Hur utbildar man sig för att nå drömmen?

Horseaholic Amanda

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger hjälpt till på tävlingar och stall och ska nästa år börja tävla V5 och T8 (fyrgång och tölt tävlingar). Har även sökt jobb vid olika privatstall, söker medryttarhäst och något stall där jag kan träna för någon duktig ryttare.
Ingen i min familj har hästintresse förutom jag vilket gör det oerhört svårt för mig för att skaffa häst och det ända ridskolestall som ligger nära mig är ett islandshäststall (skulle gärna vilja rida storhästar och utvecklas på den fronten men tränar mest dressyr med islandshästar just nu).

Jag har sen ja började rida drömt om att få rida Grand Prix dressyr på en ståtlig häst men jag har aldrig riktigt tänkt att jag ska satsa på den drömmen fröns nu. Egentligen behöver jag inte uppnå den högsta drömmen men sikta mot stjärnorna så når jag molnen så länge jag har ett hästrelaterat yrke kommer jag vara glad- att bli beridare skulle passa mig annars.

Men poängen med detta inlägg var iallafall att jag går ur nian snart och står då inför ett gymnasieval. Jag får knappt någon stöttning för min dröm från någon i min familj vilket gör det oerhört svårt för mig att veta hur jag ska ta mig till väga eller kunna se mitt mål med klarhet.

Kan jag välja natur- natur i gymnasiet eller kommer det att påverka mina chanser negativt i hästbranschen?
Det bästa scenariot jag har i huvudet nu är att läsa natur-natur i Spånga som ligger vid Solvalla där jag kanske kan extrajobba hos travhästarna och få någon erfarenhet, hitta en medryttarhäst att tävla på så jag kommer in i Flyinges beridare inriktning i högskolan och sedan ta mig till Tyskland eller Holland och arbeta som beridare där.

Tänker jag rätt? Hur gör jag om jag inte blir kvalificerad för Flyinge? Hur skulle ni gjort? Hur ska jag få min mamma att se min dröm? Vad kan jag göra just nu som 15 åring?
 
Skaffa dig en akademisk utbildning så du kan ha en lön som gör att du har råd att ha häst!

Som hästkötare måste man vara sjusärdeles begåvad för att ha chans att rida bra hästar. Har du däremot gott om egna pengar har du råd att träna och tävla.

Tyvärr.
 
Jag håller med tanten.
Det är få förunnat att kunna leva på ett hästjobb. De som lyckas har ofta stöd hemifrån, gott om pengar och/eller sliter halvt ihjäl sig under långa dagar för liten förtjänst. Det jag skulle rekommendera dig är att läsa något studieförberedande för då ligger alla vägar öppna för dig. De jag känner som gått häst på något naturbruksgymnasium har antingen läst till naturvetenskapligt under gymnasiet och studerat vidare inom den delen eller jobbar nu inom mer "okvalificerade" yrken (inget fel med det men det är inte drömmen häst) och tjänar därmed betydligt sämre.
Det enda hästyrke jag kan komma på som det kan finnas någon lite mer stabilitet i är i så fall ridlärare men det är knappast något som leder dig till din dröm och jag tror att det även där finns större utbud än efterfrågan
 
Jag håller med @tanten en bra lön är det bästa så att du kan ha egen häst när du blir äldre. Dessutom en utbildning som du är intresserad av och om du vill jobba med djur varför inte satsa på t.ex. veterinär? Om du går natur har du en bra grund för det.

Du kan ju om du inte riktigt vet vad du vill jobba med också gå natur nu, sen ta ett sabbatsår efter gymnasiet och jobba i något stall utomlands och sen kanske du vet mer vad du vill. Jag vill inte döda dina drömmar men hästskötare är slitigt, tufft och om du skaffar dig erfarenheten utomlands kan du ju känna efter om det är ett liv du vill ha. För oavsett egna hästar eller andras, det är ett tufft liv att rida, ha hästar och ska man vara professionell ryttare får man ju alltid vara beredd på att bli av med bästa hästen för de har man inte råd att äga själv på högsta nivån. Beridartjänst utomlands vet jag inte hur lätt det är att få efter en beridarutbildning men kanske går det att höra med Flyinge lite hur det har gått för tidigare elever och vilka tjänster som är vanligast att få efter utbildningen om den har funnits ett tag. Oavsett vad du väljer så lycka till med dina drömmar och mål @Horseaholic Amanda
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger hjälpt till på tävlingar och stall och ska nästa år börja tävla V5 och T8 (fyrgång och tölt tävlingar). Har även sökt jobb vid olika privatstall, söker medryttarhäst och något stall där jag kan träna för någon duktig ryttare.
Ingen i min familj har hästintresse förutom jag vilket gör det oerhört svårt för mig för att skaffa häst och det ända ridskolestall som ligger nära mig är ett islandshäststall (skulle gärna vilja rida storhästar och utvecklas på den fronten men tränar mest dressyr med islandshästar just nu).

Jag har sen ja började rida drömt om att få rida Grand Prix dressyr på en ståtlig häst men jag har aldrig riktigt tänkt att jag ska satsa på den drömmen fröns nu. Egentligen behöver jag inte uppnå den högsta drömmen men sikta mot stjärnorna så når jag molnen så länge jag har ett hästrelaterat yrke kommer jag vara glad- att bli beridare skulle passa mig annars.

Men poängen med detta inlägg var iallafall att jag går ur nian snart och står då inför ett gymnasieval. Jag får knappt någon stöttning för min dröm från någon i min familj vilket gör det oerhört svårt för mig att veta hur jag ska ta mig till väga eller kunna se mitt mål med klarhet.

Kan jag välja natur- natur i gymnasiet eller kommer det att påverka mina chanser negativt i hästbranschen?
Det bästa scenariot jag har i huvudet nu är att läsa natur-natur i Spånga som ligger vid Solvalla där jag kanske kan extrajobba hos travhästarna och få någon erfarenhet, hitta en medryttarhäst att tävla på så jag kommer in i Flyinges beridare inriktning i högskolan och sedan ta mig till Tyskland eller Holland och arbeta som beridare där.

Tänker jag rätt? Hur gör jag om jag inte blir kvalificerad för Flyinge? Hur skulle ni gjort? Hur ska jag få min mamma att se min dröm? Vad kan jag göra just nu som 15 åring?
Titta om det finns något gymnasium som erbjuder både häst och programmet natur, så kan du få det bästa av två världar. Fortsätt hänga i stall, ta alla chanser att lära dig mer.
 
Det här hade jag satsat på! Vet iaf skolor i södra Sverige där de erbjuder att man kan läsa både natur och häst!

Där jag gick, på Bollerup, kan du läsa häst och naturvetenskap (i alla fall på min tid... kanske ändrats nu? Kolla upp det isf)

Jag håller med gänget om att skaffa en sjysst utbildning som leder till vettigt jobb så att du kan ha råd med dina framtida pållar.
Du kan säkert åka iväg till Tyskland eller vart du vill, och träna fina pållar i alla fall.

Nu kanske alla våra inlägg låter hemskt tråkiga...
 
Satsa på din dröm!
Vill du rida Grand Prix i dressyr är det vad du ska satsa på. Men då kommer du få jobba stenhårt för det.
Jag satsar hårt inom ett yrke som få klarar av att leva på och även då lever man fattigt. Men det finns inga alternativ för mig, det här är det enda jag vill göra.

Så känner du att hästar är ditt kall och ditt enda alternativ, satsa på det. Det värsta som kan hända är att du inte lyckas nå dit du vill, men då har du i alla fall försökt.
 
Jag tycker att du ska satsa på att gå naturbrukslinje med hästinriktning och läsa natur. Då har du både hästkunskap och de ämnen du behöver för att kunna läsa vidare senare om du skulle vilja det. På en utbildning inom häst du kan lära känna folk inom hästbranschen vilket inte är att förakta, folk som känner andra som känner... ja du förstår. Visa framfötterna under gymnasietiden och skapa dig ett namn helt enkelt. Att jobba som beridare är ett tufft jobb och det krävs en hel del för att kunna ta sig fram men vissa gör det och varför skulle inte en av dem vara du?

Önskar dig all lycka till!
 
Kolla på Sveriges ridgymnasium.
Akademisk utbildning är inte fel att ha men det har inte hjälpt mig ett dugg inom ridsporten. Jag har lite samma familjebakgrund som du. Totalt ointresserade föräldrar. Läste rent naturvetenskapligt program på gymnasiet och gick vidare med en femårig akademisk utbildning och examen. Fick jobb direkt inom mitt område och med sambo sedan fler år valde vi att skaffa barn efter att jag jobbat något år. Har sedan flera år två egna hästar, min första skaffade jag redan under studietiden.

Ångrar definitivt att jag inte valde en hästrelaterad gymnasieutbildning. För även om jag har den ekonomiska möjligheten så finns inte tiden till att träna så mycket som krävs för att göra en riktig satsning. Jag jobbar för mycket och har familjen som också vill ha sin tid. Att det fungerar för mig att hålla igång två hästar beror enbart på att jag har dem hemma utan för dörren. Tid till att åka iväg och träna har jag knappt. Önskar helt klart att jag kunnat rida på arbetstid, men finns typ inte en chans till det för jag valde "fel" utbildning och har inte erfarenhet för ett sådant jobb. Och går jag ner i tjänst på jobbet så har jag inte ekonomi nog. Och inte är jag Behörig att sök beridar utbildning. Jag hade behövt den erfarenhet och kontaktnät som en gymnasieutbildning med hästinriktning kunnat ge.

Låter kanske lite bittert men jag är rätt nöjd med mitt liv ändå 😊 men någon framgångsrik ryttare lär jag inte bli.
 
Satsa på din dröm!
Vill du rida Grand Prix i dressyr är det vad du ska satsa på. Men då kommer du få jobba stenhårt för det.
Jag satsar hårt inom ett yrke som få klarar av att leva på och även då lever man fattigt. Men det finns inga alternativ för mig, det här är det enda jag vill göra.

Så känner du att hästar är ditt kall och ditt enda alternativ, satsa på det. Det värsta som kan hända är att du inte lyckas nå dit du vill, men då har du i alla fall försökt.

Fast nä, det är inte alls det värsta som kan hända.

Det värsta som kan hända är att hen jobbar med hästar med kass lön, antagligen svart och ingen pension. Finns MASSOR av exempel på ryttare, tränare som är äldre idag som inte har en spänn. Även personer som rent sportsligt är framgångsrika. Inkasso och kronofogden. Är definitivt andra tider idag.

Så skaffa en riktig utbildning och lön och satsa sedan. Det är störst chans att lyckas då om du inte har föräldrar med pengar som backup
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger hjälpt till på tävlingar och stall och ska nästa år börja tävla V5 och T8 (fyrgång och tölt tävlingar). Har även sökt jobb vid olika privatstall, söker medryttarhäst och något stall där jag kan träna för någon duktig ryttare.
Ingen i min familj har hästintresse förutom jag vilket gör det oerhört svårt för mig för att skaffa häst och det ända ridskolestall som ligger nära mig är ett islandshäststall (skulle gärna vilja rida storhästar och utvecklas på den fronten men tränar mest dressyr med islandshästar just nu).

Jag har sen ja började rida drömt om att få rida Grand Prix dressyr på en ståtlig häst men jag har aldrig riktigt tänkt att jag ska satsa på den drömmen fröns nu. Egentligen behöver jag inte uppnå den högsta drömmen men sikta mot stjärnorna så når jag molnen så länge jag har ett hästrelaterat yrke kommer jag vara glad- att bli beridare skulle passa mig annars.

Men poängen med detta inlägg var iallafall att jag går ur nian snart och står då inför ett gymnasieval. Jag får knappt någon stöttning för min dröm från någon i min familj vilket gör det oerhört svårt för mig att veta hur jag ska ta mig till väga eller kunna se mitt mål med klarhet.

Kan jag välja natur- natur i gymnasiet eller kommer det att påverka mina chanser negativt i hästbranschen?
Det bästa scenariot jag har i huvudet nu är att läsa natur-natur i Spånga som ligger vid Solvalla där jag kanske kan extrajobba hos travhästarna och få någon erfarenhet, hitta en medryttarhäst att tävla på så jag kommer in i Flyinges beridare inriktning i högskolan och sedan ta mig till Tyskland eller Holland och arbeta som beridare där.

Tänker jag rätt? Hur gör jag om jag inte blir kvalificerad för Flyinge? Hur skulle ni gjort? Hur ska jag få min mamma att se min dröm? Vad kan jag göra just nu som 15 åring?

Jag tror du får fundera lite vad det är du verkligen vill göra inom hästeriet. Varför är det ditt drömjobb? Vad i allt det innebär är det som drar?

När jag var 15 var jag skoltrött. Jag hade sen innan hängt en del på just Solvalla och red hästar där. Jag hade tur ang vilken tränare/stall jag råkade hamna i och lärde mig mycket pga det.
Jag tog sabbatsår från skolan och var ist där innan jag sen gick estet på gymnasiet, dvs ingen hästlinje.

Jag fick egen ponny som 15-åring. Men ingen support att träna. Så jag lärde mig mer överleva en galen ponny än rida dressyrövningar. 😂
Jag red alla hästar jag fick rida. Jag hade tur och fick iom att jag slitit länge med mockning och andra hästskötar-saker rida en del välutbildade hästar och lära mig sånt jag inte kunde få till med min outbildade ponny.

Efter ett gäng år snubblade jag över några tränare som var bra. Tränade mkt för dem bla för pengar jag jobbat extra för. Sen gick jag som lärling hos dem och jobbade och bodde hos dem. Jag såg till att ha ett team med andra kompetenser att lära av; veterinär, hovslagare etc.

Så gjorde jag för att ta mig till att kunna jobba som tränare och leva på det.

Men med det sagt:

Man måste antingen vara väldigt, väldigt bra tävlingsmässigt eller nischad inom något ovanligt för att kunna ta bra betalt.
Jag är nischad och har iom det kunnat ha en bättre timlön än många som faktiskt har en hästutbildning a la ridlärare/C-tränare.
Det finns så många utbildade ridlärare eller C-tränare tex. De tjänar inte bra direkt de flesta.
Är man egenföretagare, vilket många är, så kan man behöva jobba alla dagar i veckan i värsta fall.
Få i hästvärlden vill betala skäligt. Som egen måste man ju räkna in bla semester, pensionsspar etc i sin timpeng. Blir man för dyr förlorar man kunder om man inte är väldigt bra på sin grej.
Och skadar man sig och inte kan rida/träna hästar så blir man väldigt ekonomiskt sårbar. Det är en väldigt tuff bransch.

Många ryttare idag måste ju försöka gå runt genom olika sponsorer etc. Sociala medier kan hjälpa till att dra rätt sponsorer, samarbeten, kunder etc. Och för de ryttare som hinner/vet hur man använder det så kan det ge stor lättnad ekonomiskt och skapa fler möjligheter. Man kan också vara återförsäljare för foder, behandlingsmaskiner, hästutrustning etc för att få in mer pengar.

Jag tror många har en romantiserad bild av vad häst som yrke innebär. Och att man faktiskt inte riktigt drömmer om hästjobbet utan om vad man tror hästjobbet innebär.
 
Jag som idag har 14 egna hästar och egen gård och kommer från liknande förhållande som du d v s föräldrar som både saknade hästerfarenhet och pengar. Säger som de flesta skaffa en ordentlig utbildning och ett välbetalt arbete. Inget fel att göra som du gör redan med träning och att vara i olika stall.
Faktum är att många av de ryttare vi ser och har sett i världseliten har en ordentlig utbildning i ryggen. Ofta något som antingen hjälper dom att driva sin verksamhet som företagsekonomi eller något man kan ha vid sidan som extra inkomst t ex juridik eller journalistik.
 
Störst chans har du nog genom att skaffa ett välbetalt jobb och efter ett tag köpa några fina föl som du utbildar.

Välbetalt jobb för att köpa fölen och senare för att kunna gå ner på deltid när hästarna kräver mer tid.

Fast man behöver rätt så mycket häst- och riderfarenhet för att lyckas utbilda föl till gp-hästar! Chansen att göra det utan att ha jobbat i stall och ridit en hel massa skulle jag säga är minimal... Bättre att spara upp och köpa en färdigt utbildat, lämplig läromästare i så fall.
 
Jag tog det "kloka" valet med akademisk utbildning och bra betalat jobb, men skulle inte gjort om det i dag... Åtminstonde inte direkt, utan sattsat på hästarna först och evt tagit en bättre utbildning sedan.

Så jag säger gå ridsportgymnasium, gärna ett som har fag som gör att du kan plugga vidare. Vill du rida dressyr så häng inte i travstall, utan leta ett dressyrstall eller evt hoppstall där du kan få rida mot att hjälpa till i stallet. Skaffa medryttarhäst om du kan, kort sagt rid och lär dig så mycket som möjligt om hästar! :)
 
Fast man behöver rätt så mycket häst- och riderfarenhet för att lyckas utbilda föl till gp-hästar! Chansen att göra det utan att ha jobbat i stall och ridit en hel massa skulle jag säga är minimal... Bättre att spara upp och köpa en färdigt utbildat, lämplig läromästare i så fall.
Att köpa en färdig GP häst, lär vara nästan omöjligt att hitta.
 
Gå en gymnasieutbildning med hästinriktning och där du får behörighet till högskolan. Behöver inte nödvändigtvis vara naturvetenskapligt program utan välj gymnasieprogram efter intresse (de flesta gymnasieprogram, om inte alla, ger ju behörighet till högskolan). Försök få möjlighet att vara i stallet mycket och lär dig av de erfarna. Efter skolan kan du kanske jobba utomlands ett tag?

Visst, de flesta blir verkligen inte rika på att jobba med hästar, men är det det man vill göra med sitt liv (eller en del av sitt liv) så är väl det alldeles utmärkt. Jag har några vänner som lever sin dröm. Någon är uppskattad hästskötare i USA sedan många, många år. Hon har valt det livet, det är hennes kall. Tjänar väl så hon klarar sig, men mer än så är det knappast.

Sedan finns det ju de där riktiga talangerna inom ridningen (eller travet) som tids nog får igång en affärsrörelse på hög nivå men de är ganska få. Men, vem vet! Det kan ju vara du :)

Jag tycker att du ska följa din dröm. Om du upptäcker att det inte var för dig, så är inte det hela världen. Du är ung och har många år på dig att prova olika inriktningar i ditt liv. Så kör på. Gå ett program med hästinriktning och prova på om det är något för dig.
 
Nej då, om man enbart drömmer om att ha möjlighet att rida klassen uten tanke på placeringar etc, så finns det hästar med den utbildningsståndpunkten att köpa för betydligt mindre peng än vad det normalt kostar att utbilda ett föl till den nivån.
En sådan vet jag en som köp, såldes som avelssto då tuggan alltid hängde ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 314
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp