Hur tränar Ni då det är hårt?

nilema

Trådstartare
Hur brukar ni lägga upp träningen när det blir hårt i backen?

Här i norr har vi inte fått någon snö än utan det har varit omkring - 5 grader ett längre tag, med den påföljden att alla vägar är som betong.....

Det blir nu en mellanperiod där träningen går på sparlåga tills dom isar backen & rakbanan.

Hur löser ni den här perioden?
 
Inte alls... ;)

Fast det är väl ENDA fördelen med att ponnytravet inte har några tävlignar ALLS mellan oktober och mars-april... :crazy:

Jag ska förvisso försöka hitta några villiga barn som vill rida (hålla igång) ponnysarna i vinter. Och rida kan man ju göra på åkrar och ängar med lite förvuxet gräs, där blir det aldrig sådär stenhårt.
Kanske ett tips förresten?
 
Skrittar mycket (så länge man kan vara ute utan att frysa ihjäl ;)), klättrar och försöker bygga upp dom så utan mängdträningen med trav, trav, trav...
Rider en del också. Och så kommer det ju snö sen så det blir lite bättre. FAst jag har väl inte varit så himla drabbad eftersom jag liksom Ameo haft bara ponnyer fram till nu. I år blir första vintern med eget varmblod.
:banana:
 
Det är därför man ska bo i södra Sverige :D
Här har vi än så länge runt 5 plus på dan, även om det är rätt kallt på natten...
Har nära (ca 1 km) till travets slingor, som ju görs i ordning nästan året runt, så det blir väl lite tråkigt träning. men blandar man den med ridturer i skogen osv så går det nog bra. Ska fokusera lite på att komma i gång med ridningen i vinter tänkte jag, eftersom det ju är lite svårt att köra när det är becksvart... vilket det kommer att vara onsdagar och fredagar när jag kommer till stallet vid 5... skrittträning och muskelbyggnad låter som en bra idé, man vill ju inte heller trappa ner helt... (min häst har precis kommit upp i mkt bra kondis...) :smirk:
är ju inte riktigt insatt i förhållandena i norr... fast det låter trevligt med is... (fast vi får ju oxå isgator... ;) )
 
Ja, man försöker ju skritta i alla fall. Mer än så går ju inte. Har man tryckvagn kan man ju använda en sådan. Men det känns förjävligt att anmäla då man inte kunnat jobba dem som vanligt men jag brukar tänka att det är lika för alla, nästan i alla fall.
mvh jesse
 
Lite muskeluppbyggande ridning i ridhus/paddock? Under förutsättning att hästen inte är för ung naturligtvis. Dessutom kan det vara bra för hästen att få lite omväxling
 
Jag har låtit henne ta det lite lugnt nu.

Kom några cm snö för några dagar sen men temperaturen har legat strax under 0 så det har bara blivit styltor då dom gått så då kan hon lika gärna "skrota" i hagen ett tag till.

Idag har det varit en mindre snöstorm och temperaturen steg över 0 så nu slaskar det bara, då passade på att vara ut en tur.

Tryckvagn är man inte begåvad med :(

Ridhus finns inom rimligt avstånd men det är uthyrt privat så det har man inte tillgång till....

Paddocken blev hage till fölet då den är gjord i järn.... har iof en av beteshagarna att vara i........


Önskesenariot just nu är att det är ca - 10 i ca 14 dgr utan snö för då fryser sjön till och dom kommer igång med att isa både backen och rakbanan, sen får snön komma.....

På sjön har vi sen tillgång till en rakbana på 1600m och plats för att köra 5 hästar i bredd :)

ja ja bor man i norrland så gör man, det är bara att göra det bästa av situationen ;)
 
Ja, gärna -10 i 14 dagar ungefär men först 30cm snö som packas fast ordentligt på vägarna..å sen -10. Då blir det perfekt :banana: *hoppas* . Sen får det ju gärna hålla sig kring -5 hela vintern med strålande sol så man slipper frysa sig blå och gul under träningsrundorna :D .
mvh jesse
 
inte kul när det ligger kring - 20 brrr och än värre när det är - 35 huga! jag kan erkänna att jag inte längtar till den perioden :)
 
Jag brukar gå över mer till ridning. Men den nivån ridningen för mig och varmblodet ligger på just nu så blir det inte så värst mycket träning för kroppen utan mest för huvudet. Sen kan det även bli lite vila, spec när det är som mörkast innan snön kommer.

Får se om vi kommer iväg till banan oxå nån dag, den harvar de ju. Tycker inte att den blir lika hård som vägarna.

Men just nu känns det lite som att jag skiter helt i den här travgrejen och satsar bara på ridningen och lite hobbykörning. Känns osm att det inte går att kombinera ridutbildning och travträning eftersom ridningen än så länge går ut på att mest skritta.
 
Rider i skogen och skrittar efter vägen hemma. Sedan får man lov att stuva in kusen och alla prylar i transporten för att åka in på banan 2 ggr/vecka. Annars skulle han bli galen om han inte fick springa. Bökigt och tidsödande men vad gör man inte.... :smirk:
 
När vi gjorde våran träningsslinga fick vi röja undan en massa sly.
Då lånade jag grannens flistugg och körde allt sly genom tuggen uppå en gödselspridar kärra. Sedan körde jag sakta med traktorn runt banan och täckte den med flis.
Det var helt suveränt att köra på, framför allt så blev det inte hårt när det var minus!!
Sen var det väldigt tyst att köra på :)

Så tipset är att få lagt träflis runt din bana för att få den mjuk året runt.

mvh jonte
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp