Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Så, enligt flera här i tråden får inte en ensamstående förälder studera på universitetet.
Tenta på 3-5 timmar där du inte får ha telefonen inom räckhåll.
 
Så, enligt flera här i tråden får inte en ensamstående förälder studera på universitetet.
Tenta på 3-5 timmar där du inte får ha telefonen inom räckhåll.

Finns det ingen annan anhörig som går att kontakta så får man ju prata med förskolan och förklarar läget. Så omfattande tentor brukar man inte ha varje dag, så knappast något större problem om det är enstaka dagar. De flesta lever ju inte heller så att de helt saknar anhöriga.
 
Så, enligt flera här i tråden får inte en ensamstående förälder studera på universitetet.
Tenta på 3-5 timmar där du inte får ha telefonen inom räckhåll.

Vem i tråden har skrivit något som ens liknar att ensamstående föräldrar inte får studera?

Håller i övrigt med Sedna. Har väldigt svårt att tro att förskolan inte kommer vara hjälpsam och flexsibel mot en ensamstående förälder som helt saknar anhöriga, vänner eller grannar som vid enstaka akuttillfällen kan hjälpa till.
 
Då får du ju ha en backup plan för just den tentadagen.

och @Sedna och @Kamomilla .

Om vi en kort stund utgår från ett ganska rimligt scenario.
Karin är ensamstående mamma som studerar.
Hon har tenta idag, en större salstenta där hon inte får ha telefonen på.
På morgonen lämnar hon Viggo på förskolan, Viggo är frisk och kry. Karin har ingen anledning att tro att Viggo ska vara annat än frisk och kry hela dagen så hon tänker inte särskilt på att berätta för personalen på förskolan att "just idag har jag en stor tenta på eftermiddagen, så mellan kl 13 och 17 är jag inte nåbar".
Precis klockan ett, när Karin gått in i tentasalen och lämnat ifrån sig sin telefon, trillar Viggo ner från en gunga när barnen leker på förskolan.
Viggo blir ledsen och gråter och vill inte alls stödja på ena benet. Det går inte över efter en stunds god omvårdnad av personalen, som misstänker att han kan ha skadat benet ordentligt när han trillade.
Personalen ringer efter Karin men får inget svar förrän Karin lämnar tentasalen och då får tillbaka sin mobiltelefon.

Jag tycker att det är ett inte så vanligt, men heller inte orimligt scenario.

Men Karin skulle då självklart ha fixat en ersättare för förskolan utifall att Viggo eventuellt skulle skada sig på förskolan?
Själv tycker jag att det är rätt rimligt att inte förvänta sig att det händer en katastrof och därför på något sätt missa att fixa ersättare exempelvis en sådan gång.

JA, jag tycker att föräldrar självklart vill och ska hämta så fort som möjligt.
Men det jag försöker illustrera är att det är onödigt att vara dömande kring de situationer då det misslyckats.

@Sedna , du har genomgående uttryckt dig rimligt, men just att "prata med förskolan" vid varje tillfälle kan kännas lite tillkämpat och eventuellt onödigt mycket Krösa-Maja.
 
och @Sedna och @Kamomilla .

Om vi en kort stund utgår från ett ganska rimligt scenario.
Karin är ensamstående mamma som studerar.
Hon har tenta idag, en större salstenta där hon inte får ha telefonen på.
På morgonen lämnar hon Viggo på förskolan, Viggo är frisk och kry. Karin har ingen anledning att tro att Viggo ska vara annat än frisk och kry hela dagen så hon tänker inte särskilt på att berätta för personalen på förskolan att "just idag har jag en stor tenta på eftermiddagen, så mellan kl 13 och 17 är jag inte nåbar".
Precis klockan ett, när Karin gått in i tentasalen och lämnat ifrån sig sin telefon, trillar Viggo ner från en gunga när barnen leker på förskolan.
Viggo blir ledsen och gråter och vill inte alls stödja på ena benet. Det går inte över efter en stunds god omvårdnad av personalen, som misstänker att han kan ha skadat benet ordentligt när han trillade.
Personalen ringer efter Karin men får inget svar förrän Karin lämnar tentasalen och då får tillbaka sin mobiltelefon.

Jag tycker att det är ett inte så vanligt, men heller inte orimligt scenario.

Men Karin skulle då självklart ha fixat en ersättare för förskolan utifall att Viggo eventuellt skulle skada sig på förskolan?
Själv tycker jag att det är rätt rimligt att inte förvänta sig att det händer en katastrof och därför på något sätt missa att fixa ersättare exempelvis en sådan gång.

JA, jag tycker att föräldrar självklart vill och ska hämta så fort som möjligt.
Men det jag försöker illustrera är att det är onödigt att vara dömande kring de situationer då det misslyckats.

@Sedna , du har genomgående uttryckt dig rimligt, men just att "prata med förskolan" vid varje tillfälle kan kännas lite tillkämpat och eventuellt onödigt mycket Krösa-Maja.


1. Förskolan borde ha uppgifter till ytterligare anhörig/vän eller liknande. Det trodde jag var standard på alla förskolor men kanske bara är så på vår.

2. Om det inte finns någon alls som kan hämta barnet förutom henne själv borde hon säga till förskolan att hon inte alltid kommer kunna vara nåbar. Det behöver kanske inte ens betyda att man ska komma ihåg att säga det varje tentamorgon (även om jag väl inte tycker det är så mycket begärt) utan att man på förhand har haft en diskussion med förskolan om att det i familjens situation inte alltid finns någon som kan hämta barnet. Det har ju ingenting med hur barnet mår på morgonen att göra utan pga att punkt 1 saknas.

3. Om punkt 1 saknas och föräldern har glömt punkt 2 så lovar jag att förskolan har en plan för hur de ska agera när en situation uppstår och de inte kan få tag på anhörig. Men det innebär ju inte att den planen ska vara standard bara för att den existerar.

Viggo skulle ju också kunna ha slagit i huvudet och blivit medvetslös.
 
och @Sedna och @Kamomilla .

Om vi en kort stund utgår från ett ganska rimligt scenario.
Karin är ensamstående mamma som studerar.
Hon har tenta idag, en större salstenta där hon inte får ha telefonen på.
På morgonen lämnar hon Viggo på förskolan, Viggo är frisk och kry. Karin har ingen anledning att tro att Viggo ska vara annat än frisk och kry hela dagen så hon tänker inte särskilt på att berätta för personalen på förskolan att "just idag har jag en stor tenta på eftermiddagen, så mellan kl 13 och 17 är jag inte nåbar".
Precis klockan ett, när Karin gått in i tentasalen och lämnat ifrån sig sin telefon, trillar Viggo ner från en gunga när barnen leker på förskolan.
Viggo blir ledsen och gråter och vill inte alls stödja på ena benet. Det går inte över efter en stunds god omvårdnad av personalen, som misstänker att han kan ha skadat benet ordentligt när han trillade.
Personalen ringer efter Karin men får inget svar förrän Karin lämnar tentasalen och då får tillbaka sin mobiltelefon.

Jag tycker att det är ett inte så vanligt, men heller inte orimligt scenario.

Men Karin skulle då självklart ha fixat en ersättare för förskolan utifall att Viggo eventuellt skulle skada sig på förskolan?
Själv tycker jag att det är rätt rimligt att inte förvänta sig att det händer en katastrof och därför på något sätt missa att fixa ersättare exempelvis en sådan gång.

JA, jag tycker att föräldrar självklart vill och ska hämta så fort som möjligt.
Men det jag försöker illustrera är att det är onödigt att vara dömande kring de situationer då det misslyckats.

@Sedna , du har genomgående uttryckt dig rimligt, men just att "prata med förskolan" vid varje tillfälle kan kännas lite tillkämpat och eventuellt onödigt mycket Krösa-Maja.

Jag skrev just ”prata med förskolan”. Att det skulle vara vid varje tillfälle är helt din egen tolkning.

Jag menade prata med förskolan som i att informera förskolan om att man saknar annan kontaktperson. Jag tror det är standard vid inskolning att lämna kontaktuppgifter till anhöriga. Har man då inga anhöriga är det ju rimligt att ta upp det med förskolan och även informera om att man vissa dagar inte är tillgänglig. Det behöver man givetvis inte påtala varenda lämning, även om det kan finns en poäng med att nämna i de fall det handlar om enstaka dagar som man inte är nåbar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 819
Senast: mysboll
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 735
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 492
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp