Hur undersöka marknad utan att avslöja?

Elgofelia

Trådstartare
Jag och systern har kommit på en företagsidé, ett koncept inom detaljhandeln som (vad vi vet) inte finns på marknaden än. Vi vill undersöka intresset hos potentiella kunder utan att avslöja idén (då kanske någon annan snor den ;)), men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga. Idén handlar om att ta produkten till kunden, kan man säga. Någon med bra tips?
 
Sök patent på den först. Dels får ni koll på om det finns något liknade innan och dels så är det skyddat från att någon annan snor den om den inte finns.
 
I teorin skulle jag hålla med om patent, men inte i praktiken. Anledningarna är flera. Dels är patentprocessen i realiteten ganska kostsam, framför allt eftersom man ofta behöver konsulthjälp. Dels skyddar patent bara inom ett begränsat geografiskt område (läs: land), vill man utvidga skyddet geografiskt krävs en mer omfattande - och kostsam - process. Dels innebär patent att idén/innovationen offentliggörs, vilket ger andra möjlighet att utveckla snarlika lösningar och etabera marknadsandelar före er. Dels kan en stor och kapitalstark aktör helt enkelt plagiera och strunta i patentet, det sker titt som tätt, i trygg vetskap om att en liten innovatör saknar förutsättningar att inleda och vinna en rättsprocess. Och dels, slutligen, är det långt ifrån allt som öht går att ta patent på.

Om jag var i TS läge skulle jag blicka mot något av de innovations- och nyföretagarcentra som finns runt om i landet. Där finns ofta erfarna entreprenörer som kan ge konkret vägledning.
När det gäller specifikt hur kundintresset ser ut går det kanske att ställa frågor kring resultat/mål utan att bli särskilt specifik kring vägen/verktygen. "Hur intresserade skulle ni vara av en distributionslösning som gör/ger/leder till/besparar/snabbar upp/etc...?"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp