grovfoderanalys.
:crazy:
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag kollar vad hästen åt förra året och hur den såg ut på det. Fanns inte analys på grovfodret då så uppskattar jag på den foderstat den stod på tidigare. Ger den mängden energi och balanserar resten på den energisiffran. Justerar om det visar sig gå åt fel håll. Efter första året har man en bra status på hästen var den bör ligga för att må bra.

Det finns så sjukt många okunniga människor och det hjälper inte hur mycket program de har för de har inget vett ändå...
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag går efter förra årets värden och en koll på hur kusarna ser ut. "Tyvärr" har vi en lätt- och en lite mera svårfödd, vilket inte direkt förenklar fodring i hagen (gav gärna mera hö om det gick!).

Numera räknar jag inte slaviskt, men har koll på kvoter etc. Efter hö blir det Kvarnbys lucern om protein behövs och det har räckt i år i allafall. Jag vill helst inte ge kraftfoder om vi slipper, och med två islänningar som inte går hårt arbete så funkar det bra (beroende på hövärdena).

Personligen ser jag ett problem i att analys och foderstat ofta jämställs och inte sägs fungera utan nån större fundering varför. Att man måste göra rätt, både i analysens provtagning, och i uträkningarna och sen även SE på hästen tycks vara överkurs. Jag får en känsla av att motståndet ligger i att "funkar det inte så gör jag som tidigare", men att de som inte gillar analyser etc ändå inte förstår vad det går ut på. Jag hade dock ingen aning om att det var så illa som Mynta rapporterar. :eek: :crazy:
 
Sv: Hur tänker ni?

Blir varje vecka småchockad över att det fortfarande år 2009 finns så lite foderkunskap. Räkna siffror börjar folk bli duktiga på, men att SE på sin häst och LÄRA SIG hur en häst ser ut på diverse givor och olika foder det verkar inte finnas.

Standarden är fortfarande allt ofta härikring - alltid gjort, hästen är och blir tjock av mer hö!

Jag tror inte jag ljuger om jag säger att så stor del som iaf 90% av hästarna går med proteinbrister, spetsiga ryggar, mankar som är urgröpta och stora magar. Nästa alternativ är de med bordsryggar som är dallrande feta av protenbristerna. Lösa magar och avföring som luktar surt är en allt för vanlig lukt efter en häst. Hästar som är halvt rabiata vid fodringar, väver, krubbar, drar tänderna i galler, sparkar i dörrar, stressiga över lag m.fl symtom.

Många kan ställa sig frågan, varför men gör sen inte så mycket för så här har de ju alltid varit, sett ut eller det ska ju vara rätt enl. programmen.

När jag sen vid olika tillfällen inte kan vara tyst så blir jag ju många gånger stämplat som en idiot som inte vet jag jag pratar om just av en endaste anledning. De har aldrig hört talas om det eller den beskrivning jag berättar om, så varför ska de tro på mig när jag säger att deras "feta" häst behöver mer mat.

Sen finns det tack å lov de som vill lära sig mer och som är tacksamma över att få höra det ingen tidigare berättat och ändrar gladeligen eftersom de vill sin häst väl och att den ska sluta må dåligt.

I mitt nya stall har jag äntligen fått uppleva ett helt stall som ger sina uppstallade hästar grovfoder iförsta hand och kompleterar vid behov med kraftfoder. De har analys men går inte slaviskt på en siffra utan tittar också på hästen och frågar och diskuterar. Jag blev glatt överraskad och fler nya med mig har reagerat på att det är så tyst och lugnt vid fodringarna av hästarna i detta stall.


Jag själv räknar först lite för att ganska snart inse att det inte blir bra, efter det så ändrar jag där felet verkar ligga och ger och räknar var för sig. Har alltid haft hästar som behöver ligga helt annorlunda än tabellhästen.
När jag sedan hittat en mängd som passar hästen så behåller jag siffrorna, sorten mat och reaktion på hästen på ett papper för att kunna ha till kommande år. Jag skriver också upp avvikelser som jag anser är fel utifrån vad den stoppar i sig, så jag kan gå tillbaks och se om ett liknande fall dyker upp.

När jag hjälper folk med eller utan analyser så kikar jag på hur hästen ser ut och jämför det med va den får för mat och gör sedan ändringarna utifrån det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

Jag har inte analys och uträknad foderstat utan ändrar fodret vartefter jag märker att hon behöver det.
 
Sv: Hur tänker ni?

Räknar "för hand" med siffor ur en bok om hästens näringsbehov. Litar inte på datorprogram. Försöker täcka så mycket som möjligt med grovfoder, och ger kraftfoder om det inte går ihop.
 
Sv: Hur tänker ni?

Tkr de flesta hackar upp sig på tabellen alldeles för mkt! När jag fick min första häst typ 1½ år sen så kunde jag inte alls så mkt om foder, visste ju att de ska få mest av grovfoder såklart, men trodde väl typ att kraftfoder var "nödvändigt". Eftersom vi inte hade så stor koll på hur mkt han skulle äta ringde vi till kraffts foderådgivning, de rekommenderade 11 kg av vårt hösilage var helt okej värden på det, sen 1 dl krafft miner och typ 0.5 kg krafft ponny.
När jag började läsa om foder kom jag fram till att de där 0.5 kg ponny, var likvärdigt med 1 kg hösilage :grin:. Men de försöker väl sälja sitt foder såklart...

Iaf den foderstaten var till ett varmblod på 500-550 kg, han hade i och för sig fri tillgång i hagen så åt säkert minst 10 kg hösilage där, fick sedan runt 5 kg inne på natten, hade ingen koll på hur mkt han åt ute i hagen då...
Iaf så märker vi att efter typ 2 månader så börjar han bli bukigare och tappa överlinjen, genom att läsa här på buke fattar jag då att han har proteinbrist, så upptäckte det ändå relativt fort... :o
Börjar då få fritillgång inne oxå (får så mkt så han äter upp) får då 10 kg hösilage på kvällen/Em + lusern.
Han låg runt dubbla tabell proteinvärdet nästan och han började få tillbaks musklerna och såg mkt finare ut :)

Efter att det blev problem med foderstaten har jag läst väldigt mkt om foder, och har väl ganska bra koll nu tkr jag :) har även lärt mej att tabell värdet inte alltid funkar och att man måste fodra med ögat oxå!

Min nuvarande häst är ett 5 årigt fullblod som gått på banan, och behöver mer hull, även hon går på fri till gång äter 20-25 kg hösilage/dygn med ts på 60, är ett bra hösilage med 6 MJ och 50 g Smrp. Skulle gissa att hon väger runt 450 kg och enligt tabellen är väl hennes behov 69 MJ och 420 g Smrp men hon får runt 145 MJ och 1000 g Smrp...
Men är ju svårt att räkna på arbetet hästen gör...

Iaf så följer jag inte tabellen, ser den mer som en minimigräns, så finns det ju säkert hästar som kräver mindre än tabellen oxå...
Men att man tänker hur hästen är van vid att leva när man väljer hur man ska fodra tycker jag är viktigt, att de får tugga! och att man ser till individens enskilda behov!
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har aldrig använt uträkningsprogram för att göra foderstat till min häst. Jag tittar på hur han mår, ser ut i pälsen och att han inte blir tjock eller faller ur.

Självklart är det viktigt att de får en bra foderstat, men jag kan tycka att det verkar gått lite till överdrift. Hobbyhästar är inga elitidrottare. Hur många hobbyryttare äter efter en exakt uträknad "diet"? Inte så många. Jag själv slarvar otroligt mycket med maten. Och jag rider nästan varje dag.

Sen är det hemskt att det är så stor okunskap bland hästägare, att de ger sina hästar för lite grovfoder (ffa) för att de tror att de ska bli feta.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har ändrat taktik beroende på att min häst nu är äldre (18 år) och att jag inte köper in grovfoder själv.

När hästen var föl/unghäst räknade jag noga på hövärden, ca/p kvoter och annat, hade honom alltid på halm, köpte dyra mineraler och oljor..

Nu är jag inte så orolig och "ordentlig" längre. Vi har alltid analys på hö & hösilage men jag ser det mest som ett riktmärke. Grunden är så mkt grovfoder som möjligt, hästen är lättfödd och behöver sällan kraftfoder (får lite betfor + mineraler, etc bara). Däremot får jag se upp om hö/hösilage har för låga proteinvärden - det syns ganska snart på pålle och då kompletterar jag med lusern. Nu är han jättefin på 7 kg hö, 4 -5 kg hösilage, halm, 4 dl betfor, mineraler, linfrö & foderjäst (å en och annan morot :D).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

KL

Många verkar anse att. Först ska hästen falla ur innan åtgärd sker. Varför ? Verkar mer regel än undantag att det ska vara så. Som någon skrev: Jag har inte analys och uträknad foderstat utan ändrar fodret vartefter jag märker att hon behöver det.

När man märker det, så är det ju lite väl sent...varför måste saker märkas innan man sätter in en åtgärd ????
 
Sv: Hur tänker ni?

Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater?

Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram och accepterar att det "ska vara så"?
Nej. Jag använder numera bara programmen för att snabbräkna och kontrollera att det jag räknat ut stämmer.

Förlitar ni er på att andra säger åt er vad Er häst ska ha?
Jag är ganska kritisk mot de råd jag får-kollar upp fakta efteråt, men diskuterar gärna och ber om tips från många olika. Man får lika många svar som antalet personer man frågar. Har märkt viss skillnad beroende på om man frågar en foderrådgivare från kraftfoderföretag, en dressyrtävlingsryttare, skogsmulle eller agronom. :grin:
Ger ni minsta möjliga mängd så hästen inte smalnar av - bara för att det blir billigast så?
Jag tänkte lite så förut, ekonomi spelade in med stor roll. Men eftersom jag har en ganska svårfödd häst har jag fått tänka om, jag har lärt mig den hårda vägen och lärt av mina misstag. Det är jättesvårt att hålla sig precis på gränsen innan hästen ska falla ur, så jag ligger hellre en bit ovanför den gränsen. En svårfödd häst kostar-så är det bara. Jag får prioritera bort andra saker, tex lyxen med fint stall.
Eller bara ger ni vad ni alltid har gett?
För det första är jag fortfarande ung, har inte haft hästen så länge och är rel. nyligen intresserad av foder. ;) Så definivt- nej. Tvärtom. :p Jag provar både "gamla knep" och nya foder.
[/QUOTE]

Men grundregler för mig är:
-Mycket grovfoder, mycket tuggtid och bra kvalitet på grovfodret.
-Analys kan vara ett plus men är inte alltid det
-Så långt det går: ge enbart grovfoder (iaf till allra största del)
-Försök hålla foderstaten så kort och enkel som möjligt. Men det går ju inte alltid.
-Det viktigaste är att KOLLA på hästen, hålla sig uppdaterad och ibland totalstrunta i siffror på ett program och bara fodra på.
 
Sv: Hur tänker ni?

Det är klurigt det här med foderstatsberäkning och hur det egentligen stämmer till hästen. Jag var noga förr och räknade in i minsta detalj och hade analyserat grovfoder. Det gör jag inte längre för det stämmer inte ändå!
Jag har t ex två tinkerhästar, den ena märren är 148 cm och grov men rids inte då hon är triangelmärkt. Den andra märren är 139 cm och grov samt rids. Båda har samma foderstat men det är den lilla märren som blir överviktig. Det är ju så mycket som styr, hur deras ämnesomsättning är, hur tjock pälsen är vintertid etc.
Så jag ger nu bara helt fritt med grovfoder, begränsar när det behövs genom att lägga i nätburar så det tar längre tid att äta. Därutöver får de bara betfor för mineralernas skull, nyponpulver och beroende på årstid vitaminer och andra tillskott. Sommartid hålls de på ett relativt magert bete med mängder av bär och buskar vilket jag inbillar mig tillgodoser mycket vitaminbehov. Min triangelmärkta märr har t ex en förkärlek för pilbarken (det är säkert smärtlindrande) och björnbär.
Shettisarna får också fritt grovfoder, men där är det bara gräsfröhalmen som är fri, hösilaget får de inte fri tillgång till.
Jag tror att det blir mer noga när man har aktiva hästar som rids flera dagar i veckan och tränas hårdare än som t ex mina hobbyluffarhästar.
/Sessiagh
 
Sv: Hur tänker ni?

Men oj vad mycket att läsa. Men väldigt intressant studie (och som sagt - skrämmande!!) verkar det vara, ska läsa så fort jag får tid! :bow:
Av det du skrev här på sidan verkar det väldigt förvånande hur många som ljuger(?) eller helt enkelt inte förstår frågorna de har svarat på. Jag menar - antingen HAR man ju analys eller så har man det inte. Hur svårt kan det vara att erkänna att man inte har det (I hela frågeformuläret..)

Av de hästar vars intag av torrsubstans tillfört via grovfoder gick att beräkna utfodrades 16 % (33hästar) med 1,0 kg ts eller mindre per 100 kg kroppsvikt. Av dessa hästar hade 16 st (8 %) inte tillgång till halm. 22% av hästarna hade någongång drabbats av kolik.
Det där blir jag faktiskt väldigt ledsen av att höra :(
Jag tycker faktiskt att folk borde förstått vid det här laget att hästarna ska ha Mer grovfoder än det.
Fast jag blir definitivt inte förvånad för i mitt stall så är maxgivan på ensilage 14 kg. Det är en häst som får det.
Två andra magrare/svårfödda hästar får 12 kg, resten av storhästarna får 10 kg. Aponnyn får 3 kg.

Nu har jag visserligen själv ganska svårt att få ihop så att tsmängden blir okej då vi har eget ensilage som är väldigt blött, men för att höja tuggtiden har jag varit tvungen att köpa in hö till min häst att komplettera med.
Hur eller hur så får ändå min häst (som är mindre och lättföddare) betydligt mer foder än de större hästarna som är svårfödda.
Och så har det alltid varit.
Har nämnt det i flera trådar, men just ett exempel var för flera år sedan när jag precis fått min fjording. Jag var då nybörjare och som alla vet är fjordisar ganska lättfödda men TROTS det så fick min fjord lika mycket foder som den största hästen på anläggningen (170 cm stort halvblod. Han fick dock mer kraftfoder då..)
Och denna enormt höga givan var ungefär 6-8 kg ensilage (!!)

Mycket intressant studie måste jag säga. Det värsta jag läste var när folk skulle skriva hullet på sin häst och en bedömde sin något underviktiga häst som överviktig.
Det där förvånar mig inte heller.
Det verkar som att bantningshysterin mer och mer går ut över hästarna, sorgligt nog.
Har massa exempel bara i mitt lilla stall, ex som den jag nämnde i ursprungsinlägget om hon som ansåg att hästen blev fet av mer än 8 kilo ensilage, och då såg ju hästen bedrövlig ut.
En annan vän tycker hennes häst börjar bli tjock - den hästen ser man fortfarande revbenen på :crazy:

Många verkar anse att. Först ska hästen falla ur innan åtgärd sker. Varför ? Verkar mer regel än undantag att det ska vara så. Som någon skrev: Jag har inte analys och uträknad foderstat utan ändrar fodret vartefter jag märker att hon behöver det.

När man märker det, så är det ju lite väl sent...varför måste saker märkas innan man sätter in en åtgärd ????
Det där undrar jag också. Varför vill man att hästen först ska gå i månader med för lite foder för att sen ändra foderstaten?
Är det inte bättre att ändra foderstaten direkt?

Jag är visserligen lite inne på samma spår då vi inte har analys på det nuvarande ensilager efter att ha varit tvugna att byta partier ett par gånger. MEN jag är inne på det spåret att min häst får så mkt som möjligt för att sedan minska om hästen går UPP i vikt.
Lite övervikt är lätt att få bort och det syns ganska snabbt, medan proteinbrister och liknande kan bryta ner musklerna i månader innan man öht märker det.

Synd att inte folk tänker på det när de lägger upp foderstaterna..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp