Hur tar du dig till stallet?

Lejonstjarna

Trådstartare
I går när jag knallade till stallet så funderade jag faktiskt ärligt varför jag gör det jag gör. Antigen är jag inte frisk eller så är jag väldigt väldigt hästintresserad för finns nog ingen frisk "vanlig " människa som skulle acceptera det jag gjort genom åren för att ta mig till mina hästar som jag haft.

Idags läget har jag tre sätt att ta mig till stallet.
1 det smidigaste Ta bilen från sambon och köra dit en strecka på 2 mil enkel resa. tar 20 minuter smidigt och bra. åker bil gör jag kanske 1-2 gånger i väckan.

2 att gå 2 km till station för att sen passa in byten med tåg och bussar sammanlagt två byten för att ta mig till stallet på ca en timme. rätt smidigt när det funkar vilket är 2 dagar i väckan. Men bara för att det funkar med bussar till stallet så får jag gå hem sen för det går inga bussar tillbaks.

3 gå två km till station byta pendel en gång och sen gå 1 mil till stallet. det gör jag 3-4 dagar i väckan i ur och skur spelar roll om det snöar eller inte. det tar mig då 2 timmar till stallet och två timmar hem. Fast jag tycker inte det är så jobbigt längre att gå den här sträckan så länge det inte blötsnöar för då blir man så kall.

Nu längtar jag till flytten 25/2 för då får jag bara 5 km till stallet! rena lyxen:bump:
Tidigare i mitt häst liv har jag cyklat 3 mil till och sen tre mil hem till hästen och det HELA året.

Så hur tar du dig till stallet gör du lika tokiga saker som jag eller har du någon lyx variant?
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har "lyx"varianten att bo på egen liten gård på landet. Går alltså ut på gårdsplanen.
Å andra sidan är ansvaret mitt att allt fungerar hela tiden varje dag. Stängsel (svårt på vintern), vatten, foder, mockning.

Tidigare hade jag häst inhyrd ca 5 km från bostaden (lägenhet). Inga problem eftersom jag har bil.
Ibland cyklade jag när jag fick för mig att det var bra att träna kondisen också, men det var en övergående förvirrning.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har haft lite olika varianter, t.ex. en kvarts bussresa med en sällangående landsortsbuss alternativt 20 minuter med tätortsbussen och så 10 minuters promenad till stallet.

En annan gång hade jag först 10 minuter att gå till bussen, sedan en 40 minuters bussresa och så 25 minuters promenad upp till stallet. DET var ganska slitigt!

Sedan flyttade jag till nuvarande stall, där jag har 12 minuters promenad, max 5 minuter med cykel och något längre med sparken. Men ibland lyxar jag och tar bilen, det tar 2 minuter... :p
I somras stod vi tillfälligt i ett stall längre in i byn, DUBBELT så långt bort. Det var hemskt! ;)

Man gör vad man måste för att ta sig till hästen, livet kretsar ju kring den och just då känns det inte konstigt.
Men nu har jag blivit såpass bortskämd att jag skulle vilja ha hästen på min egen gård, för att slippa åka eller gå alls. :angel:
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Har inte ens 3km så det blir ofta att jag går. Så fort vintern är över blir det cykel. Är det riktigt trist väder eller om jag ska ha med mig saker så tar jag bilen.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har haft hästarna innackoderade lite olika långt ifrån mig under åren (Både jag och hästar har flyttat några gånger).

Första stallet hade jag bara 1 km till. Gå eller cykla.
Andra och tredje stallet 5 km, oftast gå eller cykla. Vid riktigt skitväder kunde jag ta bussen eller bilen.
Fjärde låg ca 1,3 vs 4 mil, = bil.
Femte låg 4 mil bort = bil.
Nu äntligen har jag närmare igen, ca 1,5 km. Vilket jag oftast promenerar till, om jag inte ska iväg och kan ta utfodringar/in/ut-släpp på vägen.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag tar bil till stallet. :) Nu har jag ca 2 mil enkel resa och det är inte någon kollektivtrafik att tala om. Det finns nog en station ca 5 km därifrån, men det känns inte som ett alternativ.

Innan jag fick körkort så var det cykel som gällde. Då hade jag ca 7 km enkel resa. Oavsett väder...varje dag. Mina föräldrar har aldrig varit involverade eller intresserade av mitt hästliv. De betalade en ridlektion i veckan under tiden jag red på ridskola. Häst fick jag köpa när jag skrapat ihop till det. Har alltid fått betala allting kring hästen själv, skaffade häst som tonåring och stod inackorderad med endast in och utsläpp som ingick.

Sen när jag sparat ihop pengar och tagit körkort och kunnat köpa en billig skruttbil så fick jag lyxen av att köra bil och det har jag fortsatt med. :D

Numera har jag lyxen av att ha helinackordering vilket är tur eftersom mitt mående inte är det bästa och jag aldrig vet om jag klarar av att åka ut dit. Men nu vet jag att tant har det bra även om jag inte orkar åka dit på en vecka. Jag :love: mitt stall.

(har även stått i stall som varit ca 1.5 mil hemifrån och 4 mil hemifrån. Bil även där)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har 4 km och tar bilen, dock har jag ju ett knä som är trasigt och väntar på en ny knäled. Dock så vill jag cykla eller gå till stallet men bara inse att de inte funkar.

När jag var yngre och innan körkortet cyklade jag jämt eller gick allt ifrån 3 km - 1½ mil i ur och skur, jag hade inga föräldrar som körde utan skulle ja till stallet fick ja ta mig dit oxå.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Just nu och de senaste 30 aren har jag oppnat dorren gatt 20 meter (ca) och klivit in i stallet..
I Gbg, aven da jag bodde vid hallplats, 3an till andhallplats, vanta pa 5an och aka till Bo. Tog mig en 40 minutes totalt.. Eller aka det andra hallet och sen 5an fran brunnsparken och till Bo. Ungefar lika lang tid. Tror jag aldrig cyklade till stallet. Och hade ju manadskort sa det kostade ju inget extra.
Tror inte jag skulle orka cykla/ga som en del av ni gor, utan da fick det bli bilen.. OM jag var i den situationen.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har fem km, åker bil eller cyklar.
Skulle aldrig orka hålla på som du, tid är pengar...
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag går till stallet, har cirka 50 meter.. :rofl:
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag kör bil, tar 20 min.
När jag var mindre stod jag i ett stall närmare hemma och då kunde det bli cykel ibland eller så skjutsade föräldrarna.
Skulle aldrig orka ha flera timmars resväg till stallet varje dag, jag har ett annat liv utanför stallet också.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Första stallet, 100 m gå. Andra stallet 2 mil bil nära landsvägen. Tredje stallet 15 km, bil på E4 en bit sen mindre vägar. Enkel väg alltså. Stallet jag står nu tar 11 min dörr till dörr sommartid.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Nu: öppnar dörren o går 50 meter. När jag var "ung" cyklad varje dag 16 km dit o 16 hem dagligen i ur o skur. Funderade aldrig på det . men fika ibland halvägs på hemvägen vid dåligt väder!!
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag kör bil till stallet.
Som längst har jag haft 3,5 mil enkel väg till stallet. Då tog det ca 30 min enkel väg om jag hade bra förutsättningar, var det sämre (som när man jobbat och hamnade mitt i Göteborgs eftermiddagstrafik) tog det 1 timme enkel väg pga köer.
Där jag bor + står nu med hästen, tar det 20 min enkel väg, 25-30 om det är eftermiddagstrafiken men jag bryr mig inte så mycket -har ju haft det värre :p

När jag bodde hemma hos föräldrarna hade vi eget stall så då hade jag hästen hemma men fick åka för att komma till ridbana/ridhus, 5min bilväg till paddock (men tog 45-60 min att rida dit pga omvägen man fick ta) och 45 min med transport till närmaste ridhus.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

När jag var yngre (15-årsåldern) hade jag hästen lite mer än en mil hemifrån, cyklade 7 dagar i veckan fram och tillbaka. Det var på den tiden när jag hade en häst i stall där ägaren skötte in och utsläpp och fodringar. Fick jävligt vältränade vadmuskler då jag även cyklade fram och tillbaka till skolan, snittade på lite över 3 mil/dag på cykel

Nu har jag häst 5 km hemifrån och kör mest bil. Vilket är en lyx men också en tidsbesparing för att mitt liv ska gå ihop. Har flera hästar och har en del pass i stallet, cyklar eller promenerar egentligen bara om bilen är upptagen på annat håll. Vilket är ganska sällan.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har alltid gått eller cyklat.

Vid ett par tillfällen har jag kunnat ta mig kommunalt, då med ca 1,5 h enkel resväg.

Idag har jag ca 3 km- enkel väg, och tycker det är lyx:)

Har tänkt samma som dig när jag knallat hem i snöstorm i en halv meters snö kl 22 på kvällen.. Jag kallar det kärlek till de fyrbenta :laugh:

Drömmen om ett eget stall/hus har funnits länge och kommer bli verklighet.
Om det är nu eller om 10 år vet jag inte men oj vad härligt det ska bli!!:banana:

Så med andra ord är du helt "frisk"...:)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har genom åren haft fyra varianter.

Variant 1: fram tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder. Sträckan till stallet var 2 km. Större delen av året cyklade jag. När det blev för halt för att cykla så gick jag. Enstaka gånger skjuts, eller när jag fått körkortet så körde jag själv. Det var dock undantagsfall och krävde särskild anledning, t.ex. fodersäckar med till stallet eller dylikt.

Variant 2: från 18 års ålder och fyra år framåt. Bodde mindre än 1 km fågelvägen från stallet. Oftast gick jag. Cyklade jag så cyklade jag oftast en något längre väg, ca 2 km. (Gångvägen var över ett fält där det ofta var rätt ojämnt och därmed lite för knöligt för att cykla.) Precis som ovan så tog jag i undantagsfall bil men det var bara sista 1,5 åren som jag hade bil så det var inte så ofta.

Variant 3: från 22 års ålder och ett år framåt. Bodde i eget, litet hus på hästgård så jag hade väl 25 meter eller så. Var ju inhyrd så slapp dessutom allt ansvar för staket och sånt. Riktigt skönt.

Variant 4: från 23 års ålder och framåt. Har en knapp mil till stallet, vilket jag tycker är långt! :p Kör alltid bil och det tar väl kanske 10 min eller så. (Två vägalternativ. Jag tar i princip alltid vägen genom Staffanstorps centrum då den andra vägen kan leda till lång väntan för att komma ut på väg 11.)

Har vid flytt alltid försökt bosätta mig efter var jag hittar en bra stallplats. Nu senaste flytten gick det inte superbra då vi hittade precis det hus vi ville ha men stallplatserna i närheten av huset var inte bra nog. Antingen inga bra ridmöjligheter, för små hagar eller för lite service med utsläpp, fodringar osv. Därför fick det helt enkelt bli såhär :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag tar buss :) tar ca 35 min , när jag räknar med när jag går från bussen till stallet.

När pappa hämtar mig tar det 10 minuter hem , väldigt skönt;)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har gjort som många andra här, dvs när jag var yngre och innan jag fick körkort så var det cykel som gällde, 15 km enkel väg till stallet, 7 dagar i veckan i ur och skur.
Nu har jag bara ett par hundra meter till stallet, skogsväg/stig så jag går eller cyklar. Men när det är mycket snö kör jag fyrhjuling (plogar vägen själv)..

Hade jag idag haft längre till stallet så hade jag garanterat kört bil, för det är mest tidsbesparande.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag tar bilen, har dryga milen till stallet. Sparar väldigt mycket tid på att ta bilen men det har hänt att jag har cyklat någon enstaka gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 099
Senast: Mineur
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 154
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp