Hur tänker ni?

Sv: Hur tänker ni?

Jag har ju inte haft analys på mitt grovfoder. Däremot så vet jag om att det har dåliga proteinvärden. Eftersom att jag inte har analys så ger jag även lusern för att "säkerställa" viss del av grovfodret. Jag baserar mina foderstater på grovfoder och ger endast kraft om det skulle behövas. Just nu så får fångponnyn (110 cm mankhöjd) fritt med hö och har börjat vänjas in på lusern i 1,5-2 veckor(extra försiktigt eftersom att det är en fånghäst). Han får just nu 4 dl/dag och jag tror att jag ska sluta på 5 dl/dag.

Hur vet du att det är just proteinet som är dåligt om du inte har analys?
Får hästarna fritt med grov?
Hur vet du vilket kraftfoder som behövs om du inte vet vad som behövs?
 
Sv: Hur tänker ni?

Men ger ni den mängden bara för att "det är så alla gör"?
En häst som hårdtränas varje dag borde ju inte bli "stor och fet" av några kilo mer hö?
På de hästar jag har ridit (På låg-lätt-medel nivå) har alltid den lilla extra magen försvunnit redan vid lätt träning.

Kolikfrekvensen är låg jämfört med vad egentligen?
Är det vanligt med kolik på de nivåerna du hålls?

Givetvis måste man ju titta till individen, men jag står fast vid att alla hästar kan få en stor mängd grovfoder utan att bli asfeta. Men - då gäller det ju givetvis att man håller sig till ett för hästen bra grovfoder och inte fodrar på sin feta fjording med ett foder lämpat för högdräktiga fullblod. :p
Sen är det ju klart att man även måste se på hästen - men med tanke på att det finns de som hävdar att många (just tävlingshästar på hög nivå) står med magsår så är det ju inte alls självklart att allt faktiskt syns utåt sett.
Det finns ju trots allt hästar som glatt går på ett hinder även om den har ryggont eller är halt på alla fyra..
Och det finns väl forskning på att hästens mage inte mår bra om den får stå utan mat i mer än ett visst antal timmar?!



Jag hoppas du inte missförstår mig i det jag skriver - det är inte så att jag inte tror att dina pållar mår bra :)
Jag bara ifrågasätter väldigt mycket :D
 
Sv: Hur tänker ni?

Man ska ifrågasätta....det säger jag till mina elever också:)

Men ger ni den mängden bara för att "det är så alla gör"?

Som jag skrev tidigare, naturligtvis är det individuellt, men många äter inte mer pga den större kraftfodermängden får.

En häst som hårdtränas varje dag borde ju inte bli "stor och fet" av några kilo mer hö?
På de hästar jag har ridit (På låg-lätt-medel nivå) har alltid den lilla extra magen försvunnit redan vid lätt träning.

Man kan inte hårdträna varje dag, då går dom sönder...Men man vill ju samtidigt inte att dom skall bära på 50-100kg övervikt i träningen heller för den negativa belastningen ffa på hopp och fälttävlans hästar,


Vi har analyserat grovfoder, se tidigare inlägg, för sporthästarna 8.2 Mj och 55g smrp/kg foder, Ts 71%, Föl, unghästar har 10 Mj, 87gsmrp/kg foder samt Ts 74%, Dom får ändå kraftfoder (upp till 6kg Groov 125).

Det finns ju trots allt hästar som glatt går på ett hinder även om den har ryggont eller är halt på alla fyra..
Och det finns väl forskning på att hästens mage inte mår bra om den får stå utan mat i mer än ett visst antal timmar?!

Absolut! Hästar är fantastiska djur på att kämpa på om dom har den mentaliteten!

Hästar skall fodras i små portioner helst minst var 4:e timme om dom inte har fri tillgång på mat, hästar i det fria äter ca 20 tim/dygn och det är ju svårt att tillgodose på hästar som står uppstallade om man inte har automatisk utfodring, det har inte vi...(tyvärr).

Ja magsårsfrekvensen sägs öka, men det finns många anledningar till det, även små föl har det...(trots att dom kanske bara är 3v och bara diar på mamma...Men det finns många olika förklaringar till det, det går jag inte in på nu.

Jag försvarar ingenting, men förklarar bara hur vi gör och att det fungerar bra, allt kan alltid göras bättre.

Ang kolikfrekvens, så med över 200 hästar på en anläggning, samt ca 500 hästar drygt, i lilla samhället så känns det som att man har lite koll runt omkring och en dialog med våra egna veterinärer, distriktare samt djursjukhusen ligger nära med ett bra samarbete etc etc (Kolikfrekvensen är hög årsbetingat vår/höst pga sandkolik...)
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag vet det eftersom att de andra hästarna i stallet som bara äter hö är rejält bukiga och med dålig överlinje. Speciellt halvblodet. Har varit det båda vintrarna nu men mina har hållt sig fina. Kraftfoder tillsätter jag så mycket det behövs och sort efter vilken häst det är. Använder dock oftast hippo alfa då som sagt proteinet fattas i höet.
 
Sv: Hur tänker ni?

ja, man förstår ju att det är svårt med lättfödda hästar, men då får man väl se till att skaffa ett grovfoder med så lågt värde som möjligt :)

*KL*

Tänkte om det är vanligt med hästar som går på fri tillgång i hagen (det är ju bekvämt, man behöver inte luncha osv) sen får de lite grovfoder på natten för att de inte ska bli tjocka... :crazy:
Är så på ridskolan som är i samma stall som min häst står i, de har fri tillgång i hagen, går sedan lektioner och får kväll vid 8 den största hästen där, runt 650-700 kg kanske mer är en stor halvblod/ardenner korsning tror jag fick sist jag kollade 3kg halm och typ 1 kg hösilage på kvällen, som ska räcka tills de kommer ut runt 8 på morgonen :crazy:
 
Sv: Hur tänker ni?

Vi analyser vårt hö och använder oss utav foderstatsprogram så vi vet att hästarna får i sig allt de behöver.

Sen kan man ju inte lita blint på tabellerna, min häst kräver t ex mycket protein.
Vi har ett väldigt bra hö så det blir inte mer än 10 kg grovfoder per dygn, tyvärr, men vi delar upp det på 5 mål, eftersom jag tycker det är väldigt viktigt att det inte går för långt mellan utfodringarna, hade allra helst haft fri tillgång.

Jag utgår från vad tabellerna säger och ser i huvudsak till att hästarna får i sig så mycket grovfoder som möjligt, men sen kollar jag väldigt mycket på hur hästen ser ut och gör ändringar utifrån det.
 
Sv: Hur tänker ni?

Nu har jag ingen analys så därför räknar jag ej ut foderstat utan fodrar med ögat och lite sunt förnuft. Blir jag osäker så rådfrågar jag gärna andra men överlag så gillar jag att fundera själv.
Jag vill ha en ekonomisk foderstat, försöker hitta billiga men bra fodermedel för att kunna ge stora mängder utan att det ska svida i plånboken.
Jag tycker också att det är viktigt med grovfoder, tyvärr så är min häst inte så stor i maten vilket medför att jag får ge en hel del annat tex kraftfoder, lucern osv.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har försökt implementera lite nytt tänk i stallet. Tror jag har fått bra respons på grovfoderanalys, förr var det ingen som brydde sig (alltså för ca två år sedan). Likaså lite nytt tänk, t.ex. att hösilage inte ska vara jättetorrt annars blir de lösa i magen...

När jag var liten fick jag hjälp med foderstaterna av de äldre och då fanns inte grovfoderanalys på kartan. Men hästarna föll inte ur eller liknande, dock vet man ju aldrig om nån mineralbrist hade existerat.

Nu räknar jag i olika program men just nu har jag ingen analys. Jag har pratat med en gammal fodervärd om vad hästen fungerade på, då jag tyckte han föll ur på det jag gav honom (då jag fortfarande hade analys fast jag gav sjukt mycket mer protein och energi än programmet ville). Den andra hästen får i princip bara mineraler och krubbskrammel men så mycket hö han äter. Jag fodrar alltid med mest grovfoder. Fullblodet får så mycket hö han äter plus lucern och betfor som tillsammans blir största mängd jämfört med kraftfodret.

Jag skulle aldrig lita blint på tabeller - den ena hästen blir fet på ingenting och den andra behöver mer än en normal häst. Trots att jag ställer in svårfött fullblod blir uträkningen hemskt fattig.
 
Sv: Hur tänker ni?

Inte riktigt... Syra utsöndras konstant hos hästar, oavsett om dom äter eller inte. Normalt (en häst på bete el på fri tillgång) fylls magsäcken på i samma takt som den töms, och magsyran är hela tiden "upptagen" med att bearbeta föda. Hinner magsäcken bli tom kan syran alltså istället skada magsäcken.
 
Sv: Hur tänker ni?

okej var ett väldigt förenklat svar, men står om det i hästens näringsbehov och utfodring av C.P.
 
Sv: Hur tänker ni?

Inte riktigt... Syra utsöndras konstant hos hästar, oavsett om dom äter eller inte. Normalt (en häst på bete el på fri tillgång) fylls magsäcken på i samma takt som den töms, och magsyran är hela tiden "upptagen" med att bearbeta föda. Hinner magsäcken bli tom kan syran alltså istället skada magsäcken.

Ja så var det nog :) blev lite dålig förklaring innan... :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp