Hur tror ni innerstäderna i framtiden kommer att se ut?

Men du får ju parkera i parkeringshusen...det kostar inte skjortan. Och du får stå hur länge du vill.
Jo, men under vinterhalvåret har jag haft takboxen på bilen för att jag tränat för typ tjejvasan mm, och då får min bil inte plats i "rundeln" in och ut.
 
Fast även i Göteborg fungerar ju inte stadskärnan eftersom butikerna i Nordstan rapporterar mycket lägre siffror än tidigare. När jag var liten åkte man till Nordstan för att shoppa. Det är 30 år sen. För 10 år sen var det inte lika attraktivt längre, för man åkte till gratisparkeringen på Backaplan eller Frölunda torg. Varför skulle man betala 40:-/timmen för att parkera, när man fick allting gratis och fräschare någon annanstans? Nordstan löste det med gratis parkering på söndagar. Lockade tillbaka de som ville shoppa och det lönade sig.

Sen är det ju faktiskt så att där man har ett Systembolag där finns det människor. Lite som ett IKEA. Där IKEA finns vill andra affärer också etablera sig.

Det är ju inte bara i de mindre städerna som trenden är tydlig.

Jag har aldrig skrivit att storlek är det som gör att stadskärnor fungerar (även om man snarare då får tala om stadsdelar). Nordstan i Göteborg är väl snarare typexempel på hur man inte skapar en attraktiv stadskärna. (Eller Gallerian/Sergelgången i Sthlm).

Man kommer aldrig kunna skapa levande stadskärnor om prio ett är att människor så enkelt som möjligt ska kunna åka bil utifrån till city så billigt som möjligt. Att Nordstan ens finns och försöker konkurrera med bilburna konsumenter som har närmare till Frölunda torg är feltänk från början.

Ja andra butiker vill ligga nära Ikea och Systembolaget. Folk kommer dit. Men där de och gratisparkering är attraktionerna bygger man knappast en struktur med ett levande gaturum och stadskärna. En fungerande stadskärna fungerar även efter kl 15 på lördagar.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig skrivit att storlek är det som gör att stadskärnor fungerar (även om man snarare då får tala om stadsdelar). Nordstan i Göteborg är väl snarare typexempel på hur man inte skapar en attraktiv stadskärna. (Eller Gallerian/Sergelgången i Sthlm).

Man kommer aldrig kunna skapa levande stadskärnor om prio ett är att människor så enkelt som möjligt ska kunna åka bil utifrån till city så billigt som möjligt. Att Nordstan ens finns och försöker konkurrera med bilburna konsumenter som har närmare till Frölunda torg är feltänk från början.

Ja andra butiker vill ligga nära Ikea och Systembolaget. Folk kommer dit. Men där de och gratisparkering är attraktionerna bygger man knappast en struktur med ett levande gaturum och stadskärna. En fungerande stadskärna fungerar även efter kl 15 på lördagar.
Vårt centrum fungerar väl efter 15 på lördag. För den som vill fika med vänner och låta det glida över i en partykväll är det populärt. För mig är det tydligt att det är ett miljöproblem i ena änden, det är inte inbjudande för den som vill fönstershoppa. Inget buzz dagtid lördag. Och parkerinsproblem i andra änden. Helt klart är det ett misslyckande av dom som ville ha en levande stadskärna. För mig kvittar det. Jag gav upp då dom inte lyssnade. Jag ville till exempel ha en lättillgänglig funktionell scen i centrum till alla de band vi hade då, lätt att boka torgplats för aktiviteter. En fri anslagstavla så alla såg vad som hände. Anslagstavlan var totalt nej på. Det skräpar ner....Vi har alltså inget ställe att affischera på inne i centrum. Den enda fasta scen som finns går inte att använda ens vid duggregn. Den är för körer...taket går ej över scengolvet....Vi hade ljusfestival i november. Välbesökt och helmysig. Bestod i att fastighetsägarna satte upp belysning och sen vandrade en runt med en karta. Kommunen brukade också ha någon installation.Det lades ner på grund av ingenting. En omorganisation i kommunen gjorde att det liksom slant emellan. Det administrativa har stoppat så mycket i vår stad. Jag har ju varit i kulisserna för hundratals evenemang och fantastiska saker har gått åt pipsvängen på grund av okunskap och ointresse. Och misstroende av de styrande. Om inte dom vill gå på Rekomarknad så finns det ingen förståelse för dom som vill det. Vi hade en tf turistchef som ringde till mig och frågade vad jag trodde ungdomarna skulle gilla en "radiofestival" (jag kommer inte ihåg vilken kanal det var). Jag sa att det skulle vara fantastiskt. Han tyckte det var lite mycket pengar, 100000, men om jag trodde på det så skulle han köra. Jag som jobbade med ungdomar. Jäklar vad kul det var. Alla var där. Familjer o ungdomar och det var lugnt o städat o fest. Alla var nöjda. Sen kom det en ordinarie och det hände aldrig mer...Vi satsar alla pengar på en matfestival i aug som är ett fylleslag för medelålders gubbar. Familjerna går hem tidigt för det är ingen trevlig miljö. Ett skitigt tivoli och raglande vuxna. Till och med ungdomarna tycker det är kasst. Det enda som händer i staden på hela året. Det är dyrt och brötigt.
 
Vårt centrum fungerar väl efter 15 på lördag. För den som vill fika med vänner och låta det glida över i en partykväll är det populärt. För mig är det tydligt att det är ett miljöproblem i ena änden, det är inte inbjudande för den som vill fönstershoppa. Inget buzz dagtid lördag. Och parkerinsproblem i andra änden. Helt klart är det ett misslyckande av dom som ville ha en levande stadskärna. För mig kvittar det. Jag gav upp då dom inte lyssnade. Jag ville till exempel ha en lättillgänglig funktionell scen i centrum till alla de band vi hade då, lätt att boka torgplats för aktiviteter. En fri anslagstavla så alla såg vad som hände. Anslagstavlan var totalt nej på. Det skräpar ner....Vi har alltså inget ställe att affischera på inne i centrum. Den enda fasta scen som finns går inte att använda ens vid duggregn. Den är för körer...taket går ej över scengolvet....Vi hade ljusfestival i november. Välbesökt och helmysig. Bestod i att fastighetsägarna satte upp belysning och sen vandrade en runt med en karta. Kommunen brukade också ha någon installation.Det lades ner på grund av ingenting. En omorganisation i kommunen gjorde att det liksom slant emellan. Det administrativa har stoppat så mycket i vår stad. Jag har ju varit i kulisserna för hundratals evenemang och fantastiska saker har gått åt pipsvängen på grund av okunskap och ointresse. Och misstroende av de styrande. Om inte dom vill gå på Rekomarknad så finns det ingen förståelse för dom som vill det. Vi hade en tf turistchef som ringde till mig och frågade vad jag trodde ungdomarna skulle gilla en "radiofestival" (jag kommer inte ihåg vilken kanal det var). Jag sa att det skulle vara fantastiskt. Han tyckte det var lite mycket pengar, 100000, men om jag trodde på det så skulle han köra. Jag som jobbade med ungdomar. Jäklar vad kul det var. Alla var där. Familjer o ungdomar och det var lugnt o städat o fest. Alla var nöjda. Sen kom det en ordinarie och det hände aldrig mer...Vi satsar alla pengar på en matfestival i aug som är ett fylleslag för medelålders gubbar. Familjerna går hem tidigt för det är ingen trevlig miljö. Ett skitigt tivoli och raglande vuxna. Till och med ungdomarna tycker det är kasst. Det enda som händer i staden på hela året. Det är dyrt och brötigt.
Menar du att om alla lyssnat på dig o gjort som du ville skulle allt vara perfekt?
 
Plockar upp en här tråden igen för i spåren av Corona så går den här negativa utvecklingen i rekordfart. Jag tror inte att detaljhandeln reser sig igen av egen kraft efter detta. De hade det tufft redan innan Corona och nu är det tvärstopp både för restauranger, caféer, kulturinstitutioner och butiker. Allt det som gör innerstaden för mig tror jag mer eller mindre kommer att försvinna en stor del av. Jag tvivlar på att efterskänkta hyror t.ex. räcker för att stoppa konkurserna. Det här läste jag för en vecka sen:

Kedjorna Flash, Dea Axelsson försätts i konkurs – 500 anställda berörs. Likaså har Venue Retail Group med kedjorna Accent, Rizzo och Morris ansökt om konkurs och ägaren till Polarn & Pyret och Brothers ansöker om rekonstruktion. Dessutom hörde jag på nyheterna idag att konkurserna inom restaurangbranschen har ökat med 123 procent jämfört med mars förra året. Det är ju dessutom bara början jag tror inte vi har sett fulla vidden av det ännu.

Var i Nordstan i Göteborg förra söndagen och så här tomt var det en förmiddag. Det brukar vara smockat med folk den tiden.

img_20200315_111515560-jpg.47941
 
EXAKT så tråkigt som när familjeägda små lanthandlar fick slå igen. EXAKT. Men då sket väl stadsborna i det. För dom kunde ju handla i staden.

Fast nja, om det är några som är svårast drabbade just nu är det småhandlarna i glesbygden och den trenden kommer att öka medan däremot storstäderna kommer ha allmänt lättare att komma tillbaka. Det jag kan se är att hyresvärdarna tvingas sänka sina lokalhyror, till vilket jag säger tack och amen. Jag tror även att glesbygdshandlarna kommer ha det ännu svårare att komma tillbaka även om de generellt sett har lägre hyror eftersom den i särklass största utgiften (möjligen undantaget Sergel eller Kungsgatan) är utgifter av personal och som redan konstaterats vikande kundunderlag vilket resulterat i att de innan covid stängt, mycket pga e-handeln.

Tittar man på hur det ser ut i innerstaden idag (nu tar jag Stockholm som exempel) är det redan mycket av en upplevelse och mindre shopping. HM fick stänga ner sitt flaggskepp vid Sergel redan innan covid eftersom inte särskilt många tänker, åh måste åka in till Sergels torg och handla på HM. Jag tror det kommer poppa upp nya affärer, även om jag också är rädd för att det kommer bli stora kedjor inte de små som ger mångfald. Gamla stan har tyvärr förändrats totalt bara från början av 1990-talet då det var ett nedgånget och socioekonomiskt utsatt område där man hade svårt att hitta hyresgäster - hade jag haft en kristallkula vet jag var jag investerat då ;) Samma sak med Södermalm. Jag växte upp på Mariaberget på Södermalm och då var Hornsgatan fullt med fantastiska små lumpbodar och diverse underliga affärer som nu är helt borta tyvärr. Med några få undantag, kaffe och te butiken vid slussen, Röde Orm (eller har den slagit igen nu?).

Att trenden skulle gå mot stora utaförstan shopping center som man bara kan ta sig till med bil går tvärt emot det som @sjoberga uttryckte det, det andra K. Som i längden är den i särklass viktigaste frågan. Det har redan dött bokstavligen miljoner pga klimatförändringar och fler miljoner kommer att dö. Plus att många storstadsbor inte har bil eller ens körkort särskilt som det är dyrt och besvärligt med bil om du bor i innerstan eller närförort. Nej, jag tror inte att storstäderna kommer att utarmas, däremot tror jag att det kommer betyda mindre mångfald, fler Espresso House och flera klon café med ekologisk latte, kycklingsallad och ciabatta med salami och brie. Mindre av Hornsgatans lumpbodar och de där mystiska små affärerna på Gamla Stans bakgator man tog sig till via en brant trapp ner i källaren och grävde sig igenom serietidningar på den tiden det begav sig. Tyvärr.
 
Här har handeln i lanthandlarna gått upp utav bara sjuttsingen sen coronan. Helt plötsligt har alla börjat handla lokalt. Lite av det kommer säkert att hålla i sig.

Men efter covid så kommer alla att återvända till shoppingcenter eftersom det är så enkelt och bekvämt eller hur?
 
Men efter covid så kommer alla att återvända till shoppingcenter eftersom det är så enkelt och bekvämt eller hur?
Är inte så säker vad gäller mat. En köper kanske stapelvaror på Willys i stan. Lanthandlarna kan ju konkurrera med priserna också om kundantalet hålls uppe.
 
Är inte så säker vad gäller mat. En köper kanske stapelvaror på Willys i stan. Lanthandlarna kan ju konkurrera med priserna också om kundantalet hålls uppe.

Men det är precis tvärtom vad du sagt tidigare i tråden? Att folk inte längre handlar i stan/byn eftersom det är så mycket enklare och billigare att åka till köpcenter. Kommer det verkligen att förändras så drastiskt efter covid? Och varför skulle det då inte gälla även storstäderna?
 
Men det är precis tvärtom vad du sagt tidigare i tråden? Att folk inte längre handlar i stan/byn eftersom det är så mycket enklare och billigare att åka till köpcenter. Kommer det verkligen att förändras så drastiskt efter covid? Och varför skulle det då inte gälla även storstäderna?
Menar du att jag skulle förutspått Corona? Och tidigare spåningar handlade om centrum och köpcentran...du blandar äpplen o päron.
 
Här har handeln i lanthandlarna gått upp utav bara sjuttsingen sen coronan. Helt plötsligt har alla börjat handla lokalt. Lite av det kommer säkert att hålla i sig.

Samma här tror jag mig se. Knökfullt, trots en hög prisnivå. Egenproducerat kött, egenodlade rotfrukter. Svensk honung och andra fina grejor.

Själv går jag mer och mer över på detta, att köpa lite kött men hög kvalité och därmed hålla samma budget som med mer av det billiga köttet. T ex.

Jag tror att stadskärnan har spelat ut sin roll som shopping, även de stora shoppingscentren. Jag blir bara deppig av att krypa in i ett shoppingcenter, bortom ljus och liv, och ägna mig att artificelll sysselsättning. Det skaver också att ha konsumtion som hobby.

Ja, jag tror fysisk handel (kläder etc) är på utdöende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp