Hur tar man reda pa sitt personnummer?

Intressant fråga! Skatteverket på något sätt?
Jag jobbar i vården och klurar på om det går på något sätt... jo, beställ hem en journalkopia om du någonsin sökt vård i Sverige kanske?! :)
 
Det ar inte jag, det ar ena sonen ... som inte har nagon aning om sitt personnummer, eller ja, de fyra sista alltsa. Han har aldrig sokt vard i Sverige ... Han har tappat bort sitt Svenska pass. Jag har ett gammalt pass har, men det har tappat forsta sidan.:meh:
 
Om man inte bor i Sverige och har glomt bort sitt personnummer, hur kan man ta reda pa det?
När var det du flyttade ut?
Skatteverket tog över folkbokföringen 1991. Finns du med i det som är registrerat där så kan du fråga dem.
Är det längre sedan så finns församlingarnas folkbokföring hos Riksarkivet.

Datum då du registrerades som utflyttad. Adress du bodde på innan dess, om möjligt fastighetsbeteckning Kommun och helst församlig om du vet vilken det var. Fullständigt namn. Födelsedatum och plats. Uppgifter om föräldrar.

Det skulle kunna vara en lättare väg att söka dina föräldrar. Då är det lätt att se i SKVs databas eller på församlingens personkort vilka barn de har registrerade på sig. Antar det finns färskare och säkrare uppgifter om dem, för du har väl varit utom landet ganska länge?
 
Det ar inte jag, det ar ena sonen ... som inte har nagon aning om sitt personnummer, eller ja, de fyra sista alltsa. Han har aldrig sokt vard i Sverige ... Han har tappat bort sitt Svenska pass. Jag har ett gammalt pass har, men det har tappat forsta sidan.:meh:
Maximal otur :nailbiting:
Hm... men om han är född i Sverige borde det finnas en förlossningsjournal/BB/BVC?
 
Hmm... knepigt. Man behöver ju sitt personnummer för att få tag på uppgifter från t.ex. skatteverket. Kanske om du begär ut dina uppgifter från skatteverket inkl hans personnummer? Beror nog på om han är myndig eller ej. Ring dem och fråga!
 
Ring Skatteverket och fråga om din sons personnummer. Jag tror kanske att man kan skapa ett ratsitkonto och hitta där, men jag vet å andra sidan inte om utlandssvenskar listas där. Där syns man från att man är 16 tror jag.
 
Hmm... knepigt. Man behöver ju sitt personnummer för att få tag på uppgifter från t.ex. skatteverket. Kanske om du begär ut dina uppgifter från skatteverket inkl hans personnummer? Beror nog på om han är myndig eller ej. Ring dem och fråga!

Personnummer är offentliga. Det är bara att ringa och fråga. Folkbokföringen lämnar ut uppgifterna om det inte är sekretessmarkerat av någon anledning. Frågan i detta fall är om folkbokföringen har några uppgifter.
 
Tack snalla for alla svar. Jag har hanvisat sonen till Skatteverket medan jag letar vidare har hemma, jag vet att jag har det i mina papper ... det ar bara sa himla mycket pappers tjafs har och jag maste hitta ratt mapp.
 
:bow::bow::bow: Tack! Det blir bra for sonen att vakna upp till att han nu har sitt personnummer igen och att han da kan fa ett nytt Svenskt pass da hans gamla ar ogiltigt (och borttappat:angel:)
Av ren nyfikenhet - har man personnummer i usa? Eller är det som det där socialnumret eller vad det heter..?
 
Av ren nyfikenhet - har man personnummer i usa? Eller är det som det där socialnumret eller vad det heter..?

Har far varje individ ett eget social security nummer ... Egentligen ar det lite lika fast det inte bygger pa fodelse datum (da samma nummer gar i hela USA skulle det nog bli for tungrott) Har ar det forst en fyra och sedan en tva sifferkombinationer som aven andra kan ha, beroende pa var man bodde nar man fick det och hur gammal man ar ... sedan ar det en fyra siffrig kombination som ar personlig.

Den storsta skillnaden ar att social security nummret ar hogst personligt och nagot man alldrig bara "delar ut" hur som helst. Det ar det som gor att nagon kan stjala ens identitet och absolut ingen offentlig handling.
 
Har far varje individ ett eget social security nummer ... Egentligen ar det lite lika fast det inte bygger pa fodelse datum (da samma nummer gar i hela USA skulle det nog bli for tungrott) Har ar det forst en fyra och sedan en tva sifferkombinationer som aven andra kan ha, beroende pa var man bodde nar man fick det och hur gammal man ar ... sedan ar det en fyra siffrig kombination som ar personlig.

Den storsta skillnaden ar att social security nummret ar hogst personligt och nagot man alldrig bara "delar ut" hur som helst. Det ar det som gor att nagon kan stjala ens identitet och absolut ingen offentlig handling.
Tack för infon :up:

Jag läste faktiskt häromdagen dock att man skulle vara försiktig med personnumret här också. Just pga av den anledningen att man kan stjäla identiteten då. Vi är kanske lite mera godtrogna om den detaljen :angel::p
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 778
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: Ava22
·
Samhälle Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 199
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
6 150
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp