Hur träna hästen va själv i stallet?

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Hur tränar man en häst att tycka det är okej att vara inne själv i stallet? Har haft min häst ca 4 månader och han tycker det är lite jobbigt att vara från sina kompisar om jag tar in honom själv. Tacksam för alla tips😊
 
Det är svårt att svara utifrån den korta text du skriver.

Tycker han att det är jobbigt att vara just i stallet, eller är det samma på alla platser där han inte ser sina kompisar?
Hur är han när du rider eller leder honom utan sällskap?
Går han i samma hage som sina vänner?
Vad gör han när han är själv? Skriker? Springer? Vill han äta eller är han för stressad för det?
 
Jag hade en häst innan som tyckte det var extremt svårt att stå själv inne i stallet, har du testat att ställa in den i boxen och ge den hö/foder så den har något annat att tänka på. Eller är den för stressad för det?
 
Hej! Hur tränar man en häst att tycka det är okej att vara inne själv i stallet? Har haft min häst ca 4 månader och han tycker det är lite jobbigt att vara från sina kompisar om jag tar in honom själv. Tacksam för alla tips😊


Jag är bortskämd med att alla mina inte haft vidare separationsångest och varit smidiga, men vissa har behövt lite träning, ffa att schemat kan variera när man vill ha dem själva i stallet/olika tider på dagen - ffa förmiddag om de till majoriteten av tiden är vana vid att dagen vanligtvis ser ut så att de går ut i hagen med övriga hästar och matte kommer fram mot eftermiddag .

Om hästen är trygg och lugn i övrigt (eftersom du bara haft den 4 månader) så hade jag lagt krut på att vänja den vid att matte kan komma och ta in den på olika tider.

Om den är väldigt stressad, så ta in den korta stunder, gör något mysigt och kort, och släpp ut den sen kort efter igen när hästen är som lugnast.

Kräver lite tid och insats från ägaren men brukar ge utdelning snabbt .
Lycka till 😄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 924
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp