Hur underhåller ni era Konvalescenter?

V

veronican

Hur gör ni?
Min häst var på klinik för hältutredning igår, behandlades i lederna på 3 ben och har boxvila idag och imorgon. Därefter får hon gå ut i sjukhage 3-4 timmar om dagen och kommer alltså tillbringa MÅNGA långa timmar i stallet de närmaste 3 veckorna.
Det här är en häst som brukar gå ute 8-ca 19 annars, i bamsestor hage tillsammans med 5 andra hästar. Det blir en stor omväxling med andra ord och jag vill göra den så okej som möjligt.

Har ni några bra tips på underhållning för hästen?
När på dagen hade ni helst lagt dessa 3-4 timmar i sjukhagen?

Då hon tyvärr står i ett ganska stort stall nu (40 hästar på 4 gångar i en gemensam stallbyggnad) blir det ganska påfrestande för henne. Tyvärr är det en väldigt stressig miljö vid fodringarna, de flesta hästar sparkar, biter i gallerna och far runt i sina boxar i väntan på maten. Min hästs granne brukar bråka som tusan med sin granne på andra sidan, de står på varsin sida om gallret och sparkar, stegrar sig, skriker och biter efter varann. Tyvärr har min fröken och hennes granne börjat göra såhär också ibland :(

Vi ska flytta till ett 8-hästars stall om knappt 3 månader just för att jag vill ha en lugnare miljö för min häst och innan hon blev konvalescent brukade jag ta in henne efter kvällsfodringen så hon skulle slippa allt livet i stallet.
Vad kan jag göra för att underlätta för henne, nu när hon MÅSTE stå inne?
Tycker ni det är bättre eller sämre för hästen att sätta upp ett schynke för gallret till hennes granne? Hon har sista boxen i raden och alltså yttervägg på andra hållet. En häst mittemot men även yttervägg bakom sig, med fönster. Som det är nu ser hon inte bara sin bråkige granne utan också alla andra hästar i den längan, på gott och ont.
Och även om jag sätter för så hon inte ser, så hör hon ju dem stöka runt iaf?
Hon är normalt en väldigt lugn häst som inte alls ska försvara sin mat i boxen, men hon blir påverkad av bråkandet och stressen från de andra hästarna.


Hon ska ha sina bandage på frambenen i 3 dagar, får gå ut i hagen först den tredje dagen men jag funderar på om jag ska ha henne lindad några extra dagar för säkerhets skull? För att inte riskera något med smuts och dylikt. Hon är alltså sprutad med tuppkam i kotlederna. Hon blir också lätt tjock i benen efter en natt i boxen och kommer säkert vara tjock för jämnan nu när hon måste stå still så mycket.

Snälla, dela med er av er erfarenhet!
Har aldrig haft min häst på boxvila eller såhär kort utevistelse och i sjukhage förr. Alla tips och råd som kan göra livet aningen roligare för henne dessa 3 veckor är varmt välkomna! :bow:
 
Har lång erfarenhet av konvalescent, tyvärr. men det får man ju räkna med när dom blir till åren!

Ge din häst MAT, mkt mat! Så mkt hö som hon vill äta! Krafft bör du ju vara lite försiktig med, men du kan ge lusernpellets iaf för att dröja det lite. Skaffa en såndär lekboll och stoppa pellets i den, då har hon lite att syssla med. Sen så är det smart att lägga höet i ett nät, så hon inte trampar på det. Häng upp kvistar och småträd att tugga på. Var med henne, borsta, pyssla, byt lindorna, ge henne lite massage.... Tänk på att det är en sjuk liten unge du har. :)

Jag skulle nog ha lindorna på lite extra tid, det skadar absolut inte! När sprutsåren är läkta, så kan du lägga omslag med arnica på benen. Magnet paddar är också jättebra, tar bort svullnad och påskyndar läkningen.
Och kom i håg - innan hon är friskförklarad, ta heller lindor på än av! Använd stödlindor när hon ska ut och röra på sig. det är jätteviktigt att hon inte skadar sig mer, så vilan blir ännu länger.
Lycka till med din häst!
 
Dra ner på (allt?) kraftfoder och öka högivan rejält. Då har hon också lite att pyssla med inne. Ge tex morötter istället, och kanske lite halm att plocka med.
Kan hon inte få vara ute i sjukhagen längre än de timmarna?
Grenar och kvistar brukar vara bra sysselsättning.
Promenader vid hand.
Träna lite trix med henne? Tex göra "vacker tass" för att få en godis.
Har du en öppningsbar lucka på boxen kanske den kan få vara öppen?
Jag skulle nog inte hänga för skynken i boxen trots stöket.
 
Hagtimmarna skulle jag försöka lägga mitt på dagen, så hon får njuta av dagsljus o ev sol (variofs ett tag sen man såg den....). För att minska stressen vid fodringar kan du ju försöka vara där och ta ut henne ur stallet då, kanske gå en liten promenad så småningom. Men iaf ta ut henne så att hon slipper bråket. Jag tror att hon mår bäst av att kunna se de andra hästarna.
Ökad högiva, minimalt med kraftfoder, morötter istället låter bra! Pyssla, rykta, massage brukar uppskattas. Är hagen sjukhagen liten kanske du kan öka på hagtimmarna om nån vecka? Många sjukhagar är ju i boxstorlek och då är ju inte antalet timmarna där farligare än inne i boxen, så länge hästen håller sig lugn så klart. Dom kan ju bli lite på tårna efter en tids stillastående.
Lycka till!
 
Precis en sån person jag ville ha råd från ;) :bow:

Maten har jag också försökt tänka på! Egentligen äter hon 3 kg hösilage och 5 kg hö om dagen men hösilaget är värdelöst som sysselsättning, så jag har idag bytt ut 2 kg till hö istället, ska nog byta ut allt så hon bara äter hö. Anledningen till att hon fått 3 kg hösilage var dels att hon fodrades lunch i hagen förut där alla måste äta samma (2 kg hösilage) och dels för att jag räknat ut att mitt hö inte räcker om jag ger mer än 5 kg per dag (bonden har inte mer och vi ska flytta 1 april).
MEN, jag har lyckats få köpa lite mer hö av en kompis nu, ca 100 kilo till så nu ska jag ge bara hö, iaf så länge hon är halt. Dock vill man ju inte ge henne massa foderbyten hela tiden :( Har nu ett hö som jag har lite mer än 150 kilo av, ett annat hö 200 kilo av + 100 kilo. Det sista höet har jag precis köpt, inte börjat ge ännu. *lite krångligt*

MEN, ge henne så mycket hö hon vill äta säger du? Verkligen? Hon äter nu 8 kg grovfoder om dagen och ytterst lite kraftfoder och ligger på sitt underhållsbehov, ca 57 MJ. Har legat högre av misstag och är lite för rund, känner inte revbenen :angel: Vill absolut inte banta henne nu när det är massa synd om henne men heller inte ge henne för mkt mat så hon lägger på sig ännu mer =mer påfrestning för benen.
Vad skulle du göra? Helst vill jag ge henne mer hö eftersom hon behöver mer sysselsättning, men velar..

Kvistar var en bra idé! Har faktiskt lagt ut en stor gren i sjukhagen som hon kan knapra på men i boxen är ju ännu bättre :)
Lekboll har hon fått låna en, men ingen som man kan lägga godis i. Den är lite konstig och läskig men inte så jättekul.
Mycket pyssel ska jag erbjuda! -kärlek läker väl sår bäst eller? ;) :love:


Då jag erkänner mig vara ganska dålig på just avledningen lindor vill jag gärna ha lite av dina tips. Jag brukar linda (brukade/ska..hrm) benen när vi dressyrar och anser mig vara ganska bra på det. Då har jag fleecelindor i "ridlängd". Har också ett par lindor som är mer stall-lindor, annat material men minns inte vad. De kan användas utan pad också. Sedan har jag några elastiska linosr också och paddar till dem, båda små ridpaddar och större.
Vad ska jag använda?
Hur mycket ska de vara på? Vilka ska jag ha i boxen/hagen/vid promenad? Ska de vara på dygnet runt eller bara på natten? Bara första veckan eller längre? Om DU fick bestämma alltså ;)

Dum fråga kanske, men hur lägger jag ett omslag med arnica? :o Jag har arnicaliniment, men exakt hur gör man? *känner mig som en nybörjare plötsligt*


phu, det är ett stort huvudbry att ha en konvalescent liten älskling :love: :crazy:
 
Tack för ditt svar! :bow:
Hon äter just nu 0.2 kg havre, 0.2 kg betfor (till medicinen) och 0.5 kilo lusernpellets -enbart pga att hösilaget har så satans lite protein. Mitt hö är perfekt, kvot på 5.9 och så fort jag ger lite hösilage ställer det till kvoten en massa -väldigt lite protein i hösilaget :(
Men jag kanske kan börja ge henne av hö nr 2 jag köpt, det är fluffigare, tar längre tid att äta och innehåller mer protein än mitt hö= slipper ge lusernen!

Problemet är att jag ska byta stall 1 april och det höet jag har nu kan jag inte köpa mer av. Turligt nog har en stallkompis hö som kompletterar mitt jättebra och hon ska också flytta 1 april och har ca 200-300 kilo över som jag får köpa (storbal svårt å veta exakt vikt, förmodligen 300kg) och när vi flyttar ska vi byta hö IGEN, så jag vill absolut inte blanda in mer foder i leken nu...

MEN, eftersom hon är konvalescent NU och förhoppningsvis inte mer än 3 veckor kan jag ju ösa på med hö nu och pussla om foderstaten sen när hon är igång och kan äta kraftfoder och hösilage igen (vill inte ge det nu, hon äter upp det på två röda..)

phu, förstod du nåt? ;) :crazy:

Tyvärr får hon inte vara ute i sjukhagen så jättemycket, helst 3 timmar första veckan och sedan 4 timmar, möööjligen 5 timmar, men inte mer. hon ska vila så mycket som möjligt så det läker bättre.

Promenader vid hand ska det ju bli from fredag, när boxvilan är slut, då 15 min första veckan, 20 min andra veckan och 25 min tredje veckan.

Öppningsbar luck? hm, hennes fönster kan öppnas helt men då blir det iskallt och drar (öppen dörr i andra änden av stallet) och hon har varit förkyld så det är nog inte så bra.

Nä jag är lite skeptisk till skynket för jag är rädd att hon kanske bara känner sig ensam och isolerad då... Är faktiskt mest bara bråk vid fodringarna, men då är det så stimmigt att det knyter sig i min mage :(

Tack för dina råd!! :)
 
Ja, jag skulle ge så mkt hö hon vill ha. Min erfarenhet säger mig att dom tröttnar på det efter ett tag, så om du ser det lite långsiktigt så kommer nog inte genomsnitts intaget av hö att vara så stort ändå. Och 8 kg är ingen jättemängd. Ge henne iaf massor när hon måste vara inne, så kan hon hellre vara utan hö ute, där har hon ju ändå nåt roligt att titta på. Det är viktigt att hon är sysselsatt, så hon inte blir stressig och stirrig att ta in och ut. Om du har lite halm, så kan du ju ge lite av det. Massor av roliga träd att knapra på. :)

Lindor..... Jag har gjort så här:
Inne i stallet, tjocka paddar, gärna med magneter under. Oelastiska långa lindor. Använd INTE andra liniment än arnica, dom kommer bränna henne eftersom hon ska vara lindad så mkt! Arnicaomslag brukar det stå på flaskan hur man gör! :idea: Blanda 1 del arnica med 3 delar ljummet vatten, doppa padden i vattnet och lägg på den. Kan massera in arnica på benen innan också, så hjälper det ännu bättre.

Lite beroende på hur stor din sjukhage är, så kan du välja mellan elastiska eller oelastiska lindor. Är den typ 4x4m så skulle jag köra med stalllindor, kanske liite hårdare lindat än i boxen. Är den såpass stor att hon kan gå omkring, använd elastiska (dra ej åt så hårt). Alltid pad under! Vid ridning/promenad rekommenderar jag elastiska lindor med bra paddar under (Eskadron), dra åt ganska hårdt, men du bör få plats med nån finger inuti. Jag har numera Proffesional's Choice Sports Medicine Boots när jag rider (iaf på vintern) dom ger väldigt bra stöd, används av galopptränare bl a. Kom i håg att fleecelindor inte ger så mkt stöd, dom skyddar mest mot slag.
Tänk så här: när hon står still, så ska lindan värma/skydda benet. När hon rör sig är det bra med en linda som stödjer.
Men ännu viktigare är att du går på plant underlag den första tiden, tråkig om hon skulle vricka sig!

Hur länge du ska linda är svårt att säga, men minst en vecka. Prova att ta av dom och se hur hon ser ut i benen på morgonen, är hon väldigt svullen, så är det kanske bättre att ha lindor ett tag till. Du vill ju ha att nytt friskt blod ska komma till och läka skadan, och då kanske du får hjälpa till med lite extra värme (lindor).

Finns även en del tillskott som din häst kanske skulle må bra av just nu, flera örtmixar som är beräknade på konvalescenter, Cavalor calm, So Calm, Whisper.... En kur med flytande Cortaflex skadar heller inte, innehåller glucosamin och msm.
:)
Hoppas pållen blir frisk snart! Vad sa vet. egt? Ledinflammation eller?
 
oj det var mycket användbart, tackar!! :bow:
Mer hö helt enkelt, det välkomnas nog ;) Kanske 2 kg hö kl 8, 2 kg hö kl 13:30, 1 kg hö 15:30 och 5 kg hö 18:30-19.00? eller nåt? vet att kvällsfodringen är alldeles för tidig, värdelöst men inget jag kan påverka tyvärr :( I den mån det går ska jag be min kompis ge henne kvällen -de ggr hon är ute längre än 19, eller när jag är det själv.


Jag förstod inte riktigt, kan jag ha lindor (med padd under) på henne dygnet runt t.ex. första veckan? Har 2 mil till stallet så jag kan inte byta lindor t.ex. innan hon går ut, tyvärr :( De tar saftigt betalt för att ta av lindor/linda på och jag ska redan betala för täckesbyten för jag vill inte ha utetäcket på inne så många timmar. Jag har tyvärr inte råd att betala 280 kr extra i veckan :( :mad:
Kanske kan hon första veckan ha oelastiska lindor med padd ute och inne (byter på kvällen/em om de är blöta)? eller vad tycker du? :crazy: Jobbigt när man inte har hästen hemma... de dagar jag är där på dagen kanske jag kan släppa ut själv och då byta lindor och sen ta in själv och byta igen, men då måste man ju ha lite timmar över.

Linda när vi är ut och går är dock lättare! Då skulle jag ha elastiska va? usch vad jobbigt det blev nu, fan att de tar så mkt betalt.. Men på lördag (första dagen utan bandagen) ska jag släppa ut och ta in henne själv, så då kan jag ju fixa med lindorna. Sen kanske hon kan ha stall-lindor över natten som tas av (?) innan hon går ut, tar in gör jag själv då. På helgen tar nämnligen privatisarna ut och de tar inte betalt ;) Nästa vecka blir dock knepigare..

Vad är bäst? "Fel" lindor i hagen eller inga alls? Sjukhagen är kanske 8 x 12 meter, på tjockt gammalt gräs som ligger ner (mjukt) och ganska jämnt.

Vad ska jag linda med över bandagen nu tom fredag tycker du? Inatt har hon fleecelindor över mest för att de inte ska bli skitiga. Spelar kanske ingen roll?

Örtmix lät spännande, men jag får ekänna att jag inte kan ett dyft om sånt :o Vad är Cortaflex bra för? Ger man det i fodret? Var köper man det? *frågestund* :p


Jo hon hade en inflammation i höger bakknä och sedan belastningshältor i frambenen i form av inflammationer i främre kanten av kotlederna. Men prognosen var god, inget skit på röntgen :) :bow:

Tack för tipsen!!
 
hm nu tänkte jag nog lite fel... *trött*
De tar 10:- per täckesbyte/linda även om de bara tar av och om jag fixar helgen själv är det egentligen bara mån, tis, ons jag behöver be dem byta -om hon ska gå lindad en vecka. Det blir (med täckesbyte och byta 2 lindor en gång) 30:- om dagen, om jag låter henne ha kvar utetäcket och de elastiska lindorna kvar på sig tills jag kommer (ofta e.m.-kväll). Det kan jag leva med..

Vågar man ha arnicaomslag innan "stickhålen" läkt helt?

En sak till, vilket material är bäst i stallindor? Ska köpa fler lindor, men är inte säker på att de har just de märkena du räknade upp här i våra små lokala affärer, finns det några riktmärken att gå efter? Har visst levt i illusionen att fleecelindor är bra stöd och behöver lära om mig tror jag :angel: :bow:
 
Hej
Kan ju bara instämma i vad de andra har sagt.
Min häst står oxå konvalicent av samma anledning som din :( Han behandlades första gången 7 juli så det är väl inte jätteljus prognos på min men det antar jag att du inte vill höra :crazy: Jag skulle bara berätta var min kuse tycker är urkul Jag har hängt upp äpplen i taket lite pilligt men vad gör man inte för sina barn :) Jag tog en penna och gjorde hål rätt igenom sen trädde jag ett snöre igenom och knöt fast en liten träpinne som stop (knyter man i äppelpinnen lossnar det så snabbt) Jag hängde dom så att han inte kunde trycka dom mot nån vägg oj vad vi skratta när han försökte äta dom och dom bara snurrade runt första gången tog det 30 minuter att få ner 4 äpplen men sen fick han i tekniken då kanske det bara tog 10-15. Dom i mitt stall trodde nog att jag blivit galen men det sysselsatte Magnum ett tag i alla fall.

Nu får han gå ute hela dagarna fast bara ihop med en häst så nu har jag lagt av men dom första dagarna när det var tomt stog han bara och tittade upp mot taket som typ -OK släpp ner dom jag är redo!

Ett litet tips bara Lycka till med kusen
//Linda
 
Min 4-åring har ju varit konvalescent 11 månader av sitt 4-åriga liv och det är inte lätt.

Som någon annan sagt - hö, hö och åter hö. :) Min (varit halt två månader) går just nu på 5 dl kornkross och ca 20 morötter om dagen och mer eller mindre fri tillgång på hö. Höt håller henne sysselsatt och stilla.

Hon blir som stirrigast när de andra får gå ut (då får hon mat innan) och mitt på dagen.

Hon har leksaker i boxen. Ett grimskaft, en borste och lite annat hon inte kan skada sig på. Men det som håller henne lugnast är stråfodret. Plus att hon står på halm...

/C
 
Hej,

Ha nattbandagen på dagtid också du, det spelar inte så stor roll vilket material dom är, så länge det ej är elastiska, och se till att dom är långa! Minst 4 m. Tips: Tejpa över kardborren, så kan den inte gå upp när hon är ute!

Vänta lite med omslagen, du kan ju massera in lite arnica på benen, med undvika just sticket.
 
phu det lät lite enklare ;)
Ska åka och köpa mig ett par nya lindor imorgon om jag hinner, så jag har nåt att byta med. Mina stall-lindor jag har nu (ej fleecen) är 3 meter så jag ska köpa 4 m som du rekommenderade, tjocka och ej elastiska. Imorgon får hon ju börja gå ut och då blir de nog lite smutsiga/blöta även om sjukhagen ligger strax utanför stallet och inte är lerig (minusgrader dessutom) så fastnar det säkert en del snö.

Tycker du jag ska köpa nya paddar? Har bara såna där luddiga som man kan klippa till om man vill.. skumgummi eller vad tusan det är.

Jag är så imponerad över hur lugn hon varit dessa 2 boxvilodagar :love: min sötnos
Bandagerad fröken vill ha moroten i mattes hand
Eftersom hon var så lugn och solen sken härligt fick hon gå ut utanför stalldörren 5 minuter och äta lite fruset gräs och lukta och titta, innan vi gick in igen.
Har fleecelindor över bandagen så de inte ska bli för skitiga, ser det okej ut?

:bow: :bow:
 
Tycker det ser bra! Hon är så fin, din häst, jättesöt liten dam. :)

Tja, om du hittar några du tycker ser bättre ut, annars duger säkert dom du har också.
 
:love: Tack så mycket, det ska jag hälsa henne! :D

Är det nåt material kan ska kolla efter speciellt i stallindor (som ger bättre stöd än fleece då) t.ex. acryl eller nåt? vet du det?

/frågvisa Veronica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lexa
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp