Hur tycker Bukefalos att vi användare ska hantera uppenbar trollning?

Jeffery

Trådstartare
Ska vi anmäla? För vadå?
(har inget minne av att jag nånsin anmält nåt)

Ska vi låta bli att föda trollet?
(jag har uppfattat som att det ska vi absolut inte göra, och framför allt inte komma överens om det öppet i tråden)

Ska vi lungt och sansat försöka övertyga trollet om håligheter i dess argumentation?
(känns som den här optionen har förlorat sitt bäst-före-datum)

Ska vi använda ignorera-funktionen?
(är av princip motståndare till ignorera, dels för att trådar blir sönderhuggna, dels för att troll i en tråd inte nödvändigtvis behöver vara ett troll i en annan tråd.)

Ska vi bara låta trådar fyllas med provokativt trams?
(mer inlägg ger mer intäkter?)

Har jag bara missuppfattat allt, och idag finns det inte några trolltendenser på forumet?
(hmm..? paranojan slår till - det är alltså jag som trollar..?)
 
Ska vi anmäla? För vadå?
Egentligen borde man anmäla vissa men som sagt för vad? Det är ju den långa serien som är problemet inte varje inlägg i sig och vid den typen av anmälningar har jag aldrig fått respons

Ska vi låta bli att föda trollet?
Egentligen så ja men ska man låta dumheterna stå oemotsagda så andra kan tro att det är ett normalt sätt att tänka/bete sig?

Ska vi lungt och sansat försöka övertyga trollet om håligheter i dess argumentation?
Det är nog rätt kört. Trollet vill inte bli övertygat. Argumentationen får snarast ses som ett sätt att stötta andra.

Ska vi använda ignorera-funktionen?
Jag är helt årligt överförtjust i den här funktionen och min tolerans för hur man talar har dalat rejält så listan utökas snabbare nu än för ett år sedan.

Ska vi bara låta trådar fyllas med provokativt trams?
Nej jag tycker inte det men det är ju inte vårt val utan är ett modereringsproblem.

Har jag bara missuppfattat allt, och idag finns det inte några trolltendenser på forumet?
Det finns ett antal troll här. Vissa är rena troll andra trollar i viss typ av trådar
 
Ja, man får gärna rapportera det man tycker är uppenbara troll, vi har fått rapporter om detta och det har lett både till varningar och banningar eller ingen åtgärd för tillfället.

Om man anser att någon trollar kan det helt klart vara en bra idé att inte mata trollet. Klarar man inte av att ignorera utan att använda ignorera-funktionen, kan det kanske vara en bra åtgärd.

Nej, man bör inte skriva i tråden att en användare är ett troll, ibland kan det faktiskt vara så att en användare faktiskt inte är ett troll och då är det extra otrevligt att anklaga en användare för det.
Bättre att rapportera användaren för dåligt beteende, då är det i alla fall två, du och moderatorn som får ta ställning till om det kan stämma.

Precis som med användare som har dubbelnick, återkommer efter banningar eller trollar (ofta alla tre) är det inte alltid helt enkelt att vara helt säker på att så är fallet.
Här gäller det, anser jag, att ta det säkra före det osäkra och hellre fria än fälla.

Det har hänt att jag undrat om vissa användare verkligen är på riktigt, men har blivit övertalad av andra moderatorer att så är fallet. Alla är inte stöpta i samma forum :)

Men återigen rapportera gärna.
 
Senast ändrad:
Jag anmäler och svarar inte på uppenbara troll (fortsätter man svara så bara fortsätter det, trollet tycker inte det är roligt om det slutar få svar och bara för att man inte svarar betyder det inte per automatik att trollet "vunnit" eller att man tycker det är okej), sedan använder jag ignorera funktionen om inte moderatorerna gör något.
 
Den här typen av trådar där man underförstått anklagar andra för att trolla men inte vill stå för det förstör forumet. På samma sätt som de som försöker använder trollanklagelser i trådar när de de saknar ordentliga argument. Jag har för övrigt anmält tråden.
 
Varför tillåter Bukefalos fler konton från en person? I alla andra forum jag är aktiv (4-5 till) blir man bannlyst om man har mer än ett.
Jag undrar vad de använder för spåkula eller annat för att med säkerhet veta vilka konton som har samma person bakom. När det är uppenbart eller troligt och kombineras med dåligt beteende stängs de normalt av direkt.
Sedan finns det de som använder ett anonymt användarnamn för att starta känsliga trådar, där de ofta talar om att det just är ett anonymt användarnamn, det har vi inga problem med.
 
Den här typen av trådar där man underförstått anklagar andra för att trolla men inte vill stå för det förstör forumet. På samma sätt som de som försöker använder trollanklagelser i trådar när de de saknar ordentliga argument. Jag har för övrigt anmält tråden.
Det var inte min mening att peka ut någon här. Det brukar folk göra så bra själva.
 
Varför tillåter Bukefalos fler konton från en person? I alla andra forum jag är aktiv (4-5 till) blir man bannlyst om man har mer än ett.
Jag tycker det är väldigt skönt att man kan ha anonymt nick här. Det gör att man kan diskutera saker som man inte vill att ens omgivning ska känna till, för helt ärligt sådär jätteanonyma är vi inte, eller inte vill att forumdeltagarna ska veta om en. Ett sådant nick har hjälpt mig rätt mycket i en situation för ett antal år sedan.
 
Jag undrar vad de använder för spåkula eller annat för att med säkerhet veta vilka konton som har samma person bakom. När det är uppenbart eller troligt och kombineras med dåligt beteende stängs de normalt av direkt.
Nu har jag inte brukat en sådan spåkula på detta forum, men de som inte vill fastna i ett sådant nät kan ju börja med att

a) bryta sitt forumbeteende,
b) skaffa andra språkliga fel, både hur man använder ord, ordföljd och stavning.
c) låta bli att komma till understöd för sin alternativa användare,

och framför allt, det som brukar avsluta diskussionen om dubbelnick,
d) låta bli att kasta sig in i en het diskussion som användare 1, men vara påloggad som användare 2.

Spåkulan detekterar ett mönster, som blir ganska tydligt om man studerar över tid.
Det är egentligen användarens virtuella fingeravtryck vi talar om.
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte brukat en sådan spåkula på detta forum, men de som inte vill fastna i ett sådant nät kan ju börja med att

a) bryta sitt forumbeteende,
b) skaffa andra språkliga fel, både hur man använder ord, ordföljd och stavning.
c) låta bli att komma till understöd för sin alternativa användare,

och framför allt, det som brukar avsluta diskussionen om dubbelnick,
d) låta bli att kasta sig in i en het diskussion som användare 1, men vara påloggad som användare 2.

Spåkulan detekterar ett mönster, som blir ganska tydligt om man studerar över tid.
Om det är uppenbart för dig får du gärna hjälpa mig och moderatorerna genom att rapportera, men vi lär fortfarande välja att hellre fria än fälla om det inte är uppenbart för oss.

Ibland är det uppenbart att en användare inte är ny på sidan men har ett nytt användarnamn, det är dock ingen anledning till att banna en användare.

Tidigare bannade användare kan ibland bättra sig, då brukar det vara svårt att veta att det är en tidigare bannad användare.

Men när det gäller vissa sker inte mycket till bättring, vilket ofta kan leda till nya varningar och avstängningar. Finns det då en stark misstanke om att det handlar om en tidigare bannad användare blir det oftast en tuffare hantering med permanent banning på det nya kontot.

Ibland tycker en moderator eller en rapporterande användare att en ny användare måste vara en specifik gammal bannad användare, samtidigt kan en annan moderator, användare eller jag tycka att det troligen är en annan bannad användare. Vilket visar på att det inte är så enkelt, det skulle kunna vara någon helt annan obannad användare.
 
De som trollar gör det för att de tycker konflikten är underhållande så börjar man så att säga ta fighten så ger man dem precis vad de är ute efter. Bara ignorera det är den bästa taktiken.

Däremot tror jag många måste lära sig att en användare inte är ett troll bara för att de har andra åsikter..
 
Själv tycker jag det är enklast att inte mata trollet. Ignorera, sitt på händerna, bit dig i tungan och scrolla vidare.
Om de inte får uppmärksamhet tröttnar de tids nog.
Det faller dock i samma ögonblick som nån annan trillar in i tråden från höger, ser nåt provokativt.
Och svarar.
 
Däremot tror jag många måste lära sig att en användare inte är ett troll bara för att de har andra åsikter..
Det är ju långt ifrån definitionen för ett troll.
Ett troll deltar ytterst sällan i en diskussion i en tråd, utan kastar oftast in en bajsmacka här och där, för folk att reagera på, att förfäras över, att trigga den autonoma svars-spasmen.
 
Det är ju långt ifrån definitionen för ett troll.
Ett troll deltar ytterst sällan i en diskussion i en tråd, utan kastar oftast in en bajsmacka här och där, för folk att reagera på, att förfäras över, att trigga den autonoma svars-spasmen.
Jag vet vad ett troll är. Grejen är att nästan alltid när någon anklagas för att vara det så handlar det om att de har någon åsikt som den anklagande anser är så extrem (så annorlunda deras egen) att "de måste vara ett troll".
 
Jag vet vad ett troll är. Grejen är att nästan alltid när någon anklagas för att vara det så handlar det om att de har någon åsikt som den anklagande anser är så extrem (så annorlunda deras egen) att "de måste vara ett troll".
Vad bra att du då fick hjälp med en definition, åt de "många" som "måste lära sig att en användare inte är ett troll bara för att de har andra åsikter."
 
Vad bra att du då fick hjälp med en definition, åt de "många" som "måste lära sig att en användare inte är ett troll bara för att de har andra åsikter."

Jag uppfattar inte @Exile s inlägg så utan att det faktiskt är många användare som börjar skriva om "troll" bara för att någon , kanske ny, eller kanske nick som är äldre men inte används så ofta, just har eller lägger fram en åsikt ,på ett för den sammanklistrade och enade gruppen, inte passande sätt. Tycker annorlunda.

Då haglar trollspekulationerna, rätt otrevligt faktiskt. Precis lika otrevligt som om någon skulle trolla.
 
Jag uppfattar inte @Exile s inlägg så utan att det faktiskt är många användare som börjar skriva om "troll" bara för att någon , kanske ny, eller kanske nick som är äldre men inte används så ofta, just har eller lägger fram en åsikt ,på ett för den sammanklistrade och enade gruppen, inte passande sätt. Tycker annorlunda.

Då haglar trollspekulationerna, rätt otrevligt faktiskt. Precis lika otrevligt som om någon skulle trolla.

Jag håller med här. Det kan handla om någon som egentligen inte har en särskilt extrem åsikt om man ser till hela befolkningen, men den avviker från den gängse uppfattningen som framförs på forumet/delen. Om nicket i fråga då också är relativt nytt händer det att det kommer trollanklagelser i tråden på väldigt veka grunder, som jag upplever det.

Jag tycker som @Gunnar att det är bäst att låta bli att anklaga folk öppet. Om man anmäler misstänkta troll till mod är ingen skada skedd om man har fel. Om man däremot anklagar någon oskyldig blir det extra illa om det skulle visa sig vara just bara en ny användare med andra åsikter än majoriteten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp