Hur träna inför långritt utan häst?

escodobe

Trådstartare
Jag är sugen på att åka utomlands på en ridresa i slutet på augusti. Fem riddagar på 5-6 timmar var. Mest i skritt.
Grejen är att jag rider max 1-2 timmar i vanliga fall och inget alls på sommaren.

Hur jobbigt kan det tänkas bli?
Jag är rejält otränad nu, men planen är att komma igång med klättring under våren och lite löpning. (Behöver ändå få upp kondition inför en vandring i alperna) Jag brukar fjällvandra på sommaren 3-5 dagar med runt 25%av kroppsvikt i ryggsäcken och det har ju gått även när jag varit otränad. Trött och mör verkar ju även de mer vältränade bli.

Är det genomförbart även om jag inte har ridit någon alls från typ juni till början på augusti? Något särskilt jag bör tänka på? Kläder? Jag brukar inte få ridsår eller så.
Ja just det. Vädret lär typ vara som svenska sommarfjällen så det går kanske att rida i underställ och regnbyxor istället för ridbyxor?
 
Jag kan inget om distans men brukar rida någon längre tur en gång per år eller så. En tävlingsdag eller kursdag kan det också bli många sammanhängande timmar i sadeln. Det jag främst vill svara på är att jag hatar att rida i regnbyxor. Hade alltså valt bort det som standardklädsel under turen. Det blir så äckligt varmt på insidan av byxorna tycker jag. Men du kanske har några dyrare och lite mer funktionella byxor?

Jag rider mestadels i jeans och tycker att det är utmärkt, har oftast Wrangler eller något annat märke med sömmarna på rätt ställen. Tror att typ vandringsbyxor också kan vara bra att rida i, jag brukar ha vindtygsbyxor också och tycker att det funkar bra bortsett från att byxbenen kan krypa upp. Om du har underställ så tycker jag att det är viktigt att det sitter tight under de andra byxorna.

Jag tror att du orkar med ridningen (jag hade iaf inte tvekat i ditt ställe) men beroende på häst och sadel kanske du får räkna med träningsvärk. Jag hade nog för säkerhets skull packat något för eventuellt ridsår, min erfarenhet är att sådana kan dyka upp om häst och sadel har en ofördelaktig kombination.

Till sist, vart ska du åka? Låter jätteroligt!
 
Jag är sugen på att åka utomlands på en ridresa i slutet på augusti. Fem riddagar på 5-6 timmar var. Mest i skritt.
Grejen är att jag rider max 1-2 timmar i vanliga fall och inget alls på sommaren.

Hur jobbigt kan det tänkas bli?
Jag är rejält otränad nu, men planen är att komma igång med klättring under våren och lite löpning. (Behöver ändå få upp kondition inför en vandring i alperna) Jag brukar fjällvandra på sommaren 3-5 dagar med runt 25%av kroppsvikt i ryggsäcken och det har ju gått även när jag varit otränad. Trött och mör verkar ju även de mer vältränade bli.

Är det genomförbart även om jag inte har ridit någon alls från typ juni till början på augusti? Något särskilt jag bör tänka på? Kläder? Jag brukar inte få ridsår eller så.
Ja just det. Vädret lär typ vara som svenska sommarfjällen så det går kanske att rida i underställ och regnbyxor istället för ridbyxor?

Rider du i byxor och skor som funkar för vandring så kan du alltid hoppa av och gå bredvid hästen en stund. Du kanske kan ta upp lite långpromenader som träning om du vill, så slipper du bli så trött av att gå bredvid om du skulle behöva det.
Resten skulle jag säga är upp till turridnings-/uthyrningsstallet. Är de proffsiga så ser de till att du får en trevlig semester, även om du är ovan att rida längre turer.
 
Tillägg, du skriver att du ska rida i 5-6 h i lugnt tempo i fem dagar. När jag jobbade med ridturer så räknades 30-35 km (~ 5-6 h) under tre dagar som "nybörjartur". Barn i 8/10-årsåldern kunde rida de turerna utan att bli trötta och gnälliga. Vi hade en häst som gick den turen som 34/35-åring.
Det är nog inte alls lika jobbigt som du verkar oroa dig för.
 
Tillägg, du skriver att du ska rida i 5-6 h i lugnt tempo i fem dagar. När jag jobbade med ridturer så räknades 30-35 km (~ 5-6 h) under tre dagar som "nybörjartur". Barn i 8/10-årsåldern kunde rida de turerna utan att bli trötta och gnälliga. Vi hade en häst som gick den turen som 34/35-åring.
Det är nog inte alls lika jobbigt som du verkar oroa dig för.
Så bra. Ja jag kan ju även som otränad gå 25km med 15 kilos ryggsäck utan att dö
 
Jag gjorde en ridresa på Island för ett par år sedan. Jag hade då inte ridit alls på ca ett halvår. Jag fick rejäl träningsvärk, men eftersom jag ändå är ridvan så kunde jag slappna av i rätt muskler under skritt och tölt så att det gick bra ändå. En kvinna som var i princip nybörjare, men mer vältränad än mig i övrigt, fick hoppa över dag tre då hon hela tiden spände sig på ett annat sätt och därmed blev tröttare och fick mer ont. Så har du ridit en del innan så klarar du det, men med lite träningsvärk i ridmusklerna.
 
Jag är sugen på att åka utomlands på en ridresa i slutet på augusti. Fem riddagar på 5-6 timmar var. Mest i skritt.
Grejen är att jag rider max 1-2 timmar i vanliga fall och inget alls på sommaren.

Hur jobbigt kan det tänkas bli?
Jag är rejält otränad nu, men planen är att komma igång med klättring under våren och lite löpning. (Behöver ändå få upp kondition inför en vandring i alperna) Jag brukar fjällvandra på sommaren 3-5 dagar med runt 25%av kroppsvikt i ryggsäcken och det har ju gått även när jag varit otränad. Trött och mör verkar ju även de mer vältränade bli.

Är det genomförbart även om jag inte har ridit någon alls från typ juni till början på augusti? Något särskilt jag bör tänka på? Kläder? Jag brukar inte få ridsår eller så.
Ja just det. Vädret lär typ vara som svenska sommarfjällen så det går kanske att rida i underställ och regnbyxor istället för ridbyxor?
Helt opåkallat, men när jag red långt i Norska fjällen (för eevigheter sedan) i regn och rusk, så var en oljerock som täckte knäna perfekt. Ok man blev lite fuktig men det var bekvämt.
 
Hej har precis registrerat mig så vet inte direkt hur man gör men iallafall någon som vet hur länge man får tävla distans med B-ponny? är 12 men fyller ju snart13 och vill börja täääävla!!!!
 
Jag rekommenderar vadderade cykelbyxor under ridbyxorna. Jag var nere i Frankrike på ridresa för några år sedan och jag fick lite träsmak i rumpan och är mycket nöjd över valet med cykelbyxor som gjorde sadeln lite mer bekväm. Själva orken att rida länge om dagarna är inget problem, vi hade med väldigt otränade ryttare :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp