hur undvika KATTastrof?

Baddy96

Trådstartare
har aldrig någonsin skrivit på katt tidigare men någon gång ska ju såklart vara den första. :D
Känns som att det finns mycket kunskap här och förhoppningsvis kan jag få lite tips och råd på min situation.

Jag bor långt ute på landet och har tre hundar och två katter. Mina katter Bollen och Bixie har kattlucka och går in och ut precis som dom vill. Dom är uppvuxna med hundarna och allt är frid och fröjd. :love:

Nu är det så att jag har träffat en kille som jag känner att jag vill bygga en framtid med. "problemet" är att han har två innekatter (hanar) som dels aldrig träffat hundar/andra katter och dels aldrig varit ute mer än nån gång då och då i koppel.
mina funderingar är dels hur vi på enklaste sätt kan vänja min killes katter vid mina hundar och dels hur man introducerar två "kattpar" för varandra så smidigt som möjligt?:confused:
jag upplever mina katter som betydligt tuffare och världsvana i sitt sätt att vara...."hej här kommer jag och jag äger allt och alla:cool:" är mina kissars attityd medan killens katter känner betydligt mer försiktiga:nailbiting:

och nästa fundering....Kommer två katter som alltid varit innekatter kunna "ställa om" till samma liv som mina katter, dvs vara både ute och inne?
 
Åh att vänja innekissar till att bli utekissar blir nog inga problem :). Man kan få guida dem lite i början så de inte går vilse bara :up:. En av mina blev så till sig att han gick för långt hemifrån och hittade inte hem sen :crazy:. De andra lärde sig helt själva :D.
Att få katter att bli kompisar i vuxen ålder har jag tyvärr inte sett någon lyckas med men det kan ju bero på otur och det faktum att jag inte sett så många som försökt. Hoppas någon annan kan komma med bättre erfarenheter vad det gäller det :).
 
Ta med hundarna hem till killen och låt katterna bli vän med hundarna i en miljö dom är trygga. Då blir hundarna en trygghet i den nya miljön med dina katter.
Jag har gjort flera ihopsläpp där jag först haft nya katten i ett eget rum nån dag för att den ska få vänja sig vid alla nya dofter och mina vid nya kissens doft. Sen har jag helt enkelt öppnat dörren och det har gått bra men då vet mina kissar att det matte tar hem bråkar man inte med utan här hemma uppför man sig även om man inte gillar någon och vi har aldrig haft slagsmål. Att släppa ihop två par kan göra att dom går i försvar för varandra och då kan en grind imellan några dagar vara bra.
Låt nya katterna vara inne tills dess dom känner sig helt hemma och utan osäkerhet. Det kan ta några månader. Börja sen koppel promenader tills dom vant sig vid omgivningarna ute innan ni släpper dom lösa.
Är nu oroliga så tipsar jag om gps på katterna. Liten kostnad med enorm trygghet i jämnförelse med månader/år av oro om en kisse plötligt försvinner.

Lycka till! :)
 
Ta med hundarna hem till killen och låt katterna bli vän med hundarna i en miljö dom är trygga. Då blir hundarna en trygghet i den nya miljön med dina katter.
Jag har gjort flera ihopsläpp där jag först haft nya katten i ett eget rum nån dag för att den ska få vänja sig vid alla nya dofter och mina vid nya kissens doft. Sen har jag helt enkelt öppnat dörren och det har gått bra men då vet mina kissar att det matte tar hem bråkar man inte med utan här hemma uppför man sig även om man inte gillar någon och vi har aldrig haft slagsmål. Att släppa ihop två par kan göra att dom går i försvar för varandra och då kan en grind imellan några dagar vara bra.
Låt nya katterna vara inne tills dess dom känner sig helt hemma och utan osäkerhet. Det kan ta några månader. Börja sen koppel promenader tills dom vant sig vid omgivningarna ute innan ni släpper dom lösa.
Är nu oroliga så tipsar jag om gps på katterna. Liten kostnad med enorm trygghet i jämnförelse med månader/år av oro om en kisse plötligt försvinner.

Lycka till! :)

tack så jättemycket för superbra svar! Nu kände jag att jag fick lite mer kött på benen:).
 
jag skulle nog ha haft dem inne i olika rum till att börja med, helst med galler eller liknande/så de kan nosa på varandra genom.

och vara försiktig med att släppa ut katterna innan de är riktigt vana vid varandra, dvs både dina och hans katter. när vi tog hem hundar, våra katter som både är ute och innekatter och som varit inne för att vänja sig vid hundarna - men en av våra katter valde att flytta till granngården och jag fick hämta hem henne. Detta gjorde hon så snart hon kom ut - tills ena hunden försvann.

När ni släpper ihop katterna - börja med katterna - när hundarna inte är där. skulle katterna börja bråka kan det trigga igång hundarna och göra saken värre.

Se såklart till att hundarna inte är på dina katter. de ska inte jaga och inte "förfölja" dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 935
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 686
Senast: Asko
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 592
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp