Hur tänkte ni när ni valde namn?

Något jag verkligen tycker om är allitteration, och när både för och efternamn börjar på samma bokstav. Nu får väl någon svensklärare rätta mig om jag uppfattat allitterationer helt fel men jag tänker exempelvis:

Anna Alsin
Melanie Melander
Beata Berg
Walter Wallin
Fredrik Falk

osv.

Ja, kanske inte de bästa av exempel men ändå. Dock har man ju oftast det efternamn man har och det blir ju väldigt begränsande att enbart titta på namn på en bokstav. Men lyckas man kan det ju verkligen bli toppenfint!

åh det ville vi egentligen inte alls ha, bara det att när det var dags att bestämma namn tyckte vi båda bäst om det som började på samma bokstav som efternamnet. Till slut kunde vi inte tänka oss något annat namn så vi fick komma över det där!
 
Vi valde andranamn från vardera sida av familjen och tilltalsnamnet så var det typ enda vi kom överrens om och som vi båda sa att vi gillade när vi började träffas innan de ens var planerat att de skulle bli ett barn ville ha ett namn som funkar internationellt, inte är tokvanligt men inte för udda och som ingen hade dåliga vibbar av.

Blev en Karl Aron Nathaniel

Nu väntar vi en till beräknad 1 november och har absolut inget namn klart, känns nästan svårare med andra barnet för vill ju att de ska passa ihop utan att bli för lika
Vad roligt! Vår son heter Natanael. Kör ni engelskt uttal? Vi uttalar med ett långt andra a.

Mvh Miks
 
Något jag verkligen tycker om är allitteration, och när både för och efternamn börjar på samma bokstav. Nu får väl någon svensklärare rätta mig om jag uppfattat allitterationer helt fel men jag tänker exempelvis:

Anna Alsin
Melanie Melander
Beata Berg
Walter Wallin
Fredrik Falk

osv.

Ja, kanske inte de bästa av exempel men ändå. Dock har man ju oftast det efternamn man har och det blir ju väldigt begränsande att enbart titta på namn på en bokstav. Men lyckas man kan det ju verkligen bli toppenfint!

Det har jag aldrig tänkt på, men det är ju jättefint med förnamn och efternamn som börjar på samma bokstav.
 
Vi valde de namnen vi tyckte om och var endade till våra barn. Hade ingen bakomliggande tanke. De heter Tuva och Lowe.

Jag tycker man ska döpa sitt barn till det namnet man gillar. Inte stryka namn pga att de är vanliga tex.

Äldre namn kan vara fina, men jag är inte helt såld. Ingrid älskar jag, men Signe.... njaaa. Ruben JA, Klas... nej.
 
Vad roligt! Vår son heter Natanael. Kör ni engelskt uttal? Vi uttalar med ett långt andra a.
vi säger nog bara Nataaniel tror jag tänker aldrig på hur man säger det själv, trodde han skulle vara ensam om namnet men sen började han på förskola och fanns en med eran stavning oxå men en annan avdelning 😊
 
Vilken spännande tråd, vill också svara 😁 jag ville som de flesta andra här ha ett hyfsat enkelt namn som de flesta hört och kan stava. Inget tungt religionsbetingat och möjligt att uttala på engelska. Pappan röstade på Anders, Per, Åke och andra namn som stod typ högst på min Aldrig i livet-lista, så när vi kunde enas om Charlie blev det det, kändes rätt på honom när han var född. Extra plus för att det var unisex. Han fick min då döende morfars ena namn i mellannamn, så Charlie Lorentz. Tänkte inte direkt på hur det skulle fungera med efternamnet, det spelar inte någon större roll.
 
vi säger nog bara Nataaniel tror jag tänker aldrig på hur man säger det själv, trodde han skulle vara ensam om namnet men sen började han på förskola och fanns en med eran stavning oxå men en annan avdelning 😊
Vår har varit ensam om namnet fran tills han bytte skola i 4:an. Båda killarna blev lika förvånade över att träffa någon med samma namn 😊

Mvh Miks
 
Jag hade lite andra förslag som ratades av barnets pappa. Dorian stred jag för länge exempelvis (även om jag såg scenariot att ungen kommer kallas "Dorre" av kompisarna).
En bekant till mig har en unge som heter Dominic men kallas Domppe/Domppa. Det är alltså kompisarna som kommit på det. Vilket antiklimax
 
En bekant till mig har en unge som heter Dominic men kallas Domppe/Domppa. Det är alltså kompisarna som kommit på det. Vilket antiklimax

Ja, det där med smeknamn kan man ju som förälder tyvärr inte styra själv över :grin: Här är det mest mormor som kallar William för Wille. Själva kallar vi honom oftast för Bubba om vi inte säger William. Hans gudfar som är engelsman kallar honom för Bill.
 
Ja, det där med smeknamn kan man ju som förälder tyvärr inte styra själv över :grin: Här är det mest mormor som kallar William för Wille. Själva kallar vi honom oftast för Bubba om vi inte säger William. Hans gudfar som är engelsman kallar honom för Bill.
Vår Walter kallas också för Bubba här hemma ;) var sambon som började med det och sen fastnade det hos mig också:p
 
Vi ville ha ett kort namn (1-2 stavelser) utan krånglig stavning, eftersom efternamnet är ett sånt som alltid behöver bokstaveras. Vi gillar lite gamla namn. Internationellt var däremot inte jätteviktigt, men ändå en fördel såklart om det inte var å, ä eller ö i. Och helst inte topp 10..

Sambon ville gärna ha namnet Esbjörn men jag fastnade inte riktigt för det. Istället blev det en Ebbe,som ju nästan är en sorts smeknamn för Esbjörn.
 
Vi ville ha ett kort namn (1-2 stavelser) utan krånglig stavning, eftersom efternamnet är ett sånt som alltid behöver bokstaveras. Vi gillar lite gamla namn. Internationellt var däremot inte jätteviktigt, men ändå en fördel såklart om det inte var å, ä eller ö i. Och helst inte topp 10..

Sambon ville gärna ha namnet Esbjörn men jag fastnade inte riktigt för det. Istället blev det en Ebbe,som ju nästan är en sorts smeknamn för Esbjörn.

Åh, älskar Ebbe! Det är med på vår topplista.
 
Innan jag fick barn skulle de heta Maria eller Niklas. När vi då fick en son så var Niklas absolut inte ok så då blev det Tomas . Sen ville fadren att sonen skulle ha ett namn från hans släkt och det resulterade i att sonen hette Saaben hela skoltiden och efter det bland kompisarna. Ringde jag hem till nån förälder och frågade efter Tomas hade de aldrig nån sån unge där, bara en Saab :D. Till saken hör att hans bästa kompis hette Niklas och jag skulle ha hetat Tomas när jag föddes men det visste jag inte förrän långt senare.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp