Hur tillagas grön sparris?

rtf

Trådstartare
För femtioelfte gången ska jag ge mig på att försöka anrätta sparris. Men det blir inte bra, trådigt som gamla rabarber, segtuggat och inte gott. Följer anvisningar, men det blir ändå inte bra. Finns det någon bukefalist som sitter på något knep att få till en sparris med spänst och lenhet?
 
Om din sparris blir tradig som rabarber ar den for gammal. Farsk asparagus ar inte alls tradig, den blir dock tradig efter att den ar skordad da den forsoker "reparera" sig sjalv. Sparris som ar tradig ar alltsa skadad eller for lange sedan den blev skordad.
 
Jag brukar bryta av dem, de knäcks automatiskt mitt där det trådiga/tråkiga tar slut och det mjälla börjar. Det kan kännas lite slösigt, men jag vet att jag slipper trådighet eller tuggighet. Sedan kokar jag eller ångar i kanske 3-4 minuter, eller steker i smör eller olivolja (och skivad vitlök mot slutet) beroende på vad jag är sugen på.
 
Man skär bort de sega delarna. Jag brukar sedan steka i olja eller smör eller ha i ugn med lite olja på.

Världens godaste!
 
Jag brukar bryta av dem, de knäcks automatiskt mitt där det trådiga/tråkiga tar slut och det mjälla börjar. Det kan kännas lite slösigt, men jag vet att jag slipper trådighet eller tuggighet. Sedan kokar jag eller ångar i kanske 3-4 minuter, eller steker i smör eller olivolja (och skivad vitlök mot slutet) beroende på vad jag är sugen på.

sjalvklart bryter man av den harda tradiga biten, men "gammal" sparris utvecklar tradar i hela sjalken for att "laga" sig sjalv efter skord.

Vem har inte forsokt bryta av en sparris som bara bojer sig och inte bryts direkt?
 
Jag bryter dem och använder bara de fina biten och sen steker jag dem i torr stekpanna nån minut. Sen kan man toppa med lite olivolja och parmesan när man lagt dem på tallriken.

Det blir också väldigt gott i air fryer. Då bryter jag dem och droppar över lite olivolja och salt och peppar. Sen på hyfsat hög temp i 4 min.
 
Bryter. Penslar lätt med olivolja, lägger på grillen i grönsakskorg. Grillar ca 5 min till sparrisen fått färg.
 
Det är sjukt gott att när man steker ha i lite citron zest och saft, på med flingsalt som vanligt.
Jag skär hellre bort lite för mycket, det räcker med att få en dålig bit för att resten ska smacka "baha".
 
Jag använder gärna fulbiten också men då skivad i soppa eller liknande. Hatar att ta bort smakliga delar och slänga. Samma med broccoli, stammen i skivor är gudomligt gott i soppa.

Skär dock bort nån centimeter där den brukar ha torkat.
 
Jag använder gärna fulbiten också men då skivad i soppa eller liknande. Hatar att ta bort smakliga delar och slänga. Samma med broccoli, stammen i skivor är gudomligt gott i soppa.

Skär dock bort nån centimeter där den brukar ha torkat.

Jag anvander ocksa alltid "fulbiten" pa alla gronsaker ... fast sallan i soppa, ibland i mos, men oftast som hundgodis. :p
 
Tyvärr är ofta närmare en tredjedel av sparrisen man köper tråkig, det är därför det sitter ogenomskinlig plast över. Man skär av för långt ner för att det ska väga mer. Lurendrejeri och onödig fraktvolym. 😠
 
Tyvärr är ofta närmare en tredjedel av sparrisen man köper tråkig, det är därför det sitter ogenomskinlig plast över. Man skär av för långt ner för att det ska väga mer. Lurendrejeri och onödig fraktvolym. 😠
Fast den säljs väldigt sällan på vikt, så det verkar inte rätt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 801
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
467
· Visningar
11 874
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 038
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp