Bukefalos 28 år!

Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Elektronen

Trådstartare
Jag är verkligen inte bra på att ta stora beslut, jag velar fram och tillbaka så att jag håller på att bli tokig på mej själv! :crazy:

Har haft planer på att byta utbildning till hösten, pluggar till kemiingenjör nu och gjort första året snart, tyckte utbildningen var väldigt jobbig i vintras plus att det var lite annat som hänt, trivs inte helt med mitt liv där, och vet inte om utbildningen är det jag verkligen vill göra.

Så började titta på andra utbildningar så har sökt till mark/växt agronom till hösten, och är väl nästan hundra på att jag kommer komma in på den utbildningen. :)

Hade i princip bestämt mej för att hoppa av ingenjörsutbildningen. Men nu är det så att jag har fått ett sommarjobb som laborant (alltså ungefär det jag blir om jag läser till kemiingenjör) är jätte glad för mitt sommarjobb! :)
Men känns som att det gör att jag börjar tvivla igen, för tänk om jag upptäcker att det är super kul att jobba där i sommar, då är jag ju dum om jag hoppar av ingenjörs utbildningen?!

Som sagt blir så trött på mej själv!
Nån som är lika velig som jag som faktiskt bestämt sej för att bara köra på en grej och sen sluta tänka "tänk om jag hade valt si eller så istället" ?
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Med tanke på att den nya utbildningen först startar till hösten, så kan du väl jobba på sommarjobbet under sommaren (samtidigt tacka ja till din plats på den nya utbildningen) och sedan ta beslutet precis innan höstterminen börjar, eller?

Då vet du ju om sommarjobbet var något för dig och då har du förhoppningsvis fått fler svar på vad som är rätt för dig.

Eller innebär den nya utbildningen flytt till annan stad?
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Går det inte bara att ta studieuppehåll från din nuvarande utbildning för att testa en annan en termin? Så kan du testa på båda menar jag :)

Annars om du tycker att båda är likvärdigt roliga och trivs lika bra så hade jag valt utifrån arbetsmarknaden. Var kommer jobben att finnas och vilken utbildning ger dig bäst förutsättningar för att ha jobb och karriär hela livet (om det är det du vill)?

En annan metod är att köra lottdragning. Känner du "jaaaa" när du får upp första lotten är det den du ska gå på, känner du "hmmm" eller nån annan mindre glad känsla, gå på den andra.
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Du behöver väl inte hoppa av, utan du kan väl ta ett uppehåll istället? Då har du väl platsen kvar på utbildningen i ett år, ifall du vill hoppa på igen sen? Eller är jag ute och snurrar?

Jag hoppade av min utbildning efter två år (av 3,5 år). Velade länge, men alla sa ju "nu är det bara x terminer kvar". Men tillslut fick jag nog och har inte ångrat en sekund att jag hoppade av.


//r
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Ja jag pluggar i Linköping nu, så blir ju isf flytt till Uppsala och är väl det att jag helst hade velat sluppit dubbelhyror i höst, men vet inte om det är möjligt som det känns nu. :(
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Jo jag kan ta studieuppehåll från den utbildningen jag går nu :)

Ja är ju det jag tkr är så svårt, tkr ju att agronom verkar kul och intressant (kurserna är mer intressanta tkr jag) men det trodde jag ju om kemiingenjör oxå när jag sökte det, iof kändes väl alla kurserna inte jätte intressanta redan innan men jag trodde ju det skulle vara nå som passade mej, vilket det väl ändå gör till en viss del.

Saken är väl egentligen att jag är rädd att jag ska börja på agronom och inse att nej det är känns ju inte heller helt rätt, vet liksom inte hur hundra man kan känna sej på en utbildning ?:confused:

Sökte andra utbildningar åren innan jag började läsa till ingenjör, men då när det väl kom till hösten vill jag inte gå de utbildningarna, vilket nog iof var rätt val.
Känns som jag svamlar ganska mkt nu :p
 
Sv: Hur tar man stora beslut? Beslutsångest!

Jo man kan ju ha studieuppehåll en termin iaf vet jag :)
Okej ja är väl så jag tänker, kommer jag gå kvar i höst, har jag ju bara 1 år kvar sen, då kommer jag ju aldrig hoppa av för det skulle kännas så bortkastat för mej då!

Ja man ska ju göra det man vill, är det alla vänner och familj säger till mej oxå :) men om jag inte vet vad jag vill är det ju väldigt svårt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
606
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 490
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 193
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp