Hur undviker man förkylningar?

SiZo

Trådstartare
Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat!

Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och jag börjar bli skapligt trött på det.

Jag blir dessutom inte lite sjuk när jag är förkyld utan det är sängläge i minst en vecka som gäller. Står jag upp någon längre tid så tuppar jag av. Ofta tar det 1,5-2 veckor innan jag är så pass pigg att jag kan gå en kort sväng runt huset.


Mitt smittförebyggande är att jag informerar alla jag känner om att de absolut inte får umgås med mig när de är förkylda, hur lite det än är. För jag blir smittad om jag pratar med någon som är förkyld i 2 min.

Jag tvättar händerna så ofta jag kan. Har jag varit iväg så gör jag det direkt när jag kommer hem. Jag undviker att ta i saker i affärer, och finns toalett så tvättar jag händerna även i affären.

Jag försöker att aldrig ta i handtag till dörrar med händerna, där det går använder jag rumpan i bästa fall, eller kör armen "genom" handtaget med tröjan emellan så att jag inte nuddar något med huden. Nuddar jag något så tvättar jag händerna så fort jag får möjlighet.

På detta sätt så har jag fått ner antalet förkylningar till varannan månad, innan var det varje.

Nu börjar jag ge upp då jag håller på att bli förkyld igen, halsen är öm, jag är trött och öm i kroppen, pulsen är rejält förhöjd och andningen börjar kännas tung.

Det fungerar inte riktigt att vara förkyld såhär ofta när man pluggar. Jag har hittills kuggat på 3 tentor då jag har blivit förkyld veckan innan. Och nu har jag tenta på fredag, såklart.

Knep för att bli frisk snabbare fungerar tyvärr inte på mig, tro mig, jag har provat allt redan! Men tips för att inte bli sjuk överhuvudtaget kanske kan vara nåt hoppas jag!
 
Har du varit i kontakt med vården? Kanske behöver ta lite prover för att se om det finns någon orsak till varför du är förkyld så ofta. Astma? Annars boosta immunförsvaret med hälsosam mat, motion och sömn är väl det man kan göra. Köp en flaska desinfektion och ha med dig när du är ute så kan du sprita av händerna emellanåt.
 
Har du varit i kontakt med vården? Kanske behöver ta lite prover för att se om det finns någon orsak till varför du är förkyld så ofta. Astma? Annars boosta immunförsvaret med hälsosam mat, motion och sömn är väl det man kan göra. Köp en flaska desinfektion och ha med dig när du är ute så kan du sprita av händerna emellanåt.
Jo det var jag för flera år sedan, de hittar inget.

Har lite problem med hypofysen, men det är det lilla och jag borde inte bli sjuk så ofta pga det.

Ingen astma vad jag vet, har inga symptom på andnöd i vanliga fall, men andningen blir ju snabb när man är sjuk tänker jag?

Jag äter hälsosamt, oftast vegetariskt. Motionerar så mkt det nu går när man är sjuk så pass ofta. Sover så bra jag kan, har alltid haft lite besvär med sömnen i perioder, men inte så farligt längre.

Ja jag får kanske köpa en handväska att ha lite desinfektion i, och sedan ställa klockan på en gång i timmen eller nåt... :rofl::rofl:
 
Det där med metabol hälsa är lite att fundera över. En annan sak som tas upp härochvar är hur stress påverkar vårat försvar mot dv infektioner. Man behöver kanske inte tro på allt, men prova lite här och var vad som kan vara vettigt och se om det har nytta för just en själv.
 
Proviva el dyl magpreparat för att få så god maghälsa som möjligt är mitt bästa tips.

Får du feber också? För isf bör du besöka VC igen och kolla om du har förhöjt crp. Kanske finns ngt bakteriologiskt som behöver behandlas.
 
Det där med metabol hälsa är lite att fundera över. En annan sak som tas upp härochvar är hur stress påverkar vårat försvar mot dv infektioner. Man behöver kanske inte tro på allt, men prova lite här och var vad som kan vara vettigt och se om det har nytta för just en själv.

Googlade på det och kände att njaaaaa, det stämmer ju inte in på mig. Jag är inte vegan och är inte rädd för fett om vi säger så ;)
Stress... Snarare så är jag mindre stressad senaste året än vad jag har varit på länge. Infektionskänsligheten har funnits i kanske 5-6 år.


Proviva el dyl magpreparat för att få så god maghälsa som möjligt är mitt bästa tips.

Får du feber också? För isf bör du besöka VC igen och kolla om du har förhöjt crp. Kanske finns ngt bakteriologiskt som behöver behandlas.
Jag får i regel aldrig feber. Hur dålig jag än blir så får jag inte feber.
Men ja, jag får väl prova proviva gissar jag. Det lär ju inte skada att prova iaf, men man lär ju bli trött på det efter några månader :rofl:
 
Hur mycket och hur bra sover du?
Det varierar väldigt. Jag har nätter där jag inte kan somna förens framåt småtimmarna, oklart varför, för jag ligger inte o tänker på saker eller liknande. Men det är inte speciellt vanligt, utan händer kanske 1-2 dagar/månad.

Oftast så somnar jag inom 30-40 min, ibland tar det 1-1,5 h, och jag får då typ 6-8 h sömn. Jag ställer typ aldrig klockan för jag vaknar själv efter den tiden och kan inte somna om då, ens om jag ligger kvar i 2 h och försöker. Jag går och lägger mig så att jag kan få 8-9 h sömn utan problem, men kroppen verkar inte vilja sova så länge.

Hur bra jag sover tycker jag är svårt att svara på, hur ska jag veta en sådan sak? Hur bedömer man en sådan sak?
 
Det varierar väldigt. Jag har nätter där jag inte kan somna förens framåt småtimmarna, oklart varför, för jag ligger inte o tänker på saker eller liknande. Men det är inte speciellt vanligt, utan händer kanske 1-2 dagar/månad.

Oftast så somnar jag inom 30-40 min, ibland tar det 1-1,5 h, och jag får då typ 6-8 h sömn. Jag ställer typ aldrig klockan för jag vaknar själv efter den tiden och kan inte somna om då, ens om jag ligger kvar i 2 h och försöker. Jag går och lägger mig så att jag kan få 8-9 h sömn utan problem, men kroppen verkar inte vilja sova så länge.

Hur bra jag sover tycker jag är svårt att svara på, hur ska jag veta en sådan sak? Hur bedömer man en sådan sak?

Då borde det inte vara sömnen åtminstone.

Med frågan om hur bra du sover tänkte jag på sådana saker som extremt lång insomningsperiod, många och/eller långa vakenperioder, vaknar tidigt men kan inte somna om trots att du är trött osv.

Att jag frågar är för att jag är en sån som blir sjuk om jag slarvar med sömnen, och min man är precis likadan. En vecka med risig sömn (för mig är det <5 timmar per natt, gärna med några uppvak, mannen klarar sig på snäppet mindre sömn än jag) och förkylningen är ett faktum.
 
Var det inte du som hade problem med sköldkörtel? Jag kanske minns fel.
För egen del blev det ju bättre då jag fick medicinering mot det utöver att jag sover bättre.
 
Jag tycker meditation har fungerat bra för mig som också är lika ofta förkyld som du, om inte mer. Men jag har svår astma iofs. Jag använder handsprit regelbundet och tar heller aldrig i saker och petar mig inte i nästan/ögonen/ansiktet. Undviker folksamlingar och talar om för alla att de inte får vara förkylda samt bannar kollegor (tyst för mig själv) när de dyker upp genomförkylda på jobbet. Jag har också gått ner ytterligare i arbetstid för att försöka återhämta mig mer.
 
Förutom att kolla med vården så är ju sömn, mat och motion tipsen. Samt stressa av. Även om du inte varit stressad det senaste året - har du varit stressad tidigare kan det ligga kvar. Så återhämtning är jätteviktigt! Jag har börjat med att boosta immunförsvaret med shot på ingefära, citron och honung vintertid och körde även en sväng till semestern nu då jag blivit sjuk varje gång jag varit ledig mer än 2-3 dagar nu. Jag inbillar mig iaf att det hjälper.

Jag skulle inte tvätta händerna på toaletten i affären om du inte ska äta något - känns onödigt. Undvik att peta dig i ansiktet istället.
 
Då borde det inte vara sömnen åtminstone.

Med frågan om hur bra du sover tänkte jag på sådana saker som extremt lång insomningsperiod, många och/eller långa vakenperioder, vaknar tidigt men kan inte somna om trots att du är trött osv.

Att jag frågar är för att jag är en sån som blir sjuk om jag slarvar med sömnen, och min man är precis likadan. En vecka med risig sömn (för mig är det <5 timmar per natt, gärna med några uppvak, mannen klarar sig på snäppet mindre sömn än jag) och förkylningen är ett faktum.
Jo, tyvärr så kan jag nog inte göra så mkt åt sömnen. Jag har en tendens att reagera väldigt konstigt, eller inte alls på mediciner. Och jag har aldrig varit så vaken som när jag provade insomningstabletter :rofl: Men det är länge sedan nu, och jag sover många ggr bättre än då.


Var det inte du som hade problem med sköldkörtel? Jag kanske minns fel.
För egen del blev det ju bättre då jag fick medicinering mot det utöver att jag sover bättre.
Vi trodde ju det, och jag ligger på 13 i T4 (undre referens är 12) men börjar jag ta tabletter mot det så reagerar min kropp väldigt konstigt. Dels så känns det som att jag är hyper så det bara skriker om det, dubbla hjärtslag men jämna mellanrum, får superlätt mjölksyra och kan inte träna alls för styrkan existerar inte. Detta är på NDT. På levaxin så får jag upp T4, men T3 stannar på samma nivå. Jag får fruktansvärd huvudvärk, blir ännu tröttare och går upp ett kilo i veckan på levaxin. Så vi har provat det, i ett försök att få ner prolaktinet. Man kan ju få högt prolaktin av hypotyreos. Men tyvärr utan effekt på vare sig prolaktinet eller måendet, som ju blev sämre som medicinerad.

Jag äter istället pravidel och herrejävlar vilken mirakelmedicin! Jag mår tusen ggr bättre på den, men de ständiga förkylningarna kvarstår såklart. Hela livet blev lättare, på alla sätt och vis i övrigt. Och den tog ner det höga prolaktinet.


Förutom att kolla med vården så är ju sömn, mat och motion tipsen. Samt stressa av. Även om du inte varit stressad det senaste året - har du varit stressad tidigare kan det ligga kvar. Så återhämtning är jätteviktigt! Jag har börjat med att boosta immunförsvaret med shot på ingefära, citron och honung vintertid och körde även en sväng till semestern nu då jag blivit sjuk varje gång jag varit ledig mer än 2-3 dagar nu. Jag inbillar mig iaf att det hjälper.

Jag skulle inte tvätta händerna på toaletten i affären om du inte ska äta något - känns onödigt. Undvik att peta dig i ansiktet istället.
Det är lättare att tvätta händerna än att undvika att peta sig i ansiktet tycker jag. Min impulskontroll lämnar lite att önska, minst sagt.

Återhämtning är knepigt när man pluggar tycker jag. Det finns alltid något att fundera på med pluggandet, alltid någon tenta i ens framtid. Jag upplever mig inte speciellt stressad kring det, men man är ju sällan helt nollställd.
 
Undvik toalettena på affärerna. Där har du hur mycket bakteier som helst!

Har su provat att äta vitaminer?
 
Undvik toalettena på affärerna. Där har du hur mycket bakteier som helst!

Har su provat att äta vitaminer?
Ja, jag tycker inte att det har hjälpt riktigt, men jag kan ju börja igen med lite D-vitamin och B-vitaminerna. De ligger ju i skåpet och skräpar. Många bäckar små kanske?

Jag vill poängtera att jag inte rör vid någonting på toaletterna. Så korkad är jag inte ;)
 
Oj, att vara så sjuk så ofta är ju verkligen extremt.
Tränar du? Äter du varierad kost?
Så ofta jag kan och orkar mellan förkylningarna. Förut hade jag ju häst, och då tränade jag mer, men det gjorde ingen skillnad.
Jag äter varierat.
 
Har du provat D3-vitamin i hög dos? Jag tar 62,5 mikrogram (2500IE) och har nog inte varit förkyld sen jag började med det. Nu tar jag inte ens varje dag.
Man kan ta det dubbla i början och sen minska. Om jag inte minns fel så hjälper K2-vitamin kroppen att ta upp D3.
Fast det kan vara en bra ide’ att kolla med blodprov först eftersom att för mycket D3 kan vara dåligt.
 
Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat!

Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och jag börjar bli skapligt trött på det.

Jag blir dessutom inte lite sjuk när jag är förkyld utan det är sängläge i minst en vecka som gäller. Står jag upp någon längre tid så tuppar jag av. Ofta tar det 1,5-2 veckor innan jag är så pass pigg att jag kan gå en kort sväng runt huset.


Mitt smittförebyggande är att jag informerar alla jag känner om att de absolut inte får umgås med mig när de är förkylda, hur lite det än är. För jag blir smittad om jag pratar med någon som är förkyld i 2 min.

Jag tvättar händerna så ofta jag kan. Har jag varit iväg så gör jag det direkt när jag kommer hem. Jag undviker att ta i saker i affärer, och finns toalett så tvättar jag händerna även i affären.

Jag försöker att aldrig ta i handtag till dörrar med händerna, där det går använder jag rumpan i bästa fall, eller kör armen "genom" handtaget med tröjan emellan så att jag inte nuddar något med huden. Nuddar jag något så tvättar jag händerna så fort jag får möjlighet.

På detta sätt så har jag fått ner antalet förkylningar till varannan månad, innan var det varje.

Nu börjar jag ge upp då jag håller på att bli förkyld igen, halsen är öm, jag är trött och öm i kroppen, pulsen är rejält förhöjd och andningen börjar kännas tung.

Det fungerar inte riktigt att vara förkyld såhär ofta när man pluggar. Jag har hittills kuggat på 3 tentor då jag har blivit förkyld veckan innan. Och nu har jag tenta på fredag, såklart.

Knep för att bli frisk snabbare fungerar tyvärr inte på mig, tro mig, jag har provat allt redan! Men tips för att inte bli sjuk överhuvudtaget kanske kan vara nåt hoppas jag!
Vitamin D!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 842
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 209
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp