Hur tjockt täcke?

idacarlss_n

Trådstartare
Hej!

I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i vinter.
Undrar lite hur tjockt jag borde ha? Vill ju varken han ska svettas eller frysa såklart. Har inte möjlighet att själv åka dit varje kväll och morgon för att byta täcke.
Han kommer troligen gå filltklippt.
Han går vanligtvis ute 7-19 under hösten samt vintern.
Stallet är inte uppvärmt, kallt.

Tänkte, att ett 100g fodrat regntäcke i början framåt hösten vid regn blåst osv. Tycker det blir så kallt med ofodrat regntäcke då.
Och i vinter ett 200g att ha som "standard" när kylan kommer, säg under 5 grader.
Och ett 300g+ hals att ha vid riktigt kalla dagar.

Ska börja småhandla lite inför vintern, så mycket reor nu :D
 
Helt omöjligt att svara på utan att känna hästen och veta mer om stall och hagar.
Är det minusgrader i stallet eller hålls det på plus? Vad för klimat brukar ni ha, många minusgrader? Runt nollan hela vintern? Mycket blåst?
Vad är det för typ av häst? Ålder, kondition?
 
Jag har en häst som har täcke dygnet runt (lösdrift) oktober-april ungefär. Jag byter för det mesta täcke en gång per dag eftersom jag upplever att pälsen mår bättre av det. 90% av tiden byter jag mellan ett täcke med 100g och ett med 200g foder. När det med 200g ger upp kommer jag troligtvis att köpa ett med 100g foder som ersättning. Det är det jag upplever fungerar till nästan alla väder. Har ett par täcken med 3-400g foder men de använder jag kanske en-två veckor per år när det håller sig runt -30. Hästen är i det närmaste helklippt.

I din sits hade jag satsat på två täcken med 100g foder att ha som standard, möjligtvis ett med 50g för de första och sista dagarna med täcke och ett 2-400g att ha de kallaste veckorna i jan-feb. Förutsatt att du bor i liknande klimat som jag.
 
Helt omöjligt att svara på utan att känna hästen och veta mer om stall och hagar.
Är det minusgrader i stallet eller hålls det på plus? Vad för klimat brukar ni ha, många minusgrader? Runt nollan hela vintern? Mycket blåst?
Vad är det för typ av häst? Ålder, kondition?
Ja sant, tänkte mer om hur ni själva gör.
Brukar fast inte vara kallare än -10 här omkring. Det är standard.
I stallet brukar det vara någon grad varmare eftersom blåst osv stannar ute, men fortfarande är det ett kallstall.
Hästen är 5 år i full kondition som rids 5 dagar i veckan.
 
Jag har en häst som har täcke dygnet runt (lösdrift) oktober-april ungefär. Jag byter för det mesta täcke en gång per dag eftersom jag upplever att pälsen mår bättre av det. 90% av tiden byter jag mellan ett täcke med 100g och ett med 200g foder. När det med 200g ger upp kommer jag troligtvis att köpa ett med 100g foder som ersättning. Det är det jag upplever fungerar till nästan alla väder. Har ett par täcken med 3-400g foder men de använder jag kanske en-två veckor per år när det håller sig runt -30. Hästen är i det närmaste helklippt.

I din sits hade jag satsat på två täcken med 100g foder att ha som standard, möjligtvis ett med 50g för de första och sista dagarna med täcke och ett 2-400g att ha de kallaste veckorna i jan-feb. Förutsatt att du bor i liknande klimat som jag.
Tack för svar! Lite varmare här hos mig, lär ha 100g som standard ;)
 
Förutom klimat, hagar och fodringar så beror det också på vilken typ av häst du har.

Tant och Fröken (två av mina hästar) hade samma basförutsättningar men när Tant hade 100g täcke utan hals behöver Fröken 300g med hals för att inte frysa. Det gäller att testa och lära känna sin häst.
 
Jag har precis som @Elo två hästar som har precis samma yttre förutsättningar men som behöver helt olika tjocklekar på täcke för att må väl. Den ena behöver 200 gram rakt igenom vintertid förutom om det smäller till och blir kallare än tio minus. Då behöver han ha 300 gram och halstäcke. Den andra behöver 50 grams täcke vintern igenom. Möjligtvis 100 gram om kylan, dvs. kallare än 10 minus kombineras med stark blåst.

Börjar det ösregna och blåsa rejält vid 10 plusgrader däremot och det dagen innan var 30 grader i skuggan vill båda ha 20 gramstäcke upptäckte jag häromdagen.
 
Skitsvårt att veta. Min har dessutom varit helt galet frusen sedan han flyttade till Skåne. Förra året fick dock väldigt bra, ny hjälp av en tränare som gjorde honom väldigt mycket mer mentalt och därmed fysiskt avspänd. Och vips, han hade moderat med täcke typ två gånger förra hösten och sedan frös han inget mer. Gick alltså otäckad hela tiden. Övriga förutsättningar lika.

Tillägg: Han var alltså såpass frusen förr att han frös vid regn på sommaren trots ligghall och vintertid (här blåser mycket men 2 senaste åren har de haft 2 ligghallar i olika riktningar och har alla åt haft maten inne i den ena och fri tillgång) hade han som standard när det var kallt dubbla vinterdäcken. Oftast 200 + typ 400-450. Mer under hemska dagar. Och stod mycket mer och tog skydd.
 
När min häst stod inackorderad med bara ca 6h utevistelse täckade jag för att ha bra komfort största delen av tiden, alltså efter innetemp.

Nuvarande häst är svår att övertäcka så den hade jag i större utsträckning klätt på "för säkerhets skull" iom ryggproblem. Man får lära känna sin häst helt enkelt.
 
Jag har precis som @Elo två hästar som har precis samma yttre förutsättningar men som behöver helt olika tjocklekar på täcke för att må väl. Den ena behöver 200 gram rakt igenom vintertid förutom om det smäller till och blir kallare än tio minus. Då behöver han ha 300 gram och halstäcke. Den andra behöver 50 grams täcke vintern igenom. Möjligtvis 100 gram om kylan, dvs. kallare än 10 minus kombineras med stark blåst.

Börjar det ösregna och blåsa rejält vid 10 plusgrader däremot och det dagen innan var 30 grader i skuggan vill båda ha 20 gramstäcke upptäckte jag häromdagen.
Glömde ju att skriva att den häst som vill ha 50 grams täcke hela vintern är klippt. Ungefär som en spårklippning, lite mer på halsen bara. Den andra hästen klipps inte alls.
 
Hej!

I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i vinter.
Undrar lite hur tjockt jag borde ha? Vill ju varken han ska svettas eller frysa såklart. Har inte möjlighet att själv åka dit varje kväll och morgon för att byta täcke.
Han kommer troligen gå filltklippt.
Han går vanligtvis ute 7-19 under hösten samt vintern.
Stallet är inte uppvärmt, kallt.

Tänkte, att ett 100g fodrat regntäcke i början framåt hösten vid regn blåst osv. Tycker det blir så kallt med ofodrat regntäcke då.
Och i vinter ett 200g att ha som "standard" när kylan kommer, säg under 5 grader.
Och ett 300g+ hals att ha vid riktigt kalla dagar.

Ska börja småhandla lite inför vintern, så mycket reor nu :D
Hästarna värmer upp mer än man tror i ett kallstall. Om jag klädde min häst i 300 g med hals inomhus skulle han smälta bort men det är klart att det finns frusna individer.

Jag skulle börja med ett 100g att sätta på vid regn och blåst. Märker du att pålle blir kall kan du köpa tjockare eller liners då.
 
Hästarna värmer upp mer än man tror i ett kallstall. Om jag klädde min häst i 300 g med hals inomhus skulle han smälta bort men det är klart att det finns frusna individer.

Jag skulle börja med ett 100g att sätta på vid regn och blåst. Märker du att pålle blir kall kan du köpa tjockare eller liners då.
Japp, lär köra på det och se efter! :D
 
Jag kör 50 gram från September fram tills månadsskiftet Oktober/November, byter sen till 100 gram där då de oftast är riktigt piss väder i November, sen från December när kylan kommer krypandes byter jag till ett 200 grams täcke. Oftast räcker de bra.
 
Jag hade samma ute och inne på mina men så hade jag också kallstall med öppet fönster och dörr så länge det inte snöade.
 
Eftersom det är så individuellt hade jag inte köpt på mig massa täcken utan att känna den nya hästen, rea eller ej....

Ett tips om man ändå vill införskaffa i förväg är att köpa täcke som erbjuder möjlighet att lägga in extra foder i samma täcke.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Senast: Blyger
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp