Hur tar man hand om en bil?

SiZo

Trådstartare
Min gamla trotjänare har fått vika hädan pga många fel i motorn och enorma mängder rost.
Nu har jag en nyare bil och vill inte att den ska gå samma öde.

Hur tar man hand om en bil? Lämna in på service när bilen ber om det har jag alltid gjort.
Men när ska den tvättas? Efter viss väderlek? Ska man undvika att tvätta den någon gång?

Ska man satsa på någon lackförsegling? Finns det olika typer? Lämna in den på vaxning? Och hur ofta?

"Nya" bilen är 7 år gammal och jättefin i lacken och jag är mån om att den förblir det.

Kära allvetande bukeorakel, hjälp mig! Jag vill att bilen får ett långt, lyckligt och rostfritt liv!
 
Var snäll mot motor och sköt oljebyten! och kolla gärna i oljan att det inte är metall i den.
 
Jag har haft min bil i åtta år, en 06:a Tvättar den typ 2 gånger per år, servar enligt boken.
Gått igenom besiktningen varje år 😁
Så mitt tips, köp kvalité.
 
Salt är väl generellt värsta rostboven, så att tvätta bilen under vinterhalvåret om man kör på saltade vägar är en bra grej.
Jag har aldrig fattat logiken i det rådet. Bilen är ju nersaltad innan kommit hem från stan efter att ha tvättat den, så borde rosta lika mycket ändå?
Efter sista nattfrosten på våren, eller om man bor där det är kallt nog för en längre period av riktigt vinterväglag så fattar jag poängen med att få bort saltet när nytt inte tillförs.
 
Hur tar man hand om en bil? Lämna in på service när bilen ber om det har jag alltid gjort.
Men när ska den tvättas? Efter viss väderlek? Ska man undvika att tvätta den någon gång?
Jag brukar lämna in min bil på service när det är dax, sen tvättar jag den när den är smutsig. Under vinterhalvåret kan det variera lite när tvättarna blir av, ibland sköljer jag bara av bilen (beror lite på hur snabbt den kommer bli smutsig igen) och gärna i kombination när det ska vara lite mildare väder (har varit med om fast frusna dörrar några gånger, så vill inte öka chansen ytterligare av en tvätt). 😅

Brukar även se till så jag har rätt lufttryck i däcken, kollar lite med jämna mellanrum.
 
Jag har aldrig fattat logiken i det rådet. Bilen är ju nersaltad innan kommit hem från stan efter att ha tvättat den, så borde rosta lika mycket ändå?
Efter sista nattfrosten på våren, eller om man bor där det är kallt nog för en längre period av riktigt vinterväglag så fattar jag poängen med att få bort saltet när nytt inte tillförs.
Nja, det blir ju en mindre mängd salt? Speciellt om vägen inte saltats på ett tag.
 
Tvätta den regelbundet året om och lämna in den för vaxning och omsköttsel på hösten så den får lite extra skydd mot saltet. Vi låter vaxa våra bilar vid däckskiften. Både höst och vår.
Vad räknar du som regelbundet när det gäller tvättning?
Vaxa och eller lackförsegling tänkte vi till våren :)
 
Var snäll mot motor och sköt oljebyten! och kolla gärna i oljan att det inte är metall i den.
På en bil som är från -15 så gör åtminstone inte jag något sånt själv.
Jag brukar lämna in min bil på service när det är dax, sen tvättar jag den när den är smutsig. Under vinterhalvåret kan det variera lite när tvättarna blir av, ibland sköljer jag bara av bilen (beror lite på hur snabbt den kommer bli smutsig igen) och gärna i kombination när det ska vara lite mildare väder (har varit med om fast frusna dörrar några gånger, så vill inte öka chansen ytterligare av en tvätt). 😅

Brukar även se till så jag har rätt lufttryck i däcken, kollar lite med jämna mellanrum.
Lufttrycket håller bilen reda på själv.
Jag har haft min bil i åtta år, en 06:a Tvättar den typ 2 gånger per år, servar enligt boken.
Gått igenom besiktningen varje år 😁
Så mitt tips, köp kvalité.
Vad är kvalité enligt dig?
 
Lufttrycket håller bilen reda på själv.
Gör min bil också men litar inte helt på den, sen är det bra att hålla lite koll å se så inte däcken slits t ex. snett för då kan man behöva se över däckinställning.

Likaså kolla olja och andra vätskor i bilen. Saknar oljestickan i min bil. Gillar inte att förlita mig på att bilen klarar av att hålla koll. :/
 
Jag tvättar nästan aldrig bilen heller, det blir kanske två gånger om året. Däremot byter jag olja dubbelt så ofta som man "skall", tillverkaren tycker det duger med "long life service" och oljebyte efter 3000 mil men jag byter efter 1500mil. Dessutom undviker jag onödiga kallstarter och korta turer eftersom det sliter mycket på motorn. Nuvarande bil köptes när den hade gått cirka 20.000 mil, nu har den gått 32.000 mil och jag har inte haft några problem med motorn alls under tiden, vilket jag tror beror på just oljebyten och få kallstarter.

Rosten är värre, den går inte att undvika när man bor i Sverige där de saltar enormt mycket. Vissa bilar rostar mer än andra dock, men det märks ju inte förrän modellen har funnits på marknaden i 10+ år.
 
Regelbunden tvätt är den enskilt största framgångsfaktorn för att hålla rost borta, tvätta åtminstone varje månad. En lackförsegling initialt också, medan lacken fortfarande är fräsch, så har man gjort vad man har kunnat. Vägsaltet spelar in men kvarsittande smutspartiklar - där oxid och lackangrepp får fint fäste - är lika problematiskt.

Att tvätta i maskin är avsevärt mycket bättre än att inte tvätta för hand, i praktiken står det ofta mellan de två alternativen. Man drar sig för att maskintvätta eftersom man hört att det "inte är bra för lacken", så bilen får istället vara otvättad mellan oktober och maj och rosten kommer som på beställning. Särskilt om man kör på grusväg då och då.

Planerad service styrs av körda mil, oplanerade underhållsåtgärder tar man på indikation, den biten är inte svår. Basal "grundservice" finns ingen anledning att göra på dyr märkesverkstad, det är viktigare att det görs än vem som gör det.
 
Regelbunden tvätt är den enskilt största framgångsfaktorn för att hålla rost borta, tvätta åtminstone varje månad. En lackförsegling initialt också, medan lacken fortfarande är fräsch, så har man gjort vad man har kunnat. Vägsaltet spelar in men kvarsittande smutspartiklar - där oxid och lackangrepp får fint fäste - är lika problematiskt.

Att tvätta i maskin är avsevärt mycket bättre än att inte tvätta för hand, i praktiken står det ofta mellan de två alternativen. Man drar sig för att maskintvätta eftersom man hört att det "inte är bra för lacken", så bilen får istället vara otvättad mellan oktober och maj och rosten kommer som på beställning. Särskilt om man kör på grusväg då och då.

Planerad service styrs av körda mil, oplanerade underhållsåtgärder tar man på indikation, den biten är inte svår. Basal "grundservice" finns ingen anledning att göra på dyr märkesverkstad, det är viktigare att det görs än vem som gör det.
Jag tvättar alltid i biltvätten på macken. Där vet jag att smutsvattnet inte förorenar naturen. Skulle inte vilja tvätta hemma på gården. Bor på sandås.
Servar bilen på märkesverkstad när servicelampan lyser.
 
Jag är inte särskilt regelbunden med biltvätt och min bil har inte fått någon rost än iaf.. Tvättar när bilen innan besiktning, innan däckbyte och innan verkstadsbesök/service men annars kan det gå ganska lång tid emellan. Brukar alltid tvätta i borstfri automat. Har en på vägen så kan egentligen tvätta ofta, men det kan vara rätt lång kö och det pallar inte jag..
 
Regelbunden tvätt är den enskilt största framgångsfaktorn för att hålla rost borta, tvätta åtminstone varje månad. En lackförsegling initialt också, medan lacken fortfarande är fräsch, så har man gjort vad man har kunnat. Vägsaltet spelar in men kvarsittande smutspartiklar - där oxid och lackangrepp får fint fäste - är lika problematiskt.

Att tvätta i maskin är avsevärt mycket bättre än att inte tvätta för hand, i praktiken står det ofta mellan de två alternativen. Man drar sig för att maskintvätta eftersom man hört att det "inte är bra för lacken", så bilen får istället vara otvättad mellan oktober och maj och rosten kommer som på beställning. Särskilt om man kör på grusväg då och då.

Planerad service styrs av körda mil, oplanerade underhållsåtgärder tar man på indikation, den biten är inte svår. Basal "grundservice" finns ingen anledning att göra på dyr märkesverkstad, det är viktigare att det görs än vem som gör det.
Jag vi var precis och fixade volvo on call och frågade samtidigt om lackförsegling, nästan 5000 kr för första behandlingen. Funderar även på vad det är för skillnad på vanlig lackförsegling och keramisk lackförsegling?

Vet någon här något om det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 593
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Liten spinoff på Icke-hundägare. Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp