Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Mischmasch

Trådstartare
Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda reser samma dag så kan det innebära att vi är flera timmar bort om det skulle hända sonen något (att han blir sjuk eller skadar sig) så vi måste hämta på förskola.

Vi har inte direkt någon annan som kan rycka in heller i sådant läge. Därför har vi hittills gjort så att vi undviker att resa samma dagar och det har inte varit något problem tills nu. Plötsligt har vi planerade resor samma dag och har bestämt att en av oss får ställa in.

Är det en rimlig anledning att ställa in jobbresor för tycker ni? Hur tillgängliga är ni (ser ni till att vara) när barnen är på förskolan?
Peppar peppar, var det länge sen dom ringde från förskolan men första halvåret hände det flera gånger att någon av oss fick kasta oss iväg för att hämta vid misstänkt magsjuka, feber, ärtor i näsan m.m.
 
Som förskollärare så ser jag ju helst att nån kan komma vid kort varsel vid en olycka
Vid kräksjuka och andra icker livshotande (för normalindividen) tillstånd så känns det inte lika viktigt men ändå bör ju nån komma inom nån timme
 
Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda reser samma dag så kan det innebära att vi är flera timmar bort om det skulle hända sonen något (att han blir sjuk eller skadar sig) så vi måste hämta på förskola.

Vi har inte direkt någon annan som kan rycka in heller i sådant läge. Därför har vi hittills gjort så att vi undviker att resa samma dagar och det har inte varit något problem tills nu. Plötsligt har vi planerade resor samma dag och har bestämt att en av oss får ställa in.

Är det en rimlig anledning att ställa in jobbresor för tycker ni? Hur tillgängliga är ni (ser ni till att vara) när barnen är på förskolan?
Peppar peppar, var det länge sen dom ringde från förskolan men första halvåret hände det flera gånger att någon av oss fick kasta oss iväg för att hämta vid misstänkt magsjuka, feber, ärtor i näsan m.m.
När avkomman var i dagis och lågstadieåldern jobbade vi bägge en timme bort. Maken dessutom med ett rätt stort område han befann sig i. Det var alltså inte jobbresor utan helt enkelt pendling till jobb.

Det funkade. Alltid fanns det nån möjlighet att få gå undan och lägga sig eller någon vän som kunde hämta tills vi var på plats. Det tog väl max en eller två timmar tills vi kunde komma.

Arbetsmarknaden ser ju ut så. Inte alla kan jobba på bostadsorten.
 
Jag är någon timme bort. Jobbar i samma kommun som förskolan så har väldigt nära. Är bara att avsluta det jag gör och sen gå. För någon vecka sedan var jag på förskolan på 10 min, då undrade fröken lite faktiskt. :p

Pappan jobbar drygt 40 min bort och har ett jobb där han måste bli klar på ett annat sätt. Det är svårt för honom avbryta mitt i ett projekt men han finns ju ändå där om det skulle vara så.

I annat fall har vi mormor som garanterat skulle släppa allt och åka för att hämta. Känns väldigt lyxigt.
 
Vi såg alltid till att någon fanns tillgänglig inom 30 minuter. Nu kunde vi även inkludera mormor, så det fanns tre telefonnummer uppsatta hos förskola och numer även på skolan.
Det finns ju oftast någon form av vilrum där barnen kan vara medans dom väntar, men att kunna hämta "direkt" vid akuta sjukdomar eller skador tycker jag att man ska kunna.
Barnen är prio ett, tycker jag. Jobbet kommer i andra hand.
 
Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda reser samma dag så kan det innebära att vi är flera timmar bort om det skulle hända sonen något (att han blir sjuk eller skadar sig) så vi måste hämta på förskola.

Vi har inte direkt någon annan som kan rycka in heller i sådant läge. Därför har vi hittills gjort så att vi undviker att resa samma dagar och det har inte varit något problem tills nu. Plötsligt har vi planerade resor samma dag och har bestämt att en av oss får ställa in.

Är det en rimlig anledning att ställa in jobbresor för tycker ni? Hur tillgängliga är ni (ser ni till att vara) när barnen är på förskolan?
Peppar peppar, var det länge sen dom ringde från förskolan men första halvåret hände det flera gånger att någon av oss fick kasta oss iväg för att hämta vid misstänkt magsjuka, feber, ärtor i näsan m.m.

Vi pusslar så att alltid någon kan hämta fort om det behövs. Undviker att boka att jobba på annan ort samtidigt och har bokat om de få ggr det hänt att våra jobbplaner krockat. Vi har även en farmor som kan rycka in om det krisar.
 
I vårt fall skulle vi just den här dagen det krockar vara 2-3 timmar bort rent restidsmässigt plus att vi åker tåg så säkerligen lite ställtid på det. Känns ganska orimligt att en personal skulle ha tid/möjlighet att hålla en 2åring sällskap i ett vilrum den tiden.

Har ingen annan som kan hämta heller, inte någon som skulle vilja/kunna ta hem ett magsjukt barn i alla fall. Så det känns inte ok (för oss) att båda reser bort på det sättet men ändå blir jag tveksam om det är en "legitim" ursäkt för att inte göra jobbresor om resan ändå funkar med förskolans öppettider..
Sen är ju magsjuka inte det värsta som kan hända, tänk att vara flera timmar bort om det skulle hända något riktigt allvarligt och inte ens ha någon annan barnet känner väl som kan komma.
 
Jag jobbar i en annan kommun så det tar ca 45 min till förskolan. Kan släppa och åka direkt.

Pappan jobbar i hemkommunen så krisar det kan han vara på plats snabbt. Dock reser han en del i jobbet och de dagarna är han ju inte tillgänglig.

Har faktiskt inte ens tanken att någon måste vara tillgänglig inom 30 min. Det skulle ju innebära att jag måste vara ledig de dagar min man reser vilket faller på son egen orimlighet.
 
I vårt fall skulle vi just den här dagen det krockar vara 2-3 timmar bort rent restidsmässigt plus att vi åker tåg så säkerligen lite ställtid på det. Känns ganska orimligt att en personal skulle ha tid/möjlighet att hålla en 2åring sällskap i ett vilrum den tiden.

Har ingen annan som kan hämta heller, inte någon som skulle vilja/kunna ta hem ett magsjukt barn i alla fall. Så det känns inte ok (för oss) att båda reser bort på det sättet men ändå blir jag tveksam om det är en "legitim" ursäkt för att inte göra jobbresor om resan ändå funkar med förskolans öppettider..
Sen är ju magsjuka inte det värsta som kan hända, tänk att vara flera timmar bort om det skulle hända något riktigt allvarligt och inte ens ha någon annan barnet känner väl som kan komma.
De få ggr det hänt har vi bara sagt som det är på jobbet. Aldrig varit med om att någon tyckt att det varit konstigt eller att det inte skulle vara skäl nog att ställa in jobbresa. Men det kan ju såklart skilja sig väldigt mkt beroende på arbetsplats.
 
Att vi båda är mer än två timmar bort skulle jag tycka var lite jobbigt. Oftast är det pappan som är ”nödtelefonansvarig” då han kan lämna jobbet på ett annat sätt än jag.
 
Vi ser alltid till att någon av oss är tillgänglig. Om vi "behöver" vara otillgängliga båda två försöker vi lösa det mha vänner och i extrema falla flyger vi ner mormor eller farmor.
 
Pappan brukar vara lättare att kalla in i nödfall. Han kan flexa och om något blir kris på jobbet kan han styra upp det hemifrån. Går han inte att få tag på är det mig man får ringa men är jag på jobbet är det inte lätt att komma ifrån alltså. Ofta har jag en restid på över en timme, ska matcha med kollektivtrafik och ofta behöver jag bli avlöst så det kan vara lite stökigt innan jag kommer ifrån.

Resor samma dag hade jag inte gjort. Även om jag har svårt att lämna jobbet ibland får fsk nummer till jobbet om det är svårt att ha telefon med sig den dagen och pappan inte är tillgänglig. Bättre än inget och de är väl medvetna om vad jag gör och vad det innebär så jag räknar med att de har lite förståelse om det tar tid att nå fram.
 
Allt som oftast är jag tio minuter bort.
Pappan behöver MINST en timme på sig, det beror på vart han är på sin arbetsplats, han går inte heller att nå via mobil.

Bara det inte är magsjuka så kan min mormor rycka in också, hon bor tio minuter bort.
 
Pappan jobbar ungefär 20 minuter bort, men kan inte bara släppa allt utan han kanske behöver 45-60 minuter på sig att inställa sig. Jag jobbar sju-åtta minuter bort med cykel (en halvtimme om jag går, har aldrig bil) och om jag kan gå eller inte beror på vad jag gör. Sitter jag på kontoret och jobbar kan jag släppa det mesta på sekunden, men om jag sitter i rättssalen kanske jag inte kan komma därifrån förrän förhandlingen och eventuellt efterarbete är klart (även om det i en krissituation nog skulle få att få någon kollega får ersätta mig). Kan inte tänka mig att varken makens eller mitt jobb skulle knorra över att vi behöver störta iväg till förskolan, vi har dock inte behövt testa det än (peppar peppar).

Skulle både jag och mannen vara låsta av någon anledning finns finfina farföräldrar som bor ungefär tio minuter bort som alltid hjälper till om de har möjlighet (vilket de oftast har).
 
Jo, någon är alltid tillgänglig. Skulle inte vara bekväm med att båda reste eller befann sig flera timmar bort samtidigt. Vi har ingen annan som kan ställa upp och hämta tyvärr. Mannen studerar i nuläget i hemstaden så då är han några minuter från skolbarnens skola och har en kvart hem/till förskolan eller fritids (samma ställe, och vi bor ca 1 km därifrån). Jag pendlar med bil och tar mig hem på ca 45 min men kan antagligen inte bara släppa allt utan måste lämna över till någon först.

Har man ingen annan som kan rycka in så är det en rimlig anledning att ställa in/planera om jobbresor tycker jag. Någon måste ju liksom kunna ta barnen om situationen uppstår.
 
I mitt fall är det svåraste att få tag på mig. Jag får inte bära mobilen med mig på jobbet utan då måste skolan ringa växeln och sen måste växeln hitta mig och få tag på mig.
Nu ser jag det som ett otroligt litet bekymmer eftersom jag tre gånger på sex år har blivit uppringd av skola/dagis. Det är alltså inget som jag öht tar i beaktande när jag planerar mina dagar.
Någon släkt har jag inte i närheten utan den vanliga barnvakten är vår granne men hon jobbar också.
 
Jag jobbar 30 min bort, har oftast telefonen på mig och kan släppa rätt fort om det krisar. Sitter dock i möten ibland och då kan det vara svårt att få tag på mig. Pappan jobbar 10 minuter från skola/förskola, men är svårare att få tag i samt måste bli avbrytt. Det har hänt en gång (på sex år och två barn) att förskolan har ringt, men då var det för att förvarna om vab nästkommande dag eftersom barnet verkade hängigt.
 
I mitt fall är det svåraste att få tag på mig. Jag får inte bära mobilen med mig på jobbet utan då måste skolan ringa växeln och sen måste växeln hitta mig och få tag på mig.
Nu ser jag det som ett otroligt litet bekymmer eftersom jag tre gånger på sex år har blivit uppringd av skola/dagis. Det är alltså inget som jag öht tar i beaktande när jag planerar mina dagar.
Någon släkt har jag inte i närheten utan den vanliga barnvakten är vår granne men hon jobbar också.

Vad olika det kan vara, hos oss har förskolan ringt minst 4 gånger på ett år och velat att vi ska hämta (ett par gånger för att han spytt, en gång för att han fått feber och en gång för att han petat näsan full av ärtor). Men det känns som att det lugnat ner sig, han är inte sjuk lika ofta längre och har växt ifrån kräkandet (har aldrig varit magsjuka men dom vågar inte chansa med barn som spyr).
 
Nu är jag visserligen inte förälder och vill aldrig bli, men tar mig friheten att svara ändå.
När jag gick på dagis och i förskoleklass jobbade mamma halvtid, men var hemma vissa dagar i veckan. Om hon var hemma tog det 2-3 min med bil, och hon kunde släppa allt hon hade i händerna. Var hon på jobbet tog det ca. 5-7 min med bil, men då behövde hon också ofta ca. 5 min för att avsluta det hon höll på med. Så sammanlagt ca. 10-12 min.

Pappa däremot jobbade 1-1.5 h bort och var dessutom ofta bortrest på jobbresor. Så han var inte att räkna med.


Kan dock inte påminna mig om att jag någonsin blev akut-hämtad. Jag vet att jag spydde ner mig några gånger (:meh::yuck:) men det berodde på att köket slarvat med allergimaten, och då hjälpte någon i personal mig, och så hämtade mamma mig som vanligt sen.

Tycker väl rent allmänt att det kan vara bra om någon förälder kan komma inom iaf en 30-45 min, mer tycker jag inte att man kan kräva som skola/förskola.
 
Vi skulle nog inte heller resa bort samma dag bägge två. Vi har kanske 20 min - hm halvtimma från samtal till att vi kan vara där en vanlig dag. Vi har ingen som helst backup i närheten. Möjligen skulle barnet kunna följa med en granne hem men då är hon ju fortfarande i samma hus som dagiskompisar så ur smittskyddshänseende känns det ganska värdelöst...

När jag själv gick på dagis behövde mina föräldrar nog 1-1,5 timma för att komma men så är det ofta i en Stockholmsförort.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 778
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp