Hur trär man de elastiska skosnörena på ridstövlar?

Marvin

Trådstartare
Som rubriken säger. Har ett par MH stövlar där det elastiska snöret gav upp på den ena. Tog helt enkelt bort det och fortsatte att använda stöveln utan. Nu har jag köpt nya snören och då kommer problemet hur de ska sitta? Försöker kolla på den andra stöveln, men det går sådär.

Nån som vet hur man gör??
:D:D
 
Jag börjar i änden som är närmast tån, slår en knut på gummibandet och trär i det underifrån. Sedan för jag det rakt över stöveln och ner i grannhålet uppifrån därefter diagonalt till hålet som är över det första hålet och trär underifrån och upprepar detta hela vägen avslutar med att dra lite i gummibandet så att jag kan knyta en ny knut som hamnar under det sista hålet.
Rörig förklaring men jag hoppas att du förstår hur jag menar :)
 
Min syster fick ett ”schema” med när hon fick skosnörena på reklamation. Också MH så kontakta en återförsäljare så kan de säkert ordna.
Jag kan kolla vid tillfälle om schemat finns kvar. :D
 
Jag tycker att mina snören blivit för slappa och skulle vilja ha dem tightare. Kan man byta ut mot vanliga, ej elastiska, skosnören tro?
 
Jag tycker att mina snören blivit för slappa och skulle vilja ha dem tightare. Kan man byta ut mot vanliga, ej elastiska, skosnören tro?

Med tanke på hur svårt det var att få till de elastiska så hade jag inte gett mig på att sätta dit oelastiska. Men kanske korta dem lite? Alt byta ut dem mot nya fräscha med mer stuns i.
 
Med tanke på hur svårt det var att få till de elastiska så hade jag inte gett mig på att sätta dit oelastiska. Men kanske korta dem lite? Alt byta ut dem mot nya fräscha med mer stuns i.
Tack för input, ska nog försöka få tag på nya elastiska då istället.
 
Intressant tråd. Min ena stövel (också MH) har också trasigt skosnöre, jag funderade på att bara gå till skomakaren och få det fixat men kan jag göra det själv så spar jag ju gärna den pengen :D
 
Intressant tråd. Min ena stövel (också MH) har också trasigt skosnöre, jag funderade på att bara gå till skomakaren och få det fixat men kan jag göra det själv så spar jag ju gärna den pengen :D
Hur gamla är det? Syrran fick nya gratis på reklamation. Inga problem alls. Med schema hur de ska sitta :p
 
Kan du beskriva hur du gjorde?

Du har en övre och en nedre del med hål. Börja med att knyta en knut i änden på snöret och trä det sedan från insidan genom det högra översta hålet så att knuten hamnar under det. Lägg snöret rakt över till det vänstra översta hålet och trä ner i det. Gå sedan på insidan till det näst översta vänstra hålet och trä igenom. Lägg snöret rakt över och sen ner i det näst översta högra hålet. Fortsätt så tills du har trätt igenom det sista av de övre hålen och har snöret på undersidan.

Därifrån går du på insidan förbi alla hålen i den nedre delen på samma sida och trär ut genom det nedersta hålet. Lägg snöret rakt över och ner i det andra nedersta hålet och sedan upp i det näst nedersta på samma sida. Fortsätt uppåt och till slut går du ner i det sista och översta hålet i den nedre delen och gör en knut på snöret där så att den lägger sig på insidan. Klipp av överblivet snöre.
Klart!!
Som korvspad!! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp