Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Vad olika det kan vara, hos oss har förskolan ringt minst 4 gånger på ett år och velat att vi ska hämta (ett par gånger för att han spytt, en gång för att han fått feber och en gång för att han petat näsan full av ärtor). Men det känns som att det lugnat ner sig, han är inte sjuk lika ofta längre och har växt ifrån kräkandet (har aldrig varit magsjuka men dom vågar inte chansa med barn som spyr).

Jag har VAB:at totalt fem dagar i min 7,5-åriga dotters liv så det kan man ju kalla lyxigt.
De tre samtalen har rört illamående, magont och spräckt trumhinna. Det sistnämnda hämtade jag dock inte för utan hon fick gå klart dagen.
 
Vi är typ 15 minuter bort, oftast kan någon av oss släppa jobbet på minuten.

Jag reser mycket och har det någon gång krockat med maken så att han också behöver resa har vi prioriterat vem som ska åka, känns inte bra att vara 3 timmar hemifrån eller behöva hitta ett flyg. Vi har ingen uppbackning där vi bor.
 
Vi har minst en timmes inställelse-tid om inte jag är hemma och pluggar, rent krasst vid olycka vore det bättre att möta upp på sjukhuset eftersom båda befinner sig inom 10min från de två sjukhusen som är närmast.

Jag skulle inte som det ser ut nu (för oss) boka arbetsresa för båda samma dag om det blir många timmar bort.

Än så länge sedan han började i maj har han inte behövt hämtas men han har varit hemma och varit sjuk typ 15 dagar utspritt.
 
Någon av oss går alltid att få tag på via telefon/sms (det är ett krav från dagmamman). När vi båda jobbar kan någon av oss alltid vara på plats inom en timme. Vi har aldrig varit på längre jobbresa samtidigt och skulle det hända kommer vi förvarna mormor så hon kan vara backup. Nu är jag föräldraledig så de dagar de är hos dagmamman kan jag i princip vara på plats inom tio minuter och hämta vid akutläge.
 
Jag har knappt 10 min med bil i restid till förskola/skola och maken har ca 20 min. Jag har i regel aldrig några problem med att släppa allt på sekunden och åka. Maken brukar kunna fixa rätt snabbt han också för att sticka iväg.

Hade vi varit flera timmar bort samtidigt hade vi nog sett till att det finns backup hos mormor eller farmor eller liknande och förberett dom och förskolan att det är dit dom får ringa om något skulle hända den dagen.
 
Vi har inga barn ännu men det är väl på g inom några år, så det här är helt klart en frågeställning jag började fundera över nu...

Jag har inga jobbresor på mitt jobb, det har dock maken.
Problemet för min del är att jag inte alltid KAN släppa jobbet. Så skulle maken vara iväg på resa så skulle det helt klart kunna bli problem för oss att hämta även om jag jobbar i samma stad. Oftast skulle jag kunna komma ifrån, men det är långt ifrån en självklarhet... Tål att funderas på!
 
Jag jobbar dels natt (80%) och dels hemifrån (20%). När jag jobbar natt sover jag såklart på dagen men har ställt in så att telefonen ringer om det är förskolan eller sambon, alla andra samtal kopplas bort. Jobbar jag dag hemma kan jag alltid svara. Oavsett vilket så tar det mig max 10 minuter att vara på plats på förskolan.
Sambon reser en del i jobbet men enbart när jag inte jobbar natt. Han har ca 25 minuter med bil innan han kan vara på plats om de skulle ringa.
 
Jag pluggar på distans och jobbar enbart kvällar/helger så finns 15 minuters promenad från förskolan eftersom jag är hemma dagtid. Sambon jobbar oftast en timme bort och det blir alltså av naturliga skäl jag som plockar upp om förskolan skulle höra av sig. Än så länge har det dock inte hänt. Skulle det hända något när jag jobbar som kräver att jag följer med så är det inte svårare än att jag går och så får de klara sig utan mig, jobbar i samma stad så har 15-20 min med bussen hem.
 
Min sambo jobbar alltid hemifrån och förskolan är typ 50 m bort så är det verkligen akut kan han hämta. Oftast är det dock jag som gör det. Hur lång tid det tar beror på vilket jobb jag är på haha. Ibland är sambo i Stockholm på jobb i flera dagar så då är det ju bara jag som kan hämta

Skolan: tar väl ca 20 min om jag måste vänta på spårvagnen. Tar självklart taxi om det vore akut.
Jobb 1: 5 min buss, bussar/spårvagnar går hela tiden så tot 10 min från jobb till föris dörr
Jobb 2: 30-60 min beroende på trafiken
Jobb 3: jobbar hemifrån med det så 1 minuts hämttid

Just nu har jag praktik med skolan och behöver först ta en spårvagn, sen byta (och säkert vänta lite) och sen gå från hållplatsen. Tar ca 30 min och jag tycker det är såå drygt och långt.
 
Jag pendlar till universitetet med tåg och buss och om det flyter på har jag en dryg timme från skolan till förskolan. Mannen har ca 20 min och kan ofta komma ifrån direkt, om han är på plats på jobbet, han reser dock mycket i jobbet. Vi försett dotterns mormor (jobbar 10 min från förskolan) med en barnstol i bilen och förskolan har telefonnummer till både mormor och moster. Än så länge har de aldrig ringt dit oss på nästan 2 år *peppar peppar* :)

När jag blir klar med min utbildning kommer jag ha ett jobb som inte går att åka ifrån hur som helst, och så var det iofs innan jag började plugga med. Tack vare de backup-personer vi har tror jag det löser sig ändå men det är inget som riktigt går att planera för mer än så.
 
Min dotter bröt armen på förskolan som 2-åring. Jag har ofta tänkt på vad personalen gjort om de inte fått tag på oss (det tog nog en 30 minuter innan hon blev hämtad och det är rätt stressande när man vet de har så ont).
 
Jag har ungefär 20 minuter till jobbet med bil eller 1 timme kollektivt, maken ungefär samma. Vi har en bil och den som ska hämta för dagen tar den, den andra bussen. Mig kan man i princip alltid få tag på och jag kan nästan alltid åka iväg direkt. Maken kan vara lite svårare att få tag på ibland. Vi reser ibland men inte särskilt ofta, han mer än mig.

Skulle inte åka iväg på jobbresa samtidigt. Barnens farfar bor dock några minuter från förskolan så med honom som backup skulle det funka :)
 
Jag pendlar till skolan, 25 min i bil och 45 min med tåg. Jag kan alltid svara men brukar ringa mannen istället. Han jobbar vaken natt så han sover på dagarna, lättare för honom att hämta om det krisar. Har även mormor som arbetar i samma byggnad som förskolan om det skulle vara något. :)
 
Nu är min dotter vuxen, men när hon var liten så lade vi aldrig jobbresor samma dagar. Oftast av tidsskäl, dvs det hade inte funkat med hämtning och lämning om båda var borta samma dag, men också för att kunna "akuthämta" på förskolan vid behov.

Under hela min dotters förskole- och skoltid har jag hämtat akut EN gång - då hade hon fått en sten i huvudet som en obetänksam pojke kastat... Skrik och gråt och blod, men fritidspersonalen (detta var när hon gick i förskoleklass) var nog mer skärrad än dottern, faktiskt (och skadan var minimal som tur var, det såg bara väldigt otäckt ut med blod i blont hår...). Den här gången tog det mig väl ca 30 min från jobbet till förskolan - jag gick med en gång.

Några gånger hände det också (under förskoletiden) att vi fick komma och hämta tidigare för att dottern fått feber eller i något fall magsjuka. Det känns, tycker jag, inte akut på samma sätt som ett olycksfall, men min inställelsetid var ungefär densamma, ca 30 min. Maken hade väl då haft 45 min kanske, om det varit han som fått hämta. Förskolan hade även telefonnumren till dotterns farmor o farfar samt morfar, som alla fanns inom 15-20 min från förskolan om något akut skulle hända och vi inte fanns att få tag på, men vi ville helst inte att de skulle hämta vid sjukdomar (onödigt att smitta dem!)
 
Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda reser samma dag så kan det innebära att vi är flera timmar bort om det skulle hända sonen något (att han blir sjuk eller skadar sig) så vi måste hämta på förskola.

Vi har inte direkt någon annan som kan rycka in heller i sådant läge. Därför har vi hittills gjort så att vi undviker att resa samma dagar och det har inte varit något problem tills nu. Plötsligt har vi planerade resor samma dag och har bestämt att en av oss får ställa in.

Är det en rimlig anledning att ställa in jobbresor för tycker ni? Hur tillgängliga är ni (ser ni till att vara) när barnen är på förskolan?
Peppar peppar, var det länge sen dom ringde från förskolan men första halvåret hände det flera gånger att någon av oss fick kasta oss iväg för att hämta vid misstänkt magsjuka, feber, ärtor i näsan m.m.
Jag har, för att skona kontrollbehovet, valt att inte planera för mycket för de där eventuella tillfällena (hittills har det inte hänt vad jag minns). Både maken och jag jobbar en bra bit från förskolan, vi bor i typisk "pendlarkommun" och jag har i rusningstrafik i worst case uppemot 2 h inställelsetid, dock aldrig under 50 min. Maken något närmre, om det inte är köer kan han nog inställa sig på ca 35-40 minuter. Å andra sidan är tiden då det inte är köer typ en timeslot på 3 h mitt på dagen, så gäller att tajma eventuella olyckor väl.

Både mor- och farföräldrar bor också så att tiden för att ta sig dit ganska väl överensstämmer med oss föräldrar. Jag har ett jobb som jag 9 ggr av 10 kan lämna på studs om något är akut, den tionde gången däremot är det stört omöjligt att gå med mindre än oerhört akuta saker (dit hör t.ex. inte magsjuka eller en stukad fot, utan snarare livshotande tillstånd Gud förbjude!). Maken däremot är mer "tidsstyrd" så har alltid lite halvsvårt att lämna, men däremot aldrig så strängt upptagen som jag kan vara vid valda tillfällen. Jag reser också en hel del i jobbet, då oftast ca 5 h bort med tåg (om det inte är förseningar), alternativt flyg men då krävs ju att plats finns på avgång också...
 
Vi har båda 1,5 h till jobbet från fsk, så snabbare ändå går det inte. Svårt att göra något åt, är väl bara att gilla läget.
 
Då hade vi farit in på sjukhuset utan vårdnadshavare och fortsatt försöka få tag på dem att möta upp där istället.

Sonens förskola agerade liknande för några veckor sen. Eller, han hade svalt en bit av en tvättlapp. Det hände ingenting men personalen blev väldigt skärrade och ringde först akutnumret på vårdcentralen utifallatt de hade behövt ringa ambulans. Sen ringde de mig. De handlade enligt någon akutplan de hade. Sen tyckte jag inte att det var så akut men det är en annan historia, de gjorde bara som de skulle :)
 
Vi jobbar båda cirka 30-40 min från dagis men kan ofta släppa allt och åka på en gång.
Skulle det krisa finns en mormor cirka 15 - 30 min bort och skulle det superkrisa finns morfar cirka 30 min bort också (men han törs nog inte hämta lilleman själv :nailbiting: :rofl:)
 
Förlåt en okunnig barnfri men förväntas någon av föräldrarna faktiskt att alltid bara kunna släppa allt och hämta barnet inom en halvtimme? Eller alltid ha en alternativ barnvakt i bakfickan? Jag trodde att det var just för att man inte alltid kan göra så som det fanns barnomsorg.

Händer det någonting mer eller mindre allvarligt så är det klart föräldrarna ska ringas och ta sig dit så fort det finns möjlighet men är det superakut och barnet skadas allvarligt så har väl personalen möjlighet att ringa en ambulans?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 989
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 768
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 986
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp