Hur tvättar ni schabrak?

bambi82

Trådstartare
Jag har köpt en del nya glansiga schabrak tex ES och PS. Men hur gör ni för att få dom rena? Jag tvättar i våran vanliga hushållsmaskin och det brukar gå bra, bara man tar ett åt gången i värsta fall kan man få tvätta dom två gånger. Men dessa glansiga blir inte rena!😳 smutsen bara lägger sig i sömmarn.
 
Jag upplever precis samma, skulle tro att ett icke glansigt tyg är lite småsmutsigt efter tvätt men jämnt utspritt så det syns inte? Medan på det glansiga tyget så flyttar sig smutsen ner i sömmarna?

Jag tvättar som vanligt och torkar längs sömmarna med fuktig trasa. Jag använder mina ES bara till träningar så det extra jobbet blir inte så mycket.
 
Jag har köpt en del nya glansiga schabrak tex ES och PS. Men hur gör ni för att få dom rena? Jag tvättar i våran vanliga hushållsmaskin och det brukar gå bra, bara man tar ett åt gången i värsta fall kan man få tvätta dom två gånger. Men dessa glansiga blir inte rena!😳 smutsen bara lägger sig i sömmarn.

Jag köper inte glansiga/syntet schabrak alls utan håller mig till bra grundmaterial och miljöcertifierade tyger - Mias RS . De tvättas i 40 grader vanlig maskintvätt med måttlig centrifugering och blir rena och håller i årtionden .
 
Jag har köpt en del nya glansiga schabrak tex ES och PS. Men hur gör ni för att få dom rena? Jag tvättar i våran vanliga hushållsmaskin och det brukar gå bra, bara man tar ett åt gången i värsta fall kan man få tvätta dom två gånger. Men dessa glansiga blir inte rena!😳 smutsen bara lägger sig i sömmarn.
Jag har en liten kompressor i stallet och en stooor kompressor i garaget. Jag brukar blåsa av schabraken med kompressorn i stallet innan jag tvättar dem. Mest för att slippa få in dammet/stövet i bilen.
Har lite olika schabrak men återkommer alltid till de som är lättvättade och har bäst passform, material. Svårtvättade schabrak ligger längst ned i bunten.
Sen brukar jag lägga vissa schabrak i blöt i badkaret ibland om de är väldigt smutsiga, innan jag tvättar dem i maskin.
 
Dammsuga hår brukar jag försöka göra. Annars tvättar jag 30 eller 40 (jag kan aldrig komma ihåg vad jag brukar så det är olika 😂) 2 i taget. Köper bara schabrak som tål att användas och tvättas, gillar inte saker som ser flashiga ut men som man redan i butiken undrar hur de ska hålla sig fina vid användning. Mina favoriter är från Equiline, Mias och Lemieux.
 
Man får inte låta de bli för smutsiga samt att jag kör mina på förtvätt innan huvudtvätt. Då brukar de bli rena. Jag rider iofs inte mer än max 1-2 ggr m samma schabrak, sen tvättas dom. Inte rida med smutsiga schabrak. :o:D
 
Man får inte låta de bli för smutsiga samt att jag kör mina på förtvätt innan huvudtvätt. Då brukar de bli rena. Jag rider iofs inte mer än max 1-2 ggr m samma schabrak, sen tvättas dom. Inte rida med smutsiga schabrak. :o:D
Hur i hela friden kan de bli smutsiga efter 1-2 gånger...? 😂
 
Hur i hela friden kan de bli smutsiga efter 1-2 gånger...? 😂

På sommaren svettas min häst igenom schabraken, då tvättas de efter en användning.

Såhär års brukar det klara sig några gånger, lite beroende på hur tufft han går. Har pälsen kvar över ryggen.
 
På sommaren svettas min häst igenom schabraken, då tvättas de efter en användning.

Såhär års brukar det klara sig några gånger, lite beroende på hur tufft han går. Har pälsen kvar över ryggen.
Ja, jag har full förståelse för att man tvättar ofta om de blir så svettiga.
 
Jag rider nog som absolut mest 5-6 pass i samma schabrak. Och då är det på vintern med klippt häst som inte svettats. Annars åker de i tvätten efter 2-3 pass. Tycker det är rätt viktigt med ren utrustning nära hästen 😊.
Absolut vill man hålla dem hyfsat rena. Jag är noga med att borsta av schabraken på insidan när jag ridit, speciellt nu i fällningstider, men även annars. Tyckte dock att 1-2 gånger före tvätt lät väldigt lite, speciellt så här på vintern. :)
 
Jag är tydligen en schabrakmisshandlare av rang. Jag kör i 60grader med extra sköljning. Är de mycket smutsiga även förtvätt. Använder i stort sett bara eskadron cotton.

Tvättar ca varannan vecka så här års, vilket innebär ca 6 användningar per schabrak innan tvätt. Det varierar lite över året, men är de riktigt svettiga efter första användningen så spolar jag av dem medan de fortfarande är blöta.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 291
Senast: cute_beast
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp