Hur tillrätavisar ni

E

Egonson

Hur tillrättavisar/hanterar ni en häst som har noll respekt för människan? Kliver rakt över en, drar i väg, verkar inte medveten om att en människa är närvarande.

Och sen om hästen "försvarar" sin ställning genom att attackera dig när du försöker tillrättavisa den, hur eter du dig då? Man kan ju inte gärna gå i närkamp, det kan ju bli.. ganska livsfarligt :crazy:

Jag är mest nyfiken på hur ni gör och hur ni tycker det fungerar :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tillrätavisar ni

om jag leder en häst som drar iväg brukar jag stanna väldigt abrupt från en hyfsat rask skritt. lite "inspirerad" av klaus ferdinand hempfling (tror jag det är) som i sin första bok visar hur han "sätter sig på hasorna" för att få hästen att stanna likadant, så stannar jag och lutar mig rätt kraftigt bakåt.

reagerar hästen inte på det rycker jag till 1-2 gånger i grimskaftet (försöker undvika att ha träns i dessa lägen, för att skona munnen).

när hästen stannat är den oftast före mig, och då backar jag bestämt tillbaka den till en position bakom mig, oftast med huvudet precis vid min axel.

det kan ta lite tid innan hästen fattar, medryttarhästen älgade oftast på utan att bry sig när jag började med henne, men nu kan hon för det mesta gå lugnt bredvid mig på löst grimskaft. ångar hon iväg stannar jag bara och backar innan vi går vidare.
viktigt är att vara konsekvent. vill jag ha hästen vid min axel så ska man inte låta hästen vara före "ibland" när man inte orkar, utan ALLTID rätta hästen om den går före.


en häst som "inkräktar" på mitt territorium hanterar jag lite olika. en häst som ganska lugnt närmar sig och jag vill flytta den använder jag ett finger i sidan och en smackning, det räcker oftast.

om hästen "tränger" mot mig brukar jag uppmärksamma den genom att göra mig så stor som möjligt. stampar i backen med foten, visar att "flytta dig från min zon", funkar inte det gör jag mig ännu större :p
sträcker upp mig, kanske viftar till för att få hästen att fatta att den inte ska mot mig att göra med en sån attityd..

hästar som "anfaller" har jag ingen eg. lösning på, då jag inte råkat ut för det. det handlar nog som jag ser det att behandla dom schysst, men ändå göra klart vad som gäller.
medryttarhästen är en ängel sålänge men är lugn och snäll, så skulle jag "vifta" bort henne som jag nyss beskrev skulle hon bli både stressad och förbannad. henne funkar det å andra sidan utmärkt med att bara be henne flytta med ett finger o smackning. är jag snäll mot henne är hon snäll mot mig. :)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Låter lite besvärligt det där... har haft lite av samma problem under en testperiod men det var kanske inte alls lika allvarligt som det du beskriver. Min medryttarhäst bestämde sig för att jag inte bestämde över henne och vägrade stå still vid uppsittning (bet mig och betedde sig över lag ganska hetsigt, sprang i väg och bråkade mest hela tiden) och var sur och vrång i stallet och när vi var ute och gick. Jag hade ganska många tandavtryck i armen ett tag...Jag löste det genom att försöka vara konsekvent i mitt handlande hela tiden, vara lugn utom när hon direkt attackerade mig - då reagerade jag genom att vifta med armarna och om jag hann smällde jag till henne precis när hon bet och fräste till rejält åt henne. Följde alltid upp hennes dåliga beteende med att ställa mig rakt framför henne och liksom brösta upp mig och tvinga henne bakåt. Det sistnämnda gjorde jag även när hon försökte springa förbi mig när vi gick eller smådumma sig överlag. MEN det är förstås viktigt att hästen bryr sig så pass att den inte bara rusar över dig i ett sådant läge - då kan det ju bli riktigt farligt :eek: så gör bara på detta sätt om hästen har lite respekt i alla fall. "Min" häst ville som sagt bara testa och skämdes alltid lite grann när hon hade gjort saker hon visste att hon inte fick så hon var ganksa lättkuvad i de lägena. Vet inte om detta hjälper dig över huvud taget...men du kanske hittar någon litet korn?
Jag försökte också använda mina armar i ett överdrivet sätt att försöka använda kroppsspråket - när hästen betedde sig dumt viftade jag argt med armarna i stooooora rörelser ungefär som en häst som smäller med svansen... (hmmm så hoppas jag att hon associerar det i alla fall) och det hjälpte ofta i lägen där hästen liksom börjat dumma sig men inte hunnit få upp farten ännu. Använder denna gest än i dag om hon försöker vara allt för kaxig eller buffar på mig eller så.

Nog med surr - jag kanske inte kan hjälpa dig men jag vill i alla fall sända lite peppkramar och önska dig lycka till!
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Tack, nu tog jag bort det jag skrev (ändrade mig till att bara fråga allmänt ist.)
Men tack för att du svarade, intressant att läsa :bow:
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

FeatherCloud skrev:
medryttarhästen är en ängel sålänge men är lugn och snäll, så skulle jag "vifta" bort henne som jag nyss beskrev skulle hon bli både stressad och förbannad. henne funkar det å andra sidan utmärkt med att bara be henne flytta med ett finger o smackning. är jag snäll mot henne är hon snäll mot mig. :)

Så är min häst med. Hon är lugn och väldigt snäll, men hon gillar inte när man är för påstridig då blir hon irriterad. Ligger något i det du säger, jag känner också så att "behandla andra så som du vill bli behandlad". Det gäller också bland hästar.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Har provat lite olika sätt då vår ena häst ständigt måste kolla var hon är på rangskalan mot människor.
Först är det viktigt att ta reda på varför hästen gör så (attackerar talar jag om nu)
Är hästen rädd? osäker? eller helt enkelt tycker den att den är över människan i rang?
Vi har provat följande:
Hästen går på, dvs försöker flytta på människan, vi flyttar tillbaka henne med samma mynt vi trycker, använder armen som de använder huvud/hals när de flyttar på någon häst som är lägre i rang.
När hästen visar ett beteende som vi inte accepterar får hon inte vara med, vi går därifrån och ställer oss med ryggen demonstrativt emot henne.
Detta funkar på häst hästar, alltså hästar som har fått lära sig hyfs av andra hästar.
Om det är osäkerhet som gör att hästen attackerar måste man jobba mycket med förtroendet, att säga nej och fortsätta borsta, uppmuntra genom att säga bra så fort hästen gör den minsta positiva sak. Alltså berömma för allt du ber hästen om som den försöker göra. Med rösten inte med godis.
Att prata mycket med hästen får den att känna sig säkrare på att man inte vill den illa.
Ju mer man umgås med hästen ju mer känner den förtroende för människan, det är viktigt att inte "bara" rida/köra utan umgås med hästen även på andra sätt tex trickträning team träning osv. eller bara stå och gosa.
Vissa hästar behöver precis som en tonåring få bekräftat ofta att de är älskade även om man ogillar deras beteende.
Det blev kanske lite flummigt men det bästa är att gå ut och titta på hur hästarna beter sig i hagen med sina kompisar, analysera, se de små detaljerna, hästar beter sig likadant mot oss som mot sina kompisar, vi kan inte kräva att de ska förstå vad vi vill om vi inte tar reda på hur de lär sig, och förklara på deras vis.:)
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

det är trevligt med hästar som verkligen funkar så! alla "accepterar" o nöjer sig ju inte med att man själv är schysst utan testar gränser hela tiden, men med medryttarhästen är det som att man har nåt sorts "avtal" att sålänge jag är lugn och rättvis är hon det också.

på ett sätt är det lite roligt hur tydligt hon talar om att hon ogillar vissa. en tjej i stallet är väldigt flängig och skrikig, hon får inte ens komma i närheten för att ta av grimman ibland :o
en annan (som flyttat nu) är också väldigt stressad och högljudd, henne har hon hotat med bakbenen osv, och man märkte tydliga humörsvängningar när hon vari närhten :D
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Går en häst över mig ryter jag och viftar med armarna, fortsätter den ändå utan att bry sig får den en smäll.
Jag accepterar inte sånt, jag uppskattar liksom inte att bli översprungen.
Drar hästen iväg, säger jag åt den, lyssnar den inte rycker jag i grimskaftet 1-2 ggr, dom flesta brukar lyssna då. Ofta har den då stannat famför mig, då backar jag den tills den är bakom, sen går jag framför och stannar, då ska hästen stanna när jag stannar, annars backar man och spretar med benen (haha)typ mot den, då backar dom. Sen brukar dom vara väldigt lyhörda.

Ingen av mina hästar drar iväg eller försöker springa över mig eller liknande, dom är väluppfostrade.
Jag hatar hästar som bara går och skiter i vad som kommer i vägen. Såna hästar brukar man få säga till ordentligt innan dom lyssnar minsta lilla. :crazy:

Om hästen skulle attackera mig för att jag sa åt den vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra. Har aldrig varit med om sånt, såna hästar är farliga.
Har varit med om en häst som man fick ha kedja på och piska med sig när man skulle ta ut till hagen, han reste sig och sprattlade med frambenen hela tiden, så det gällde att ha piskan så att hästen inte kom åt en. :crazy:
Och en häst som man fick bremsa när man skulle sela. Herregud.
Han reste sig rakt upp eller kastade sig om man rörde öronen.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Sätt händerna i sidorna, ”blås upp” dej och gå rakt mot hästen för att markera att det är ditt revir - det fungerar alltid på min häst när hon försöker testa mig - vilket i och för sig sker sällan.
På samma vis har jag lärt mig att vifta med änden av grimskaftet åt sidorna när jag skall leda henne. Det är en signal alla hästar fattar och får dem att rätta in sig bakom ledaren. Viktigt är att sluta vifta när hästen gör rätt. Nu är min sköthäst varken tuff eller dominant, men ouppfostrat kan hon bete sig ändå och då fungerar ovanstående markeringar jättebra.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

jag hade en häst(4 år då) som alltid varit lite kaxig, men inte överdrivet så en dag när jag skulle longera han så stannade han och vände sig mot mig och "utmanade mig" men jag brydde mig inte om det och manade på han med pisken lugnt som vanligt.Då gick han helt plötsligt upp på bakbenen, va ursinnig på mig och försökte sparka ner mig med frambenen...Det enda försvar jag hade i det läget va pisken!!!(med fara för livet)han fick 3 hårda smällar över huvet och sprang sedan iväg från mig-sen dess har det aldrig ens varit några frågor från hans sida!I vissa lägen måste man ta till tunga artilleriet...hade inte det hjälpt så hade jag nog tagit bort hästen!
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Gör ungefär som de andra...

Sedan så "provocerar" jag gärna hästar som är lite kaxiga för att få deras bägare att rinna över när JAG är beredd. På så vis kan jag ta en hotfull handling när jag är beredd och därmed (iaf öfrhoppningsvis) lösa den då en gång för alla och inte bli halvt om halvt utmanad lite då och då när jag kanske inte är beredd. För en häst som mer eller mindre tigger bråk vill jag sätta på plats direkt (om det nu inte är ngt jätteklart fall av att hästen har ont osv) och sedan, när jag inte umgås med den med fara för liv o lem, reda ut varför den är som den är. För jag skulle nog ha svårt att försöka bygga upp ett "förtroende" när jag inte känner mig trygg med hästen.

Däremot om det är tydligt att hästen attackerar för att den är osäker (men det låter ju inte så med tanke på att du även nämner bristande respekt o dyl) så hade jag mer ignorerat handlingarna första gången och sedan sett till att inte hamna i sådan situationer igen utan byggt upp förtroende där jag känner mig trygg (ex i stallet, med en lina i grimman eller vad som nu hindrar hästen från tidigare beteende) för att kunna överföra den tryggheten till hästen i hanteringen.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

fast gör man så mot "fel" häst så är det inte bra alls, utan riktigt farligt....

är hästen respektlös mot människor, så är det direkt utmanande att "blåsa upp sig" och gå rakt mot hästen. inget man kan "rekomendera" utan mer underlag..

jag har jobbat som beridare, hur vi fick lära oss att göra med övermodiga hästar är lite svårt att skriva ner, då det inte är 2 individer som fungerar lika/har lika bakgrund/problematik. först och främst gäller det att läsa hästens singnaler rätt. och att placera sig så att hästen inte "kommer åt en". leder jag en "knäpp" häst har jag alltid träns och dressyr spö och långt grimskaft, går så jag har hästens bog vid min axel. där är det lättast att komma undan, kunna korrigera om hästen slår med bak eller fram benen eller försöker "hugga".

hästar måste från början behandlas vänligt, bestämt och rättvist.
och att människan lär sig tänka häst, då en häst omöjligt kan lära sig tänka som en människa....då slipper man all sådan här problematik........
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jadu, våra hästar i stallet är bedrövliga, utom min*stolt* Drar dom iväg och man säger till dom, blir det oftast moteffekt. Vissa stegrar sig mot än, vändar sig om och sparkar. Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte hur man kan tillåta attt sina hästar beter sig sådär.:devil: :(
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jag är för morgontrött för att lyckas få ihop ett långt sammanhängande vettigt svar, men min häst har gått till attack på mig. Så det kan jag svara på. Han var nyss hemhämtad helt ohanterad femåring och nyss kastrerad. Så skulle vi börja med den ädla konsten longering. Att leda honom och borsta mm var inga problem, han var/är snäll och tyckte om människor, och han har en lång stubin men när han blir arg så blir han mkt arg.
Att springa runt runt på en volt har ingen höjdare. Han stannade och jag drev på. Så springs det en liten bit till, sedan stannade han igen. När jag skulle driva på så gjorde han uttfall mot mig med öronen bakskrukna och huvudet sänkt. Han fick tre snabba rapp med longerpiskenm avbröt vad han planerade och sprang framåt igen - fick beröm. En stund senare så var det samma visa igen (andra varvet och nej, han hade inte ont). Han gjorde utfall och fick ett par ordentliga rapp. Hästen är idag otroligt lätt att pyssla med, inkl longering och han är inte spörädd. Han hade bara inte accepterat mig som ledare. Efter det passet hade vi aldrig mer några problem med det.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

the_connemara skrev:
Gör ungefär som de andra...

Sedan så "provocerar" jag gärna hästar som är lite kaxiga för att få deras bägare att rinna över när JAG är beredd. På så vis kan jag ta en hotfull handling när jag är beredd och därmed (iaf öfrhoppningsvis) lösa den då en gång för alla och inte bli halvt om halvt utmanad lite då och då när jag kanske inte är beredd. För en häst som mer eller mindre tigger bråk vill jag sätta på plats direkt (om det nu inte är ngt jätteklart fall av att hästen har ont osv) och sedan, när jag inte umgås med den med fara för liv o lem, reda ut varför den är som den är. För jag skulle nog ha svårt att försöka bygga upp ett "förtroende" när jag inte känner mig trygg med hästen.

Däremot om det är tydligt att hästen attackerar för att den är osäker (men det låter ju inte så med tanke på att du även nämner bristande respekt o dyl) så hade jag mer ignorerat handlingarna första gången och sedan sett till att inte hamna i sådan situationer igen utan byggt upp förtroende där jag känner mig trygg (ex i stallet, med en lina i grimman eller vad som nu hindrar hästen från tidigare beteende) för att kunna överföra den tryggheten till hästen i hanteringen.


:bow: :bow: Så resonerar jag också.
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Hej! Ja, det låter inte så trevligt det där... Jag har nog bara ett tips. Ta hjälp av en NH-instruktör! Jag har själv unghingstar, och om jag hela tiden hanterar dem utifrån Natural Horsemanship så är de som vilken gammal valack som helst. Det är helt otroligt. Lär man dem ömsesidig respekt så köper de det direkt. Men det kräver ju (som all uppfostran) att man är konsekvent!
Lycka till! //Tex
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Det jag gör med mina hästar är att göra allt för att sådanna situationer inte ens sak uppkomma. Tränar ledarskap, kommandon, mycket jobb på marken m.m.

Men man har mött många andra hästar som har haft 0% respekt för en;
En unghäst som brukade springa rakt in i en när man mockade hagen bara för att djälvas.
När jag hörde att han kom galoppernade mot mig för andra gången så armbågade jag till han reält i samma sekund som han slog i mig.
Han gjorde aldrig sådär mot mig igen.:smirk:

Sen var det en annan unghäst, väldigt dominant och bestämd. Nästan arg faktist..
Ibland fick hon för sig att bralla iväg i hagen innan man ens hunnit knäppa av grimskaftet. Vid täckning fick man binda henne eftersom hon brukade vända sig på en millisekund och dra till med en spark. Samma sak vid borstning.
Jag gjorde som inget speciell för att fostra henne, jag var bara 13 år när denna häst stod i mitt stall och jag kände verkligen inte för att börja fostra 500kg häst som ger tillbaka när man fyar.

Det var liksom; Ett djup andetag, gå in till henne, sätt på grimma, ta ut henne i hagen, sätt hälarna i backen för att bromsa henne, knäpp lös och hoppa undan..

Kan tillägga att jag passar inte med dominanta hästar (därför har jag inga). Ägaren till denna unghäst hade dock enorm pli på henne. Ögontjänare var den där hästens mellanamn:devil:
 
Sv: Hur tillrätavisar ni

Jo, för sjutton - det kräver förstås att man känner sin häst. Där var jag kanske lite väl generaliserande - icke förty tycker jag det fungerar att markera sitt personliga utrymme, fast det skall givetvis inte göras på ett aggressivt sätt däremot jäkligt bestämt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp