Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

K

Klintan

På tal om tidigare diskussioner om islandshästar och dressyrridning - vad glad jag blev idag...

Såg sammandraget från Stockholm International Horse Show på TVn ikväll, och såg vinnarintervjun med Stian Pedersen (norsk landslagsryttare regerande mästare från Globen geidingakeppni 2003 red och vann med hingsten Jarl fra Midkviki)

SVT-Reportern frågar:
Hur tränar du och hästen (inför tävling)?

Stian Pedersen svarar:
Mycket klättring i norska fjällen... och mycket dressyr!


Vad glad jag blev :) . Islandshäst och dressyrridning nämndes i samma andetag, i hästsportsändning på sveriges television.

Då kan det ju inte vara helt uppåt väggarna att rida dressyr även på islandshästar, om en ryttare som Stian och en häst som Jarl tränar dressyr och samtidigt vinner tävlingar på de nivåerna. Åtminstone kan det inte vara så fasansfullt elakt som jag har fått höra att det ska vara av vissa människor jag träffat :smirk: (att dressyra på en isis). Stians häst såg ju i högsta grad ut att må alldeles utmärkt :cool: .

Stian själv åxå, för den delen ;) .
Såg bra ut.
Såg ut att må bra, menar jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Men han sa väl att han inte tränade mkt :smirk:
Det är liiite förolämpning mot alla som sliter dagarna igenom å aldrig tar sig nån vart ;)
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

chrysler skrev:
Men han sa väl att han inte tränade mkt :smirk:
Det är liiite förolämpning mot alla som sliter dagarna igenom å aldrig tar sig nån vart ;)
Inte förolämpning ,bara en upplysning om att hästar mår bra av vila också. Det är då musklerna byggs upp. Vilar inte du din häst i form??
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

För att inte tala om att inte överträna psyket. Jag tror dock att han och hans hästar, tack vare t ex talang och skicklighet, kanske inte upplever träningen som träning - det finns ju faktiskt en mängd definitioner på det ordet också.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Upplever träningen som träning - precis. Ut och klättra i norska fjällen inbillar jag mig inte upplevs som träning t ex, utan mer att ha kul ihop. Inbillar jag mig.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

chrysler skrev:
Men han sa väl att han inte tränade mkt :smirk:
Det är liiite förolämpning mot alla som sliter dagarna igenom å aldrig tar sig nån vart ;)
Som alltid med subjektiva mängdord så beror det på vad han jämför med. Min första tanke var att han tränar någon gång i veckan. Min andra tanke var att han jämför sig nog inte med mig och min träningsnivå förresten... :smirk: .
Det finns nog elitryttare som tränar åtta dagar i veckan, och det var kanske hans referensram. Om han tränar någon/några dagar i veckan, är ju det ofantligt lite jämfört med dem på hans nivå. Eller också inte.

Men visst är det ett (omedvetet?) provocerande/klantigt/konstigt uttalande ;) .
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Man kanske inte behöver träna på nåt annat sätt om man har norska berg att klättra i och hålla hästen glad.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Precis, verkar ju funka ypperligt :D
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Skulle nog vilja säga att det är ett subjektivt uttalande - som just beskriver vad han gör med sina hästar. Vill dock inte spekulera i om han var provokativ osv.

Men det är just det: att TRÄNA är för en del att "nöta" på bana dag ut och dag in, medan andra rider en sväng i skogen och lägger in öppnor/ slutor när det faller sig - eller rent av endast när hästen behöver korrigeras i takten.

Vet duktiga ryttare med vitt skilda filosofier: nån som rider 10-25 minuter per pass och nån som håller på mycket längre. Och det är nog mera än kvantiteten som spelar in, det är ju kvaliteten i gångart eller rörelse som sedan bedöms på tävling.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Jag håller med dig. Dessutom varierar det ju från häst till häst vilken träning som passar just dem.

Vet flera tävlingsryttare som verkligen inte ofta baserar sin träning i paddock utan som oftast rider ut och kör skänkelvikningar och öppnor och sådant på vägen...tränar tempoväxlingar på vägen och och allt möjligt.

Att rida ut i fjällen bord ju bara vara kanon med tanke på den styrke hästen lär bygga upp i och med den klättringen samt att den ojämna terrängen gör att hästen verkligen får tänka till lite var den sätter sina hovar.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Men jag måste bara säga en till sak......jag tycker Stians häst Jarl är en grymt fin häst... :banana: :D :love:
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

ang skrev:
Men det är just det: att TRÄNA är för en del att "nöta" på bana dag ut och dag in, medan andra rider en sväng i skogen och lägger in öppnor/ slutor när det faller sig - eller rent av endast när hästen behöver korrigeras i takten.
Precis som hur MYCKET man tränar är knutet till en subjektiv referensram, är HUR man tränar det också tror jag. Är "träna" förknippat med nöta runt på banan sju dar i veckan, eller variera med att träna ute i naturen osv.
När jag nämnt för vissa islandshästförsäljare att jag vill kunna rida dressyr på hästen, har svaret ibland blivit "jag tror inte h*n klarar av att nöta runt i en paddock dag ut och dag in" och att man inte ska rida dressyr på islandshäst, de är inte skapta för det. I början blev jag förbryllad och tveksam till att köpa en isis, men nuförtiden ställer jag mig frågan vad DE associerar dressyrridning med. För jag vill inte heller "nöta runt i en paddock" sju dar i veckan.
Nu vill jag iofs inte blåsa liv i en "gammal tråd", men jag blev bara så glad när jag hörde en ryttare på denna nivån säga att han rider dressyr som en del i träningen av sin tävlingshäst.
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Men att just "rida dressyr" tror jag många gör, här är det nog ordvalet som ställer till det ;) Jag tror att ordet dressyr för många är "krumelurandet" som kanske inte alla ryttare känner att de gör - åtminstone inte så ofta på bana. Detta beror säkert till stor del att det är få förunnat att ha tillgång till bra ridbanor och ridhus.

På de flesta helgkurser jag går så är inte fokus satt till gångarter utan också "gymnastiska" övningar. Visst, till gångarternas fromma, men också för att vi skall bli mera samspelta och mjuka i övningarna. Att jag sedan inte rider likadana pass hemma är en helt annan femma.

För mig och min häst så är glädjen i ridningen a och o. Nu gillar min häst att träna och har faktiskt försökt få gå till grannens ridbana i stället för att komma upp till den fina vägen genom skogen ...

PS snacka om urspårning! men ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Jag är en sån som förespråkar varannan dag ridning så där har du svaret :smirk:
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Jag tror bara han är blygsam, men det kan ju uppfattas som små provocerande :)
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

chrysler skrev:
Men han sa väl att han inte tränade mkt :smirk:
Det är liiite förolämpning mot alla som sliter dagarna igenom å aldrig tar sig nån vart ;)

Jag tog för givet han menade gångartsträning o det gör han inte så mycket. Ut o klättra o dressyr.

Jaja...det är en tolkningsfråga.

O visst, så fint hästen gick!! Härligt!
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Träning är en svår fråga. Själv tycker jag inte om att sitta på en bana varv på varv utan ser till att göra det mesta i skogen vilket hästarna tycker är mera roligt. Se till att göra små saker som är så viktiga - llåt inte hästen sätta igång i nån gångart fören den lyssnar helt, är mjuk och har eftergift för sådand ger mkt! Träna öppna, slutna, flytta, halt, rygga där det går. Gå in o gör nån liten volt eller några åttor runt ett par träd eller i en glänta osv. Låt sen hästen sträcka ut imellanåt i trav på lång tygel o ställ dej upp o såna saker. Sen rider jag på banan nån dag i veckan om jag enbart ska träna dressyr men då aldrig längre än några minuter o sen får han sträcka ut nåt varv o sen samlar jag honom o gör nåt nytt. Men en glad o posetiv häst får man genom variation o genom att ha lite roligt... :banana: Sen är ju det här bara min träningsmetod o inget annat
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

chrysler skrev:
Jag tror bara han är blygsam, men det kan ju uppfattas som små provocerande :)

Det tror jag också, plus att han kanske ville vara lite rolig. Men samtidigt har jag svårt att tro att han bara klättrar i norska fjällen och rider lite dressyr, någon repa på en ovalbana har han väl säkert dragit innan han varit med och tävlat....har svårt att tro ngt annat.

Sen beror det väl också på vika förutsättningar som man har, om hästarna har stora fina kuperade hagar och hästkompisar som gör att de rör sej naturligt, eller en hingst som tex tränar sej själv genom mkt spring i hagen, så räcker det kanske med kortare ridpass.

OM hästen däremot står uppstallad och inte rör sej så mkt i frihet, så krävs ju mer träning för att bygga muskler och kondition. Ingen kan få mej att tro att det räcker med träning 15 minuter varann dag för att få en häst med tillräcklig träning för tävling på elitnivå :o

Hästen måste ju minst vara tränad för det den ska prestera på tävling, palla för uttagningar, finaler mm
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Det är ju faktiskt så att det är under VILA som hästen bildar muskler, om man bara fortsätter träna på så bryter men ned muskulaturen istället. Enkelt uttryckt!

Ett av de vanligaste skadeproblemen är överträning.

/T
 
Sv: Hur tränar Stian Pedersen egentligen?

Som sagt tidigare - ordet dressyr kan ju innebära så himla mycket. Tror ordet har en betydelse för var och en. Det är inte vilken lära man bekänner sej till som avgör utan utförandet av den. Många rider dressyr på skogstigarna utan att kalla det dressyr. Tempoväxlingar, halvhalter, halva öppnor, skolor, jovisst alltihop. Hästen blir alltmer lyhörd och uppmuntras att bära sej själv.
Den förstörande dressyren torde vara den som skapar spänningar, t ex riden av en hård hand, pressande eller motsägelsefulla hjälper.
Alltihop gäller oavsett häst och genre. Den som rider dressyr är den som försöker förbättra sej själv och sin häst, och därmed kan vi nog säga att de allra flesta rider dressyr i viss utsträckning. Så att han nämner dressyr förvånar mej inte speciellt. Hur red han t ex annars in hästen och visade den vad de olika hjälperna betyder? Den träningen fortsätter väl hela livet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp