Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Viktigt jobb i denna tråden är för mig läkare/polis/brandman. Jag ser gärna att läkaren slutför operationen eller att barnmorskan inte lämnar mig mitt i förlossningen. Ett administrativt arbete eller liknande har inte samma akuta behov.
Självklart. Det var väl det att man inte ville/kunde fixa alternativa lösningar ifall barnen behövde hämtas i förtid.
 
Jo. Tror man att förskolan ser varje barn varje sekund är man naiv. De har koll men inte den paranoida som varje småbarnsförälder pysslar med.
Jag vet också att varje barn inte ses varenda sekund, men om barnen trots fem pedagoger på en barngrupp "vandrar omkring på egen hand" som du skriver utan någon tillsyn så gör inte pedagogerna sitt jobb nej.

Jag har jobbat i förskolan heltid sen fem år tillbaka och har rätt bra koll på hur arbetet faktiskt ska utföras, men vet även att många inte sköter sitt jobb....
 
Varken jag eller våra barns pappa har "viktiga jobb" (har för övrigt fruktansvärt svårt för den tonen gentemot olika yrken som pågår i den här tråden, snacka om att se ner på yrken utan krav på utbildning), och jag kan vara på förskolan inom 30 min vid kris, pappan på 45. Vi har aldrig behövt hämta hem i förtid, än.

Jag har full förståelse för att det finns avstånd och yrken som gör att det kan dröja innan man kan hämta sitt barn men man måste väl ändå ha en plan och tanke för sitt barn? Om det då innebär flytt, att be om hjälp från släkt/vänner eller i sista hand byta yrke så får det väl vara så. Jag är utbildad för annat yrke men tänker inte söka nytt jobb förrän mina barn är lite större. Jag vill hänga med dem ( och hinna rida :D).

Vet inte om det har så mycket med utbildning att göra. Jag är väldigt högutbildad och har ett väldigt ”kvalificerat” jobb. Men har ändå ett enligt tråden oviktigt jobb eftersom jag i princip jämt kan resa mig upp och på studs åka till förskolan vid akut behov. Att jag också kan flexa och jobba hemifrån efter egen styrning gör nog jobbet ännu oviktigare...

(Självklart finns det en massa jobb som är ”viktigt” på en annan nivå än mitt. Och en massa jobb där man helt enkelt inte kan avvika alls.)

På vår förskola ska man förresten lämna namn och kontaktuppgifter till två ytterligare personer förutom vårdnadshavare som de kan kontakta om de absolut inte får tag på föräldrarna. Det kan ju faktiskt hända något med oss också, inte bara barnet. När vi fick det pappret vid inskolningen sa personalen på eget initiativ att om vi absolut inte kan ha någon person som ytterligare kontaktperson så får vi prata om och komma överens om i förväg hur det ska lösas. Inte orimligt tycker jag.
 
Gör det? Hur då menar du?

Antagligen för att kvinnorna ”alltid” gör uppoffringarna för barnens skull. Anpassar karriären, jobbar deltid, hämtar tidigt, får lägre pension etc etc.

Jag håller med om att fenomenet, eller rättare sagt resultatet av fenomenet som sådant är ett problem. Men jag blir tokig på att det traditionellt manliga alltid ska vara norm och ideal och att det alltid ska vara kvinnornas fel.

För mig är inte problemet att kvinnorna jobbar för mycket deltid och hämtar för tidigt för ofta. Problemet är att männen gör det för lite. Och det är inte kvinnornas sak att lösa.
 
Antagligen för att kvinnorna ”alltid” gör uppoffringarna för barnens skull. Anpassar karriären, jobbar deltid, hämtar tidigt, får lägre pension etc etc.

Jag håller med om att fenomenet, eller rättare sagt resultatet av fenomenet som sådant är ett problem. Men jag blir tokig på att det traditionellt manliga alltid ska vara norm och ideal och att det alltid ska vara kvinnornas fel.

För mig är inte problemet att kvinnorna jobbar för mycket deltid och hämtar för tidigt för ofta. Problemet är att männen gör det för lite. Och det är inte kvinnornas sak att lösa.
Jag förstår vad kvinnofälla är men jag tyckte helt enkelt inte det var applicerbart på mitt specifika fall så jag ville understryka det.
 
Jag förstår vad kvinnofälla är men jag tyckte helt enkelt inte det var applicerbart på mitt specifika fall så jag ville understryka det.

Och jag antog att du visste vad kvinnofälla var :) men menade att det antogs att du hamnat i en sådan kvinnofälla eftersom du valt att anpassa karriären efter barnen.

(Jag påstår inte att jag håller med. Om jag inte minns helt tokigt har väl dessutom din sambo ”samma” jobb som dig?)
 
Och jag antog att du visste vad kvinnofälla var :) men menade att det antogs att du hamnat i en sådan kvinnofälla eftersom du valt att anpassa karriären efter barnen.

(Jag påstår inte att jag håller med. Om jag inte minns helt tokigt har väl dessutom din sambo ”samma” jobb som dig?)
Ja vi jobbar på samma arbetsplats :), jag med aningens mer ansvar och lön.
 
Så enligt dig så finns det alltid en backup för någon som har ett jobb som påverkar andras hälsa och överlevnad? En personlig assistent som jobbar själv kan alltid med möjlighet att bli avbytt inom 1 timme och en kirurg kan alltid bli avbytt mitt under pågående operation? och skulle en brukare/patient dö på grund av att assistenten eller kirurgen plötsligt behöver springa iväg och vabba (det har den ju rätt till) så är det arbetsgivarens fel och arbetstagaren i fråga kan göra detta helt utan dåligt samvete? De flesta med lite medmänsklighet till omgivningen skulle nog inte göra det, men visst bryr man sig enbart som sitt eget barn så kan man kanske göra det.

Eftersom det är samma problem på nästan alla arbetsplatser med minimering av personalstyrkor så hamnar ju yrkesarbetande föräldrar då i kläm mellan två arbetsplatsers behov. Sin egen arbetsplats och den där deras barn går på förskolan. Det kan ju vara att de själva jobbar på en förskola i en småbarnsgrupp och har ett barn på 4 år på en annan förskola. Vad säger att det är lättare att trolla fram en extra resurs inom en timme där än på den förskolan där deras barn går? Är säkerheten på förskolan där deras barn går viktigare än säkerheten på den där de själva arbetar?

Klart det kan hända att man blir akut sjuk själv men det måste nog ändå vara ovanligt att det sker på 1 minut, de flesta blir ju lite hängiga innan och kan förbereda överlämning.

Det fetade: Det är där jag tycker att en del i den här trådens perspektiv är fel: att man skulle vara klämd mellan två arbetsplatsers behov. Nä, man är klämd mellan sin arbetsgivares behov och sitt barns behov. Även om jag har sympati för förskolans personal så är mitt barns behov mycket viktigare för mig och det primära när jag går från jobb för att hämta henne när hon blivit sjuk.
 
Du får gärna tycka att det är överdrivet.
Det är ju knappast det barnet som behöver blöjbytet som det är farligt för.
Men du anser att ett barn som har bajsat ska vänta med blöjbytet tills den pedagogen som är fast med sjukt barn blir avbytt av vårdnadshavare? Där fallerar man på att tillgodose barnens behov vilket är en stor grund i förskolans verksamhet.
Det är för dom 15 barnen som är kvar på avdelningen med EN pedagog som det kan bli farligt för. Ett barn kanske ställer sig på en stol, blir puttad av ett annat barn och ramlar baklänges och slår huvudet i golvet = en fara som man kan förhindra om man är fler vuxna som kan ha uppsikt över barnen.

Du får gärna tycka att jag överdriver men för mig är säkerhet och trygghet för barnen A och O.
Jag anser att barnet SKA hämtas så fort som det bara går efter att förskolan har kontaktat förälder/vårdnadshavare.

Det är onödigt att försöka lägga ord i munnen på mig.
Självklart ska en smutsig blöja bytas så snart det finns möjlighet.
Någon gång kan det ju vara så att ett visst barn får vänta en liten stund eftersom personalen är upptagna med ett eller flera andra barn.
Det är ju rimligen inte endast i situationen "insjuknat barn vars förälder inte kan komma och hämta omedelbart" som det förekommer att ett eller annat barn på förskolan får vänta eftersom något annat barn har mer trängande behov.

Att kalla det för säkerhetsbrist är en kraftig överdrift.
 
Det fetade: Det är där jag tycker att en del i den här trådens perspektiv är fel: att man skulle vara klämd mellan två arbetsplatsers behov. Nä, man är klämd mellan sin arbetsgivares behov och sitt barns behov. Även om jag har sympati för förskolans personal så är mitt barns behov mycket viktigare för mig och det primära när jag går från jobb för att hämta henne när hon blivit sjuk.

Men exemplet som tidigare togs upp med personlig assistent?
Då är väl föräldern/personliga assistenten klämd mellan två trängande behov.
Att ringa sin arbetsgivare och begära avlösning för att barnet blivit sjukt, och att samtidigt, trots att det är arbetsgivarens uppdrag att ordna avlösning, vänta in avlösningen.
 
Det är onödigt att försöka lägga ord i munnen på mig.
Självklart ska en smutsig blöja bytas så snart det finns möjlighet.
Någon gång kan det ju vara så att ett visst barn får vänta en liten stund eftersom personalen är upptagna med ett eller flera andra barn.
Det är ju rimligen inte endast i situationen "insjuknat barn vars förälder inte kan komma och hämta omedelbart" som det förekommer att ett eller annat barn på förskolan får vänta eftersom något annat barn har mer trängande behov.

Att kalla det för säkerhetsbrist är en kraftig överdrift.
Du får som sagt gärna tycka att jag överdriver, men jag ser verkligheten dagligen. Säkerhetsbristen hamnar på att en pedagog är helt ensam med 13-15 barn, men du kanske tycker att det är helt vettigt? Det är så verkligheten på dagens förskolor ser ut i perioder och jag tycker inte att det är okej att det blir så för att en förälder eller vårdnadshavare inte kan lösa situationen hämta sjukt barn på flera timmar.
 
Det fetade: Det är där jag tycker att en del i den här trådens perspektiv är fel: att man skulle vara klämd mellan två arbetsplatsers behov. Nä, man är klämd mellan sin arbetsgivares behov och sitt barns behov. Även om jag har sympati för förskolans personal så är mitt barns behov mycket viktigare för mig och det primära när jag går från jobb för att hämta henne när hon blivit sjuk.

Så du menar att brukaren inte blir påverkad om assistenten bara försvinner utan att invänta avbyte, eller patienten på operationsbordet? Att brukaren/patienten alltid klarar sig bättre på egenhand/utan läkare än vad ett krassligt barn klarar sig på förskolan där det ändå finns utbildad personal om än inte så många som man skulle önska? Konstig människosyn kan jag tycka.

Arbetsgivaren har ett ansvar men de bör också rimligtvis behöva lite tid för att lösa det, få har nog en ledig assistent, läkare, polis mm. alltid ståendes på stand by utan behöver ändra om lite i organisationen innan en lösning är på plats.
 
Du får som sagt gärna tycka att jag överdriver, men jag ser verkligheten dagligen. Säkerhetsbristen hamnar på att en pedagog är helt ensam med 13-15 barn, men du kanske tycker att det är helt vettigt? Det är så verkligheten på dagens förskolor ser ut i perioder och jag tycker inte att det är okej att det blir så för att en förälder eller vårdnadshavare inte kan lösa situationen hämta sjukt barn på flera timmar.

Igen: lägg inte ord i munnen på mig!
Du är enbart oförskämd.
 
Så enligt dig så finns det alltid en backup för någon som har ett jobb som påverkar andras hälsa och överlevnad? En personlig assistent som jobbar själv kan alltid med möjlighet att bli avbytt inom 1 timme och en kirurg kan alltid bli avbytt mitt under pågående operation? och skulle en brukare/patient dö på grund av att assistenten eller kirurgen plötsligt behöver springa iväg och vabba (det har den ju rätt till) så är det arbetsgivarens fel och arbetstagaren i fråga kan göra detta helt utan dåligt samvete? De flesta med lite medmänsklighet till omgivningen skulle nog inte göra det, men visst bryr man sig enbart som sitt eget barn så kan man kanske göra det.

Eftersom det är samma problem på nästan alla arbetsplatser med minimering av personalstyrkor så hamnar ju yrkesarbetande föräldrar då i kläm mellan två arbetsplatsers behov. Sin egen arbetsplats och den där deras barn går på förskolan. Det kan ju vara att de själva jobbar på en förskola i en småbarnsgrupp och har ett barn på 4 år på en annan förskola. Vad säger att det är lättare att trolla fram en extra resurs inom en timme där än på den förskolan där deras barn går? Är säkerheten på förskolan där deras barn går viktigare än säkerheten på den där de själva arbetar?

Klart det kan hända att man blir akut sjuk själv men det måste nog ändå vara ovanligt att det sker på 1 minut, de flesta blir ju lite hängiga innan och kan förbereda överlämning.

Så du menar att brukaren inte blir påverkad om assistenten bara försvinner utan att invänta avbyte, eller patienten på operationsbordet? Att brukaren/patienten alltid klarar sig bättre på egenhand/utan läkare än vad ett krassligt barn klarar sig på förskolan där det ändå finns utbildad personal om än inte så många som man skulle önska? Konstig människosyn kan jag tycka.

Arbetsgivaren har ett ansvar men de bör också rimligtvis behöva lite tid för att lösa det, få har nog en ledig assistent, läkare, polis mm. alltid ståendes på stand by utan behöver ändra om lite i organisationen innan en lösning är på plats.

Du försöker bygga komplexa resonemang, men du verkar mest jobba med att bygga halmgubbar. Titta på hur du inleder inlägg. ”Så du menar...” och ”Så enligt dig...”. Rätt trist att försöka bygga in åsikter hos andra som de inte uttryckt. Acceptera istället att ni har olika perspektiv på problemet.

Alltså jag tror de flesta förstår komplexiteten i problemet, resursbrist på arbetsplatser och ansvar i arbetet. Du behöver inte dra det till dödsfall och avsaknad av mänsklighet.

Du är ju själv bra på ta ett ensidigt perspektiv då du väljer att fokusera på ansvar i förhållande till arbetsplatsen samtidigt som du skalar bort barnets behov och föräldraansvaret.
 
Jag vet också att varje barn inte ses varenda sekund, men om barnen trots fem pedagoger på en barngrupp "vandrar omkring på egen hand" som du skriver utan någon tillsyn så gör inte pedagogerna sitt jobb nej.

Jag har jobbat i förskolan heltid sen fem år tillbaka och har rätt bra koll på hur arbetet faktiskt ska utföras, men vet även att många inte sköter sitt jobb....

Så du håller 5 barn i handen konstant? annars vandrar de ju runt på egen hand. De är på inhägnad gård. Jag har också bra koll på förskolan och har en kanonbra förskola utan tillbud.
 
Du försöker bygga komplexa resonemang, men du verkar mest jobba med att bygga halmgubbar. Titta på hur du inleder inlägg. ”Så du menar...” och ”Så enligt dig...”. Rätt trist att försöka bygga in åsikter hos andra som de inte uttryckt. Acceptera istället att ni har olika perspektiv på problemet.

Alltså jag tror de flesta förstår komplexiteten i problemet, resursbrist på arbetsplatser och ansvar i arbetet. Du behöver inte dra det till dödsfall och avsaknad av mänsklighet.

Du är ju själv bra på ta ett ensidigt perspektiv då du väljer att fokusera på ansvar i förhållande till arbetsplatsen samtidigt som du skalar bort barnets behov och föräldraansvaret.

Tycker det blir lika extremt åt andra hållet. Om man inte är på dagis inom 30 min så försvinnr all säkerhet för då är det en personal på 13-15 barn.

Herregud liksom. förskolorna löser det idag. ha lite tilltro.
 
Tycker det blir lika extremt åt andra hållet. Om man inte är på dagis inom 30 min så försvinnr all säkerhet för då är det en personal på 13-15 barn.

Herregud liksom. förskolorna löser det idag. ha lite tilltro.

Har någon ens påstått att säkerheten försvinner om ingen är på plats inom 30 min? Eller är det också en halmgubbe?

Hur som, håller med om att diskussionen är rätt orimlig och onödigt polariserad. Det drar liksom iväg att alla håll och kanter.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 578
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 732
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 325
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp