Hur utfodrar ni era hundar?

Lini

Trådstartare
Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet.

Jag har en blandras från de spanska gatorna (som hamnat hos mig via djurskyddet här i landet efter dålig ägare), på 4 år, han äter bara Lidl's torrfoder och hundkorvar. Inget annat går ner. Eller ja, han smakar men lämnar om det är fel. Dock kan han äta lite märgben eller dylikt att tugga på ibland. Vi skall övergå till barf.

Sedan har jag en schäfervalp som jag utfodrar med MUSCH barf-foder. Hon har ätit detta hos uppfödaren så då fortsatte jag, dessutom förespråkar jag starkt barf, tror det är bättre ju naturligare hunden får äta ^_^ Åt Siggi (valpen) ger jag barf-helfoder som är färdigt ihop plockat. Alltså jag behöver inte tänka på att komponera ihop rätt foderstat åt henne - bara att tina upp dagen före och mata! :)

Min urgamla taxdam hade känslig mage och åt veterinärfoder för känsliga magar. (hon gick bor för ett halvår sedan)

Första hunden, min acd, åt barf men då blandade jag själv ihop fodret istället för att köpa färdig blandat.
 
Är en såndär hemsk hundägare som ger torrfoder. Nutram spannmålsfritt. Olika varianter för olika hundar. Vi har uppfödning (Schäfer) och ville ha ett bra, spannmålsfritt foder där man kan välja för dräktiga tikar, aktivt för tävlings och unghundarna, valpfoder för stor ras samt ett för de äldre.
Även katterna får Nutrams kattfoder. Smidigt för oss som gör av med mycket foder och får det gratis hemkört trots att vi bor ute på vischan :)
Barf funkar inte på alla hundar och färskfoder blir för dyrt på så många hundar.
Märgben har de nästan jämt.
 
Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet.

Jag har en blandras från de spanska gatorna (som hamnat hos mig via djurskyddet här i landet efter dålig ägare), på 4 år, han äter bara Lidl's torrfoder och hundkorvar. Inget annat går ner. Eller ja, han smakar men lämnar om det är fel. Dock kan han äta lite märgben eller dylikt att tugga på ibland. Vi skall övergå till barf.

Sedan har jag en schäfervalp som jag utfodrar med MUSCH barf-foder. Hon har ätit detta hos uppfödaren så då fortsatte jag, dessutom förespråkar jag starkt barf, tror det är bättre ju naturligare hunden får äta ^_^ Åt Siggi (valpen) ger jag barf-helfoder som är färdigt ihop plockat. Alltså jag behöver inte tänka på att komponera ihop rätt foderstat åt henne - bara att tina upp dagen före och mata! :)

Min urgamla taxdam hade känslig mage och åt veterinärfoder för känsliga magar. (hon gick bor för ett halvår sedan)

Första hunden, min acd, åt barf men då blandade jag själv ihop fodret istället för att köpa färdig blandat.

Utfodrar min blandras med torrfoder som endast är gjort på kyckling, lite ägg, morötter och sen tillsatta mineraler och vitaminer. Detta pga hon är super känslig för spannmål och "rött kött"
Hon måste antingen ha fri tillgång (vilket hon har nu, hon har aldrig varit överviktig, snarare lite smal ibland) eller utfodras 5-6 gånger om dagen då hon annars kräks galla.
Hört många som är så nöjda med att utfodra med färskfoder eller barfa. Problemet blir väl hur jag ska vänja in henne vid att faktiskt äta när maten serveras, hon springer helst och "plockar" mat lite när hon vill. Samt hur jag ska få ihop det näringsmässigt när man får hålla sig till kyckling/fisk endast.
Så har av lathet och av okunskap fortsatt med torrfoder då det fungerar, hennes mage mår super bra, viktmässigt håller hon sig fin, hade gärna sett lite mer muskler, men det handlar väl snarare om att hon skulle behöva annan typ av motion för att bygga mer muskler.
Hon har dock börjat få tandsten, har skrapat en gång men snart dax igen ser jag, dock inga övriga problem med tänder/tandkött.
Men har hört att torrfoder kan vara bidragande orsak till detta? Men hon börjar även komma upp lite mer i ålder nu (6 år) så det är kanske inte helt ovanligt med lite tandsten då.
Jag råkar ju vara en av dem som håller mycket koll på det då jag tyvärr vet många som missar det/inte tänker på det och det leder till inflammationer och att tänder behöver dras :(
 
Utfodrar min blandras med torrfoder som endast är gjort på kyckling, lite ägg, morötter och sen tillsatta mineraler och vitaminer. Detta pga hon är super känslig för spannmål och "rött kött"
Hon måste antingen ha fri tillgång (vilket hon har nu, hon har aldrig varit överviktig, snarare lite smal ibland) eller utfodras 5-6 gånger om dagen då hon annars kräks galla.
Hört många som är så nöjda med att utfodra med färskfoder eller barfa. Problemet blir väl hur jag ska vänja in henne vid att faktiskt äta när maten serveras, hon springer helst och "plockar" mat lite när hon vill. Samt hur jag ska få ihop det näringsmässigt när man får hålla sig till kyckling/fisk endast.
Så har av lathet och av okunskap fortsatt med torrfoder då det fungerar, hennes mage mår super bra, viktmässigt håller hon sig fin, hade gärna sett lite mer muskler, men det handlar väl snarare om att hon skulle behöva annan typ av motion för att bygga mer muskler.
Hon har dock börjat få tandsten, har skrapat en gång men snart dax igen ser jag, dock inga övriga problem med tänder/tandkött.
Men har hört att torrfoder kan vara bidragande orsak till detta? Men hon börjar även komma upp lite mer i ålder nu (6 år) så det är kanske inte helt ovanligt med lite tandsten då.
Jag råkar ju vara en av dem som håller mycket koll på det då jag tyvärr vet många som missar det/inte tänker på det och det leder till inflammationer och att tänder behöver dras :(


"Torrfoder (ej uppblött) är bättre än burkmat och husmanskost. Det finns också speciellt utformade torrfoder som minskar plackbildningen - See more at: http://animalen.se/djur-tandvard/#sthash.8b9aK0uO.dpuf "

Jag tror att utfodring är väldigt inviduellt vad man tycker. Barf är ju rätt dyrt om man har fler hundar, katterna vi har äter bara torrfoder.. har aldrig i världen råd att utfodra dem med färskfoder... Dom äter ju så förbannades grymt med mat :3
Ja alltså hundarna äter ju mer men jag har ju 3 egna + någr bonuskatter så det blir dyrt i längden.. : ) dessutom tycker jag att katterna överlever fint på sina kattpepplor.
 
schäfern äter Royal Canin dermacomfort - på grund av hennes allergier är detta det enda som fungerar.
Lilla blandrasen äter acana torrfoder. Första fodret jag hittat som han äter med god aptit. Han totalvägrar allt foder som inte är torrfoder tyvärr...
 
Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet.

Jag har en blandras från de spanska gatorna (som hamnat hos mig via djurskyddet här i landet efter dålig ägare), på 4 år, han äter bara Lidl's torrfoder och hundkorvar. Inget annat går ner. Eller ja, han smakar men lämnar om det är fel. Dock kan han äta lite märgben eller dylikt att tugga på ibland. Vi skall övergå till barf.

Sedan har jag en schäfervalp som jag utfodrar med MUSCH barf-foder. Hon har ätit detta hos uppfödaren så då fortsatte jag, dessutom förespråkar jag starkt barf, tror det är bättre ju naturligare hunden får äta ^_^ Åt Siggi (valpen) ger jag barf-helfoder som är färdigt ihop plockat. Alltså jag behöver inte tänka på att komponera ihop rätt foderstat åt henne - bara att tina upp dagen före och mata! :)

Min urgamla taxdam hade känslig mage och åt veterinärfoder för känsliga magar. (hon gick bor för ett halvår sedan)

Första hunden, min acd, åt barf men då blandade jag själv ihop fodret istället för att köpa färdig blandat.

De två äldre kan i princip äta vad som helst. De är inte direkt känsliga. Den tredje märks det större skillnad på.

Äldsta Schäfern är dock väldigt lättfödd och kräver en viss mängd mat för att inte bli så hungrig att han inte kan hanteras. Han får Doggy Proffessional. Bättre mat än så gör honom till en tunna eller ett hungrigt monster och då fystränas han ändå varje dag.

Yngre Schäfern äter just nu Acana Grassland. Lite gnälligare med vad hon äter, då det rafsas lite väl i pälsen om hon får sämre mat. Mer tempererad än den äldre och gör av med mer energi dessutom.

Corgin varierar mellan de två fodren. Hon är generellt dålig på att äta och gör nog av med mest energi. Får hon skifta foder då och då äter hon bättre.

Färskfoder finns inte plats till och barf har jag inte tid med. Torrfoder är mer praktiskt.
 
Boxern åt färskfoder/barf p.g.a. svåra allergier. Valpen fick RC då jag fick hem henne, men fasade fort över på Musch Vaisto, valp. Kommer inom snar framtid att fasa ut Vaiston också, och gå över på mer renodlad barf. Valpen har väldigt litet matintresse, så jag tänker att det lilla hon äter ska vara ordentlig mat, inget skitfoder.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till torrfodret.
 
Vår hane äter Fodax grön, tiken Nordic Special+. Håller på att fasa över valpen från Royal Canin till Nordic Special+.
Växlar foder på tiken emellanåt, eftersom hon är lite trög i aptiten.
 
Frank äter torrfoder, Acana Wild Prairie men en liten klick Vom utsmetat ovanpå för att göra det lite mer aptitligt. Torrfoder är praktiskt och lätt att förvara för oss, vår frys är så liten så vi skulle inte få plats med massa Vom-korvar.
 
Den ena hunden äter Fodax färskfoder, hon är spannmålsallergiker. Den andra verkar inte särskilt känslig för foder,han får torrfoder. Katten äter färskfoder för katt (allergisk han med).
 
Vår valp (7 mån) får Mush och Nordic färskfoder ca 50/50. Ibland blir det lite VoH också eller annat färskfoder, brukar passa på när det ibland är lite rea och extrapriser.
 
Våra äter Acana spannmålsfritt torrfoder alla fem. Det är fodret att fungerat överlägset bäst på så jag tänker inte byta i onödan. Och alla får äta sig mätta! Utöver torrfodret får dom råa köttiga ben några gånger i veckan.

Bravo, fodax, vom og hundemat, priima diverse torrfoder, alla har felat med något. Oftast är det klorna som blir av dålig kvalitet. Eller kvaliteten på själva fodret.
 
Våra fem hundar får Magnussons Meat&Biscuit samt färskfoder. De äter tre gånger om dagen, och jag försöker hålla det till 2 mål torrfoder och ett mål färskfoder.
 
Båda äter Vom og Hundemat. Har växlat lite mellan 33:an och 25:an men kommer gå över helt till 25:an då mallen har torra trampdynor och då inbillar jag mig att det är bra med lax!
 
Blandisen äter veterinärfoder från RC pga känslig mage och chihuahuan äter Mush Vaisto eftersom jag vill att hon ska äta så naturlig mat som möjligt samtidigt som jag nog är lite för lat för att barfa. Valpen (sheltie) äter just nu orijen puppy men tanken är att även hon ska börja med färskfoder.
 
Jag ger lite varierat. Har kört VoH länge, men tröttnat på priset för slaktavfall och att den variant jag mest av här hemma är som puré :crazy: HAr dock oftast några korvar hemma som reserv. Köper Emmzos hackade nöt/nötvom och lamm/lammvom och har som bas och sen blir det lite annat beroende på vad jag köper. Har hjortnackar hemma som köttben, lite kycklinghalsar och nötstrupar. Har även lite torrisar som jag ger några kulor av i maten då det har hjälpt magkatarrhunden (fick magkatarr pga hård medicinering). inga känsliga magar här och nöjda hundar och jag försöker hålla priset nere på hundmaten genom att köpa via återförsäljare med vettigt pris.

Det enda som inte ges till hundarna (eller det kommer inte ens in genom dörren här) är odlad lax.
 
Vår valp får torrfoder (Pro plan sensitive för valpar). Det är samma som han fått hos uppfödaren, och det fungerar bra, så vi har kört vidare med samma.
 
Min äter VOH färskfoder, helfodret med lax, är mycket nöjd med det. Han får ett litet mål till lunch med den mesta maten ges sent på kvällen efter alla aktiviteter.

Väger 19 kg men äter mycket mer än den beräknade mängden (än iaf, är 1 år). Hade jag haft flera hundar hade jag nog blandat med torrfoder t.ex Standardt (av kostnadsskäl).
 
Mina lapphundar äter två mål Musch Vaisto eller Vom och Hundemat och ett mål Orijen torrfoder (varierar mellan Adult, Regional Red och Six Fish Dog).

Dvärgpudelvalpen kommer enbart äta Vom och Hundemat hos uppfödaren, men sedan också fasas över på samma torrfodermärke (Orijen Puppy) som de andra om den funkar på det.

Jag fördelar dagsransonen över tre mindre mål sedan sju år tillbaka då den äldres mage är känslig för att vara tom länge, så de får då maten vid kl. 07.00, 15.00 och 22.00

Tidigare så har torrfodret några gånger i veckan bytts ut mot en måltid av typ köttiga ben, men sedan den yngre lapphunden lyckades sätta en bit i halsen och fick tillbringa några dagar på Ultuna så ger jag inga ben längre utan de har varsitt stort tugghorn istället då det inte kan krossas på samma sätt. Tugghornen är dock inte lika populära som köttbenen, nackarna och kycklingvingarna var, men de har nu lärt sig att uppskatta morötterna :-)

/ kayoba.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 104
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Vi har inte en av våra hundar boende hos oss, utan hos grannarna istället. Han spyr tydligen ganska mycket där (vilket vi nyss fick...
Svar
7
· Visningar
5 095
L
Hundhälsa Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp