Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Först av allt; det är mycket få hästägare som har RÄTT att sätta upp skylt och bestämma om ridning förbjuden ÄVEN om det är deras egen mark - allemansrätten omfattar häst och ryttare eller ledd häst. Obs! Andra regler gäller för körekipage.

Sen tycker jag ändå att det tillhör vanligt hyfs och vett att UNDVIKA att rida på vägen under det att den är nylagd eftersom skador kan uppstå, i synnerhet som ni har en så bra markägare som har gjort alternativa ridstigar. Det låter helt fantastiskt tycker jag så värna om den goda relationen!

Häst o ryttare KAN undantas allemansrätten om det bedöms att marken tar skada av belastningen men det är inte upp till var och en markägare att godtyckligt anse att vägar tar skada.

Men som sagt, i det här fallet hade jag absolut värnat en god relation och verkligen talat om för markägaren att ni uppskattar det han gjort.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag tror inte man ska se så styvt på trafikförordningen i det här läget, vad det handlar om är att vägen ska hinna sätta sig. Oavsett om man rider, leder eller kör ger hästhovar påverkan på vägen som ger ett större slitage än normalt.

Varför ska man ens käfta om en sån här sak, när en person är så pass välvilligt inställd till hästar och ridsport att man arrangerar andra ridvägar. Det övergår mitt förstånd, och ökar min förståelse till att människor ser häst folk som samma skrot och korn.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Håller återigen med av hela mitt hjärta.:bow::bow:
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men vad är det för töntig väg som inte tål hästar? vad är den gjort av`? Plast? Har dom slarvat eller varför skulle den inte klara hästar?

Fast det är väl bara hästar det gäller? stora tunga traktorer och lastbilar går säkert jättebra? dom borde ju förstöra mer...
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Lagligt sett får dem säkert leda sin häst och köra där men moraliskt sett är det fel. Hur kan man ens komma på tanken att förstöra medvetet eller vara så oaktsam när andra alternativ finns?
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Om nu bonden ifråga har vart så snäll att göra andra ridstigar för att ge möjlighet till folk som vill rida/ köra sin häst så kan jag ju inte fatta att folk ska krångla och "tolka" skylten över huvudtaget, var bara tacksamma att det finns alternativa vägar. Tycker bonden verkar vara en sjysst prick
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Varför ska man ens käfta om en sån här sak, när en person är så pass välvilligt inställd till hästar och ridsport att man arrangerar andra ridvägar. Det övergår mitt förstånd, och ökar min förståelse till att människor ser häst folk som samma skrot och korn.

Jag har inte käftat, jag har talat om vad skylten BETYDER.

/KT
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Hej alla hästmänniskor!

Nu har jag inte läst alla era svar - men jag har fått svar från vägverket.

De gula och röda förbudsskyltarna med en häst med ryttare betyder ridning förbjuden. Man FÅR leda häst och man FÅR köra häst med vagn.

Sedan finns ju skylten där av en anlednings - så man BÖR ju inte göra det.

Heder åt alla er som ser skyltarna och INTE rider/leder/kör era hästar där!

Men så säger lagen - att det endast gäller ridning.

Jag håller med om att man kanske borde skapa en "Hästar förbjudet" skylt istället....
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men vad är det för töntig väg som inte tål hästar? vad är den gjort av`? Plast? Har dom slarvat eller varför skulle den inte klara hästar?

Fast det är väl bara hästar det gäller? stora tunga traktorer och lastbilar går säkert jättebra? dom borde ju förstöra mer...

:eek: Whut?


Hästar är tunga, och har samtidigt väldigt små anläggningsytor som fördelar vikten. Det blir alltså ganska stor åverkan på mjukt underlag varje gång en hov sätts ner. Det måste ju varje ryttare kunna uppfatta att det faktiskt blir? Hästar förstör ganska rejält i mjuka marker, så är det bara.

En ny vägbeläggning som inte packats ihop riktigt ännu blir det alltså troligtvis ganska rejäla hålor i när hästar går på den, och oftast vill man ju ha en väg slät. :idea:

Det är helt möjligt att vägen ändå tål tunga maskiner, eftersom de rullar mjukt och jämnt med större tryckfördelning. De kanske faktiskt t.o.m. kan hjälpa vägen att "sätta sig"?
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Hästar är tunga, och har samtidigt väldigt små anläggningsytor som fördelar vikten. Det blir alltså ganska stor åverkan på mjukt underlag varje gång en hov sätts ner. Det måste ju varje ryttare kunna uppfatta att det faktiskt blir? Hästar förstör ganska rejält i mjuka marker, så är det bara.

En ny vägbeläggning som inte packats ihop riktigt ännu blir det alltså troligtvis ganska rejäla hålor i när hästar går på den, och oftast vill man ju ha en väg slät. :idea:

Det är helt möjligt att vägen ändå tål tunga maskiner, eftersom de rullar mjukt och jämnt med större tryckfördelning. De kanske faktiskt t.o.m. kan hjälpa vägen att "sätta sig"?


Precis. Hästen kanske väger 500 kg men ta då det och lägg till rörelsen och det handlar om många ton som trampar ner på en liten yta av kanske 10x15 cm. Det ger mer skador än vad ett traktordäck gör. Speciellt om vägen är blöt och nylagd.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

okej men man tkr liksom man borde få förbjuda om det kan skada marken eller i värsta fall vara maskiner som kan riskera en ridolycka eller ngt sådant :S
Man får som flera redan påpekat inte förbjuda ridning på egen mark eller väg. Däremot kan bonden kräva skadestånd från den eller de ryttare som förstör hans anlagda väg. Alltså: han kan inte hindra folk att rida där med hjälp av skyltning. Däremot kan han sätta upp en låst bom som gör det praktiskt omöjligt att passera med häst.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men vad är det för töntig väg som inte tål hästar? vad är den gjort av`? Plast? Har dom slarvat eller varför skulle den inte klara hästar?

Fast det är väl bara hästar det gäller? stora tunga traktorer och lastbilar går säkert jättebra? dom borde ju förstöra mer...

Menar du allvar eller? Så är det med alla vägar INNAN de satt sig! Det är av den anledningen som vägverkat hela tiden är ute och underhåller vägar och ställer till det för oss bilister...
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag har en skylt i mina trakter där det står ridning förbjuden. Jag hoppar av å leder, rakt å ärligt kan ja säga att ja gör de. Fattar inte varför dom stängt av någon meters skogsstig å de ska va våra grannar:mad: Å bara för att han får för sej att stänga av den delen är det en perfekt ridväg han förstör för bara nån meters passering. De gjorde mej arg så tills skylten blir ändrat till hästar förbjudet så hoppar ja av å leder min häst där.
Hade det vart som du berätta skulle ja defenetift inte hoppa av å gå på vägen, för då finns de ju andra vägar, om alla bönder va som eran :grin:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
4 913
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 711
Senast: mackan
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 035
Senast: sjoberga
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 079
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp