Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite nyfiken fråga. Om jag fattat det rätt så rids de in som åringar och börjar då 'tränas'? Men hur ser då träningen ut? (dvs vad görs, hur ofta, hur länge etc)

Sen tävlar de som tvååringar (?) men enbart mot andra jämngamla? Hur ser träningen ut då?

/Alexandra som inte har galoppör men som vill ha lite input från galoppvärlden ändå för översättning till min egen lilla dam..
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Det beror pa vad det ar for fullblod. Ar det flat-racing eller ar det hopp-racing?
Inom flat sa tavlar hastarna som 2-aringar, men det ar inte alla som ar tillrackligt mogna for det. Precis som 3-ars testet eller kvalitetsbedomningarna for hopp och dressyr hastar. De rids in som aringar, men borjar inte tranas direkt. Dessutom sa ar flat-sasongen for 2-aringarna mest under sommaren, sa de flesta borjas inte tranas forrens efter nyar (alltsa som 2-aringar).

Nar det galler hopp-galopporerna, sa tavlas de forst som 4-aringar. Det beror helt pa agaren, och nar uppfodaren saljer hasten...eller behaller den. En galopphast, oavsett inriktning, ska ju helst saljas oinriden, sa man inte ska ha kunnat testa hur bra den ar, sa manga saljer sina 3-aringar pa varen-sommaren, och de nya agarna rider in hastarna da. Om uppfodaren behaller hasten sjalv sa rids den normalt in lite tidigare, sa att den far ga pa bete hela sommaren. Sedan borjar man trana den i oktober-november sa att den ar klar for sitt forsta point-to-point efter nyar (normalt i februari-mars).

Traningen ar relativt hard fran forsta borjan. Det blir ju inte sa allsidig traning, utan de rids ut ett par ganger i veckan och resten tranas de i galopp, antingen pa banan eller hemma pa galopp-strackan (vilket de flesta tranare har en bra gjord i sand, bark eller liknande underlag). De tranas inte speciellt lange, utan det tar ca 30 minuter for varje hast/dag. Sedan gar de ju i skrittmaskinen och de som rideer ut hastarna rider kanske ut lite langre.
Men traningen beror ju ocksa pa vilka distanser hastarna tavlar. De som tranar sprints, kortare men snabbare race, tranas mer intensivt an de som tavlar langre strackor.

Du far jattegarna komma over hit till Irland sa ska jag visa dej runt hos de stora tranarna. Om du kommer over i slutet pa juli, sa har vi Galway Races - 7 dagar av galopptavlingar!! :banana: :love:
Tyvarr ar jag ingift i en familj som alskar sina fullblod. Dessutom ar jag plagad av flertalet grannar som ar precis likadana!! :crazy:

Galopp ar mycket stort pa Irland sa de flesta manniskor som ager hastar, har fullblod. Men de rider och tavlar i annat ocksa.

Jo, en sak till, de friska galopphastarna ar sallan i traning mer an 7-8 manader pa aret, resten gar de pa bete. De som har nagra problem, tex senor, leder mm ar ibland bra i traning i 4 manader, klarar av ett race och sa ar de hemma och vilar upp sej i 8 manader!!
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Ramonrounds - tack för svaret! (och akta dig., Irland har stått på reseönskelistan länge ;))

Jag tänkte nog mest på de som går slätlöp (flatrace). Men säg att de 'rids in' som tvååringar. När de väl accepterat ryttare på ryggen, hur ser träningen ut mer i detalj då. De rids ut ett par gånger i veckans kriver du, hur rids de då? Är det lite 'lugnare' turer eller är det redan från början alla gångarter? Det jag är mest intresserad är just den där perioden mellan ryttare på ryggen första gången och första start, hur träningen ser ut då?

'Ridhästmänniska' som jag är (och tänkt förbi) så är jag ju indanad i synsättet att man sitter in på hösten som tvååringar, sen vid årsskiftet/på våren som treåringar så rids de in i meningen att de skrittas, travas och galopperas kravlöst under ryttare. Sen åker depå bete och vilar och så tar man upp utbildningen på hösten/vintern som treåringar. (Nu talar jag generellt och för de som är färdiga)

Nu har jag börjat fundera lite på hur skadligt det EGENTLIGEN kan vara (eller inte..) att t ex skritta dem med ryttare hyfsat regelbundet på våren när de är två, sen på hösten som tvååring (efter betet) skritta, trava och galoppera dem (korta pass, ett par - tre gånger i veckan) under ryttare och sen vintervila och på våren som treåringar sakta bygga på.

I slutändan kommer de inte att ha en högre utbildningsståndpunkt på hösten som treåringar än i 'standardexemplet', men de kommer att ha ha fått en träning som varit långsammare och över längre tid, dvs byggts upp saktare. Naturligtvis då tränade kompletterande vid sidan (det 'gamla vanliga', tömkörning, löshopp, handhäst etc)

Egentligen borde det ju inte vara någon större belastning för en tvååring som är ganska 'färdig' (även av annan ras än fbl) att bära en liten, lätt ryttare i skritt 10 - 15 minuter 1-2 gånger i veckan, men någonstans så känns det där att SITTA på dem som väldigt 'hemskt' (och det orsakar ju ramaskri om man talar om det bland ridhästfolket, ska nog starta en tråd om det tror jag och se), men frågan är om det där är ett synsätt som är lite väl 'staaaackars små bebisar' eller om det finns fog för det? Och jag har ingen större insyn i galoppen men det känns (som du säger med) som de ändå tränas rätt 'hårt', och jag är ganska övertygad om att det inte är den tidiga träningen som slår ut galoppörer/travare utan att det är farten som dödar.
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Jag tycker inte att några av de hästar som jag har ridit in (alla eng fullblod) verkar har tagit skada av tidig inridning. Tvärtemot så tror jag att man slipper mycket problem med många hästar då de alltid är lättare att handskas när de är lite mindre. Den yngsta jag har ridit in var ca 16mån, han utvecklades jättefint och var mkt trevlig att rida.

Naturligtvis så måste man läsa hästarna. Om åringen sover mycket eller verkar trött och hängig så är det bara att låta den vila ett par veckor och tänka över vad den har lärt sig. Ofta så rider jag in flera hästar samtidigt och då brukar jag ta dem ungefär var annan/ var tredje dag när de är så pass mkt inridna att de går att ta på en travtur.

Jag tror att en tidigt påbörjad träning i lagom nivå hjälper hästen att anpassa sig till vad den ska göra, och stärker rörelseapparaten. Jag började bland annat att hoppa båda mina tvååringar i höstas över några mindre häckar och har redan ridit dressyrpass i ridhuset på de som är nyblivna treåringar. Lycka till med din unghäst!
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Snabbt förklarat på hur det funkade på galoppstall beläget ute i "skogsbyggden" ca 14 åringar skulle ridas in o det startades med longering o befästa kommandon, runt 15/häst.

När sadel är invant o träns likaså samt hängandes o ledandes runt så kunde man rida med de äldre hästarna på skogsturer.

Mycket av träningen lades efter varje individ, de som var trötta fick sin vila.

Skrittmaskinen anv ca 3-4 ggr veckan om ca 30 min.

När åringen kändes stabil nog och kroppsmässigt vara kapabel till hårdare träning så åkte vi med ett busslass åringar till täby lät dem få vanja sig där.

1 ggr vecka, vartefter galoppträning lades in både hemma och på täby.

Allt detta lagom upptrappat till 2 års kavlen.

En del var sent födda och en del dåligt utvecklade och fick helt enkelt inte vara med i kvalen utan fick vänta. Dessa fick oftast säljas till tränare som satsade mer långsiktigt.

Mycket av träningen lades ute i skog o mark, varav några hobby dressyrryttare fanns som kunde ta sig an några av galoppörerna, en del fick även tävlas på små lokala tävlingar med placeringar.

Jag tycker den formen av inridning är bra, dels för att den var individinpassad och beläget mest i natur o daglig hagvistelse.
Jämte med fullbloden fanns ibland halvblodsföl födda samma tid o de var väl inget jag skulle vilja sätta mig på, kantiga, ojämna o klena.

Men visst finns det individer som är mer mognare. Känner du att din tvååring skulle klara det så tycker jag inte att du ska tveka.
Du känner ju din häst bäst! 5-10 min per gång kan inte skada tycker jag.
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Alexandra_W skrev:
Men säg att de 'rids in' som tvååringar. När de väl accepterat ryttare på ryggen, hur ser träningen ut mer i detalj då. De rids ut ett par gånger i veckans kriver du, hur rids de då? Är det lite 'lugnare' turer eller är det redan från början alla gångarter?
Det jag är mest intresserad är just den där perioden mellan ryttare på ryggen första gången och första start, hur träningen ser ut då?
Ok, vid uteritterna sa ar det alla gangarter som galler. Mest trav blir det nog, men aven nagon galoppstracka blandat med trav.
Men de rids ju inte bara ut, utan det blir mycket traning pa galoppbanan. Dessutom sa loshoppas manga galopphastar mycket, for att bygga mer muskler. Inom hopp-galoppen sa loshoppas det for mycket tycker jag sjalv. Loshoppning ger inte sa mycket enligt mej, det ar lika bra att gora det under ryttare.

Allting gar ju ut pa att forbereda dem for tavling, ju snabbare de tavlar, ju snabbare springer de in pengar (forhoppningsvis).
Fullbloden utvecklas tidigare, men de ar inte speciellt hallbara i langden. Tex en fjording utvecklas senare, men de ar mer hallbara i langden. Jag tror att om man skulle rida in en fjording vid 2 ars alder sa hade de fortfarande varit mer hallbara.
Nar det galler fullbloden sa tror jag inte pa att det ar hastigheten som skadar, utan det monotoma arbetet.
Tycker att jag ser samma trend i ridhastarna i Sverige. Mycket ridhusridande och lite skogsridning - och medellivslangden pa ett svenskt halvblod ar 8 ar!!
Inom galoppen sa aven fast de inte klarar galoppen, sa kan de bli mycket fina ridhastar efterat, da traningen ar mer blandad och inte lika hard.

Att rida in en 2-aring ar inte fel, men varfor chansa med ridningen? Det ar lattare for hasten att kora, sa vill du utbilda din 2-aring, varfor inte kora in den??
En inkord hast ar mer eller mindre inriden, och att sedan sitta in den blir mycket enklare. Jag kanner en svensk kvinna som kor in alla sina halvblod som 1-2 aringar, sager att de blir bara att satta sej pa dem sa allt jobba ar klart. Pa Irland tror vi pa att unghastarna ska fa vara bebisar sa lange det gar, att graset och dess innehall gor mer nytta i langden for hasten, an tidig inridning. Dock hanteras hastarna och stalls ut som unghastar, och irlandarna anser att miljotraning gor hasten lugnare att rida in senare.
Se pa hasten, men vill du ha en hast som haller for livet, ta det lugnt....varfor bradska?
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Jag håller inte med dig i det du säger, så du menar på fullt allvar att
farten inte har någon betydelse för skaderisken? Där håller jag inte med dig. Vid högre tempo blir hästen trött fortare, och då belastas hela kroppen fel om man inte avbryter, skelettet får därmed ta mkt påfrestning. Monotomt arbete är aldrig bra, oavsett hästras.
Om det inte är farten som "spelar roll", varför gör man då inte snabbjobb varje dag? Istället för idag kanske 1 el 2 ggr/vecka för vissa? Ge mig några bra svar.
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Jag håller helt med Björkis. Tror inte en fjording skulle gå sönder om du red in den som 2-åring men den skulle ta skada av att gå i höga hastigheter. Tror inte att skadorna i galoppen är så mycket högre än ridsport om man räknar förslitningsskador. Det gäller att rida in med sunt förnuft och lyssna på de signaler hästen ger dej.
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

Exakt! Mina hästar går aldrig jobb mer än en gång/vecka, just pga att det är där skadorna oftast kommer. Dessutom tränas mina hästar i ett lägre tempo, men längre sträckor. Jag gör allt för att minimera skaderisken, men man kan aldrig garantera sig att inget händer, det kan ju räcka med att hästen hoppar till under ridturen och vrickar fötterna. Men att påstå att farten INTE spelar roll är att vara okunnig i mina öron :crazy:
 
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

En klurig fråga!
Igentligen skulle alla här på buke som varit insatta i galopp svara från varje stall så skulle d bli åtskilligt många olika svar!!
Alla tränare har sina egna filosofier o tillväga-gående i sina mål att få bra och förhoppningsvis hållbara tävlingshästar, även om grundtänkandet återfinns mer lr mindre hos alla tränare.

T.ex. Där jag jobbade i England, fick vi in åringar i 2 omgångar och d delades upp i 2 grupper vardera efter mognad och utveckling samt en gemensam "eftersläntar" grupp för d som behövde mer extra arbete.
När åringarna kom till gården, var d förberedda på så vis att d var longerade och suttna på men ej ridna. Innom loppet av 5 veckor var d första grupperna igångridna i alla gångarter i ridhusets oval samt i manegen med vändövningar, volter, halter och att kunna gå först i ledet, och miljöträna utomhus samt göra premiär på dirttracken, lära sig att stå still och beta efter att d arbetat.

Efter att d e inridna och igångsatta så smått åker d flesta hem på semester allt mellan nån månad till flera månader.

När d kommer tillbaks som 2 åringar är vissa förberedda och "igångtravade" och kan börja cantra så smått i ridhuset medans andra kommer in direkt efter vila o får börja gå i walkern och travas igång långsamt i ridhuset och så småning om börja cantra o sen gå ut på tracken. Vartefter träningen ökas o hästarna förbereds med snabb/långjobb 1-2 ggr per vecka.

Tävlingshästarna går generellt, canter ( upplagt olika tempon/distanser/underlag) mån-ons-tors. Går snabbjobb Tis o Fre, vilar på söndagar. Trav övningar och övrig ridning i ridhus Lördagar. Samt att d går "roadwork" då d travas längre sträckor på asfalt inlaggt på en av dagarna i veckan.

I snabba drag förklarat :)

mvh,
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tränas/arbetas unga galoppörer?

ramonarunds skrev:
Att rida in en 2-aring ar inte fel, men varfor chansa med ridningen? Det ar lattare for hasten att kora, sa vill du utbilda din 2-aring, varfor inte kora in den??
En inkord hast ar mer eller mindre inriden, och att sedan sitta in den blir mycket enklare. Jag kanner en svensk kvinna som kor in alla sina halvblod som 1-2 aringar, sager att de blir bara att satta sej pa dem sa allt jobba ar klart. Pa Irland tror vi pa att unghastarna ska fa vara bebisar sa lange det gar, att graset och dess innehall gor mer nytta i langden for hasten, an tidig inridning. Dock hanteras hastarna och stalls ut som unghastar, och irlandarna anser att miljotraning gor hasten lugnare att rida in senare.
Se pa hasten, men vill du ha en hast som haller for livet, ta det lugnt....varfor bradska?

Åh, det är inte alls för att jag har bråttom, utan (somd et finns en tråd om på hästhantering) så började jag fundera på det ur ett hållbarhetsperspektiv. Förenklat om det kan finnas fog för att inkludera uppsutten skritt (0 - 15 min 1 - 2 ggr/vecka) på våren som tvååring, parallellt med den övriga träningen (promenader i skog och mark, tömkörning, löshoppning, gå som handhäst) för att få en i slutändan hållbarare häst.

Det är ju bevisat att belastning (i LAGOM dos) under uppväxten (dvs när de växer) ökar hållbarheten då senor, leder och skelett får en chans att anpassa sig till belastning. Men det talas sällan om ridning. Och då brjade jag spåna och fundera på om dt är bättre att starta tidigare men ta det långsammare, eller köra 'standardstuket'. Jag har inte kommit fram till något än, jag klurar och diskuterar, och ska sen höra med både min vet och min equiatriker (som ju båda väl känner hästen och de problem hon haft/har) och sen ska jag fundera ett varv till. Så det är långt från något jag planerar att göra, bara började fundera på vilket som är bäst och om det finns fördelar med även uppsutten försiktig träning tidigt, eller inte. Det pratas ju inte så mkt omd et utan om avsuttna former i alla varianter. Och är det för att man forskar på travare och galoppörer mest (för det är där pengarana finns bla) eller för att belastningen på ryggen inte är bra, är sak samma eller bara det att man inte tänkt på det? Dvs stärks ryggen med, eller bryts den ner av tidig skritt under ryttare?

Och då ville jag ha galoppörerna att jämföra med. Jag har inga planer på att träna min dam som en galoppör. Men t ex om jag kommer fram till att jag tror på tidig skrittning under ryttaremed, och 'alla instanser' håller med, så skulle det vara bra att ha hur galoppörerna rids som en liten jämförelse ang hur fort uppsuttet jobb förlängs etc. Jag kommer ju inte annat än skritta, men efter hur lång tid är det lämpligta tt öka på skrittpromenaderna från 5 minuter till 10 minuter? Sådana saker där jag såg att jag kanske kunde finna lite svar elelr riktlinjer eller iaf ideer från galoppen =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp