Hur tvättar ni era ridbyxor?

K

Kiddo

Har aldrig i hela mitt liv tvättat ett par ridbyxor (har två (egentligen tre...) par helskodda nu). Vet inte hur man gör, annat än att man - självklart - följer tvättråden.

Vad tvättar ni med? Vanligt tvättmedel? Specialtvättmedel (vad isåfall)? Kemtvätt? Vad göra om skoningen stelnar?
 
Tvåltvättmedel om det är skinnskoning, vanligt + lite sköljmedel om det är konstmaterial.
Tvättmedel för skinnskodda går att köpa i ridsportsbutiken.
 
Köp speciellt tvättmedel för helskodda ridbyxor. Finns bla på hööks.
Lycka till! :)
 
Jag tvättar mina helskodda med speciellt skinntvättmedel. Det har en gul förpackning, jag tror det heter Caval Clean (?). Man kan även använda tvålflingor.
 
förut tvättade jag med vanligt tvättmedel och nu med speciall för skodda ridbyxor.. Jag tycker inte att det blir nån större skillnad, i alla fall inte så mkt att jag vill betala 100:- för en liten flaska..
 
Jag tvättar alla mina helskodda med vanligt tvättmedel!

Dom som är skodda med riktigt skinn smörjer jag sen in med läderfett på insidan! :)
 
Tvättar alltid mina helskodda ridbyxor i en hink med ca 30gradigt vatten och CavalClean (speciellt medel på tub - superbra!) för att få mjuka och hållbara ridbyxor. Dessutom får de inga konstiga former eller sånt.

Byxorna får ligga i en stund, sen snurrar jag runt dem och kollar igenom ev fläckar.
Sen sköljer jag extra noga, och sen får de dropptorka* tills de är torra = kan ta flera dagar! Det får ta den tiden - de blir supermjuka!!! När de är fortfarande lite fuktiga tar jag på mig dem (precis som med vissa jeans) för då får de oftast en form som passar mig!
*=hänger över flera torktrådar om möjligt, så att de ligger över trådarna. använder aldrig klädnypor, för de lämnar fula spår!

Låt byxorna inte torka i värme eller i solljus - dåligt för skoningen. För varmt tvättvatten kan också "skada" skoningen...

När du ska minska på fukthalten i byxorna under torkning = ta en handduk och krama försiktigt utan att vrida, så håller de formen.

(Vanliga tygskodda slänger jag i tvättmaskinen som vanligt.)
 
jag tvättar i maskinen med vanlig tvättmedel :crazy:
har ennu inte upplevt att man inte skall göra det
 
När jag hade helskodda var det caval clean och tvättmaskin som gällde. Funkade fint för mig :)
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 030
Senast: Wingates
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp