Bukefalos 28 år!

Hur undviker man halka?

Amk

Trådstartare
Jag bygger nu en ny lösdrift att ha hästarna i under vintern. Hagen ligger i anslutning till ligghallen, och precis utanför dörren till ligghallen finns en stor gjuten platta som för länge sedan varit gödselplatta. Hästarna måste alltså gå på den gjutna plattan för att ta sig in i ligghallen, och nu när vintern är här inser jag att det finns en risk att det blir halt på plattan. Hur gör man smidigast så att den inte blir hal? Min plan är att utfodra på plattan- det blir inte upptrampat och det blir enkelt att mocka. Men det måste ju också vara säkert för hästarna att röra sig på den i de delar där fodret inte är. Ska man grusa? Försöka rugga upp ytan?
 
Kan du inte använda den gamla gödselplattan som golv i den nya ligghallen, i stället för att gjuta nytt golv på annat ställe?
 
Grusa på en betongplatta då är frågan om gruset kommer att ligga kvar? Och vid mockning lär man väl få med sig en hel del grus? Då ska man nog lägga ett rejält lager och helst packa det ordentligt men frågan är om inte hästarna lär riva upp det ändå?
 
En gjuten platta kan bli riktigt hal men funkar nog utmärkt att fodra på. Antingen kan man ju gjuta på ett mönster eller så kan man se till att man har sand eller liknande hemma och bara strö på lite när det är som halast. sen att se till att det inte blir is fläckar på plattan.
 
Sanda, salta, strö, gummimatta eller vad som fungerar nog egentligen. Är hästarna skodda blir det nog svårt att få det helt ohalt om man inte lägger gummimatta :)
 
Grusa på en betongplatta då är frågan om gruset kommer att ligga kvar? Och vid mockning lär man väl få med sig en hel del grus? Då ska man nog lägga ett rejält lager och helst packa det ordentligt men frågan är om inte hästarna lär riva upp det ändå?
just nu går min häst i sandruta som mockas. Ja. man får med sig några korn precis som spån och halm när man mockar i det, men det gör ju ingenting om det ligger lite sand i gödselstacken?
 
Gödsla betongplattan klarar de själva så den blir mindre hal. Spån, torv så de får grepp - det fryser fast i översta lagret. Har hästarna skor så fixar brodden problemet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: Spike
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 937
Senast: Marty
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 289
Senast: Angel
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp