Hur tänkte kring ihopsläpp?

Jackies

Trådstartare
Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han kastrerades. Här hemma på gården finns mitt 20 åriga sto och ett 15 årigt sto som står inhyrd, min numera ungvalack har stått tråd i tråd med dem sen han flyttade hem.

Igår var det dags för ihopsläpp och det gick över förväntan. Det var mycket gå runt och utforska nya hagen och busa lite. Det inhyrda stoet är noll intresserad och surar mest mot honom när han kommer nära, vänder rumpan mot. Han lyssnar. Mitt sto får han snusa på överallt, stå och äta med osv. Bra stämning i hagen. MEN, mitt sto tyckte nog han snusade lite väl länge för han fick sig ordentlig smäll nedanför ganaschen. Verkar ha gått bra, men blev ett jack. (håller koll)

Så, till min fundering. Bör jag ta detta som en tecken på att jag inte borde ha dem ihop? Det funkar ju som sagt överlag mycket bra. Ingen som jagar, alla får äta, och tycker ändå att han lyssnar på deras signaler rätt bra osv. Men det är ston, som inte är blyga för att slänga ut en fot. Eller är detta bara normalt, som man får räkna med. Speciellt kanske när det är en ung valack som inte riktigt har koll på livet ännu.

För mig är det jätteviktigt att kunna ha hästarna ihop, men förstås inte till vilken kostnad som helst.
Ni med erfarenhet, vad säger ni?
 
Det är normalt och det är bra att en unghäst har äldre hästar som kan uppfostra. Så länge det inte är ihållande bråk och upprepade skador hade jag låtit dem gå ihop, att en enstaka reprimand råkar ta lite väl hårt kan hända och inget man behöver haka upp sig på tycker jag. Shit happens och troligen har unghästen lärt sig en läxa av händelsen. Det är viktigt att unghästar får gå i flock och lära sig hur man beter sig annars är risken att de blir fullständigt odrägliga med andra hästar senare i livet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Aslan
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 763
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp