Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Tassetass

Trådstartare
Jag är ju, som ni vet, inte så bra med hundar. Men jag kan i alla fall se när en hund inte mår bra och när en hund verkar vara på väg att bli farlig. Så är fallet med min grannhund.

Hunden har helt oprovocerat skällt på mig och "tacklat" mig, hon har skällt på fler personer i huset (även här helt oprovocerat) och det har hänt mer än en gång att hennes skall väckt mig om nätterna.

Det är ju ett solklart fall av SBS (skit bakom spakarna), men hur tar man upp det med ägaren? Jag tycker inte det är kul att behöva kolla runt hörnen hela tiden för att jag är orolig att stöta på dem.

Hade det gällt en häst hade jag inte tvekat, jag vet ju hur de funkar, men hundar begriper jag mig inte riktigt på.

Behöver liksom lite ideer på vad jag ska säga, argument och så...

/Rädd Tass
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Vad säger att hunden är på väg att bli fardlig för att den skäller på folk?
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

*Kl* Ja jag tänkte säga det med..Det behöver inte alls betyda att hunden är farlig.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Nog för att Tassen inte är proffs på hundar, men min brukar skälla på henne ganska friskt utan att det är några problem. Så det handlar nog om mer än bara vanligt skall.
Som jag förstått det gör hunden utfall och beter sig inte alls trevligt. Tassen får rätta mig om jag har fel. ;)

Sen när hunden i fråga är en stor RR kan jag förstå om man som inte hundvan blir rädd om en hund vrålskäller och hoppar på en så att man ramlar.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Jag tror ärligt talat inte att det är ett fall av SBS, utan helt klart en lydnads och träningsfråga. (antar hej vilt utan sakligt fakta)

Jag hade inte lagt mej i okända människors djurhålling om det inte var någonting akut eller våldsamt. Det är sällan man vet hela historien och vad som ligger bakom.

Nästa gång hunden skäller på dej tycker jag att du ska fråga ägaren varför den skäller på dej, så får du se vad ägaren säger. Ägaren kan ju faktiskt ha en vettig förklaring och till och med tips om hur du ska undvika att hamna i den situationen igen.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

det är ju inte oki att hunden hoppar på en, om man inte vill hälsa på den.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

ramonarunds skrev:
Jag tror ärligt talat inte att det är ett fall av SBS, utan helt klart en lydnads och träningsfråga. (antar hej vilt utan sakligt fakta)
Om det är en tränings och lydnadsfråga skulle jag vilja påstå att det är "SBS" som inte kunnat lära hunden detta! ;)

ramonarunds skrev:
Nästa gång hunden skäller på dej tycker jag att du ska fråga ägaren varför den skäller på dej, så får du se vad ägaren säger. Ägaren kan ju faktiskt ha en vettig förklaring och till och med tips om hur du ska undvika att hamna i den situationen igen.

Detta tycker jag låter helt riktigt. Och sedan när ägaren fått förklara orsaken....om det finns någon....så är det läge att tala om hur extremt otrevligt det är när hunden gör på detta vis! Är det en vettig ägare till hunden så tänker den då på detta i framtiden och försöker göra något åt det! Å andra sidan så tycker jag att en vettig hundägare från första början borde fatta att man inte kan låta hunden bete sig så.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Ska försöka svara alla på en gång.

escodobe: Jag menar inte att hunden är farlig för att den skäller, för skällande hundar har jag inga problem med. Men det är ju skillnad på skall och skall, liksom. Jag känner inte riktigt att det är okej att en hund skäller och morrar bara för att man råkar gå runt ett hörn och möter dem. Hunden är väldigt vaktig, jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända om man skulle krocka med ägaren. Hade det varit en liten hund hade det varit en sak, men det här är en väldigt välvuxen rhodesian ridgeback...

Sen upplever jag att det blir värre och värre. Men det är en ren magkänsla. Vet att ägaren fått ta bort hundar förut pga såna här problem.

Aningsfull; Din hund kan man blåsa bort, om man är irriterad. ;)

ramonarunds och Tie: Ska försöka prata med henne nästa gång jag stöter på henne. Kanske skäller hunden värre än den bits, men det är inte rimligt att jag ska behöva vara rädd så fort jag ska gå till tvättstugan eller slänga sopor

Och det som gör mest ont är att hunden så uppenbart inte mår riktigt bra, vilket jag inte heller skulle göra om min matte skrek på mig hela tiden... :(
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Jag tycker du ska prata med ägaren till hunden men förbered dig på att hon kommer att försvara sig. Jag själv skulle bli väldigt upprörd om folk anklagade mig för att inte vara en kompetent hundägare :smirk: .

Att hunden skäller på folk eller om nätterna är inget fel i sig tycker jag. RR är ju en hund med vakt i sig liksom min terv och han varnar om det är någon utanför huset på natten. Tiken har skällt på alla våra grannar innan hon lärt sig vilka som bor här och inte.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Så du menar att jag bara ska leva med att hennes hund håller mig vaken om nätterna och skrämmer mig eftersom RR är en sån ras..?
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Du behöver ju inte anklaga ägaren med arg ton, utan bara med lugn ton tala om att man blir rädd av hundens beteende och att du hoppas hon kan lära hunden att inte göra så. Sedan kan du ju även säga hur störande det är att hunden skäller på nätterna och att du ville ge henne en chans att åtgärda det beteendet på hunden innan du gick till hyresvärden och klagade. För det fungerar inte att inte få sova när man ex ska upp och jobba mm.

Och godtar hon inte det så är det bara till att börja prata med hyresvärden om du upplever detta väldigt störande!

Lycka till, hoppas det löser sig! Du får gärna berätta hur det gick!
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Nä, arg tänker jag inte vara. Arg är jag bara mot puckade hästägare. ;)

Jag ska hålla er uppdaterade!
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Tassetass skrev:
Så du menar att jag bara ska leva med att hennes hund håller mig vaken om nätterna och skrämmer mig eftersom RR är en sån ras..?

Nej det säger jag inte men du kan ju påpeka att du upplever det störande då hunden skäller på nätterna samt att du är rädd för den och vill att hon ska hålla den borta från dig. Jag säger bara att det inte är något konstigt att hunden vaktar. Är du helt säker på att hunden inte är ensam hemma dessa nätter?
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Jag tror aldrig den där hunden är ensam. Jag vet att hon har den nån annanstans när hon jobbet och jag har aldrig sett henne gå förbi utan hunden.
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Tycker som de flesta andra att du ska säga till ägaren att du inte gillar när hennes hund skäller på dig å på natten, sen får hon åtgärda problemet, för du ska inte behöva leva i skräck eller utan sömn!
Ägaren kanske ger dig ett bra svar å kanske tvärtom därefter kan du bedömma om du vill säga till bostadsvärden
 
Sv: Hur tar man upp ett problem med en hundägare?

Flera problem på en gång, låt oss försöka bena upp det hela.

1. Hunden skäller på natten. Bor du i hyresrätt? Behandla det som "granne ställer till med störande ljud på natten", säg till, hjälper det inte klaga hos hyresvärden.

2. Hunden skäller och beter sig aggressivt mot dig. Är hunden kopplad så skulle jag ignorera den. Icke-aggressivt kroppsspråk dvs inte titta på hunden, inte titta på matten, utan totalt ignorera den. "Relax and remove it from your thinking". Eftersom du upplever det som ett problem kanske det är så att ni råkar ha samma tider, kanske du genom att rucka din tid fem minuter framåt eller bakåt helt kan undvika att stöta ihop.

3. Djurskyddsbiten - hunden far illa. Att vissa hundägare köper en helt olämplig hund eller inte har kunskap om hur hundar ska hanteras är tyvärr inget ovanligt. Det behöver inte betyda att hunden far illa. Om du tror att hunden misshandlas eller vanvårdas tycker jag du ska polisanmäla. Annars rekommenderar jag att strunta i att prata med ägaren om uppfostringsbitarna utan i så fall bara diskutera de delar som berör dig. Dvs om hunden gör utfall eller väcker dig på nätterna. Allt annat är faktiskt ägarens bit. Hunden skulle säkert må bättre psykiskt av att bo i en hundkunnig familj men den behöver inte fara illa av att ha tagit kommandot. Det är alla andra som far illa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 507
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 944
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Deltagarlista 1. Mistimed 2. Magnum 3. Artline 4. Mirtai 5. Hedinn 6. Aliisa 7. Lena 8. Fio 9. glömmerallt 10. flyingchange 11. Ileo 12...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
19 053
Senast: Ferrari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp