Bukefalos 28 år!

Hur tidigt prova stång?

När hästen är så utbildad på tränsbett att man egentligen knappt behöver bettet...
Undantag: man kan väl kanske börja introducera det tidigare på en häst som går med väldigt lätt tygelkontakt även om den inte är "färdigutbildad". Jag överväger att introducera stång på min sexåriga connemara trots att galoppombyten inte är "satta" än på tränsbett, eftersom han i övrigt bär sig mycket bra på väldigt lätt munkontakt och är lättsvängd och lyhörd för min sits. Å andra sidan skulle den introduktionen då inte innebära försök till byten på stången utan mest handla om att börja med precision i styrning på en hand.
 
När anser ni att hästen är redo för stångbett? och när skulle ni göra undantag?
Som Kryddelydd säger.
Du måste i princip kunna svänga, stoppa, samla, forma kring innerskänkeln, ställa, böja med enbart ben och säte. Att svänga och stoppa på stångbett kan man "få till" hjälpligt ganska snabbt. Men att kunna samla och forma hästen på ett snyggt och prydligt sätt tar längre tid.
När jag hade ridbar häst så brukade jag ibland avsluta ett pass på banan med att ta tyglarna i en hand eller ingen hand (lade ner dem) och provade att skritta samlat och formad på en volt eller i serpentiner. Ett sätt att testa om man själv och hästen är redo.
Men detta är ju bara vad jag tycker. Jag tror du kommer få nästan lika många svar som det finns ryttare.
 
Som Kryddelydd säger.
Du måste i princip kunna svänga, stoppa, samla, forma kring innerskänkeln, ställa, böja med enbart ben och säte. Att svänga och stoppa på stångbett kan man "få till" hjälpligt ganska snabbt. Men att kunna samla och forma hästen på ett snyggt och prydligt sätt tar längre tid.
När jag hade ridbar häst så brukade jag ibland avsluta ett pass på banan med att ta tyglarna i en hand eller ingen hand (lade ner dem) och provade att skritta samlat och formad på en volt eller i serpentiner. Ett sätt att testa om man själv och hästen är redo.
Men detta är ju bara vad jag tycker. Jag tror du kommer få nästan lika många svar som det finns ryttare.

Just därför det är intressant, har börjat introducera stångbett på en hyfsat grön omskolning efter inrådan av tränare, där handlar det inte på långa vägar om att hästen eg är "färdig" för det, utan mer att häst ska få en annan uppfattning av bettet och min hand, denna häst klassar jag som undantag, och han ska fortsätta utbildas på tränsbett i första hand.

Vissa anser att hästen ska vara helt klar, andra att det är ok att ta någon enstaka genväg
alltid intressant att höra hur andra resonerar och tänker :)
 
Just därför det är intressant, har börjat introducera stångbett på en hyfsat grön omskolning efter inrådan av tränare, där handlar det inte på långa vägar om att hästen eg är "färdig" för det, utan mer att häst ska få en annan uppfattning av bettet och min hand, denna häst klassar jag som undantag, och han ska fortsätta utbildas på tränsbett i första hand.

Vissa anser att hästen ska vara helt klar, andra att det är ok att ta någon enstaka genväg
alltid intressant att höra hur andra resonerar och tänker :)
Allt beror ju på hästens förutsättningar och vad man har för mål eller syfte med sin betsling. Att rida på stång är ju inget självändamål utan ett steg i skolningen. Jag kan tycka att det är en stor skillnad på att introducera stång för att det kan hjälpa en häst på något sätt. Mot att tidigt introducera stång för att man vill/tror att man måste tävla på det eller "för att det ska vara så"/är ballt/är western etc. Många har tyvärr fortfarande uppfattningen att western=stångbett. På WRAS-tävlingar är det endast A och B-tävling som kräver stång på hästar äldre än 6 år och om hästen inte är färdig för ridning på stång är den kanske inte färdig att tävla B-nivå heller.
 
Allt beror ju på hästens förutsättningar och vad man har för mål eller syfte med sin betsling. Att rida på stång är ju inget självändamål utan ett steg i skolningen. Jag kan tycka att det är en stor skillnad på att introducera stång för att det kan hjälpa en häst på något sätt. Mot att tidigt introducera stång för att man vill/tror att man måste tävla på det eller "för att det ska vara så"/är ballt/är western etc. Många har tyvärr fortfarande uppfattningen att western=stångbett. På WRAS-tävlingar är det endast A och B-tävling som kräver stång på hästar äldre än 6 år och om hästen inte är färdig för ridning på stång är den kanske inte färdig att tävla B-nivå heller.

:bow: Amen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sensommar och höst betyder ofta att blågula ridsportslag är i farten - 2023 är inget undantag. Just nu är ponnykuskar i fyrspann, par...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Exile
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson är hel och kry efter sommarens olycka. Men den satte käppar i OS-chanshjulen. Nu är tiden knapp för svensken – som...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 732
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp