Hur undviker man förkylningar?

@SiZo för mig visar sig astman först och främst som hosta. Vid hård ansträngning eller rejäl förkylning övergår den till en känsla av att jag inte får tillräckligt med luft och jag blir väldigt andfådd. Jag kan alltså bli andfådd av att ligga ner om förkylningen är rejäl. Jag har sedan jag var tonåring inte fått något sådant anfall där luftrören piper, det är svårt att andas ut och jag svimmar av syrebrist och jag har trott att jag har varit helt fri från astman under väldigt många år. För några år sedan fick jag diagnosen förkylningsastma och nu behöver jag medicinera jämt.

Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag sluppit väldigt många förkylningar med långvarig hosta. Att jag hostade några månader efter varje förkylning blev till slut en vana men det hade jag kunnat slippa för det är astma det handlar om.
Jag får problem med blodtrycket, inte andningen.


Luftrörsvidgande o slemlösande.
Har inga problem med slem, men får väl kika på det här. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara astma eftersom jag inte har ett enda av symptomen som listas på astmaförbundets hemsida.
 
@SiZo Jag hade så där i två och ett halvt år. Var sjuk två veckor, halvfrisk någon vecka, sjuk en till, halvfrisk två dagar, sjuk två veckor... Det var skitjobbigt och jag minns att jag kunde sitta och gråta bara för att jag kände lite halsont när jag varit frisk några dagar. För mig tärde det jättemycket på psyket för jag ville ju inte gå till jobbet sjuk men var i princip tvungen. Efter två år var jag så desperat att jag ibland petade in desinfektionsgel i näsan. Rekommenderas ej!

Sedan slutade min läkare och jag fick en annan som kollade mina järnvärden. De var bedrövliga. Fick järntabletter och långsamt försvann mina ständiga förkylningar. Har du kollat järnvärdena/depåerna?
 
@SiZo Jag hade så där i två och ett halvt år. Var sjuk två veckor, halvfrisk någon vecka, sjuk en till, halvfrisk två dagar, sjuk två veckor... Det var skitjobbigt och jag minns att jag kunde sitta och gråta bara för att jag kände lite halsont när jag varit frisk några dagar. För mig tärde det jättemycket på psyket för jag ville ju inte gå till jobbet sjuk men var i princip tvungen. Efter två år var jag så desperat att jag ibland petade in desinfektionsgel i näsan. Rekommenderas ej!

Sedan slutade min läkare och jag fick en annan som kollade mina järnvärden. De var bedrövliga. Fick järntabletter och långsamt försvann mina ständiga förkylningar. Har du kollat järnvärdena/depåerna?
Ja, bättre än någonsin! Jag har inte kollat senaste året, men innan det så har jag legat på 140 i HB, som tonåring låg jag runt 100-110 och var aldrig sjuk.

Logik är inte min kropps starka sida tror jag.

Jag känner väl igen desperationen. Som när mitt sto skulle föla och jag var TVÄRSJUK!!! Enda gången jag har lämnat ett nyfött föl så fort det har ätit. Förvisso med kameran på fortfarande och uppe på TV:n, men jag kände mig inte som världens bästa hästägare då.
 
Även om du har varit hos vården för något/några år sedan så tycker jag du ska prova igen.
Det låter konstigt att du blir så påverkad och dessutom att du inte har någon feber?
För visst kan en förkylning vara superjobbig men för mig är det febern som gör att jag blir däckad, inte hosta/snor/halsont.
 
Även om du har varit hos vården för något/några år sedan så tycker jag du ska prova igen.
Det låter konstigt att du blir så påverkad och dessutom att du inte har någon feber?
För visst kan en förkylning vara superjobbig men för mig är det febern som gör att jag blir däckad, inte hosta/snor/halsont.
För mig är det AT + blodtryck som gör att jag blir helt däckad.
Jag får aldrig feber, hur sjuk jag än är. Rekordet för mig var när jag hade krossat 2 ryggkotor och legat på marken i -13 grader i typ en timme, då hade jag 38 grader när jag kom in på akuten :rofl:
 
Sådana preparat brukar ha funktionen att de höjer kortisolet, jättebra för de som har fungerande binjurar. Men för mig så blir det bara att jag får adrenalinpåslag eftersom kroppen inte riktigt orkar med det ökade kravet på kortisol.

Ja jag har ju alltid önskat mig en ordentlig mixer så att jag kan dricka frukt och grönsaker, kanske är det dags att ta tag i det??
Jag tänkte fråga om hur mkt frukt och grönt du äter tills jag läste det här inlägget :p

Vistas du ute mycket?
Jag inbillar mig att uteaktiviteter är bra för immunförsvaret. Kanske för att det är avstressande och solen hjälper oss med D-vitamin.
 
Jag tänkte fråga om hur mkt frukt och grönt du äter tills jag läste det här inlägget :p

Vistas du ute mycket?
Jag inbillar mig att uteaktiviteter är bra för immunförsvaret. Kanske för att det är avstressande och solen hjälper oss med D-vitamin.
Jag är faktiskt på vippen att köpa så kraftiga HPS lampor att jag ska kunna äta färska tomater och paprika året om :p:d:d
Kommer bli awesome!!

I vanliga fall var jag ju ute mkt, men nu när jag inte har häst längre så är det lite mindre såklart.
 
Jag får förkylnings/influensasymptom i samband med ägglossning. Ett par år var det UVI varje gång , nu är det mer åt influensahållet.
Tog ett tag koppla ihop att mina symptom hängde ihop med hormonerna vid ägglossning.
 
Haha! Det är inte så svårt som det låter, det är bara att köpa och sätta upp, men de är inte billiga :P
Det var inte svårigheten som var problemet. Det var tiden. Jag hinner knappt ta hand om frukten från fruktträden, och vi ska inte tala om blommorna trädgården. Så det är antagligen lättare att bara köpa odlade av någon eftersom även uppsatta odlingar kräver skötsel. men jag vill ;)
 
Det var inte svårigheten som var problemet. Det var tiden. Jag hinner knappt ta hand om frukten från fruktträden, och vi ska inte tala om blommorna trädgården. Så det är antagligen lättare att bara köpa odlade av någon eftersom även uppsatta odlingar kräver skötsel. men jag vill ;)
Jag ger typ bara vatten och näring, sedan planterar jag och skördar oxå, men väldigt mkt mer avancerat än så är det inte. Såklart måste jag ju polinera med, men tomater och paprika är ganska lätta. Jobbigare med smulgubbarna.
 
Jag ger typ bara vatten och näring, sedan planterar jag och skördar oxå, men väldigt mkt mer avancerat än så är det inte. Såklart måste jag ju polinera med, men tomater och paprika är ganska lätta. Jobbigare med smulgubbarna.
Brukar ha tomater och chilli växthuset. Men prioriterade bort det i år. Man ska inte stressa ihjäl sig.. . Det funkar ju dock bara på sommarhalvåret.
 
Brukar ha tomater och chilli växthuset. Men prioriterade bort det i år. Man ska inte stressa ihjäl sig.. . Det funkar ju dock bara på sommarhalvåret.
Ja man måste ha lite lagom. Jag tänker mig 2 st dvärgtomater så att de inte växer mig ur huset, 1 paprika, 2 st passionsfrukt, 3 st gul kiwi (kommer det upp fler så ger jag nog bort dem) samt om jag kan få sammetsbananen att gro, annars kanske jag provar någon annan banan.
 
Ja man måste ha lite lagom. Jag tänker mig 2 st dvärgtomater så att de inte växer mig ur huset, 1 paprika, 2 st passionsfrukt, 3 st gul kiwi (kommer det upp fler så ger jag nog bort dem) samt om jag kan få sammetsbananen att gro, annars kanske jag provar någon annan banan.
Precis. Ge mig 5år till här på gården så odlar jag kansle som attan sen. Hemodlat är gott.
Äppelmoset jag åt idag, på förra årets äpplen här från gården smakade ju liksom extra gott för jag vet att det är härifrån 😁.
Nåväl, nu kanske vi har spårat ur tillräckligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 880
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 654
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 218
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp