Hur undviker man förkylningar?

Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat!
Min fd sambo var alltid sjuk. Sen började han äta Probi Frisk och var sjuk möjligtvis en gång per år. Han äter fortfarande Probi Frisk helt maniskt för det funkar så bra.

Själv hade jag blivit riktigt orolig över hur mitt immunförsvar fungerar ifall jag blir så dålig som du beskriver en gång i månaden eller en gång varannan månad. Det där hade jag kollat upp på riktigt för det är inte bra. Det kanske är så enkelt att det handlar om en underliggande allergi som påverkar ditt immunförsvar negativt, eller så har du någon bakteriell infektion som inte ger med sig utan antibiotika. Eller så är det någonting helt annat, men bra är det i alla fall inte.
 
Jag är ungefär lika infektionskänslig som du och även om jag inte blir lika sjuk som du blir så gör det livet jobbigare helt i onödan. Ingefärashot är min räddning. Jag skippar honungen för det klarar jag verkligen inte men även bara ingefära och citron fungerar otroligt bra just förebyggande. Jag började ta det i vintras efter en tre veckor lång influensa där jag en vecka hade 38,5 i temp och två veckor 40 grader. Jag märkte sedan direkt om jag hade glömt ta den. Det halsonda kom på bara någon dag.

D-vitamin gör ingen skillnad för min del infektionsmässigt men det ska man se till att få i sig ändå. Särskilt som kvinna för att förebygga benskörhet i framtiden. Bor man i ett solfattigt land som Sverige är det inte ovanligt att d-vitamin behöver tillsättas från september-oktober till mars-april. Tar man d-vitamin som tillskott ska det vara D3 man tar.

Att magen mår bra är en förutsättning för att imunförsvaret ska fungera. Det finns en uppsjö av tillskott med goda magbakterier och det kan vara värt att testa. Även mineraler spelar in. Zink är en viktig byggsten för imunförsvaret och vet man med sig att man inte får i sig tillräckligt så behöver det inte vara fel att ta zink som tillskott.
 
Min fd sambo var alltid sjuk. Sen började han äta Probi Frisk och var sjuk möjligtvis en gång per år. Han äter fortfarande Probi Frisk helt maniskt för det funkar så bra.

Själv hade jag blivit riktigt orolig över hur mitt immunförsvar fungerar ifall jag blir så dålig som du beskriver en gång i månaden eller en gång varannan månad. Det där hade jag kollat upp på riktigt för det är inte bra. Det kanske är så enkelt att det handlar om en underliggande allergi som påverkar ditt immunförsvar negativt, eller så har du någon bakteriell infektion som inte ger med sig utan antibiotika. Eller så är det någonting helt annat, men bra är det i alla fall inte.
Jag har som sagt gjort det. Men de hittar ju inget.

Antibiotika hjälper inte mot förkylning, så det finns ju ingen poäng med att ta. Jag har haft det såhär länge, så skulle det vara en bakteriell infektion så borde den gett sig till känna på mer allvarligt sätt.

Visst skulle jag kunna vara allergisk, men inte mot något jag skulle kunna göra något åt, så det känns meningslöst att utreda det.

Jag är ungefär lika infektionskänslig som du och även om jag inte blir lika sjuk som du blir så gör det livet jobbigare helt i onödan. Ingefärashot är min räddning. Jag skippar honungen för det klarar jag verkligen inte men även bara ingefära och citron fungerar otroligt bra just förebyggande. Jag började ta det i vintras efter en tre veckor lång influensa där jag en vecka hade 38,5 i temp och två veckor 40 grader. Jag märkte sedan direkt om jag hade glömt ta den. Det halsonda kom på bara någon dag.

D-vitamin gör ingen skillnad för min del infektionsmässigt men det ska man se till att få i sig ändå. Särskilt som kvinna för att förebygga benskörhet i framtiden. Bor man i ett solfattigt land som Sverige är det inte ovanligt att d-vitamin behöver tillsättas från september-oktober till mars-april. Tar man d-vitamin som tillskott ska det vara D3 man tar.

Att magen mår bra är en förutsättning för att imunförsvaret ska fungera. Det finns en uppsjö av tillskott med goda magbakterier och det kan vara värt att testa. Även mineraler spelar in. Zink är en viktig byggsten för imunförsvaret och vet man med sig att man inte får i sig tillräckligt så behöver det inte vara fel att ta zink som tillskott.
Jag får köpa zink nästa gång jag är i affären. Jag är tyvärr inte så huslig så ingefärashot blir det ingen.
 
Så, en liten inköpslista:

  • Zink
  • Ingefärashot
  • Mer D-vitamin
  • Probi frisk
Fyll gärna på om ni kommer på något mer.
 
Min fd sambo var alltid sjuk. Sen började han äta Probi Frisk och var sjuk möjligtvis en gång per år. Han äter fortfarande Probi Frisk helt maniskt för det funkar så bra.

Själv hade jag blivit riktigt orolig över hur mitt immunförsvar fungerar ifall jag blir så dålig som du beskriver en gång i månaden eller en gång varannan månad. Det där hade jag kollat upp på riktigt för det är inte bra. Det kanske är så enkelt att det handlar om en underliggande allergi som påverkar ditt immunförsvar negativt, eller så har du någon bakteriell infektion som inte ger med sig utan antibiotika. Eller så är det någonting helt annat, men bra är det i alla fall inte.
Grejen är att sjukvården gör ingenting så länge man inte har långa bakteriella infektioner som kräver antibiotikabehandling.
 
Det har jag! Sisodär 4 flaskor :angel::angel::angel:

Jag ber om ursäkt för att jag råkade smitta dig genom tråden. Nu vet du hur det är att vara jag! :sneaky:;):rofl::rofl::rofl:


Grejen är att sjukvården gör ingenting så länge man inte har långa bakteriella infektioner som kräver antibiotikabehandling.
Nej, kanske inte. Men de tog en jävla massa prover ena gången iaf. 7-8 rör, allt såg fint ut.

Det märkliga är att jag aldrig får influensan. Så det verkar ju vara just förkylning jag är känslig emot :crazy: Sist jag fick influensa är nog 5-6 år sedan.
 
Det har jag! Sisodär 4 flaskor :angel::angel::angel:

Jag ber om ursäkt för att jag råkade smitta dig genom tråden. Nu vet du hur det är att vara jag! :sneaky:;):rofl::rofl::rofl:



Nej, kanske inte. Men de tog en jävla massa prover ena gången iaf. 7-8 rör, allt såg fint ut.

Det märkliga är att jag aldrig får influensan. Så det verkar ju vara just förkylning jag är känslig emot :crazy: Sist jag fick influensa är nog 5-6 år sedan.
Jag är redan du...är sjuk minst en vecka per månad.. Jo det är klart att de ska ta prover men om svaren är ok händer inget mer. Jag tror dock att stress är en jäkla bov alltså, i mitt fall är det definitivt det.
 
Jag var förkyld ungefär så ofta som du. Sedan kom det fram att jag hade både matallergier och pollenallergi. När jag fick ordning på det blev det sjukt stor skillnad. Får influensa någon gång per år, men sällan förkyld.

Om du vore allergisk, varför tror du att du inte skulle kunna göra något åt det? Det finns mediciner och är det något i maten kan man ju undvika den produkten. Kan också tillägga att jag inte hade några typiska symptom varken för pollen eller matallergin, jag var mest trött och seg och sjuk ofta.
 
Jag var förkyld ungefär så ofta som du. Sedan kom det fram att jag hade både matallergier och pollenallergi. När jag fick ordning på det blev det sjukt stor skillnad. Får influensa någon gång per år, men sällan förkyld.

Om du vore allergisk, varför tror du att du inte skulle kunna göra något åt det? Det finns mediciner och är det något i maten kan man ju undvika den produkten. Kan också tillägga att jag inte hade några typiska symptom varken för pollen eller matallergin, jag var mest trött och seg och sjuk ofta.
Men hur ska man kunna hitta vad man är allergisk mot om man inte får några symptom på allergin?
 
Skölj näsan med saltvatten! Jag har hört om flera som "aldrig blir sjuka" efter att de börjat med det och bestämt hävdar att nässköljningen är grejen.

Jag blir också sjuk jättelätt, är superirriterande när mina kollegor sjukjobbar för att det "är så tråkigt att vara hemma". Tack, det tycker jag med... Tar jättemycket mediciner för astma och allergier, vitaminer och som sagt, börjat skölja näsan nu. Hoppas på en friskare höst än förra året!
 
Skölj näsan med saltvatten! Jag har hört om flera som "aldrig blir sjuka" efter att de börjat med det och bestämt hävdar att nässköljningen är grejen.

Jag blir också sjuk jättelätt, är superirriterande när mina kollegor sjukjobbar för att det "är så tråkigt att vara hemma". Tack, det tycker jag med... Tar jättemycket mediciner för astma och allergier, vitaminer och som sagt, börjat skölja näsan nu. Hoppas på en friskare höst än förra året!
Njaaaa, min näsa gillar inte det riktigt. Den blir irriterad om jag ens petar på den.
Det är väl en anledning till att jag blir sjuk gissar jag. Slemhinnorna är griniga konstant.
 
Jag tillhör dem som inte visar Glutenintolerans när jag provade hos läkaren men ändå mår jag mycket bättre sen jag slutade äta det. Förkylningarna kommer kanske en gång om året i jmf med typ varannan/varje månad förut.

När jag blir förkyld slutar jag helt med ALLA sorters mjölkprodukter då mjölk tydligen är slemframkallande, så lägger sig det värsta på några dagar.

Och ja: Ditt immunförsvar sitter i magen, så ta hand om den så är du nog snart bättre.
 
Jag tillhör dem som inte visar Glutenintolerans när jag provade hos läkaren men ändå mår jag mycket bättre sen jag slutade äta det. Förkylningarna kommer kanske en gång om året i jmf med typ varannan/varje månad förut.

När jag blir förkyld slutar jag helt med ALLA sorters mjölkprodukter då mjölk tydligen är slemframkallande, så lägger sig det värsta på några dagar.

Och ja: Ditt immunförsvar sitter i magen, så ta hand om den så är du nog snart bättre.
Slemmet är inte direkt mitt största problem, det är blodtrycket. Det blir ruskigt lågt när jag är sjuk, därför jag tuppar av om jag står upp någon längre tid.

Jag har provat glutenfritt, ingen skillnad.
 
Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat!

Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och jag börjar bli skapligt trött på det.

Jag blir dessutom inte lite sjuk när jag är förkyld utan det är sängläge i minst en vecka som gäller. Står jag upp någon längre tid så tuppar jag av. Ofta tar det 1,5-2 veckor innan jag är så pass pigg att jag kan gå en kort sväng runt huset.


Mitt smittförebyggande är att jag informerar alla jag känner om att de absolut inte får umgås med mig när de är förkylda, hur lite det än är. För jag blir smittad om jag pratar med någon som är förkyld i 2 min.

Jag tvättar händerna så ofta jag kan. Har jag varit iväg så gör jag det direkt när jag kommer hem. Jag undviker att ta i saker i affärer, och finns toalett så tvättar jag händerna även i affären.

Jag försöker att aldrig ta i handtag till dörrar med händerna, där det går använder jag rumpan i bästa fall, eller kör armen "genom" handtaget med tröjan emellan så att jag inte nuddar något med huden. Nuddar jag något så tvättar jag händerna så fort jag får möjlighet.

På detta sätt så har jag fått ner antalet förkylningar till varannan månad, innan var det varje.

Nu börjar jag ge upp då jag håller på att bli förkyld igen, halsen är öm, jag är trött och öm i kroppen, pulsen är rejält förhöjd och andningen börjar kännas tung.

Det fungerar inte riktigt att vara förkyld såhär ofta när man pluggar. Jag har hittills kuggat på 3 tentor då jag har blivit förkyld veckan innan. Och nu har jag tenta på fredag, såklart.

Knep för att bli frisk snabbare fungerar tyvärr inte på mig, tro mig, jag har provat allt redan! Men tips för att inte bli sjuk överhuvudtaget kanske kan vara nåt hoppas jag!

Jag blev sjuk så ofta (på vinterhalvåret främst) när mitt barn gick på förskolan. Det var hemskt! Varje förkylning ledde till feber och sjukskrivning.

För mig löste det sig när barnet blev äldre och började skolan.

Men jag kan även rekommendera Probi Frisk och Coldzyme.
 
Ingen huskur direkt men jag köpte en sån nässpray mot förkylning på apoteket. Den funkar över förväntan för mig.
Jag får tyvärr näsblod av de flesta nässprayerna. Vad är det i den? Svider det något?


Jag blev sjuk så ofta (på vinterhalvåret främst) när mitt barn gick på förskolan. Det var hemskt! Varje förkylning ledde till feber och sjukskrivning.

För mig löste det sig när barnet blev äldre och började skolan.

Men jag kan även rekommendera Probi Frisk och Coldzyme.
Inga barn i mitt liv, så det är inte anledningen här iaf :)
 
Jag får tyvärr näsblod av de flesta nässprayerna. Vad är det i den? Svider det något?



Inga barn i mitt liv, så det är inte anledningen här iaf :)

Nej den känns knappt. Jag får inte näsblod av vanlig nässpray men använder det aldrig för att jag tycker de känns obehagliga i näsan. Men jag tror att det finns nån liknande spray som sprayas i munnen.

Har inte koll på innehållet sådär på rak arm tyvärr.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 841
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 209
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp