Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

H

Horse-lover

Jag är fodervärd på en B-ponny på helgerna, han går på ridskola vardagar. Han är 5år och väldigt orutinerad när det gäller hoppning. Hur tränar jag honom bäst? Skulle behöva lite tips...:smirk:
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Gå långsamt fram, och stressa inte över honom något. Är han orolig elelr rädd bör du ta det långsammare. Börja med att bara gå över bommar, och hoppa ibnte mkt alls per gång. Det gör bara att hästen tycker det blir tråkigrt, och kanske inte hoppar alls till slut. Var vänlig men bestämd! Lycka till.
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Börja med att ha bommar på marken och träna mycket bomövningar, sen kan du börja sätta upp ett litet hinder och ha en bom 5,70 meter framför och hoppa i trav tänk på att alltid ha en avsprångsbom framför hindret som du lägger lika långt från hindret som det är högt så att ponnyn vet var den ska hoppa av för de har oftast svårt att bedömma avstånd i början.
Löshoppning är också bra att göra innan man sätter igång då lär de sig bättre det här med avstånd och så tycker de att det är himla kul också. Även här ska du ha en bom 5,70 meter innan hindret men inte på marken utan ett litet hinder och eftersom du har en så liten ponny så kan det ligga på 30-40cm det ska bara vara ett hjälphinder för att ponnyn ska komma rätt på det andra hindret.
Det andra hindret ska vara en oxer med bakre bommen 10cm lägre än främre.
Börja alltid med att leda ponnyn över bommarna liggande på marken så den får titta innan den ska hoppa låt den också springa ett par varv med bommarna på marken innan.
Tänk på att ta det lugnt och gå långsamt fram med hoppträningen så att den inte blir rädd för att hoppa.
Lycka till /Ella
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Tack, men grejen är den att SÅ mkt nybörjare är han inte... Han har hoppat förr på lektionerna åsså. Men han är inte nån jätte duktig, så jag undrade mer hur man kunde vidare utvecckla han. TIPS?? ;)
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Studs är bra träning, se bara till att det inte är för högt o att det är rätt avstånd emellan!:)
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Inte för att vara hård men man ska inte vidare utbilda en ungponny om man itne vet hur man ska göra då tycker jag du ska be om hjälp. du kan t.ex hoppa en gång i veckan i nån hoppgrupp eller för någon tränare då hjälper han dig med olika skaer du kan träna på sen. (:

annars hoppa olika övningar som du redan kan men som du vet att ponnyn inte gjort, studs, serier, olika avständ, öka och korta emellan osv. (:
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Hoppa i skogen, då tkr jag att man kan hoppa högre eftersom att hästarna oftast(inte alla men mina) blir lite mer på alerten då.. Eller hoppa iaf utomhus, det brukar vara roligast nu när det är så varmt :)
 
Sv: Hur tränar man en orutinerad B-ponny?

Tack så mkt för all tipsen! Ådu svitan, jag hoppade lite med han på enn gärde för ett tag sen. Han tkr de va jätte kul! ;)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp