Hur tränar ni era hopphästar?

kopparberg

Trådstartare
Ni som rider på lägre nivå, hobbyryttare som tävlar upp till max 1,20.
Har ni ngn röd tråd, eller känns det onödigt? Tänker ni på att träna på olika underlag, olika form, olika tempo osv?
Är nyfiken, känner jag vill veta hur "alla andra gör", och kanske få tips jag kan använda?

Själv så kör jag om underlag och ljus tillåter principen att rida ut i skogen varannan dag och dressyr varannan. Hoppträning för tränare kommer när det "passar", då ca 1 gång/vecka. Jag hopptränar mkt sällan på egen hand.
Dressyrridningen varierar jag med att ibland ta på hoppsadeln (jag rider dressyr i dressyrsadel annars) och bara "jogga" hästen rakt fram i 8-volter, på fyrkant och stora volter i trav och galopp i låg, lång form.

På uteridningen försöker jag variera ren galoppträning med rundan där jag går mest i skogen upp och ner så han får lyfta på fötterna över stock och sten.

Tränar för dressyrtränare "oregelbundet", hopptränare minst 1 gång/vecka.

Vilodag ungefär 1 dag/vecka under tävlingssäsongen, då oftast skritt vid hand eller i skrittmaskin. Vilodag med skritt dagen efter tävling, har jag tävlat 2 dagar, skritt vid hand eller skrittmaskin dagen efter, uppsutten skritt dagen efter det.
Vintertid då man ju ofta är hänvisad 7 dagar/vecka till ridhus, då vilar pållen 1-2 dagar/vecka och får då promenad vid hand.

Jag rider bommar eller cavaletti i stort sett varje gång jag rider i ridhuset på just min häst, för annars blir han så grymt laddad när jag ska hoppa. Han måste alltså få gå över bommar i stort sett varje ridpass för att inte krypa ur skinnet vid hoppträning. Men ofta så räcker det med att galoppera över bommen ett par ggr åt varje håll för att han ska tycka att han "fått hoppa".

Hur gör ni?
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Rider väldigt mkt dressyr på min häst. Hoppningen finns redan där men det kan behövas lite mer dressyrarbete så som sagt så blir det mkt dressyr. Hoppar lite högre ca:1 gång/vecka och försöker lägga in en styrkehoppträning 1 dag/veckan (stutts) Har nästan alltid framme lite bommar oså när jag rider min häst. Jobbar just nu mkt med att korta och länga honom i galoppen eftersom det just nu är det svåraste.
Under sommaren, våran och hösten(så långt det går) rider jag i våran paddock. På vintern skrittar jag ner till ridhuset och rider där.

När jag rider ut skrittar och travar jag mest. Har precis får iordning på hans enorma och svårsamlade galopp och när vi är ute i skogen är han så svår kontrollerad i den gångarten så jag vill inte förstöra det genom att galoppera ute. Försöker lägga in lite klättring när jag är ute i skogen.

Rider inte för hopptränare alls nu, har haft en bra hopptränare men min häst beter sig så konstigt på den anlägningarna där jag tränar. Bli spänd, galopperar runt okontrollerat m.m. Dressyrtränare rider jag därimot för 1 gång i veckan:)
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Har en pålla som kräver mkt ridning ute i skog o mark. Hon är sååå seg på ridbana så jag får rida markarbete på ängar. Rider jag i paddock fösöker jag ha bommar m då honom piggnar till lite då, jättebra träning oxå för att kontrollera galoppen och för att hästen inte blir överhettad när hindren kommer fram. (jag har inte så mkt problem m det dock då min häst behöver piggas upp:rofl: ).
Jag får galoppera henne mkt ute.
Tränar ren dressyr lite mer sällan , nån gång i månaden. Hoppar 1 gång i veckan. Varvar tävlingar på högre höjder m lägre för att hålla uppe självförtroendet och "positiviteten". ;)
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Jag rider också mycket dressyr på dom i veckorna, samt rider ut som omväxling. Om jag inte har hoppträning (som bara sker ibland pga en tränare som oftast är ute och far) så hoppar vi sällan högt hemma. Tränar mest lydnadshoppning på små hinder och bommar.
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

jag försöker rida ute så mycket som möjligt, då hästen jag rider arbetar mycket mer avslappnat/stimulerat och han tycker lätt att det blir tråkigt med ridhus.

på fälten dressyrar jag och utnyttjar diverse grässlingor till tempoväxlingar, lydnad, sidversövningar osv.

han behöver markarbetas 1-2 ggr veckan, annars blir han sjukt laddad till nästa hoppträning. Nu när det är varmt ute blir det paddock.

jag försöker variera underlaget så gott det går, vilket är ganska chill eftersom jag rider på olika platser beroende på dag. Men jag underviker alltför hårt och alltför djupt. (självklart..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Rider mycket dressyr eftersom hästen gärna blir pigg i hoppningen, och då behöver jag ha henne lydig...
Rider ut mycket och rider tempojobb också för att få upp kondis och styrkan i galoppen. Just nu är hon inte riktigt igång, men när hon är det är det hoppträning en gång i veckan och lydnad/markarbete en gång i veckan. Dressyr kanske 2-3 gånger i veckan och ute 2-3 gånger i veckan. Ibland en dags vila eller bara skrittur då. Hon blir odräglig när hon stått en dag, så det är bättre att hon får komma ut och skritta än att stå helt.
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

På min äldre häst, Qrut, så har det varit så att jag har ridit ut en hel del och lagt in dressyrjobb i uteridandet, för har inte alltid haft motivationen till att "harva runt" på bana... så 4 dar ut har vi alltid haft, en hoppträning i veckan och så 1-2 där jag ridit dressyr. Ofta har han fått en vilodag i veckan, då han är till åren kommen ;) I och med detta har jag haft en 17-årig häst som älskar hoppandet nästan mer än tidigare och som i och med allt ridande ute fått en mycke bra kondis. På honom handlade mycket av jobbet om att få honom mjuk och att följa hjälperna på ett bra sätt. I hoppningen kunde han ligga på gränsen till att bli stark och tappa ryggen. Så det var mycket lydnad man red på honom i hoppandet :D


Min yngre häst, Lucky Bloke "Felix" har jag bara haft i drygt 18 dar... han är arbetsvillig och blir i princip bättre ju mer han går. Det gäller ändå att hålla i sej själv när han är sån, så man tar det i hans takt. Han är 8 år men lite sen, så jag håller på med stärkande arbete så han ska orka och hålla ordentligt. Har oftast hoppsadeln på, trimmar ute på upptrampade fyrkantsspår :) Det har varit en melodi som jag tycker funkar kanon. Han är rätt känslig, tar gärna bara in nosen och går och "lullar". Så honom rider jag i ganska fräscht tempo med tempoväxlingar och en massa övergångar. För att få honom lite loss i sidorna flyttar jag mkt för skänkeln, just nu på stor volt, så att jag kan bibehålla att han verkligen är hos mig.

Jag har gjort 3 hoppträningar på honom. Han är väldigt rädd om benen, så jobbet har gått ut på att han ändå ska hoppa igenom språnget och inte göra nåt som liknar helikoptersprång. Mest bygger det på att galoppen är ordentligt framme och att jag kommer ihåg att han behöver mycke mer eftergift än Qrut. Dressyr har vi tränat en gång i veckan för tränare. Felix är jätteambitiös där med, vill verkligen förstå, så det känns jättebra. På dressyrträningarna gör vi i princip samma saker som jag sitter o jobbar med själv; flytta för skänkeln, fattningar, övergångar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Tja, jag kanske inte får skriva här, har just tagit steget upp till 1,30 på ena pållen. men tävlar ju endå 1,20. Samt annser mig som hobbyryttare så klart, vad skulle jag annars vara *fniss*

Jag rider väldigt varierat beroende på vilken häst det är!

Hoppning: En gång i veckan för tränare (gäller alla hästar).

Markarbete: i padocken eller i grustaget som vi har här i närheten. Det blir ett par gågner i veckan. Huvudsak tränar jag på lydnad, smidighet samt reglerbarhet självklart är att hästen arbetar korrekt med kroppen för att bygga upp sina muskler.

Tömmkörning/markarbete: tycker om att tömköra, men det går inte på alla hästar, annars så ersätter jag en del ridpass till tömkörningspass i stället. Jobbar med samma mål som när jag rider!

Kondis/ styrketräning/ tempoävningar: Detta brukar ske i skogen eller i grustaget minst en gång i veckan. Klättrar i backar, kondis jobbar. Eller klättrar i backar och tempo jobbar.

Skritt jobb: ja det lägger jag in i bland, gärna på lite hårdare underlag, nu är vädret börjar bli fint så är det väldigt skönt att skrittjobba hästarna.

Självklart så blir det även vila någon dag!
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Bra att så många svarat! :)
Man får lite tips om hur man själv ska kunna variera!
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Är för trött för att ge utförligt svar, men
tänker ni på att träna på olika underlag, olika form, olika tempo osv?
anser jag är väldigt viktigt och kör efter den principen. Rider ut, klättrar i backar, rider på grus/asfalt/fält/ridbaneunderlag, kör konditionsträning, låg form, hög form, snabbt och långsamt varvas för att bygga styrka i alla tempon (viktigt för en hopphäst!).

Markarbete (dressyr) och hoppträning givetvis också.
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Nu är inte min häst renodlad hoppare men jag strävar efter att komma ut mer till hösten och hoppa. Det har varit si och så den här våren med att variera träningen, men till sommaren tänkte jag ungefär såhär.

Hoppning för tränare en gång i veckan (har fått supermöjlighet till en erkänt bra tränare och superfin hoppbana i närheten så det ska bli jättekul). Däremellan lättare hoppning för repetition/träning hemma en gång. Då gäller mest markarbete, bommar och småkryss och serier.

Dressyr två dagar i veckan. Jobbar mycket lösgörande och ja, ren dressyr.

Rider ut resterande två dagar. Varierar då med skrittrundor på lång tygel, intervallträning, klättring, skritt/travrundor osv.
En dag får han vila helt. Jag är noga med att minst en uteritt blir i skritt på lång tygel, inget krävande. Det är istället för att stå två hela dagar.

Sen ser jag mycket till hästens dagsform. Vissa veckor blir detmest/bara uteritt i lugnt tempo, ibland totaltröttnar han på paddocken och då får man ocksår rida ut ett tag. Vill att han ska tycka om tröningen.
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Varierar träningen mycket. Rider inte alls mycket dressyr, utan koncentrerar mig främst på ridning i terräng och markarbete. Rider mycket konditionsträning ute, och anser att man får in det mesta av dressyrridningen utomhus också, även om det inte blir mycket jobb på volter, men samtidigt undviker jag gärna att rida för mycket på volt. Varvar underlaget mycket, allt mellan att galoppera sandslingor till att trava på asfalt.
 
Sv: Hur tränar ni era hopphästar?

Jag har iofs bara en 5 åring, som just nu går 1.00 -1.10, men förhoppnignen är ju att hon ska kunna gå mkt högre om allt går enligt planerna. Så det vi gör nu är att lägga en rikitgt bra grund, för det har man alltid igen i slutet.
Övar mycket på cavalettis, ex 18 m mellan, och lära hästen att gå på fyra eller fem språng. Det ger kontoll och gör att hästen förstår vad man vill på tävling. Annars mycket serpentiner, volter, halter etc, för att de grundläggande hjälperna ska vara perfekta.
Sen rider jag ut så mycket jag kan också, för att hon inte ska tappa viljan.
Så ser min vecka ut:
4 dgr markarbete, 2 dagar uteritt och en dag hoppträning. Ibland får hon vilodag också.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Min dotter började rida i september och rider relativt självständigt i skritt och trav. Hon säger ofta ”kan du göra en bana?” - men min...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: clusia
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 157
Senast: Waco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp