Hur tror ni innerstäderna i framtiden kommer att se ut?

I dina kretsar så kanske det gör det, jag känner ingen som skulle sätta sin fot i en sån butik. Problemet är att när sånt här diskuteras så sitter folk på sin kant och inte kan se klart. Som det ser ut nu:
Stadskärnorna utarmas pga att folk först åkte till externa köpcenter och numera använder internethandel. Kultur lockar inte ”vanligt” folk. Varför annars är museer osv i princip tomma, då talar jag inte om stockholm, men säg Gällivare, Årjäng och Vetlanda. Biografer har också svårt att locka folk. Istället för visioner som inte kommer leda nånvart så är det ju bättre att försöka ta tillvara på det vi vet. Hur kan man utveckla internethandeln, eller hur skulle man kunna locka folk från internethandel? Myrorna i all ära, de kommer inte få folk att komma tillbaka till stadens centrum. Varför ska stadscentrumen nödvändigtvis ”leva”? Det är ju uppenbarligen inte så majoriteten vill ha det

Oj! I vilka kretsar umgås du? Blir nyfiken! Har aldrig hört liknande åsikter från något håll tidigare!

Jag upplever att i stort sett alla handlar secondhand idag, allt från köpsvaga till mer köpstarka. Studenter, barnfamiljer, modemedvetna, influensers, ”kändisar” såväl som ”Svenssons”. Upplever att köp/sälj/bytes/skänkes-grupper på tex Facebook är enormt populära. Folk köper hellre secondhand än nytt.
Även klädkedjor har börjat återbruka och sälja secondhand. Secondhand är inte ”fult” som för 15 år sedan. Välsorterade secondhandaffärer går väldigt bra även på tex Östermalm. Din åsikt att du och ingen du känner skulle kunna tänka sig att ”sätta din fot” på en secondhandbutik är oerhört daterad.
Ang att du inte tycker att stadskärnorna behöver leva och att du tror att folk generellt delar din åsikt förstår jag inte riktigt? Många i tråden har redan påpekat att konsumtion/shopping inte är det som gör en stad levande.
 
Senast ändrad:
Som en "resursstark" person, för att låna @Youma's uttryck, som bor i en global storstad så spenderar jag jag massor med tid "i staden", men jag åker mer eller mindre aldrig in i staden för att handla - istället träffar jag vänner och vi går på museer, äter/dricker på kafeer/barer/resturanger, strosar längs med gångstråk/parker där det ofta finns kulturyttringar och/eller mattutbud. Att strosa runt på MQ t.ex. i jämförelse känns som ett tråkigt sätt att spendera tiden?

Exakt så!
Jag tror inte att jag varit inne på butiker som tex MQ, Kapp-Ahl eller Lindex på 20 år!

Jag besöker restauranger, barer och caféer i mitt kvarter. Går på museum, strosar i secondhand/vintage och antikaffärer ä. Behöver jag köpa tex hudvård eller skönhetsprodukter går jag möjligtvis till Åhléns eller NK. Övriga gallerior besöker jag aldrig.
 
Jag växte upp i bilberoende svensk småstad så jag förstår "åka in til stan för att handla" beteendet, och hur det kan både vara en praktisk metod (man vill handla både mat, vitvaror och kläder på samma gång, för det tar 1 timme enkel väg att köra) och mer eller mindre en hobby, ett sätt att komma ut ur huset och göra något tillsammans som en familj och träffa andra människor, och jag lägger verkligen ingen negativ värdering på den livsstilen, för att vara supertydlig.

Jag tror utveckligen i Sverige kan bli extra intressant och kanske tuff, då vi är ett såpasst stort land geografiskt, med relativt låg befolkning och stora ytor i Sverige mer låg befolkningstäthet. Jag tror den sortens stad och livstil som jag föreställer mig kräver en viss befolkningstäthet för att funka, vilket betyder att det kanske blir kämpigt för "glesbygden" - vilket skulle vara typ nästan allting utanför de vidare områdena kring Stockholm, Göteborg och Malmö, skulle jag gissa lite lätt?
Hursomhelst så tror jag inte att vi kommer att uppleva döden av stadskärnan, utan mer en omställning utav den!
 
skulle väl säga att jag umgås med norm-människor. Hade majoriteten varit som de flesta i denna tråd målar upp att de är och att deras vänner är så hade vi haft levande stadskärnor med rikt kulturliv, brasserier osv. Uppenbarligen är det ju så att vi har fått den utveckling som vi förtjänar rent krasst. Tycker inte att något ska existera för sakens skull och för nostalgiska själ. Exempel museér flera tar upp. Varför ska det offentliga betala för ett stadsmuseum som inte lockar besökare? Är det för att det ska vara lite mysigt att strosa förbi och gå in på någon gång då och då? Då är det bättre att ta inträde, inte ge några skattemedel. Går det inte plus. Då finns inte intresset och använd lokalen till något som folk faktiskt vill ha. Skulle det inte finnas någon verksamhet att fylla ut med så är det ingen mening att fortsätta med konstgjord andning. Om marknad finns så löser det sig. Finns det inte så finns ingen anledning att försöka fylla ut ett tomrum som inte finns.
 
skulle väl säga att jag umgås med norm-människor. Hade majoriteten varit som de flesta i denna tråd målar upp att de är och att deras vänner är så hade vi haft levande stadskärnor med rikt kulturliv, brasserier osv. Uppenbarligen är det ju så att vi har fått den utveckling som vi förtjänar rent krasst. Tycker inte att något ska existera för sakens skull och för nostalgiska själ. Exempel museér flera tar upp. Varför ska det offentliga betala för ett stadsmuseum som inte lockar besökare? Är det för att det ska vara lite mysigt att strosa förbi och gå in på någon gång då och då? Då är det bättre att ta inträde, inte ge några skattemedel. Går det inte plus. Då finns inte intresset och använd lokalen till något som folk faktiskt vill ha. Skulle det inte finnas någon verksamhet att fylla ut med så är det ingen mening att fortsätta med konstgjord andning. Om marknad finns så löser det sig. Finns det inte så finns ingen anledning att försöka fylla ut ett tomrum som inte finns.
Stadsmuseum lockar väl inte så mycket, men levande konsthallar och gallerier lockar folk i massor.
 
skulle väl säga att jag umgås med norm-människor. Hade majoriteten varit som de flesta i denna tråd målar upp att de är och att deras vänner är så hade vi haft levande stadskärnor med rikt kulturliv, brasserier osv. Uppenbarligen är det ju så att vi har fått den utveckling som vi förtjänar rent krasst. Tycker inte att något ska existera för sakens skull och för nostalgiska själ. Exempel museér flera tar upp. Varför ska det offentliga betala för ett stadsmuseum som inte lockar besökare? Är det för att det ska vara lite mysigt att strosa förbi och gå in på någon gång då och då? Då är det bättre att ta inträde, inte ge några skattemedel. Går det inte plus. Då finns inte intresset och använd lokalen till något som folk faktiskt vill ha. Skulle det inte finnas någon verksamhet att fylla ut med så är det ingen mening att fortsätta med konstgjord andning. Om marknad finns så löser det sig. Finns det inte så finns ingen anledning att försöka fylla ut ett tomrum som inte finns.

Alla umgås med norm-människor, deras egen norm.

Jag vet inge riktigt om värdet att kultur och historia är tillgängliga till alla, oavsett hushållsinkomst, hör hemma i just denna tråden, men jag tycker det är ett väldigt bra användningsområde av skattepengar att se till att landets och världens historia och kunskap är tillgängliga för alla! (Mer bibliotek till folken!)
 
skulle väl säga att jag umgås med norm-människor. Hade majoriteten varit som de flesta i denna tråd målar upp att de är och att deras vänner är så hade vi haft levande stadskärnor med rikt kulturliv, brasserier osv. Uppenbarligen är det ju så att vi har fått den utveckling som vi förtjänar rent krasst. Tycker inte att något ska existera för sakens skull och för nostalgiska själ. Exempel museér flera tar upp. Varför ska det offentliga betala för ett stadsmuseum som inte lockar besökare? Är det för att det ska vara lite mysigt att strosa förbi och gå in på någon gång då och då? Då är det bättre att ta inträde, inte ge några skattemedel. Går det inte plus. Då finns inte intresset och använd lokalen till något som folk faktiskt vill ha. Skulle det inte finnas någon verksamhet att fylla ut med så är det ingen mening att fortsätta med konstgjord andning. Om marknad finns så löser det sig. Finns det inte så finns ingen anledning att försöka fylla ut ett tomrum som inte finns.

Jag förstår inte riktigt. Vi pratar om butiksdöden. Du målar upp det som att städerna är öde bara för att butikskedjor stänger. Det upplever inte jag, iaf inte där jag bor.
 
Stadsmuseum lockar väl inte så mycket, men levande konsthallar och gallerier lockar folk i massor.
Beror väl på var man är, de jag har strosat förbi har alltid varit tomma. Men så länge de inte kostar det offentliga pengar så säger jag varken bu eller bä liksom. Trevligt för de få som gillar det, men inget som kommer kunna ”rädda” någon stadskärna precis.
 
Vi behöver även ha konstateljeer i staden,
Beror väl på var man är, de jag har strosat förbi har alltid varit tomma. Men så länge de inte kostar det offentliga pengar så säger jag varken bu eller bä liksom. Trevligt för de få som gillar det, men inget som kommer kunna ”rädda” någon stadskärna precis.
De få som gillar det? När jag är på såna ställen kan det vara packat med folk beroende på utställning och dag.
Såklart ska staten finansiera kultur, det är kulturen som ger uttryck för samhället och speglar det.
 
Beror väl på var man är, de jag har strosat förbi har alltid varit tomma. Men så länge de inte kostar det offentliga pengar så säger jag varken bu eller bä liksom. Trevligt för de få som gillar det, men inget som kommer kunna ”rädda” någon stadskärna precis.

Jag vill gärna att mina skattepengar går till att göra kultur och historia tillgängligt för alla!
Senast när jag var på Armemuseum tex (för övrigt ett jättebra museum!) så var det flera skolklasser där som fick prova skjuta med 1700-talsvapen, klä sig som Karl den tolfte och gå in i en stridsvagn från andra världskriget. Alla barnen var hänförda och många ville fråga frågor och veta mer. Jättekul att se!
Kungliga Operan spelade Nötknäpparen och hade generalrepetitionen öppet för förskolor. Dagisbarnens satt och hoppade i stolarna och några började gråta när föreställningen tog slut.

Sponsrar mer än gärna ovanstående. Jag tror att kultur är en viktig byggsten i vårt samhälle!
 
Vi behöver även ha konstateljeer i staden,

De få som gillar det? När jag är på såna ställen kan det vara packat med folk beroende på utställning och dag.
Såklart ska staten finansiera kultur, det är kulturen som ger uttryck för samhället och speglar det.
Och där tycker vi olika. Vissa vill ha en stat med finger med överallt som strösslar pengar, och andra vill ha en slimmad stat som endast bekostar det mest nödvändiga med polis, sjukvård och skola.
för att åter komma på tråden så tror jag det sistnämnda ger mer pengar i fickan hos folk, mer pengar innebär mer rummelpengar att göra av med i staden. Alla blir nöjda och glada 😂 det är också något som tar död på små självständiga butiker.Deras högre priser. Varför ska jag köpa en lampa för exempelvis 1499kr när den finns hos en kedja eller på internet för 900kr? Klart jag väljer det senaste. Min plånbok tackar inte för att hjärtat är blödigt.
 
Jag som är kursledare i keramik och jobbar för folkbildning ser potential att utöka det i staden. Nu är hyrorna för dyra för tillräckligt stora lokaler för vår verkstad, men det skulle behöva utökas.
Skapande i allmänhet och konsthantverk i synnerhet är ju sjukt populärt nu. Här i stan är alla keramikkurser fullbokade på nolltid.
 
Jag som är kursledare i keramik och jobbar för folkbildning ser potential att utöka det i staden. Nu är hyrorna för dyra för tillräckligt stora lokaler för vår verkstad, men det skulle behöva utökas.
Skapande i allmänhet och konsthantverk i synnerhet är ju sjukt populärt nu. Här i stan är alla keramikkurser fullbokade på nolltid.
Det är väl jättebra att det är så 😁 jag har inte sagt något annat. Tror vi missförstår varandra faktiskt 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp