Hur transportera min häst

Dreamer

Trådstartare
Detta håller mig vaken om nätterna. Min häst är inte van vid att åka transport, och blir skärrad av att åka ensam. Är det en annan häst med så går det bra, och även om någon (jag :o ) åker med.
I sommar ska vi antagligen båda upp till mittsverige för att stanna där i över ett år.
Och jag vet inte hur jag ska göra. Jag är själv väldigt ovan vid hästtransporteringar då jag kan räkna på mina 10 fingrar hur många gånger jag kört tranport eller haft hästen i en.
Och nu ska vi alltså åka i över 6 timmar. :eek: :crazy:
Jag har ganska ont om pengar också (är uppsagd - vilket är en av anledningarna till resan till mittsverige) så att anlita något hästbussföretag för tusentals kronor är inte att tänka på.
Vad hade ni gjort?
Jag är nästan inne på att avblåsa hela grejen bara för att slippa denna oro.......
 
Sv: Hur transportera min häst

Har du möjlighet att träna nu då? Hyr transport och lägg all ledig tid till träning?
 
Sv: Hur transportera min häst

Har du egan transport?

annars träna, träna och hör dig för med en lastkunnig person om tips!
 
Sv: Hur transportera min häst

Jag upplever att dessa oroliga hästar ofta blir mindre oroliga när de får bredåka, dvs åka utan eller med sidoknuffad mellanvägg.

Annars tycker jag faktiskt så här, även om det kommer att kosta dig en extra slant, måste du fara iväg med hästen kanske det ändå blir billigare att anlita en transportör. Nu vet inte jag hur lång sträcka vi pratar om, men sist jag lät köra en häst kostade det 1500 kr Blekinge- Stockholm.
 
Sv: Hur transportera min häst

Japp jag skulle kunna hyra en transport men har ingen bil med dragkrok....
Att lasta hästen går bra men när hon väl åker så står hon och skriker hela tiden och är alldeles genomsvettig då vi kommer fram. :(
Antagligen är detta något som hade gått över av sig självt om vi hade kunnat träna oftare, men nu kan vi ju inte det... att både hyra bil och transport blir svindyrt...
 
Sv: Hur transportera min häst

Ingen skillnad för hästens del, hon har åkt både brett och smalt och är lika ledsen vilket som. Tja, 1500 kan jag kanske leva med... Det var inte SÅ farligt. Men åker flera hästar åt gången då?
 
Sv: Hur transportera min häst

Våra hästar vill åka brett och ha övre luckan öppen för att vara tillfreds.

En erfarenhet jag gjort, är att "stökiga" hästar brukar lugna ner sig vartefter under resan. Ju längre resa, ju lugnare.

Ská du "flytta" både dig själv och häst samtidigt? (Med bil utan dragkrok??) Att endast köra en häst i transport genom halva Sverige blir nog inte billigare än att anlita transportföretag.

LIA
 
Sv: Hur transportera min häst

Om det är längre än inom Skåne är det mer prisvärt att sätta på en lastbil som har en betydligt högre komfort än ett släp. Det gör att hästen kan koppla av på ett helt annat sätt och slipper stå och balansera hela tiden. Skulle själv aldrig ha kört häst några längre sträckor, även om mina åker bra (kanske är jag själv för bekväm, men jag tycker också synd om hästen som får stå i en trailer och balansera).

De större firmorna kör med många hästar i lasten, en nackdel kan vara att de stannar och lastar av/om ett par gånger på vägen, men de är vana vid att hantera även nervigare hästar (fullblod i tävlingskondition är inte alltid så roliga att hålla på med).
 
Sv: Hur transportera min häst

Brukar också ha luckan öppen.
Nja, alltså jag hade ju inte tänkt att min bil skulle dra släpet utan kanske att vi skulle låna/hyra bil till det. Och så be någon att köra det ekipaget medan jag kör min egen bil (eftersom även den måste följa med).
 
Sv: Hur transportera min häst

Ja, men då kanske det blir en firma då. Några tips om vilka som är bra och inte tar hutlöst betalt?
 
Sv: Hur transportera min häst

Beror ju på var i Sverige du ska... De flesta hämtar vid uppsamlingsplatser (Jägers här t ex) och lämnar av vid de större banorna.

Var länge sedan jag skickade någon kuse på egen bekostnad, men det är nog lättast att sätta sig och ringa runt och se vilka som kan erbjuda körningen och utgå från vilket bolag som kan sköta det hela...
 
Sv: Hur transportera min häst

Ett annat tips som kan hjälpa är att se till att transporten har ordentliga fönster. Alazzi föredrar helt klart att det finns stora fönster i transporten.
 
Sv: Hur transportera min häst

P åkte Gbg-Sthlm för 2500kr med kvitto. Går säkert att få billgare utan... (Men inte så fiffigt när man tar hem nya hästen man inte sett).

Har använt två och båda har fungerat bra men de har åkt lite onödigt länge på transporten men det kanske är att föredra framför stressen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·
Fritid Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: marti130
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 370
Senast: Pudlan
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp