Hur tror ni innerstäderna i framtiden kommer att se ut?

Islandshästryttare

Trådstartare
I Göteborgs innerstad har många butiker slagit igen under 2019 och det har även fortsatt under 2020. Hittade ett reportage från februari 2019 som sa att det då fanns ett 20-tal tomma butikslokaler i Göteborgs innerstad. Det beror på att fysisk handel har ersatts av e-handel till stor del men också i kombination med höga hyror

Hur tror ni att innnerstäderna kommer att se ut i framtiden? Kommer vi bara att ha kedjor som 7-11, Pressbyrån, cafékedjor och stora butiker som HM, Lindex m.fl? Eller tror ni framtiden är showrooms som kanske flera företag går ihop om? Eller en kombination?
 
Usch vilken tråkig tanke :( städer utan butiker. Visste inte att det var så illa i Götet. (Bott där alltid men flyttat därifrån)
Nästa tanke om butikerna försvinner, vill man bo där då? En stor anledning att bo i stan är ju nära till butiker tänker jag. Det blir ju som en enda stor förort i så fall. Kommer folk att lämna storstäderna i framtiden?
 
Tja, tittar jag på centrumet här vid mig så finns det gott om butikslokaler att hyra i alla fall. Det är flera butiker som tvingats stänga ner och det har varit artiklar i lokaltidningarna om att flera andra är rädda att behöva slå igen snart också just för att hyrorna är för höga. Just här handlar det dock delvis om att lokalerna fått ny ägare för inte speciellt länge sedan och denna ägare verkar höja hyrorna för mycket...
 
Usch vilken tråkig tanke :( städer utan butiker. Visste inte att det var så illa i Götet. (Bott där alltid men flyttat därifrån)
Nästa tanke om butikerna försvinner, vill man bo där då? En stor anledning att bo i stan är ju nära till butiker tänker jag. Det blir ju som en enda stor förort i så fall. Kommer folk att lämna storstäderna i framtiden?


En blandning av butiker som slagit igen eller gått i konkurs. T.ex. Grandmas (inredningsbutik), best of brands, 4-sound (musikbutik), Grand parfymeri, JC, Tommy Hillfiger och i år har Desigual i Nordstan slagit igen (sörjer lite ett av mina favoritklädmärken) och Korsetten som har sålt underkläder i 125 år i samma lokaler (ska ersättas av 7-eleven) och sen var det ju någon stor leksaskedja som gick i konkurs som hade butik på Kungsgatan och även Mcdonalds på Kungsgatan har stängt. En del har ju naturligtvis ersatts av något nytt men på vissa platser är det ju lite tomt.

Ja frågan är ju hur mycket dragningskraft städerna kommer att ha om det inte finns butiker. Och då kan man också fråga sig om det blir attraktivt att ha andra saker i stan. Som jag t.ex. kan åka in till stan och handla, kanske fika och gå på något museum om det är någon intressant utställning. Men om jag t.ex. måste åka till ett köpcentrum istället som ligger utanför stan så kanske det inte blir av att jag går på utställningen heller.
 
Tyvärr så tror jag att ”stan” kommer dö ut så som vi är vana att ha det. Inte bara pga hyror och liknande, utan också pga avstånd och parkeringsplatser för konsumenter. Tror, tyvärr, att köpcentrum utanför stan är framtiden. Gratis parkering och alla affärer på samma ställe. Dessutom vet man alltid vad man får på Subway och Seven Eleven. Oändligt ledsamt tycker jag, som älskar att flanera på stan :(
 
En blandning av butiker som slagit igen eller gått i konkurs. T.ex. Grandmas (inredningsbutik), best of brands, 4-sound (musikbutik), Grand parfymeri, JC, Tommy Hillfiger och i år har Desigual i Nordstan slagit igen (sörjer lite ett av mina favoritklädmärken) och Korsetten som har sålt underkläder i 125 år i samma lokaler (ska ersättas av 7-eleven) och sen var det ju någon stor leksaskedja som gick i konkurs som hade butik på Kungsgatan och även Mcdonalds på Kungsgatan har stängt. En del har ju naturligtvis ersatts av något nytt men på vissa platser är det ju lite tomt.

Ja frågan är ju hur mycket dragningskraft städerna kommer att ha om det inte finns butiker. Och då kan man också fråga sig om det blir attraktivt att ha andra saker i stan. Som jag t.ex. kan åka in till stan och handla, kanske fika och gå på något museum om det är någon intressant utställning. Men om jag t.ex. måste åka till ett köpcentrum istället som ligger utanför stan så kanske det inte blir av att jag går på utställningen heller.
Har Korsetten stängt!:( den har ju alltid funnits..
Måste vara konstigt med tomma lokaler mitt i stan.

Vilken märklig tanke med tomma städer..
 
Det är ju häftigt vad fort det går. De exklusiva lägena är för exklusiva. Tjoff så är staden tom. En smula mohahaha åt dom stadsbor som fnyst åt oss lantisar som kämpat för våra byaffärer. Då får ni väl flytta in till stan då.....har vi fått höra. Right back åt you.
 
Det är ju häftigt vad fort det går. De exklusiva lägena är för exklusiva. Tjoff så är staden tom. En smula mohahaha åt dom stadsbor som fnyst åt oss lantisar som kämpat för våra byaffärer. Då får ni väl flytta in till stan då.....har vi fått höra. Right back åt you.
Men vilket tråkigt svar! Att massor av familjeföretag (och andra, naturligtvis) tvingas slå igen är väl inget att vara skadeglad över, "lantis" eller inte?
 
Jag tillhör skaran som avskyr både shoppingcenter och online-shopping, så jag tycker att det är jättetråkigt att se fler och fler butiker slå igen. Jag älskar att gå runt på gator där små enskilda butiker blandas med de stora kedjorna. Jag är tämligen övertygad om att e-handeln är det vi bör skylla på främst, och sedan blir det ju en ond cirkel när fastighetsägare tvingas höja hyrorna för att kunna överleva med de få lokaler de fortfarande lyckas få uthyrda.

Det känns jättemärkligt att tänka sig att det i framtiden kanske bara är de allra största kedjorna som lever kvar (och knappt ens det), men jag har tyvärr inte alls svårt att tänka mig att så blir fallet.
 
Vad som än händer så blir väl resultatet precis så som majoriteten av folket vill ha det. Är det fler som åker och handlar på externa köpcentra, så är det väl jättebra att de utvecklas till det bättre ! 😄

Fast jag tror snarare att e-handeln än köpcentrumen kommer att ta över shoppingen. Enlig handelns utredningsinstitut så kommer e-handeln att stå för all tillväxt inom detaljhandeln de närmaste 15 åren. Men rent krasst är det ju så att vi får den innerstad vi förtjänar. Handlar vi inte där så försvinner ju butikerna.
 
Fast jag tror snarare att e-handeln än köpcentrumen kommer att ta över shoppingen. Enlig handelns utredningsinstitut så kommer e-handeln att stå för all tillväxt inom detaljhandeln de närmaste 15 åren. Men rent krasst är det ju så att vi får den innerstad vi förtjänar. Handlar vi inte där så försvinner ju butikerna.
1.E-handel
2.Köpcenter
3.Stanna hemma
Så är min rangordning. Gå på stan händer inte i min värld 😂
 
Jag tillhör skaran som avskyr både shoppingcenter och online-shopping, så jag tycker att det är jättetråkigt att se fler och fler butiker slå igen. Jag älskar att gå runt på gator där små enskilda butiker blandas med de stora kedjorna. Jag är tämligen övertygad om att e-handeln är det vi bör skylla på främst, och sedan blir det ju en ond cirkel när fastighetsägare tvingas höja hyrorna för att kunna överleva med de få lokaler de fortfarande lyckas få uthyrda.

Det känns jättemärkligt att tänka sig att det i framtiden kanske bara är de allra största kedjorna som lever kvar (och knappt ens det), men jag har tyvärr inte alls svårt att tänka mig att så blir fallet.


Jag gillar också stan mer än shoppingcenter och onlineshopping så jag tycker det är tråkigt. Framförallt är det trist att mångfalden försvinner tycker jag, snart är det ju bara stora kedjor kvar.
 
Jag avskyr köpcentrum och älskar att flanera, men som många andra redan sagt handlar det ju om att vi måste stötta våra affärer om vi vill ha kvar dem och tyvärr har jag också handlat för mycket på internet. Jag arbetar på att istället handla i mindre butiker som jag vill ska finnas kvar.
 
Jag tror vi kommer se fler pop-up stores i städerna där olika märken hyr lokal under begränsad tid för att exponera sitt varumärke. Tittar man på Sthlms innerstad så har ju i princip halva Sergelgatan slagit igen vid det här laget och när ombyggnationen är klar så är målsättningen att det ska vara ett "upplevelsestråk" istället för shoppingstråk, så det lär väl sluta med ett gäng olika lunchställen och kaféer. Vad jag förstått det som så råder ungefär samma vision för Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan
 
Helt kort,
jag tror i likhet med @tornblomma att attraktionen - både för besök och boende - hos stadskärnor bygger på mer än butiker. Jag skulle kunna sträcka mig så långt som till att butiker inte ens är huvudfaktorn. Jag tror att viktigare faktorer är närhet till arbete, närhet till kommunikationer, närhet till kulturutbud och restauranger/nöjesliv och rent allmänt närhet till människor. Utifrån det tror jag inte att stadscentra kommer att dö ut eller försvinna men att de kommer att transformeras från, litet förenklat, handelscentra till umgängescentra. Fokus kommer att skifta från varuhandel till upplevelser.
Den centrumnära butikshandelns utveckling, eller avveckling, är en historia för sig. Min uppfattning är att huvudförutsättningen för e-handelns framgång är att transporttjänster är så billiga som de är idag. Alltså alldeles åt helsike för billiga med hänsyn till långsiktig ekonomisk hållbarhet, med hänsyn till lönelägen och arbetsvillkor, och med hänsyn till miljön. Att mycket varuhandel flyttar ut till kransområden tror jag är svårt att bromsa eller vända.
 
Problemet med att butiker stänger är inte bara i innerstan. Min närmaste shoppinggalleria ligger utanför stan och det är så många lokaler som är stängda där. Ett tag kändes det som att hälften av butikerna är stängda. Här är det hyrorna i kombination med att alla är tvungna att ha öppet många timmar varje dag (=dyr personal även på tider man knappt säljer något) för att anpassa sig till köpcentrumets öppettider. Det är inte rimligt att ett café/butik på 75kvm ska ha en kallhyra på 100’ i månaden. Det gör att det i princip bara finns stora kedjor i centrumet och det urholkar utbudet något enormt.
 
Vi åker bara till Göteborg för konserter och arrangemang numera.
Det är svindyrt att ta bilen med trängselavgifter och parkering, för att handla eller flanera?
Förr kunde vi ta en dagstur och kolla någon utställning, museum, mysa med familjen, äta och handla för nöjes skull.
Inte nu. Nu åker vi hellre till de mindre städerna för mat och shopping.

Trängselskatten, mindre och mindre parkeringsplatser (samt svindyra) är väl en tydlig signal på att man inte vill ha in folk till innerstan i Göteborg?
Så har det blivit för oss i alla fall, stor skillnad mot för 10 år sedan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp