Hur tänkte ni när ni valde namn?

Så söta namn! :love:

När vi pratade pojknamn så var vi inne på ganska klassiska namn som William, Oliver och Lucas. Men det är väl jag och maken i ett nötskal, gillar klassiskt och tidlöst. Är förvånad över att vi har Ellie på tapeten nu :D

Jag skulle nog säga att inget av de tre är varken tidlösa eller klassiska utan tvärtom väldigt ”nu”. Fina är de däremot! :)
 
Jag skulle nog säga att inget av de tre är varken tidlösa eller klassiska utan tvärtom väldigt ”nu”. Fina är de däremot! :)

Jag tänker att de varit vanliga länge? Många i min generation som heter (80-talist). Lite samma med Isabella och Olivia, känns som att de är ganska vanliga i flera generationer. Tidlösa är väl en överdrift, om man jämför med typ Carl, men inte så trendkänsliga är nog mer vad jag menar.
 
Jag har ju hunnit få ett barn till sen jag skrev i tråden sist. Lillasyster är drygt 2 månader men till skillnad från storebror fick vi tänka länge på namn och först på tredje alternativet kändes det helt rätt.

"Arbetsnamnet" var Alma, som jag tänkt i flera år att en eventuell dotter skulle få heta. Men det kändes lite tråkigt eftersom det ligger så högt på topplistorna, och när dottern kom ut låg det inte riktigt bra i munnen.

Så vi tittade vidare på listan, sambon ratade flera av mina favoriter (Hedda och Märta bla) men gick med på att testa Agnes. Så då hette hon det ett tag, tills vi av en slump kom på Ester, som inte ens funnits med på listan tidigare.

Så Ester blev det :) Det uppfyller väl ungefär samma kriterier som storebrors namn, kort och lättstavat.
 
Svårt med namn, jag har en väldigt lång lista med alternativ jag tycker om. Maken är mer selektiv och har typ 3 namn på sin lista 😅

Vi försöker tänka på;
-vill gärna ha förnamn och ett mellannamn, som ska flyta bra ihop med efternamnet
-ska fungera på engelska, svenska och norska
-initialerna ska vara bra, hade ett alternativ där namnen hade stavat ut FIS, kanske inte superkul 🙈
- inte bli för långt
- inte för krångligt att stava
- inte för vanligt/ovanligt namn
- vill gärna ha ett lite längre förnamn och ha ett fint smeknamn som "hör till" tex Charlize- Charlie

Vi gick länge med första och hade i princip bestämt oss för namn innan födsel, sagt det till familj etc och sedan när mini kom så blev det något annat som vi funderat på ett tag och verkligen fastnat för ist ☺️

Vi har redan haft lite olika favoriter för nr 2, blir kul å se vad vi landar på till slut 🥰
 
Svårt med namn, jag har en väldigt lång lista med alternativ jag tycker om. Maken är mer selektiv och har typ 3 namn på sin lista 😅

Vi försöker tänka på;
-vill gärna ha förnamn och ett mellannamn, som ska flyta bra ihop med efternamnet
-ska fungera på engelska, svenska och norska
-initialerna ska vara bra, hade ett alternativ där namnen hade stavat ut FIS, kanske inte superkul 🙈
- inte bli för långt
- inte för krångligt att stava
- inte för vanligt/ovanligt namn
- vill gärna ha ett lite längre förnamn och ha ett fint smeknamn som "hör till" tex Charlize- Charlie

Vi gick länge med första och hade i princip bestämt oss för namn innan födsel, sagt det till familj etc och sedan när mini kom så blev det något annat som vi funderat på ett tag och verkligen fastnat för ist ☺️

Vi har redan haft lite olika favoriter för nr 2, blir kul å se vad vi landar på till slut 🥰

Alltså jag är 33 år och har ALDRIG funderat över initialer där mellannamn ingår :D Jag trodde initialer enbart var för och efternamn? SM, blir det för min del. SEMM om vi räknar med mellannamnen :D
 
Jag tror det är helt rätt att tänka så! (Kanske för att jag själv tänker likadant :p) Jag är ju gravid och jag och min make har länge vetat vad vi vill att barnet ska heta, ända sen jag var gravid förra sommaren. Vi är rätt petiga och vill dessutom ha ett namn som funkar på båda våra modersmål (både språkligt och kulturellt liksom) så vi är väldigt glada över att vi hittat ett så bra namn. Sen blev min äldsta vän gravid och när jag berättade vad för namn vi tänkt oss sa hon ”åh, men det är ju vårt backupnamn”. Vissa, min mamma exempelvis, tycker att jag och maken ska släppa namnet då i fall att kompisen väljer det. Men liksom, ska vi döpa vårt barn till nåt vi inte vill bara för att kompisen råkar föda före oss? Känns helt orimligt! Så vi kommer köra på med de namn vi tänkt oss oavsett om kompisen väljer sitt förstaval eller andrahandsval.

Jag fattar att alla resonerar olika gällande sånt här och det finns ju inget rätt eller fel egentligen. Det ska ju bara kännas rätt och bra för föräldrarna själva tänker jag :).

Jag håller helt med. Det är ju en slump vem som råkar få barn först i livet och ska de som få barn senare då behöva rota i ”reserv högen” av namn? :D Nej det blir ju märkligt. Som tur är verkar mina vänner som har barn hålla med mig och anser inte att man ”snor” deras namn om det skulle bli så. Är ju inte mitt fel att mina ex var puckon och det tog lite längre tid för mig att träffa pappan till mina barn 🤷‍♀️

Däremot väljer vi bort namn inom familjen och allra närmsta delen av släkten, de vi umgås med regelbundet. Dock är det bara ett namn där vi kanske hade velat ha till en pojke, Benjamin. Men får vi en pojke i framtiden så känns det också som att vi har gott om andra fina alternativ.
 
Alltså jag är 33 år och har ALDRIG funderat över initialer där mellannamn ingår :D Jag trodde initialer enbart var för och efternamn? SM, blir det för min del. SEMM om vi räknar med mellannamnen :D
Nä, inte jag heller förräns jag kom till Norge 😅 här är det inte så vanligt med mellannamn men om man har det så ingår de i initialerna ^^ Tror man bara räknar för och efternamn i Sverige. Mina initialer blir bara sjukt långt för jag har så många namn 🙈 och jag får aldrig plats att skriva ner hela i dokument + att jag är döpt med mitt andranamn först, så ofta "heter" jag inte mitt tilltalsnamn 🤦
 
Vi har börjat fundera lite på namn, men insett att vi kommer ha lite svårt att hitta nåt vi båda gillar. Känns som att det kommer bli en kompromiss 😅

Vi vill helst inte ha ett långt namn, och gärna tvåstavigt. Och tillräckligt vanligt för att slippa att folk undrar över uttal och stavning. Jag fick en hang-up på Hedvig, men det gillar inte sambon alls tyvärr. Så just nu har vi några kanske-namn som vi båda tycker är helt okej. Får se vart vi landar.. 🙈 :nailbiting:
 
Nä, inte jag heller förräns jag kom till Norge 😅 här är det inte så vanligt med mellannamn men om man har det så ingår de i initialerna ^^ Tror man bara räknar för och efternamn i Sverige. Mina initialer blir bara sjukt långt för jag har så många namn 🙈 och jag får aldrig plats att skriva ner hela i dokument + att jag är döpt med mitt andranamn först, så ofta "heter" jag inte mitt tilltalsnamn 🤦

Ah, då förstår jag! Då hade jag nog inte heller valt FIS :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp