Hur tillrätavisar ni

Sv: Hur tillrätavisar ni

jo, fast vad jag menade är att även om man "markerar" på ett "bestämt" sätt(behöver inte alls vara aggresivt), så kan en övermodig häst ta det som en "utmaning". :eek:

det är ju väldigt mkt. beroende på hur långt framskridet beteendet är. iallafall min uppfattning, så därför är jag lite försiktig att "ge råd" utan att riktigt veta hela problematiken, och att den som ska "utföra" det förstår hur man gör det på ett hyffsat "säkert" sätt.;)

men visst vore det toppen om alla hästar fått lära sig "sin plats" från början.:D
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Ja, jösses, ja - då skulle mycket vara betydligt enklare än det kan vara när man står där i paddocken med en istadig - om än bedårande - häst som bara vägrar låta sig longeras. I mitt fall fick jag avbryta övningen eftersom jag glömt spöt i stallet och övermodigt trodde att mina yttepyttesmå NH-kunskaper skulle räcka. Eftersom det av olika orsaker var första gången på flera veckor vi jobbade på det här viset blev det ju extra försmädligt. Nu kör vi nya tag i övermorgon och då skall jag vara bättre förberedd.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Gör som du.
Har heller aldrig upplevt att en häst attackerat, men jag skulle högst sannolikt gå till mot-attack (såvida det inte var ett misshandlad nervigt vrak som attackerade av rädsla såklart), sånt är helt enkelt inte accepterat beteende och jag skulle bli väldigt väldigt arg, så arg att jag inte skulle tänka på det farliga i situationen.

Tror inte jag skulle behöva göra så mkt mer än att ryta ordentligt och storma fram faktisk, djur blir livrädda för mig om jag blir arg, trots att jag aldrig gjort dom nåt.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag är ganska "dum" i mitt hanterande av hästar :o Nu är jag inne på min tredje unghäst och jag hanterar honom lika som de andra. En häst som går på mig, före mig i dörren eller kliver vårdslöst kring mig får en uppblåst tjurskalle framför sig som markerar "Försök gå förbi den här va!"
Jag inser att jag lever på stor tur men också att det är antagligen attityden som får hästar att backa (dock hanterar jag inte russvalacken som är 30 på det sättet :o Han har varit kung sen han föddes och jag kom till stallet när han var 16 )
Jag läste att någon "provocerade" hästar. Det kan jag instämma i.. om jag förstod personen rätt ..:D.. Sen är stallgången ett bra ställe att befästa bestämmande på tycker jag. Står jag och borstar så accepterar jag inte att hästen flyttar sig dit där jag står, då kommer tjuriga finnen fram igen :o

Jag tror att stallgång, dörrar och andra små situationer är att utnyttja med fördel..:D.. Det är de många små tillfällena som får hästen att acceptera en ledare har jag fått för mig..:D
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag tror att det handlar mycket om ledarskap.
Vi har en NH-kille som kommer hem till oss ibland, och han har gett oss mycket tips och ideér. När det gäller hästar som går rakt på, och inte bryr sig, så ska man, när man leder hästen, bromsa in sig själv, samtidigt som man tar tag och bromssar upp i grimskaftet. Med den ledig handen puttar du bort hästens rumpa, så att han vänder sig och du har helt plötsligt hästen bakom dig och på motsatt sida av vad du hade innan. Och sen fortsätta så så länge han går förbi dig.
Det här har fungerat på alla hästar jag har hanterat, så väl gamla som unga, hästarna inser att det inte är någon idé att springa på, promenaden går inte fortare iallafall.
Försök även att få hästen att följa, om ni är ute och går, ändra plötsligt riktning och gå till exempel runt ett träd och låt hästen sedan själv list ut hur han ska komma "loss". De flesta hästar gillar det för de får tänka lite. Tänk på att aldrig arbeta hästen så här med träns, utan enbart i grimma (repgrimma om du vill).

Det våran NH-Janne har lärt mig är att det är inte någon idé att tvinga hästen, den är alltid starkare om den vill, utan försök utnyttja hästens styrka så att du får den dit du vill. Hoppas du förstod hur jag menade.
Lycka till!:bump:

Trams
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

jag gör som du på mina egna hästar oxå ;) har aldrig haft några egentliga problem (mer än att någon unghäst kan "tuppa" upp sig för att testa en gång eller två)

fast när jag jobbade så fanns det riktigt läskiga hästar där i bland, tyvärr så finns det ju individer som är "farliga" . dom skulle jag ALDRIG gått imot på det viset, för många av dom backar inte för en liten människa, dom gör en "attack" ( och det hände olyckor, inte ofta men tillräckligt)

dom "farligaste" hästarna jag stött på har varit riktigt ouppfostrade, orädda och helt utan respekt. flera av dom gjorde utfall för att "skada" när dom inte fick sin vilja igenom. det va otäckt...

hoppas det går bättre med longeringen i övermorgon.;)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Centaur skrev:
Tror inte jag skulle behöva göra så mkt mer än att ryta ordentligt och storma fram faktisk, djur blir livrädda för mig om jag blir arg, trots att jag aldrig gjort dom nåt.

Ja samma här jag vet inte varför?
Man kanske är otroligt respektingivande ;)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag har ett ett-årigt fullblodssto som egentligen är go och trevlig men hon har ingen respekt för varken mej eller någon annan hemma. Vi har fullblodsuppfödning så är ju väldigt erfarna men jag täkte att de kunde va kul att höra vad andra har för tips. Jag ska börja jobba med henne till hösten för hon ska till jägersro i mars eller april nästa år. Hur tycker ni jag ska gå tillväga med t.ex borstning och t.ex promenera till hagen. Att hon helt enkelt ska ha respekt och förstå att vi bara vill henne väl. Ibland kan hon liksom vara en riktig djävul.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Glömde en del.

Var kan man få tag i de böckerna om NH. skulle vara kul att gå till väga exakt efter boken.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

verkar som om många av er har väldigt bra svar.
Jag å andra sidan verkar ha j*vligt tur med mina hästar/ponnyer.
Alla som jag har haft/sköt har varit NH tränade och respekterade mig till 200 %
den jag har just nu, kommer aldrig närmare en 1.5 (
vilket är grimskaftets längd.)
det beror på att inanför 1.5 m. är mitt personliga rum, hästen ser det och respekterar det, lika så som jag respektera den.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag har aldrig råkat illa ut på det viset - har faktiskt haft tur som alltid fått handskas med hyggliga hästar. Vet ärligt talat inte hur jag skulle reagera om jag blev attackerad av en riktigt aggressiv häst - där finns det helt klart ett glapp i erfarenheterna. Min lilla goding bara parkerar fötterna i sanden, tittar genom sina svepande långa ögonfransar och ser ut som om hon säger ”nu har jag faktiskt ingen aaaaning om vad du vill”.
På sistone har hon också börjat ta sig friheter genom att vilja gå förbi när vi skall till hagen eller från, så där har jag fått markera och hon fattar till all lycka.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag försöker alltid att tänka att man imponerar mest på hästen om man lyckas tillrättavisa den utan att nudda den...

Om hästen tränger sig på och känns hotfull, så skulle jag hoppa och vifta och slå i luften, låta mycket och högt, för att få den att gå undan. Det ser lustigt och ibland lite hemskt ut, men det fungerar helt klart. Skulle hästen ändå tränga sig på och "attackera" så skulle jag sparka och slå med allt jag hade, för så får de verkligen inte bete sig! Att vifta, göra cirkelrörelser i luften, med grimskaft eller rep är en bra signal för mycket, beroende på i vilken position den används.

Jag brukar agera efter hur hästarna själva markerar revir eller kommunicerar med varandra. Med undantaget att jag även pratar och ger dem olika ljudliga kommandon för olika övningar. Jag börjar med stora, kraftfulla tydliga signaler, för att sedan gå över till allt mindra och mindre signaler. Målet är så små signaler som möjligt. Mycket handlar ju om positioner och kroppsspråk!
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Ja jag tror det måste vara något sånt, det är tydligen något "mäktig" vid mig. Jag hinner inte ens säga nåt innan dom kryper i hop och rymmer om det går, dom blir jätterädda för mig. Och det är bara när jag verkligen är Arg, inte när jag är lite små-irriterad.

Mina hästar är ovanligt snälla och kärvänliga, och hittar gärna på lite hyss, så det är ju inte så att dom går omkring och är rädda för mig hela tiden heller. ;)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

*knapplån*

Har erfanenhet av en häst som gått till attack. Inte kul. Då får man vara för "antivåldsmetoder" hur mycket man vill. I det läget är man liten. Det hjälper inte hur stor man gör sig...

Det jag gjorde var att ta hjälp av longerspö. Det var främst i hagen och vid longering som hästen var hotfull och gick till attack. Det gäller att försöka läsa av den. När den hotade eller gick till attack fick den en tjotablängare... Ordentligt. Det hjäpte. Efter det var den lätt att hantera, absolut inte rädd för oss. Den accepterade att vi "sa ifrån".

Så "antivåldsrörelsen" är bra sålänge det är lätthanterade hästar - i mer tuffa fall kan tuffa metoder behövas!

Norrland
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

visst är det så :bow: :bow: :bow:

min erfarenhet är att det oftare är "icke rädda" hästar som gör sådana attacker, än att det är rädda "misshandlade". dom som har tråkigt bagage upplever inte jag att dom "attackerar", så länge man inte gör något som "hotar" dom, tex. så att dom känner sig trängda utan flycktväg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tillrätavisar ni

norrland65 skrev:
*knapplån*

Har erfanenhet av en häst som gått till attack. Inte kul. Då får man vara för "antivåldsmetoder" hur mycket man vill. I det läget är man liten. Det hjälper inte hur stor man gör sig...

Det jag gjorde var att ta hjälp av longerspö. Det var främst i hagen och vid longering som hästen var hotfull och gick till attack. Det gäller att försöka läsa av den. När den hotade eller gick till attack fick den en tjotablängare... Ordentligt. Det hjäpte. Efter det var den lätt att hantera, absolut inte rädd för oss. Den accepterade att vi "sa ifrån".

Så "antivåldsrörelsen" är bra sålänge det är lätthanterade hästar - i mer tuffa fall kan tuffa metoder behövas!

Norrland
word:bow::bow:
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag skulle vilja påstå att man "imponerar" mest på hästen genom att behandla (i den mån som går) så som den blir behandlad av andra hästar. Att hålla hästen på avstånd genom att hoppa och skrika, är det något som fungerar i längden? På en nervigare häst kan det ju skapa onödig stress. Mitt sto som är 50% fullblod skulle springa runt runt runt. Men alla hästar är ju olika, och har det fungerat för dig så är det ju bra. :banana:

Jag tycker inte att det ska vara jobbigt att hantera hästen, även om det ibland är det innan du får med hästen på din sida.
Ett annat lite kul tips som vi har fått från våran NH-Janne är när det gäller föl, som har lärt sig att gå i grimma men liksom inte alltid har hajjat att den ska gå framåt tillsammans med morsan från hagen. Då sätter man fölungen i ett långt grimskaft som du binder runt halsen på mamman, och vips så måste han hänga på, och samtidigt lär han sig proncipen med tryck och eftergift, fungerar till 100%. :)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Morsan skrev:
Jag är ganska "dum" i mitt hanterande av hästar :o Nu är jag inne på min tredje unghäst och jag hanterar honom lika som de andra. En häst som går på mig, före mig i dörren eller kliver vårdslöst kring mig får en uppblåst tjurskalle framför sig som markerar "Försök gå förbi den här va!"
det går inte att jämföra unghästar med äldre ... :cool:

jag känner att det börjar klia i tangentfingrarna när jag läser inläggen ;) måste få berätta om min egen lilla :devil: köpte en nordsvensk travare (som tävlat) för avel o det första året hade jag så mycket blåmärken :o varje gång jag borstade henne var det ett regelrätt krig. det fanns några ställen som jag fick borsta på, men bakbenen och under buken var totalt förbjudet.
hon hade ett aggressivt beteende, men var i grunden osäker vilket hon försökte dölja :confused: genom att attackera och verka tuff. hon sparkade bak och bet fram!
genom att umgås mycket med hästarna i hagen, som en flockmedlem lyckades jag tillslut få henne att känna sig trygg, inte bara med mig utan med alla som vill komma fram o klappa.
när jag säger att jag umgicks med hästarna i hagen menar jag att jag iaktog hästarna och gjorde som de. stod o solade, tog några steg, kliade någon häst i manen (jag hade en unghäst som var väldigt pratsjuk), tog några steg till o.s.v. i realiteten ignorerade jag henne, vilket gjorde henne nyfiken och kanske lite avundsjuk. när hon närmade sig så hälsade jag lågt på henne och sträckte fram handen för att erbjuda mig att klia. om hon drog bak öronen eller på något vis reagerade negativt, vände jag baken mot och ägnade mig istället åt någon annan häst.
mycket effektivt.
dessutom ett råd som någon annan gett tidigare i tråden, men som inte kan upprepas för ofta:
se till att ha kontroll över situationen. hamna aldrig i ett läge där du måste vika dig, för då förlorar hästen respekten direkt!
för att undvika dessa situationer måste man ge akt på alla kroppssignaler och reagera omedelbart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp